Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 22 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.598.2023.1.MR1

Obowiązek poboru podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2024 r.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych, Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 

26 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b.

Treść wniosku jest następująca :

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest (…), prowadzącym działalność bankową w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.; dalej: „Prawo bankowe”), polskim rezydentem podatkowym. Działalność Banku podlega nadzorowi państwowego organu nad rynkiem finansowym, jakim jest Komisja Nadzoru Finansowego.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Wnioskodawca pełni rolę podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych oraz rachunki zbiorcze, o których mowa w art. 41 ust. 4d i ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U z 2022 r., poz. 2647, dalej: „Ustawa o PIT”) oraz w art. 26 ust. 2c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U z 2022 r., poz. 2587, dalej: „Ustawa o CIT”).

Za pośrednictwem wskazanych rachunków prowadzonych przez Bank, realizowana jest aktualnie i nadal będzie wypłata należności z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji, o których mowa odpowiednio w art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT tj. obligacji:

a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „Obligacje”).

Wypłata należności z tytułu Obligacji realizowana jest aktualnie i nadal będzie na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności tj. podatników:

  • mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa odpowiednio w art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT oraz niemających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT (dalej: „Podatnicy PIT”) oraz
  • niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polski, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT (dalej łącznie: „Podatnicy CIT”).

Wśród Obligacji znajdują się:

  • obligacje wyemitowane przez Skarb Państwa (dalej: „Obligacje skarbowe”)
  • obligacje wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa zarówno do 31 grudnia 2018r. jak i po 31 grudnia 2018 r. (dalej: „Obligacje korporacyjne”).

W związku ze zmianami brzmienia art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT oraz art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT wprowadzonymi na mocy ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz.U. z 2023 r. poz. 1723, dalej: „Nowelizacja”), które wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2024 r., Bank powziął wątpliwości co do zastosowania ww. przepisów.

Pytania

1.Czy wypłacając na rzecz Podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT?

2.Czy wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych, Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie pytania nr 1 zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W Państwa ocenie, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe wypłacając na rzecz podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych, Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT.

Ad 2

W Państwa ocenie, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych, Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Ad 1

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT: Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a: (…) 2) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.

Oznacza to, że odsetki i dyskonto uzyskiwane przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych – rezydenta i nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 19%.

Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 41 ust. 4d zd. 1 Ustawy o PIT: Zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów (przychodów), o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 10 zd. 1 Ustawy o PIT: W zakresie papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych płatnikami zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, w zakresie dywidendy oraz dochodów (przychodów) określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1, 3 lub 6, a także zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5, są podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których należności z tych tytułów są wypłacane.

W myśl przytoczonych powyżej przepisów, wypłacając odsetki lub dyskonto od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, Bank jako podmiot prowadzący takie rachunki jest, co do zasady, zobowiązany do poboru podatku jako płatnik.

Zgodnie z art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.: Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 12, od: (…) obligacji:

a)o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych.

Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 24a, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji (art. 41 ust. 24b Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.).

Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 4d i 10, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 24a (art. 41 ust. 24c Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024r.).

Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że Bank jako płatnik, od dnia 1 stycznia 2024 r. może nie pobrać podatku od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji spełniających przesłanki, o których mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, pod warunkiem dysponowania przez Wnioskodawcę potwierdzeniem, że emitent złożył do organu podatkowego oświadczenie o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 130c Ustawy o PIT.

Jednocześnie, warunek złożenia przez emitenta do organu podatkowego oświadczenia o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 130c Ustawy o PIT, o którym to warunku mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r., dotyczy tylko Obligacji korporacyjnych, gdyż został wyłączony przez ustawodawcę w odniesieniu do Obligacji skarbowych.

Z kolei, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz.U z 2018 r., poz. 2183, dalej: „Ustawa zmieniająca”): Przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 [t.j. odpowiednio Ustawy o CIT oraz Ustawy o PIT – dopisek własny], w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem: (…) art. 41 ust. 24, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 26 ust. 1aa, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 2, które stosuje się do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r.

Tym samym, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. niepobranie podatku przez płatnika dodatkowo uzależnione zostało od daty emisji serii obligacji. Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2022 r., poz. 2180, dalej: „Ustawa zmieniająca II”): Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 [Ustawy o CIT – dopisek własny] oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 [Ustawy o PIT – dopisek własny] stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

W konsekwencji, ograniczenie wprowadzone w art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej przestało obowiązywać z dniem 1 stycznia 2023 r. w odniesieniu do Obligacji skarbowych, natomiast zostało utrzymane w stosunku do Obligacji korporacyjnych.

