Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.871.2023.1.JK

Zwolnienie przedmiotowe z art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 29 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni (dalej również jako: Badacz) jest polskim rezydentem podatkowym.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni uzyskała dofinansowania z A.

Dofinansowanie zostało wypłacone przez Spółkę (dalej również jako: Fundusz), która podpisała z A umowę o dofinansowanie projektów badawczo-rozwojowych (...) przez fundusze typu C („C”) w ramach Programu Operacyjnego (...) („B”).

Środki w ramach B przeznaczone na Wsparcie dla Grantobiorców są przekazywane przez A za pośrednictwem Funduszu (na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez A dla Funduszu).

Jak wynika z założeń B, jest to nowatorska inicjatywa A w ramach programów B.

Dzięki współpracy rządowej agencji z doświadczonymi inwestorami, powstał ekosystem wspierający finansowanie startupów technologicznych. Inwestorzy otrzymują bezzwrotne wsparcie, które A udziela im na utworzenie wehikułu inwestycyjnego.

Podstawowym celem programu jest wzmocnienie mechanizmów komercjalizacji polskich projektów naukowo-badawczych znajdujących się we wstępnej fazie rozwoju i zwiększenie ich szans na powodzenie rynkowe.

W związku z realizacją projektu, Fundusz zawarł z Wnioskodawczynią umowę o udzielenie dofinansowania na rozwój projektu B+R w fazie C.

Wnioskodawczyni jest pomysłodawcą wybraną w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Fundusz w celu realizacji projektu badawczo-rozwojowego realizowanego przez Wnioskodawczynię.

Po wstępnej weryfikacji, Wnioskodawczyni złożyła oficjalny wniosek do Funduszu, projekt został oceniany przez komisję oceny projektów, w skład której wchodzą niezależni eksperci oraz pracownicy A. Następnie na komitecie inwestycyjnym, którego członkami jest pracownik A i dwie osoby reprezentujące Fundusz, została podjęta decyzja o udzieleniu dofinansowania.

Na moment zawarcia umowy, Wnioskodawczyni prowadziła już badania naukowe lub rozwojowe, które w ramach uzyskanego dofinansowania zamierzała rozwinąć.

Na podstawie zawartej z Funduszem umowy Badacz zobowiązuje się do wykonania eksperymentalnych prac badawczo-rozwojowych nad Projektem B+R, a Fundusz przekaże Badaczowi dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną udzielaną w oparciu o rozdział 6 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 19 sierpnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem A.

Badacz w umowie zobowiązuje się dodatkowo, że:

§będzie prowadzić osobiście badania naukowe i prace nad Projektem B+R,

§Projekt B+R posiada potencjalny i prawdopodobny potencjał komercyjny zarówno dla osób zaangażowanych w jego realizację jak i dla inwestorów zainteresowanych komercjalizacją jego wyników,

§posiada całość autorskich praw majątkowych i osobistych do Projektu B+R, prawa te są wolne od wszelkich obciążeń, zobowiązań i roszczeń osób trzecich i to zarówno prawnorzeczowych jak i zobowiązaniowych oraz nie toczy się jakiekolwiek postępowanie sądowe, którego przedmiotem byłyby prawa do Projektu B+R, ani nie istnieją jakiekolwiek okoliczności, które dawałyby podstawy do wszczęcia takiego postępowania;

§umożliwienia rozliczania Funduszowi poniesionych wydatków;

§umożliwienia Funduszowi monitorowania i kontroli realizacji umowy;

§przekazywania Funduszowi istotnych informacji (a w tym wskazanych dokumentów) dotyczących realizacji Projektu B+R w sposób, terminie i formie wskazanej przez Fundusz;

§do przechowywania w sposób gwarantujący należyte bezpieczeństwo, wszelkich danych związanych z realizacja Projektu B+R przez okres co najmniej 10 lat od dnia podpisania Umowy;

§zwrotu środków przekazanych z umowy w przypadku wykorzystania ich niezgodnie z celami Projektu B+R.

