Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.533.2023.2.JŚ

Prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie posiadanych dokumentów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie posiadanych dokumentów. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2024 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem międzynarodowej platformy internetowej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Działalność mikroprzedsiębiorstwa polega na zakupie oraz dalszej sprzedaży rzeczy używanych (90-95%) oraz nowych (5-10%). Przedmiotem sprzedaży są elementy garderoby – głównie używanego obuwia i używanej odzieży. Sprzedaż prowadzona jest za pośrednictwem portali aukcyjnych on-linetakich jak np. (…)

Sprzedaż dokonywana jest do kupujących poza UE, tj. Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Kupującymi są osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Cena jednostkowa sprzedaży danej rzeczy nie przekracza 1.000,00 euro. Wartość przesyłki również nie przekracza kwoty 1.000,00 euro.

Wnioskodawca w przypadku sprzedaży poza terytorium RP, tj. do krajów spoza UE, korzysta z usług przewoźników (głównie Poczty Polskiej). W tym przypadku Wnioskodawca korzysta ze stawki VAT 0%. W przypadku sprzedaży poza obszar UE, Wnioskodawca ze względu na wartość każdej przesyłki (poniżej 1.000,00 euro) nie dokonuje zgłoszenia celnego przy czym w przypadku paczek nadawanych poza UE Poczta Polska automatycznie generuje etykiety „celne”, które Wnioskodawca nakleja na przesyłki ze względu na fakt, że takie są wymagania Poczty Polskiej. Jest to zgłoszenie celne CN22.

Przykładowa transakcja:

1.Kupujący składa zamówienie poprzez serwis internetowy (…) wskazując adres doręczenia i zamieszkania poza UE.

2.Po otrzymaniu zamówienia wystawiana jest FV ze stawką 0% VAT, według danych otrzymanych od serwisu (…).

3.Zapłata za zamówienie następuje w całości przed wysyłką zamówienia.

4.Przesyłka z zamówieniem jest rejestrowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca, generowany jest jej numer nadania i zgłoszenie celne CN22. W systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca generowana jest także książka nadawcza.

5.W terminie do 7 dni od dnia złożenia zamówienia przez kupującego, w placówce Poczty Polskiej następuje nadanie przez Wnioskodawcę przesyłki listem poleconym albo paczką. Po nadaniu przesyłki książka nadawcza wygenerowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca zostaje ostemplowana pieczątką pocztową i podpisana przez pracownika Poczty Polskiej.

6.Następnie w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca możliwe jest monitorowanie procesu dostawy – opcja ta pozwala na sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się w danym momencie przesyłka i jaki jest jej status, np. w którym oddziale przewoźnika jest paczka, czy jest w trasie, czy jest w oddziale doręczającym, czy jest doręczona.

7.Po doręczeniu przesyłki do kupującego, Wnioskodawca otrzymuje w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca komunikat z potwierdzeniem doręczenia przesyłki do nabywcy. Z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca generowany jest raport potwierdzający status doręczenia przesyłki do kupującego.

Jako dowody potwierdzające transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego (dokumenty potwierdzające wywóz) są łącznie:

1.Elektroniczny raport z portalu aukcyjnego (…) potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu – zawiera dane otrzymane przez serwis od kupującego.

2.Wydrukowany i ostemplowany przez pracownika Poczty Polskiej dowód nadania przesyłki (książka nadawcza Poczty Polskiej lub innego przewoźnika) pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

3.Dokument wygenerowany w formie elektronicznej, pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

2.Posiadane dokumenty dotyczące transakcji objętych wnioskiem, głównie dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca, potwierdzają jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca potwierdza także jednoznacznie doręczenie towaru do klienta.

3.W przypadku, gdy posiadany dokument zawiera, jako ostatnie, oznaczenie statusu paczki, nie potwierdzające doręczenia – składana jest reklamacja na Pocztę Polską celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta.

Jeśli przesyłka została doręczona do klienta, to Poczta Polska odpowiadając na zgłoszenie potwierdza taką informację wraz ze wskazaniem daty doręczenia przesyłki. Po rozpatrzeniu reklamacji taka informacja aktualizowana jest w dokumencie wygenerowanym w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca.