W tym kontekście, Wnioskodawca zwrócił uwagę na literalne brzmienie przepisu art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej, z którego wynika, że art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT znajduje zastosowanie do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r., ale tylko w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą tj. Ustawą zmieniającą.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, zmiana brzmienia art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT powinna skutkować wyłączeniem zastosowania ograniczenia w formie daty emisji serii obligacji. Innymi słowy, zmiana brzmienia art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT powinna uniezależnić niepobranie podatku przez płatnika od daty emisji serii obligacji. Póki brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT pozostawało niezmienne od wejścia w życie Ustawy zmieniającej, to w zakresie braku poboru podatku od odsetek lub dyskonta od Obligacji korporacyjnych płatnika obowiązywało ograniczenie odnoszące się do daty emisji tych obligacji.

Natomiast, w wyniku Nowelizacji, od dnia 1 stycznia 2024 r. ulegnie zmianie brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT. Zgodnie z art. 41 pkt 1 lit. b Nowelizacji: W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 4 w pkt 12: b) dodaje lit. d i e w brzmieniu: „d) po ust. 24 dodaje się ust. 24a–24c w brzmieniu: „24a. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. Ponieważ brzmienie art. 41 ust. 24 Ustawy o PIT ulegnie zmianie (tj. pierwszy raz od wejścia w życie Ustawy zmieniającej) z dniem 1 stycznia 2024 r., w ocenie Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2024 r., niepobranie podatku przez Bank jako płatnika możliwe będzie niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, od których Bank wypłacał będzie odsetki lub dyskonto. Przeciwna interpretacja niewątpliwie prowadziłaby do wykładni contra legem.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wypłacając na rzecz Podatników PIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 41 ust. 24 pkt 2 Ustawy o PIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 41 ust. 24a Ustawy o PIT.

Ad 2

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT: Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów: z odsetek (…) ustala się w wysokości 20% przychodów.

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT).

Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że odsetki uzyskiwane na terytorium Polski przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 20%.

Jednocześnie, w art. 21 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT nie został wskazany podatnik podatku dochodowego od osób prawnych – rezydent, a zatem wypłata odsetek na jego rzecz nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła.

Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 1 zd. 1 ustawy o CIT: Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e.

Natomiast, zgodnie z art. 26 ust. 2c zd. 1 Ustawy o CIT: W przypadku wypłat należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 (…) obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W myśl przytoczonych powyżej przepisów, wypłacając odsetki lub dyskonto od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, Bank jako podmiot prowadzący takie rachunki jest, co do zasady, zobowiązany do poboru podatku jako płatnik.

Zgodnie z art. 26 ust. 1aa pkt 1 lit. b Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.: Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od: (…) obligacji: a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok, b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Jednocześnie, stosownie do art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT: Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 1aa pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 28b ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 50c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych.

Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1ae, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji (art. 26 ust. 1af Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.).

Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 2c, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae (art. 26 ust. 1af Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r.).

Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że Bank jako płatnik może nie pobrać podatku od wypłacanych odsetek lub dyskonta od obligacji spełniających przesłanki, o których mowa w art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, pod warunkiem dysponowania przez Wnioskodawcę potwierdzeniem, że emitent złożył do organu podatkowego oświadczenie o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 50c Ustawy o CIT.

Jednocześnie, warunek złożenia przez emitenta do organu podatkowego oświadczenia o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 50c Ustawy o CIT, o którym to warunku mowa w art. 26 ust. 1ag Ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2024 r. dotyczy tylko Obligacji korporacyjnych, gdyż został wyłączony przez ustawodawcę w odniesieniu do Obligacji skarbowych.

Z kolei, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej: Przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 [t.j. odpowiednio Ustawy o CIT oraz Ustawy o PIT – dopisek własny], w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą [podkreślenie własne], stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r., z wyjątkiem: (…) art. 41 ust. 24, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 26 ust. 1aa, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 2, które stosuje się do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r.

Tym samym, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. niepobranie podatku przez płatnika uzależnione zostało dodatkowo od daty emisji serii obligacji. Jednocześnie, zgodnie z art. 21 Ustawy zmieniającej II: Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 [Ustawy o CIT – dopisek własny] oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 [Ustawy o PIT – dopisek własny] stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

W konsekwencji, ograniczenie wprowadzone w art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej przestało obowiązywać z dniem 1 stycznia 2023 r. w odniesieniu do Obligacji skarbowych, natomiast zostało utrzymane w stosunku do Obligacji korporacyjnych. W tym kontekście, Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na literalne brzmienie przepisu art. 44 ust. 1 pkt 2 Ustawy zmieniającej, z którego wynika, że art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT znajduje zastosowanie do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r., ale tylko w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą tj. Ustawą zmieniającą.

