Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.584.2023.3.AN

- Czy wydatki związane z zakupem za kwotę (…) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym od „X” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w X oznaczonych jako działki ewidencyjne (…), stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych; - Czy wydatki związane z zakupem nieruchomości zabudowanej budynkiem produkcyjno - magazynowym od byłego wspólnika, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) znajdującego się na terenie nieruchomości sąsiadującej z ww. wymienionymi za kwotę (…) + VAT oznaczonych jako działki ewidencyjne (…) stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2023 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

- wydatki związane z zakupem za kwotę (…) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym od „X” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) oznaczonych jako działki ewidencyjne (…), stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;

- wydatki związane z zakupem nieruchomości zabudowanej budynkiem produkcyjno - magazynowym od byłego wspólnika, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) znajdującego się na terenie nieruchomości sąsiadującej z ww. wymienionymi za kwotę (…) + VAT oznaczonych jako działki ewidencyjne (…) stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismami z 29 listopada 2023 r. oraz 28 grudnia 2023 r. (data wpływu do Organu odpowiednio 7 grudnia 2023 r. oraz 4 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jawna (dalej: „Spółka”), z siedzibą w (…) została zawiązana w (…).

Nadmienić również należy, iż wnioskodawca jest jedynym wspólnikiem w spółce pod firmą: (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), która jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem (…). Podmiot ten zajmuje się hurtowym handlem (…).

W dniu 8 września 2023 r. wnioskodawca, działając w oparciu o przepis art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, wystąpił do Ministra Rozwoju i Technologii o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ust. 1 ww. ustawy.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję w kierunku zwiększenia zdolności produkcyjnych w zakresie usługowej obróbki metali oraz rozpoczęcia świadczenia usług magazynowych. W tym celu zakupione zostaną nieruchomości budynkowe oraz przeprowadzone będę niezbędne prace budowlane zmierzające do adaptacji ww. budynków do planowanego celu. Ponadto, zakupiony zostanie szereg nowoczesnych maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz system informatyczny klasy ERP, zaś uzupełnieniem projektu będzie zakup instalacji fotowoltaicznej. Całkowity koszt bez podatku od towarów i usług planowanej inwestycji oszacowano na kwotę 19.500.000,00 zł, i stanowić ma podstawę do zastosowania zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Finansowanie ww. inwestycji planowane jest ze środków własnych oraz kredytu bankowego. Termin rozpoczęcia realizacji ww. inwestycji zaplanowano od września 2023 r., lecz nie wcześniej niż po otrzymaniu decyzji o wsparciu, zaś jego zakończenia w dniu 31 grudnia 2025 r.

Inwestycja będzie przeprowadzona na terenie obecnie funkcjonującego Zakładu, zlokalizowanego w (…), zaś głównym przedmiotem działalności wnioskodawcy będzie usługowa obróbka (...).

We wniosku, o którym mowa, przewidziano spełnienie wymaganych kryteriów ilościowych i jakościowych, co uprawniać ma Wnioskodawcę do uzyskania pomocy publicznej w formie zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych w wysokości 60% kosztów kwalifikowanych, o których mowa w przepisie art. 14 i 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji oraz wydanym na podstawie art. 14 ust. 3 ww. ustawy akcie wykonawczym, tj. rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Istotne jest również, że przedmiotowa inwestycja spełnia przesłanki inwestycji początkowej w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) 2023/1315 z dnia 23 czerwca 2023 r. zmieniającej rozporządzenie (UE) nr 651/2014 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu oraz rozporządzenie (UE) 2022/2473 uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu jako inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane ze zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu ze względu na planowane w wyniku realizacji inwestycji zwiększenie produkcji w zakresie produkcji oferowanych wyrobów.