Fundusz nie będzie uczestniczył w przeprowadzeniu prac B+R, a jedynie będzie weryfikował ich realizację z punktu widzenia udzielonej pomocy publicznej. Uzyskane przez Badacza dofinansowanie ma charakter bezzwrotny. Wnioskodawczyni nie jest i nie będzie zatrudniona w Funduszu na podstawie umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych. Prawa autorskie wypracowane w trakcie Projektu, będą własnością Badacza. W przypadku gdy rezultat przeprowadzonych badań będzie miał pozytywne rokowania biznesowe, Fundusz założy z Badaczem spółkę celową w celu rozwoju i komercjalizacji wypracowanego pomysłu, a wyniki prac i prawa autorskie zostaną wniesione do spółki celowej.

Pytanie

Czy otrzymane przez Wnioskodawczynię dofinansowanie z A, o którym mowa w zdarzeniu przyszłym, a które zostanie przekazane Wnioskodawczyni przez Fundusz (na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez A dla Funduszu), będzie stanowiło dla Wnioskodawczyni dochód wolny od podatku na podstawie w art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2647), wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu, dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

1)bezzwrotna pomoc pochodzi od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie oraz

2)podatnik jest podmiotem, któremu służyć ma ta pomoc.

Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z powyższego wynika, że przekazywane dofinansowanie stanowi bezzwrotną pomoc publiczną, a Fundusz jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy na podstawie pełnomocnictwa z A. Zatem spełniona jest pierwsza przesłanka.

W zakresie drugiej przesłanki, to cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika.

Jak podnosi się w judykaturze, za podatnika bezpośrednio realizującego cel programu można uznać wyłącznie osobę, która – wykonując czynności z tym programem związane – otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tych środków. Stąd, środki pieniężne będące przychodami podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy, nie są natomiast zwolnione przychody pracowników, czy osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej tychże podmiotów. Osoby te otrzymują wynagrodzenia za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe). Również w orzecznictwie ugruntował się pogląd, że podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy, może być jedynie ten podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie (por. wyrok WSA siedziba Łódź z dnia 25-04-2018 r. sygn. I SA/Łd 235/18). Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy można uznać wyłącznie podmiot, który wykonuje czynności z tym programem związane, otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tych środków. Użycie przez prawodawcę określenia "zleca" należy interpretować w ten sposób, że oznacza, iż dotyczy to wyłączenie osób fizycznych, bez względu na rodzaj łączącej je z podmiotem umów (stosunek pracy, umowa zlecenia, o dzieło), w ramach których to stosunków powierza się pracownikom wykonanie określonych czynności (wyrok NSA (N) z dnia 07-12-2017 r. sygn. II FSK 3064/15). Warto zaznaczyć, że o tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje bowiem nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści (por. interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2022 r. 0114-KDIP3-2.4011.947.2022.2.JM).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Fundusz bezzwrotną pomoc publiczną (Fundusz, jest zatem podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy), przekaże Badaczowi na rozwój projektów badawczo-rozwojowych w fazie C, a ponadto Badacz zobowiąże się do osobistego przeprowadzenia badania naukowego i prac nad Projektem B+R. Badacz, będzie rozwijał realizowany już przez niego pomysł. Badacz aby uzyskać wsparcie, złoży dokumenty aplikacyjne, które zostaną poddane weryfikacji przez niezależnych ekspertów i komitet inwestycyjny. Ponadto, Badacz po przyznaniu dofinansowania będzie zobowiązany do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji oraz poddać się ewentualnej weryfikacji, czy kontroli. W związku z tym należy uznać, iż Badacz jest właśnie samodzielnym podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu, a Fundusz nie realizuje samodzielnie danego projektu, a jedynie pośredniczy w przekazaniu środków stanowiących pomoc publiczną. Badacz uzyskuje dofinansowanie po weryfikacji dokumentów aplikacyjnych, w wyniku decyzji komitetu inwestycyjnego. Co istotne, środki mają charakter bezzwrotny.