Tym samym, w Państwa ocenie, zmiana brzmienia art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT powinna skutkować wyłączeniem zastosowania ograniczenia w formie daty emisji serii obligacji. Innymi słowy, zmiana brzmienia art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT powinna uniezależnić niepobranie podatku przez płatnika od daty emisji serii obligacji.

Przekładając powyższe na stan faktyczny, póki brzmienie art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT pozostawało niezmienne od wejścia w życie Ustawy zmieniającej, to w zakresie braku poboru podatku od odsetek lub dyskonta od Obligacji korporacyjnych płatnika obowiązywało ograniczenie do Obligacji korporacyjnych wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r. Natomiast, w wyniku Nowelizacji, od dnia 1 stycznia 2024 r. ulegnie zmianie brzmienie art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 41 pkt 2 Nowelizacji: W ustawie z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1059) wprowadza się następujące zmiany: w art. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie „2) w art. 26: a) ust. 1aa otrzymuje brzmienie: „1aa. Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od: 1) listów zastawnych; 2) obligacji: a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok, b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.”

Ponieważ brzmienie art. 26 ust. 1aa Ustawy o CIT ulegnie zmianie (tj. pierwszy raz od wejścia w życie Ustawy zmieniającej) z dniem 1 stycznia 2024 r., w ocenie Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2024 r., niepobranie podatku przez Bank jako płatnika możliwe będzie niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, od których Bank wypłacał będzie odsetki lub dyskonto. Przeciwna interpretacja prowadziłaby do niewątpliwie wykładni contra legem.

W konsekwencji, w Państwa ocenie, wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587., dalej: „updop”, „ustawa o CIT”):

podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop:

podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

- ustala się w wysokości 20% przychodów;

Z zestawienia przytoczonych przepisów wynika, że odsetki uzyskiwane na terytorium Polski przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – nierezydenta podlegają opodatkowaniu u źródła według stawki 20%.

Jednocześnie zgodnie z art. 26 ust. 1 updop:

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Stosownie do art. 26 ust. 2e updop:

jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 2c updop:

W przypadku wypłat należności z tytułu:

1) odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,

2) przychodów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, b, e oraz g, uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych

- obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

W świetle powyższych przepisów w przypadku wypłaty odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych lub rachunkach zbiorczych, bank jako podmiot prowadzący takie rachunki jest, co do zasady, zobowiązany do poboru podatku jako płatnik.

Jednak zgodnie z obowiązującym aktualnie brzmieniem art. 26 ust. 1aa updop:

płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Aktualnie na mocy przepisów przejściowych (art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw Dz.U.2018.2193) ww. wyłączenie znajduje zastosowanie do obligacji spełniających wskazane przesłanki, wyemitowanych po 31 grudnia 2018 roku. Warunek ten, od 1 stycznia 2023 roku, został złagodzony wobec obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa, gdyż zgodnie z art. 21 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2022.2180), przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 (…) stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.

Od 1 stycznia 2024 roku, w wyniku nowelizacji, wprowadzonej ustawą z 26 maja 2023 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023. 1059), zmienionej następnie ustawą z 16 sierpnia 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. 2023.1723) zostaną wprowadzone istotne zmiany w ustawie o CIT w zakresie obowiązków płatników podatku u źródła pobieranego od odsetek lub dyskonta od listów zastawnych i obligacji spełniających określone przesłanki.

Na mocy art. 5 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw:

W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

2) w art. 26:

a) ust. 1aa otrzymuje brzmienie:

"1aa. Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.",

b) po ust. 1ad dodaje się ust. 1ae-1ag w brzmieniu:

1ae. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 1aa pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 28b ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 50c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.

1af. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1ae, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.

1ag. Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 2c, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae.",

c) w ust. 7 wyrazy "ust. 1, 1c, 1d, 1m, 2c i 2e" zastępuje się wyrazami "ust. 1, 1af, 1c, 1d, 1m, 2c i 2e",

d) użyte w ust. 7j i 10 wyrazy "ust. 7a i 7g" zastępuje się wyrazami "ust. 1ae, 7a i 7g";

Zgodnie z art. 26 ust. 1aa updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.

płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta, w tym w przypadku, o którym mowa w ust. 2e, od:

1) listów zastawnych;

2) obligacji:

a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,

b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.

Jednocześnie, zgodnie z dodanym art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT.:

niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 1aa pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 28b ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z wyłączeniem podmiotów, w przypadku których powiązania wynikają wyłącznie z powiązania ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego lub ich związkami, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 50c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych. Zdania pierwszego nie stosuje się do Skarbu Państwa będącego emitentem obligacji.