Wnioskodawca zaplanował przeprowadzenie projektu inwestycyjnego, o którym wyżej mowa, w kilku zasadniczych i równolegle prowadzonych etapach, a mianowicie:

1) pierwszy etap - zakup za kwotę (…)+ VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym od (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…):

- oznaczonych jako działki ewidencyjne (…) w którym po przeprowadzeniu niezbędnych prac adaptacyjnych rozwijana będzie działalność usługowa w zakresie obsługi magazynowej na rzecz zarówno (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), jak i podmiotów zewnętrznych;

2) drugi etap - zakup nieruchomości zabudowanej budynkiem produkcyjno-magazynowym od byłego wspólnika, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…), znajdującego się na terenie nieruchomości sąsiadującej z ww. wymienionymi za kwotę (…) zł + VAT, oznaczonych jako działki ewidencyjne (…);

3) trzeci etap - zakup urządzeń technicznych, które wykorzystywane będą w procesach produkcyjnych, tj. (…);

4) czwarty etap - obejmujący modernizację i adaptację budynków, o których wyżej mowa, za łączną kwotę (…) + VAT.

Omawiany projekt inwestycyjny pozwoli nie tylko istotnie zwiększyć możliwości świadczenia usług obróbki metali, ale także rozszerzyć ofertę o usługi magazynowe. Drugim efektem jaki zostanie osiągnięty to swego rodzaju uporządkowanie całościowej oferty wnioskodawcy oraz powiązanej z nim spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) w wyniku czego wnioskodawca przejmie całą działalność usługową, zaś spółka zależna prowadzić będzie tylko handel wyrobami stalowymi. Łączna wartość projektu inwestycyjnego wyniesie więc kwotę (…) zł + VAT.

Istotne jest, że na skutek wniosku z (...) 2023 r., została wydana decyzja o wsparciu nr (...) z 2023 r. wydana przez Specjalną Strefę Ekonomiczną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (...), działającą w imieniu Ministra Rozwoju i Technologii, w której w całości został zaaprobowany projekt inwestycyjny opisany powyżej. Jednakże jednym z warunków skorzystania z pomocy publicznej polegającej na zwolnieniu w podatku dochodowym od osób prawnych jest uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej kwalifikowalności kosztów nabycia prawa własności nieruchomości od podmiotu powiązanego, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) oraz byłego inwestora finansowego i wspólnika, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…).

Ponadto, w pismach uzupełniających z 29 listopada 2023 r. oraz 28 grudnia 2023 r. wskazaliście Państwo, że:

1) Przedmiot działalności wskazany w decyzji Nr (…), obejmuje następujące grupowania zgodnie z Polska Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU):

- Konstrukcje metalowe i ich części - Sekcja C, dział 25, klasa 25.11,

- Pozostałe zbiorniki, cysterny i pojemniki metalowe - Sekcja C, dział 25, klasa 25.29,

- Usługi obróbki metali i nakładanie powłok na metale - Sekcja C, dział 25. klasa 25.61,

- Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych - Sekcja C, dział 25, klasa 25.62,

- Pojemniki metalowe - Sekcja C, dział 25, klasa 25.91,

- Opakowania z metali - Sekcja C, dział 25, klasa 25.92,

- Wyroby z drutu, łańcuchy i sprężyny - Sekcja C, dział 25, klasa 25 93,

- Pozostałe gotowe wyroby metalowe, gdzie indziej niesklasyfikowane - Sekcja C, dział 25, klasa 25.99,

- Usługi naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń - Sekcja C. dział 33, grupa 33.1,

- Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu - Sekcja E, dział 38, kategoria 38.11.5,

- Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne - Sekcja E, dział 38, klasa 38.32,

- Magazynowanie i przechowywanie towarów Sekcja H, dział 52, klasa 52.10.,

- Usługi w zakresie inżynierii i związane z nimi doradztwo techniczne - Sekcja M, dział 71, klasa 71.12,

- Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania - Sekcja M. dział 74, klasa 74.10.

2) Nieruchomości, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zostaną nabyte przez Wnioskodawcę dopiero po uzyskaniu decyzji o wsparciu.

3) Nieruchomości, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, znajdują się na terenie objętym decyzją o wsparciu.

4) Nieruchomości, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, po ich nabyciu przez Wnioskodawcę, jako składniki majątkowe zakwalifikowane jako środki trwałe, zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną przez Niego.