4.Dokument, o którym mowa w opisie sprawy, dotyczący transakcji objętych zakresem zadanego we wniosku pytania generowany jest przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Pytanie

Czy w przypadku posiadania wyłącznie ww. dowodów właściwym jest zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do sprzedaży do krajów spoza UE?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, dowody potwierdzające wydanie towaru na rzecz kupującego (dokumenty potwierdzające wywóz) takie jak dowód nadania przesyłki (książka nadawcza Poczty Polskiej lub innego przewoźnika), dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca oraz elektroniczny raport z portalu aukcyjnego (…) potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu są wystarczające do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% podczas przypadku sprzedaży towarów do krajów poza UE.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w: Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 lutego 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.9.2022.1.JSZ, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 lipca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.330.2022.1.SM, Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 listopada 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.453.2022.2.JO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

1)dostawcę lub na jego rzecz, lub

2)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

– jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Aby zatem uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:

-musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy;

-w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);

-wywóz towaru musi być potwierdzony przez organ celny określony w przepisach celnych.

Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraju w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się przez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.

Należy w tym miejscu zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.

W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

W myśl art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Przepis art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcą jest osoba fizyczna, prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej towarów za pośrednictwem międzynarodowej platformy internetowej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Działalność mikroprzedsiębiorstwa polega na zakupie oraz dalszej sprzedaży rzeczy używanych (90-95%) oraz nowych (5-10%). Przedmiotem sprzedaży są elementy garderoby – głównie używanego obuwia i używanej odzieży. Sprzedaż prowadzona jest za pośrednictwem portali aukcyjnych on-line takich jak np. (…) Sprzedaż dokonywana jest do kupujących poza UE, tj. Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Kupującymi są osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Cena jednostkowa sprzedaży danej rzeczy nie przekracza 1.000,00 euro. Wartość przesyłki również nie przekracza kwoty 1.000,00 euro. Wnioskodawca w przypadku sprzedaży poza terytorium RP, tj. do krajów spoza UE, korzysta z usług przewoźników (głównie Poczty Polskiej). W tym przypadku Wnioskodawca korzysta ze stawki VAT 0%. W przypadku sprzedaży poza obszar UE, Wnioskodawca ze względu na wartość każdej przesyłki (poniżej 1.000,00 euro) nie dokonuje zgłoszenia celnego przy czym w przypadku paczek nadawanych poza UE Poczta Polska automatycznie generuje etykiety „celne”, które Wnioskodawca nakleja na przesyłki ze względu na fakt, że takie są wymagania Poczty Polskiej. Jest to zgłoszenie celne CN22. Przykładowa transakcja:

1.Kupujący składa zamówienie poprzez serwis internetowy (…) wskazując adres doręczenia i zamieszkania poza UE.

2.Po otrzymaniu zamówienia wystawiana jest FV ze stawką 0% VAT, według danych otrzymanych od serwisu (…).

3.Zapłata za zamówienie następuje w całości przed wysyłką zamówienia.

4.Przesyłka z zamówieniem jest rejestrowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca, generowany jest jej numer nadania i zgłoszenie celne CN22. W systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca generowana jest także książka nadawcza.

5.W terminie do 7 dni od dnia złożenia zamówienia przez kupującego, w placówce Poczty Polskiej następuje nadanie przez Wnioskodawcę przesyłki listem poleconym albo paczką. Po nadaniu przesyłki książka nadawcza wygenerowana w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca zostaje ostemplowana pieczątką pocztową i podpisana przez pracownika Poczty Polskiej.

6.Następnie w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca możliwe jest monitorowanie procesu dostawy – opcja ta pozwala na sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się w danym momencie przesyłka i jaki jest jej status, np. w którym oddziale przewoźnika jest paczka, czy jest w trasie, czy jest w oddziale doręczającym, czy jest doręczona.

7.Po doręczeniu przesyłki do kupującego, Wnioskodawca otrzymuje w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca komunikat z potwierdzeniem doręczenia przesyłki do nabywcy. Z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca generowany jest raport potwierdzający status doręczenia przesyłki do kupującego.

