Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.69.2023.4.MM

Skutki podatkowe podwyższenia kapitału zakładowego w spółce z o.o. związku z wniesieniem wkładu niepieniężnego w postaci udziałów dających większość głosów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych  wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego w postaci 100% udziałów w innej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 maja 2023 r. (wpływ 22 maja 2023 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

...;

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

...;

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Miasto X (Zainteresowany będący stroną postępowania; dalej: Miasto X lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, do zakresu działania której należy m.in. realizacja zadań publicznych o znaczeniu lokalnym. Miasto X zostało powołane do realizacji zadań własnych, o których mowa w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.; dalej: Ustawa o samorządzie gminnym). Zadania publiczne są wykonywane przez Miasto X w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z przepisami Ustawy o samorządzie gminnym, Miasto X posiada osobowość prawną.

Miasto X jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Dodatkowo, Miasto X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). W związku z czym, pewne czynności wykonywane przez Miasto X, w tym na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, zaliczane są do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Miasto X).

Miasto X posiada 100% udziałów Y Sp. z o.o. (dalej: Y), tj. … udziałów o łącznej wartości nominalnej … PLN - które nabyło nieodpłatnie w drodze darowizny od …. Zatem, udziały Y nie zostały nabyte przez Miasto X w wyniku transakcji wymiany udziałów albo przydzielone wcześniej w wyniku łączenia lub podziału podmiotów.

Y jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.

Dodatkowo, Y posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Miasto X planuje wnieść 100% udziałów Y jako wkład niepieniężny (aport) do spółki Z Sp. z o.o. (Zainteresowany niebędący stroną postępowania; dalej: Z lub Zainteresowany), co spowoduje po stronie Z uzyskanie bezwzględnej większości głosów w Y.

W wyniku transakcji wniesienia 100% udziałów Y do Z dojdzie do przeniesienia wszystkich składników materialnych i niematerialnych Y. Innymi słowy, w związku z planowanym wniesieniem udziałów Y do Z nie nastąpi żadne wyłączenie ze składników przedsiębiorstwa Y. Tym samym, skład przedsiębiorstwa Y nie ulegnie zmianie w związku z planowaną transakcją.

Z nie będzie musiał angażować innych składników majątkowych, które nie wchodzą w skład przedsiębiorstwa prowadzonego przez Y w celu dalszego prowadzenia działalności przez Y. Tym samym, po dokonaniu planowanej transakcji Y będzie zdolna do dalszego samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w dotychczasowym wymiarze i zakresie.

Udziały Y wniesione do Z zostaną przeznaczone - co do zasady - na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego Z. Planowane jest jednak przekazanie nieznacznej części wartości aportu na pokrycie kapitału zapasowego Z (w wielkości mniejszej niż wartość nominalna jednego udziału w kapitale zakładowym Z).

Podwyższenie kapitału zakładowego Z nastąpi poprzez utworzenie nowych udziałów, które obejmie Miasto X.

W ramach planowanej transakcji Z nie przekaże na rzecz Miasta X dopłat w gotówce w związku z otrzymaniem udziałów Y.

Z jest spółką utworzoną według prawa polskiego i posiada formę prawną „spółka z ograniczoną odpowiedzialnością”.

Z posiada siedzibę na terytorium Polski, jest polskim rezydentem podatkowym i podlega oraz będzie podlegać na moment zawarcia opisanej w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym transakcji opodatkowaniu podatkiem CIT od całości swoich dochodów w Polsce, bez względu na miejsce ich osiągania.

Dodatkowo, Z jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT

Miasto X posiada na moment składania wniosku 96,9% udziałów w Z, tj. … udziałów o łącznej wartości nominalnej … PLN.

Miasto X w przeszłości nabyło … udziałów w Z nieodpłatnie w drodze darowizny od …, dodatkowo … udziałów w Z zostało pokryte przez Miasto X wkładem pieniężnym oraz … udziałów w Z zostało pokryte przez Miasto X wkładem niepieniężnym (aportem) w postaci praw własności nieruchomości.

Celem omawianej transakcji - polegającej na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z jest / będzie zreorganizowanie struktury podmiotów biorących udział w transakcji w kierunku, który w większym stopniu niż model obecny będzie odzwierciedlał ich aktualną sytuację gospodarczą.

Tym samym, planowana transakcja zostanie przeprowadzona z uzasadnionych przyczyn funkcjonalnych i ekonomicznych, a jej głównym bądź jednym z głównych celów nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony przez Państwa w treści uzupełnienia wniosku jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od towarów i usług, przedstawiony został w interpretacjach obejmujących swym zakresem ocenę Państwa stanowiska w zakresie ww. podatków.

Pytania

1)Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją polegającą na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z po stronie Miasta X nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

2)Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z będzie stanowić po stronie Z czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem PCC? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1) Zdaniem Zainteresowanych, w świetle przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, w związku z planowaną transakcją polegającą na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z po stronie Miasta X nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku PCC.

Ad. 2) Zdaniem Zainteresowanych, w świetle przedstawionego stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego, planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z będzie stanowić po stronie Z czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem PCC.

Ad. 1

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2) ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 170 ze zm., dalej: Ustawa o PCC), podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1 tej regulacji, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 Ustawy o PCC.

W myśl, ust. 3 pkt 2) tej regulacji, w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Jak stanowi art. 1a pkt 2) Ustawy o PCC, przez spółkę kapitałową należy rozumieć spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Stosownie do art. 4 pkt 9) Ustawy o PCC, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5 Ustawy o PCC, ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 pkt 4) Ustawy o PCC, zwalnia się od podatku m.in. strony czynności cywilnoprawnych w formie jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z powyższymi regulacjami obowiązek podatkowy w przypadku podwyższenia kapitału zakładowego - czyli zmiany umowy spółki - ciąży na spółce, która podwyższa kapitał zakładowy (czyli w przypadku transakcji omawianej w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym - na Z).