Wnioskodawca posiada status mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

Nieruchomości, o których mowa we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zostaną nabyte przez Wnioskodawcę na warunkach rynkowych, gdyż ich cena uwzględnia wartości rynkowe dla tego typu nieruchomości obowiązujące na terenie (...).

Pytania

1. Czy wydatki związane z zakupem za kwotę (…) + VAT nieruchomości zabudowanej budynkiem magazynowym od „X” spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...) oznaczonych jako działki ewidencyjne (…), stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

2. Czy wydatki związane z zakupem nieruchomości zabudowanej budynkiem produkcyjno - magazynowym od byłego wspólnika, tj. (…) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…) znajdującego się na terenie nieruchomości sąsiadującej z ww. wymienionymi za kwotę (…) + VAT oznaczonych jako działki ewidencyjne (…) stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, iż planowane wydatki inwestycyjne szczegółowo wyżej opisane są zgodne z wymogami wynikającymi z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, a przede wszystkim zasadność ich poniesienia w kontekście ww. przepisów została zweryfikowana w trakcie postępowania prowadzonego przez Ministra Rozwoju i Technologii, w imieniu którego działała Specjalna Strefa Ekonomiczna spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...), które zostało zakończone wydaniem decyzji o wsparciu nr (…). W tym stanie rzeczy, ww. wydatki inwestycyjne stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, których poniesienie stanowi podstawę do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 74 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”):

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a updop:

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

 a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

 b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o WNI,

koszty kwalifikowane nowej inwestycji to: poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu:

 a) koszty inwestycji kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu nowej inwestycji, z wyłączeniem kosztów poniesionych na samochody osobowe, środki transportu lotniczego, tabor pływający oraz inne składniki majątku służące głównie celom osobistym przedsiębiorcy, a w przypadku przedsiębiorcy będącego spółką handlową - głównie celom osobistym jej wspólnika albo akcjonariusza, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, lub

 b) dwuletnie koszty pracy poniesione przez przedsiębiorcę na tworzenie określonej liczby nowych miejsc pracy, przez określony czas, w związku z realizacją nowej inwestycji, jakie mogą być uwzględnione przy określaniu maksymalnej pomocy publicznej.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz 2861 ze zm.). Jak wynika z tego przepisu,

do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem z tytułu:

1) kosztów nowej inwestycji zalicza się koszty, będące:

 a) kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,

 b) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, kompletnych i zdatnych do użytku w dniu przyjęcia do używania, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

 c) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,

 d) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,

 e) kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od dnia zakończenia nowej inwestycji,

f) ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

- pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów.

Ponadto, w myśl § 8 ust. 6 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2024 r.: środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i z wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych w rozumieniu art. 2 pkt 39a rozporządzenia nr 651/2014.

Natomiast, w myśl brzmienia obowiązującego do tej daty:

środki trwałe, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b i f, muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców i wyjątkiem realizacji nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, oraz muszą być nabyte na warunkach rynkowych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 39a rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r., uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L Nr 187, str. 1):

„na warunkach rynkowych” oznacza, że warunki transakcji między umawiającymi się stronami nie różnią się od tych, jakie określiłyby niezależne przedsiębiorstwa, i nie zawierają jakiegokolwiek elementu zmowy. Każda transakcja, która wynika z otwartego, przejrzystego i niedyskryminującego postępowania, jest uznawana za spełniającą zasadę ceny rynkowej.

Stosownie do § 9 rozporządzenia,

maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, jakie są uwzględniane przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej, nie może przekroczyć kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, do których poniesienia w określonym terminie przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z decyzją o wsparciu.

Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.

Zatem, prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Natomiast, uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na proces produkcji (usług) przedsiębiorstwa, w sposób konkretyzujący nową inwestycję.

Analizując powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że określają one następujące warunki, aby dany wydatek będący kosztem związanym z nabyciem środków trwałych zakwalifikować do objęcia pomocą, wydatek ten musi:

- stanowić koszty inwestycji,

- zostać poniesiony na terenie określonym w decyzji o wsparciu,

- być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,

- środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu wskazać należy, że wydatki na zakup nieruchomości o których mowa we wniosku, mogą zostać uznane za koszt kwalifikowany nowej inwestycji.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00