Jako dowody potwierdzające transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego (dokumenty potwierdzające wywóz) są łącznie:

1.Elektroniczny raport z portalu aukcyjnego (…) potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu – zawiera dane otrzymane przez serwis od kupującego.

2.Wydrukowany i ostemplowany przez pracownika Poczty Polskiej dowód nadania przesyłki (książka nadawcza Poczty Polskiej lub innego przewoźnika) pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

3.Dokument wygenerowany w formie elektronicznej, pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

Wywóz towarów, o których mowa we wniosku, następuje w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu tego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego. Dokumenty posiadane przez Wnioskodawcę dotyczące transakcji objętych wnioskiem, głównie dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca, potwierdzają jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Dokument wygenerowany w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca potwierdza także jednoznacznie doręczenie towaru do klienta.

W przypadku, gdy posiadany dokument zawiera, jako ostatnie, oznaczenie statusu paczki, nie potwierdzające doręczenia – składana jest reklamacja na Pocztę Polską celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta. Jeśli przesyłka została doręczona do klienta, to Poczta Polska odpowiadając na zgłoszenie potwierdza taką informację wraz ze wskazaniem daty doręczenia przesyłki. Po rozpatrzeniu reklamacji taka informacja aktualizowana jest w dokumencie wygenerowanym w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca. Dokument dotyczący przedmiotowych transakcji generowany jest przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy w przypadku posiadania wyłącznie wskazanych dowodów właściwym jest zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do sprzedaży do krajów spoza UE.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że z powołanego art. 2 pkt 8 ustawy wynika, że o eksporcie towarów można mówić wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

W kwestii eksportu towarów wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. akt I FPS 3/12 orzekając, że: „(…) Dla zastosowania przez podatnika stawki 0% w Polsce z tytułu eksportu towaru konieczne jest, aby miejscem dostawy tej czynności była Polska, co wymaga wykazania, że wywóz tego towaru poza obszar Unii Europejskiej następuje – stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. – w ramach transportu, który rozpoczął się na terytorium Polski, w wykonaniu czynności określonej w art. 7 ustawy. Zgłoszenie towaru do procedury wywozu towarów, o której mowa w art. 161 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w krajowym urzędzie celnym należy traktować jako niewątpliwy dowód rozpoczęcia takiego transportu na terytorium Polski, niemający jednak charakteru wyłącznego”.

W powyższej uchwale stwierdzono również: „(…) w sytuacji gdy eksport towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. (art. 146 w zw. z art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE), stanowi wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Wspólnoty znajdują się na terytorium kraju, oznacza to, że wywóz tych towarów z kraju poza obszar Unii Europejskiej powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze. Dla przybliżenia charakteru takiego transportu przydatne może być sięgnięcie do normy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) u.p.t.u., stanowiącej, że przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. W sytuacji gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport tych towarów nastąpił z terytorium Polski. Oznacza to, że w przypadku gdy towar jest transportowany (wysyłany, przemieszczany) z Polski do innego państwa członkowskiego z pominięciem procedury wywozu i tam rozładowany i magazynowany (składowany poza składem celnym), po czym dopiero z tego kraju transportowany (wysyłany) – po zgłoszeniu w nim tegoż towaru do wywozu poza terytorium Unii Europejskiej – nie ma podstaw do stwierdzenia, że wywóz tego towaru poza terytorium Wspólnoty nastąpił z terytorium Polski, gdyż miejscem świadczenia takiej dostawy eksportowej, w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u. (art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE), nie jest w takiej sytuacji Polska, lecz tenże kraj unijny, w którym znajdują się eksportowane towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy poza terytorium Unii Europejskiej. Nie są zatem w tym przypadku spełnione przesłanki do stwierdzenia eksportu takiego towaru w Polsce, a tym samym do stosowania z tego tytułu stawki 0%”.