Zatem, środki przekazane Badaczowi przez Fundusz w ramach dofinansowania będą stanowić dla Badacza dochód wolny od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle powyższego dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 27 sierpnia 2005 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Według art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

Na podstawie art. 9 pkt 5 ustawy:

Sektor finansów publicznych tworzą agencje wykonawcze.

Jak wynika z art. 18 tej ustawy:

Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2279):

Centrum jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747, 1768 i 1964), powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej państwa, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.).

Stosownie do art. 46 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami Centrum są środki finansowe otrzymywane w formie:

1) dotacji celowej na realizację strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych, innych zadań Centrum oraz na realizację badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, przekazywanej na wniosek Dyrektora;

2) dotacji podmiotowej na pokrycie bieżących kosztów zarządzania realizowanymi przez Centrum zadaniami, o których mowa w pkt 1, w tym kosztów wynagradzania ekspertów i zespołów ekspertów, o których mowa w art. 38 ust. 1;

3) dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji dotyczących obsługi realizacji zadań, o których mowa w pkt 1.

W świetle art. 46 ust. 2 ustawy:

Przychodami Centrum mogą być środki finansowe pochodzące z innych źródeł, w szczególności z:

1) tytułu realizacji innych zadań Centrum oraz zadań, o których mowa w art. 27 ust. 3;

2) budżetu Unii Europejskiej;

3) międzynarodowych programów badawczych;

4) komercjalizacji wyników prowadzonych badań naukowych lub prac rozwojowych;

5) odsetek od wolnych środków przekazanych w depozyt zgodnie z przepisami o finansach publicznych;

6) zapisów i darowizn;

7) tytułu realizacji zadań Centrum, o których mowa w art. 29 i art. 30 ust. 1 i 2.

W myśl art. 35 ww. ustawy:

Realizacja zadań Centrum obejmuje w szczególności:

1) określanie zakresów tematycznych programów, terminów i warunków ich realizacji;

2) ogłaszanie konkursów na wykonanie projektów w ramach realizowanych programów;

3) ocenę i wybór wniosków dotyczących wykonania projektów, zwanych dalej „wnioskami”;

4) zawieranie umów o wykonanie projektów i ich finansowanie;

5) nadzór nad wykonaniem projektów, ich odbiór, ocenę i rozliczenie finansowe.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ww. ustawy:

Rozstrzygnięcia w sprawie przyznania środków finansowych na wykonanie projektów, w tym promesy finansowania, o której mowa w art. 37 ust. 2, są podejmowane przez Dyrektora w drodze decyzji, na podstawie listy rankingowej pozytywnie zaopiniowanych wniosków.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Dyrektor zawiera z wykonawcą projektu, wybranym w drodze konkursu, umowę o wykonanie i finansowanie projektu.

Z art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy wynika, że:

W umowie określa się w szczególności wysokość środków finansowych i tryb ich przekazywania przez Centrum.

Jak wskazała Pani we wniosku jest Pani Badaczem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Uzyskała Pani dofinansowanie z A. Dofinansowanie zostało wypłacone przez Spółkę (dalej również jako Fundusz), która podpisała z A umowę o dofinansowanie projektów badawczo – rozwojowych w fazie preseed przez fundusze typu C („C”) w ramach Programu Operacyjnego (...) („B”). W związku z realizacją projektu, Fundusz zawarł z Panią umowę o udzielenie dofinansowania na rozwój projektu B+R w fazie C. Jest Pani pomysłodawcą wybraną w drodze otwartego naboru prowadzonego przez Fundusz w celu realizacji projektu badawczo – rozwojowego realizowanego przez Panią. Na podstawie zawartej z Funduszem umowy Badacz zobowiązuje się do wykonania eksperymentalnych prac badawczo – rozwojowych nad Projektem B+R, a Fundusz przekaże Badaczowi dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną udzielaną w oparciu o rozdział 6 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 19 sierpnia 2020 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem A. Fundusz nie będzie uczestniczył w przeprowadzeniu prac B+R, a jedynie będzie weryfikował ich realizację z punktu widzenia udzielonej pomocy publicznej. Uzyskane przez Badacza dofinansowanie ma charakter bezzwrotny. Nie jest Pani i nie będzie zatrudniona w Funduszu na podstawie umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych. Prawa autorskie wypracowane w trakcie Projektu, będą własnością Badacza. W przypadku gdy rezultat przeprowadzonych badań będzie miał pozytywne rokowania biznesowe, Fundusz założy z Badaczem spółkę celową w celu rozwoju i komercjalizacji wypracowanego pomysłu, a wyniki prac i prawa autorskie zostaną wniesione do spółki celowej.