Dodatkowo, Miasto X jako jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotowo zwolniona z opodatkowania podatkiem PCC.

Zatem, w opinii Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w związku z planowaną transakcją polegającą na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z po stronie Miasta X nie powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku PCC.

Ad. 2

Stosownie do art. 2 pkt 6 lit. c) Ustawy o PCC, nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje.

-przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

-udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że podwyższenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej pokryte w formie wkładu niepieniężnego, stanowi zmianę umowy spółki i co do zasady podlega opodatkowaniu PCC. Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 6 lit. c) Ustawy o PCC, wskazany został wyjątek, zgodnie z którym czynność wniesienia do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały udziałów innej spółki kapitałowej dające w niej większość głosów nie podlega opodatkowaniu PCC.

W konsekwencji powyższego - z uwagi że: (i) zarówno Y oraz Z są spółkami kapitałowymi, (ii) Z w wyniku omawianej transakcji nabędzie 100% udziałów Y, a więc większość głosów oraz (iii) Miasto X otrzyma w zamian udziały Z - zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y do Z w zamian za udziały Z będzie stanowić po stronie Z czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem PCC.

Analogiczne podejście prezentowane jest przez organy interpretacyjne, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-2.4014.251.2022.1.MM), 10 marca 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-3.4014.23.2022.4.ASZ) oraz 23 września 2021 r. (Znak: 0111-KDIB2-3.4014.293.2021.1 BD).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy spółki.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 2 cytowanej ustawy:

W przypadku umowy spółki kapitałowej za zmianę umowy uważa się: podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W myśl art. 1 ust. 5 pkt 2 przedmiotowej ustawy:

Umowa spółki oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się w przypadku spółki kapiatłowej:

a)rzeczywisty ośrodek zarządzania albo

b)siedziba tej spółki – jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z powołanych przepisów wynika, że zmiana umowy spółki kapitałowej polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego z wkładów, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Stosownie natomiast do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Podstawę opodatkowania przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziału lub akcje:

- przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

-udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Miasto X (Zainteresowany będący stroną postępowania) wniesie tytułem wkładu niepieniężnego (aportu) do Z sp. z o.o. (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) 100% udziałów Y sp. z o.o., otrzymując w zamian udziały spółki Z. Objęciu udziałów przez Miasto X będzie towarzyszyć podwyższenie kapitału zakładowego oraz zapasowego spółki Z. W konsekwencji wniesienia aportu, Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Z sp. z o.o.) uzyska bezwzględną większość głosów w spółce Y.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podwyższenie kapitału zakładowego w spółce kapitałowej, pokrywane w formie wkładu niepieniężnego, stanowi zmianę umowy spółki i co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie, w art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziany został wyjątek od powyższej zasady. Zgodnie z nim transakcja wymiany udziałów (akcji) nie podlega podatkowi pod warunkiem, że w zamian za udziały/akcje spółki kapitałowej, wnoszone są do tej spółki udziały lub akcje innej spółki kapitałowej, dające w niej większość głosów, lub kolejne udziały – w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w omawianej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 6 lit. c) tiret drugie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zmiana umowy Z sp. z o.o. (Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania) związana z podwyższeniem kapitału zakładowego i wniesieniem do Z sp. z o.o. wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci udziałów Y sp. z o.o. – w zamian za udziały własne Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania dokonywana bowiem będzie na warunkach określonych w cyt. przepisie. W związku z wniesieniem omawianych udziałów Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie posiadać bezwzględną większość głosów w spółce Y. Zatem, opisana we wniosku czynność cywilnoprawna nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W odniesieniu do części aportu, która może być przekazana na kapitał zapasowy należy wyjaśnić, że w takiej sytuacji opisana we wniosku czynność nie stanowi zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak bowiem wynika z uregulowań zawartych z ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych tylko w przypadku, gdy aport przekazywany jest na kapitał zakładowy – czynność rodzi obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych. Przekazanie aportu na kapitał zapasowy nie stanowi w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmiany umowy spółki i tym samym nie mają do tej czynności zastosowania uregulowania zawarte w art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynność taka jest neutralna podatkowo.

Reasumując, opodatkowaniu co do zasady podlega zmiana umowy spółki, przez którą należy rozumieć podwyższenie kapitału zakładowego. Obowiązek podatkowy ciąży wówczas na spółce, w której doszło do zmiany umowy spółki, czyli podwyższenia kapitału zakładowego. Po stronie Zainteresowanego będącego stroną postępowania, który będzie wnosił udziały Y do spółki Z w ogóle nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, ponieważ czynność ta nie spowoduje podwyższenia kapitału zakładowego Zainteresowanego będącego stroną postępowania. Nie ma tym samym znaczenia, że Zainteresowany będący stroną postępowania jako jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotowo zwolniony z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Po stronie Zainteresowanego będącego stroną postępowania w ogóle nie dojdzie do zmiany umowy spółki podlegającej opodatkowaniu.

Do podwyższenia kapitału zakładowego czyli zmiany umowy spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy dojdzie po stronie Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania. Jednakże ze względu na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 2 pkt 6 lit c) tiret drugi, planowana transakcja nie będzie stanowić po stronie Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Miasto X 100% udziałów Y sp. z o.o. do Z sp. z o.o. w zamian za udziały spółki Z nie będzie podlegać opodatkowaniu zarówno po stronie Zainteresowanego będącego stroną postępowania jak i po stronie Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00