Z powyższego nie wynika, że podlegający eksportowi towar musi opuścić terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem krajowego granicznego urzędu celnego, gdyż może to nastąpić poprzez każdy unijny urząd celny, lecz niezbędnym jest, aby transport (wysyłka) tego towaru, przed opuszczeniem terytorium Unii Europejskiej, rozpoczął się na terytorium Polski oraz istotne jest, aby transport miał nieprzerwany charakter. Przy czym nie chodzi tutaj o aspekt fizyczny tego transportu, czyli o to aby transportu dokonywał np. tylko jeden podmiot (np. spedytor) czy też towar nie mógł być przeładowany, czy chwilowo składowany. Istotne jest, aby przeznaczeniem nadanego towaru było tylko jego wywiezienie z terytorium Unii Europejskiej.

W analizowanej sprawie, w wyniku dokonanej przez Wnioskodawcę dostawy do osób fizycznych poza UE, następuje wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (tj. Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii). Osoby fizyczne poza UE, dokonują nabycia towarów za pośrednictwem portali aukcyjnych: (…) i (…). Zatem w momencie wysyłki towarów z Polski odbiorca towarów jest już znany. Wysyłka towarów do kupujących poza UE w każdym przypadku organizowana jest przez Wnioskodawcę i odbywa się głównie za pośrednictwem Poczty Polskiej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że dla uznania danej transakcji za eksport towarów niezbędnym jest, aby transport (wysyłka) tych towarów przed opuszczeniem terytorium Unii Europejskiej, rozpoczął się na terytorium Polski oraz istotne jest, aby transport miał nieprzerwany charakter. Przy czym, nie chodzi tutaj o aspekt fizyczny tego transportu, czyli o to aby towar nie mógł być np. przeładowany czy chwilowo składowany. Istotne jest, aby przeznaczeniem nadanego towaru było tylko jego wywiezienie z terytorium Unii Europejskiej.

W analizowanej sprawie wywóz towarów nastąpi z terytorium Polski bezpośrednio poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, bowiem – jak wynika z wniosku – od momentu rozpoczęcia transportu do chwili wywozu przedmiotowego towaru poza terytorium Unii Europejskiej nie występują przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego. Ponadto, należy zaznaczyć, że nabywca towarów jest znany od samego początku procesu zamówienia. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca – kupujący poza UE składa zamówienie poprzez serwis (…), płaci za zamówienie i wskazuje adres zamieszkania i doręczenia poza UE. Po otrzymaniu zamówienia, Wnioskodawca wystawia fakturę VAT stosując stawkę podatku 0%. W terminie do 7 dni od złożenia zamówienia przez Kupującego, następuje nadanie przesyłki w placówce Poczty Polskiej.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że opisana transakcja dostawy towarów spełnia warunek podstawowy do uznania jej za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, bowiem w konsekwencji dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych poza UE, następuje wywóz towarów z terytorium Polski poza terytorium Unii Europejskiej.

Jednak, aby eksport towarów opodatkowany był stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie również warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Zatem, aby Wnioskodawca mógł opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% – musi posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.

W tym miejscu wskazać należy, że w wyroku z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18 dotyczącej podatnika, który wysyłał pocztą poza terytorium Unii Europejskiej przedmioty kolekcjonerskie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: „(…) w okolicznościach takich jak w postępowaniu głównym brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).

Natomiast odpowiadając na pytanie prejudycjalne, TSUE stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.

Do wskazanego orzeczenia TSUE odwołał się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem Poczty Polskiej poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. We wskazanym wyroku NSA stwierdził: „Przenosząc te rozważania TSUE na grunt niniejszej sprawy wskazać trzeba, co zaznaczono już wyżej, że organy uznały za bezsporne dokonywanie dostaw przez skarżącego na rzecz osób fizycznych spoza terytorium UE. W żadnym miejscu zaskarżonych decyzji nie ma mowy o tym, by organy kwestionowały faktyczny wywóz towarów poza obszar Unii. Jedynym powodem odmowy zastosowania do nich stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a co za tym idzie braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny. W ocenie organu odwoławczego »(...) dla uznania – na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – danej dostawy towarów za eksport i w konsekwencji zastosowania stawki podatku 0% niezbędne jest potwierdzenie przez urząd celny określony w przepisach celnych wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej i posiadanie przez Podatnika takiego potwierdzenia«. W istocie więc organy nie kwestionowały wypełnienia wymogów materialnych eksportu, w tym wypadku faktycznego wyprowadzenia towarów z terytorium Unii, ale niedochowanie przez podatnika warunków formalnych (brak zgłoszenia do procedury celnej wywozu i brak stosownych dokumentów). Tymczasem, w świetle cytowanego szeroko wyżej orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna).