Program Operacyjny (...) jest programem finansowanym z dwóch źródeł: w części ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz w części ze środków krajowych (publicznych i prywatnych).

EFRR jest jednym z funduszy strukturalnych, które to fundusze są instrumentami finansowymi polityki regionalnej Unii Europejskiej i mają pomóc władzom centralnym i regionalnym (słabiej rozwiniętych regionów Unii) w rozwiązaniu ich najważniejszych problemów gospodarczych. Ich zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i modernizacji gospodarki, co ma wpłynąć na zwiększenie spójności ekonomicznej i społecznej krajów Unii. Fundusze kierowane są do tych sektorów gospodarki i regionów, które bez pomocy finansowej nie są w stanie dorównać do średniego poziomu ekonomicznego w UE.

O wsparcie z Programu (...) występować mogą przede wszystkim:

przedsiębiorstwa (w szczególności MŚP),

jednostki naukowe konsorcja przedsiębiorstw oraz jednostek naukowych,

instytucje otoczenia biznesu.

Projekty finansowane z Programu (...) możemy podzielić na dwie grupy.

Pierwszą stanowią te, które przyczyniają się przede wszystkim do rozwoju realizujących je podmiotów. Dotyczy to na przykład przedsiębiorstw, które poprzez inwestycje, opracowanie i wdrożenie innowacyjnych produktów lub usług, czy współpracę z jednostkami badawczo – rozwojowymi zdobywają nowe rynki i ulepszają swoje produkty.

Drugą grupę stanowią przedsięwzięcia, których realizatorzy pełnią jedynie funkcję wykonawcy lub pośrednika w dostarczaniu konkretnych rozwiązań dla wybranych grup adresatów. Przykładem mogą być projekty realizowane przez Instytucje Otoczenia Biznesu świadczące bezpłatne lub częściowo dofinansowane usługi doradcze czy podmioty wdrażające instrumenty finansowe udzielający wsparcia w formie pożyczek, poręczeń bądź też wejść kapitałowych.

Projekty takie w Programie (...) kierowane są przede wszystkim do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz start-upów.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy, stwierdzam, że nie spełniła Pani żadnej przesłanki warunkującej zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy.

Nie otrzymała Pani dofinansowania ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w lit. a), jak również przekazanie tych środków nie zostało dokonane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Podmiotem, upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy jest A jako Agencja wykonawcza. Na podstawie zawartej z A umowy o dofinansowanie projektów badawczo – rozwojowych w fazie (...) przez fundusze typu C („C”) w ramach Programu Operacyjnego (...) („B”) dofinansowanie uzyskał Fundusz.

Następnie na podstawie zawartej z Funduszem umowy zobowiązała się Pani do wykonania eksperymentalnych prac badawczo-rozwojowych nad Projektem B+R, a Fundusz przekazał Pani dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną.

Tym samym, przesłanka z lit. b) art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy również nie została rzez Panią spełniona. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca (w tym przypadku Fundusz) – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, na który jako beneficjent otrzymał dofinansowanie.

W związku z powyższym, otrzymane przez Panią dofinansowanie będzie stanowiło dla Pani przychód z innych źródeł niekorzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten, stosownie do treści art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powinna Pani wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiła wypłata, łącznie z pozostałymi dochodami osiągniętymi przez Panią w roku podatkowym. Dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. Pani stanowisko jest więc nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00