Zgodnie z art. 26 ust. 1af updop wchodzącego w życie od 1 stycznia 2024 r.:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1ae, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji.

W myśl art. 26 ust. 1ag ustawy o CIT wchodzącego w życie od 1 stycznia 2024 r.:

Na żądanie płatnika, o którym mowa w ust. 2c, emitent jest obowiązany potwierdzić złożenie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1ae.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 3 nowelizacji (Dz. U.2023.1059):

przepisy (…) art.26 ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 5, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 r.

Mając na uwadze ww. nowelizację podatku CIT od 1 stycznia 2024 roku, płatnicy nie będą obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od papierów wartościowych wskazanych w art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy CIT, w zakresie dochodów (przychodów) uzyskanych przez nierezydenta. Zastosowanie powyższego zwolnienia zostało uzależnione od spełnienia określonych w ustawie CIT warunków (art. 26 ust. 1ae ustawy o CIT). Jednocześnie w przepisach nie uzależniono zastosowania zwolnienia od daty emisji obligacji. Ustawodawca nie ograniczył zastosowania zwolnienia do obligacji wyemitowanych w określonym terminie. Wskazał jedynie, że znowelizowane przepisy dotyczą wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2023 roku.

Dodatkowo w art. 29 ust. 4 nowelizacji (Dz.U. 2023.1059, z uwzględnieniem zmiany Dz. U. 2023.1723), ustawodawca wprowadził zastrzeżenie, że w przypadku emisji obligacji dokonanych przed dniem 1 stycznia 2024 r., w odniesieniu do których przed tym dniem doszło do wypłaty odsetek lub dyskonta, oświadczenie, o którym mowa (…) w art. 26 ust. 1ae ustawy zmienianej w art. 5, emitent jest obowiązany złożyć nie później niż do pierwszej wypłaty odsetek lub dyskonta od tych obligacji następującej po dniu 31 grudnia 2023 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest (...) prowadzącym działalność bankową i polskim rezydentem podatkowym. Działalność banku podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.

W ramach wykonywanej działalności gospodarczej, wnioskodawca pełni rolę podmiotu prowadzącego rachunki papierów wartościowych oraz rachunki zbiorcze, o których mowa w art. 26 ust. 2c ustawy CIT.

Za pośrednictwem wskazanych rachunków, realizowana jest aktualnie i nadal będzie wypłata należności z tytułu odsetek lub dyskonta od obligacji, o których mowa w art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b ustawy CIT, tj. obligacji:

  • terminie wykupu nie krótszym niż rok,
  • dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych (dalej: „obligacje”).

Wypłata należności z tytułu obligacji realizowana jest aktualnie i nadal będzie na rzecz podmiotów uprawnionych do tych należności tj. podatników:

  • mających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT oraz niemających miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o PIT (podatnicy PIT) oraz
  • niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT (podatnicy CIT).

Wśród obligacji znajdują się:

  • obligacje wyemitowane przez Skarb Państwa (obligacje skarbowe)
  • obligacje wyemitowane przez podmioty inne niż Skarb Państwa zarówno do 31 grudnia 2018 r. jak i po 31 grudnia 2018 r. (obligacje korporacyjne).

W związku ze zmianą brzmienia art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b ustawy CIT wprowadzoną na mocy ustawy z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz.U. z 2023 r. poz. 1723), które wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2024 r., bank powziął wątpliwości co do zastosowania ww. przepisów.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że Bank jako płatnik może nie pobrać podatku od wypłaconych odsetek lub dyskonta od obligacji spełniających przesłanki, o których mowa w art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b updop, pod warunkiem dysponowania przez Bank potwierdzeniem, że emitent złożył do właściwego organu podatkowego oświadczenie o dochowaniu należytej staranności w poinformowaniu podmiotów powiązanych z emitentem o warunkach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 50c ustawy o CIT.

W myśl powołanych wyżej przepisów z dniem 1 stycznia 2024 r. niepobranie podatku przez Bank jako płatnika możliwe będzie niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, od których Bank wypłacał będzie odsetki lub dyskonto.

W konsekwencji wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko zgodnie, z którym wypłacając na rzecz Podatników CIT odsetki lub dyskonto od Obligacji korporacyjnych Bank jako płatnik nie jest zobowiązany do pobrania podatku na podstawie art. 26 ust. 1aa pkt 2 lit. b Ustawy o CIT, niezależnie od daty emisji Obligacji korporacyjnych, pod warunkiem, że zostały spełnione warunki, o których mowa w art. 26 ust. 1ae Ustawy o CIT, jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

  • Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00