W konsekwencji, nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana. (…) W tym miejscu przypomnieć również należy, że w orzecznictwie sądów krajowych już wcześniej podkreślano, że jeśli okoliczność wywozu poza UE zostanie wykazana innymi dowodami, w tym ustalona w sposób bezsporny w ramach toczącego się postępowania podatkowego, organy podatkowe nie mogą takiej okoliczności pomijać, stosując do takiego wywozu stawkę jak dla obrotu krajowego, gdyż takie działanie nie tylko narusza zasadę neutralności, lecz jest nieadekwatne do poczynionych przez organy podatkowe ustaleń faktycznych i w konsekwencji przybiera formę sankcji podatkowej, a nie opodatkowania faktycznej czynności podlegającej VAT (por. wyroki NSA: z dnia 10 września 2014 r., sygn. akt I FSK 1304/13, z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 828/12, czy z dnia 20 grudnia 2017 r., sygn. akt I FSK 825/17)”.

W analizowanej sprawie kupujący towary, których dotyczy wniosek, mają miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Wysyłka towarów odbywa się za pośrednictwem Poczty Polskiej. W systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca możliwe jest monitorowanie procesu dostawy – opcja ta pozwala na sprawdzenie miejsca, w którym znajduje się w danym momencie przesyłka i jaki jest jej status, np. w którym oddziale przewoźnika jest paczka, czy jest w trasie, czy jest w oddziale doręczającym, czy jest doręczona. Po doręczeniu przesyłki do kupującego, Wnioskodawca otrzymuje w systemie elektronicznym Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca komunikat z potwierdzeniem doręczenia przesyłki do nabywcy. Z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca generowany jest raport potwierdzający status doręczenia przesyłki do kupującego. W przypadku, gdy posiadany dokument zawiera, jako ostatnie, oznaczenie statusu paczki, nie potwierdzające doręczenia – składana jest reklamacja na Pocztę Polską celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta. Jeśli przesyłka została doręczona do klienta, to Poczta Polska odpowiadając na zgłoszenie potwierdza taką informację wraz ze wskazaniem daty doręczenia przesyłki. Po rozpatrzeniu reklamacji taka informacja aktualizowana jest w dokumencie wygenerowanym w formie elektronicznej z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca. Jako dowody potwierdzające transakcje i wydanie towaru na rzecz kupującego (dokumenty potwierdzające wywóz), Wnioskodawca posiada łącznie:

1.Elektroniczny raport z portalu aukcyjnego (…) potwierdzający dokonane transakcje sprzedaży w danym miesiącu – zawiera dane otrzymane przez serwis od kupującego.

2.Wydrukowany i ostemplowany przez pracownika Poczty Polskiej dowód nadania przesyłki (książka nadawcza Poczty Polskiej lub innego przewoźnika) pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

3.Dokument wygenerowany w formie elektronicznej, pochodzący z systemu elektronicznego Poczty Polskiej – Elektroniczny Nadawca z widocznym statusem przesyłki i raportem dotyczącym procesu jej przewozu – zawiera numer nadania przesyłki i dane kupującego zgodne z danymi otrzymanymi od serwisu (…).

Jak wynika zatem z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada dokumenty, potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Nie są to wprawdzie dokumenty literalnie wymienione w art. 41 ust. 6a ustawy, co jednak nie stanowi przeszkody w uznaniu, że spełniona została przesłanka w zakresie udokumentowania wywozu, pozwalająca na uznanie, że w analizowanej sprawie doszło do eksportu towarów do nabywców spoza Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, dokonując wysyłki towarów do osób fizycznych poza UE, mających miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, tj. na terytorium Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie posiadanych ww. dokumentów zastosować stawkę podatku 0%, właściwą dla eksportu towarów.

Tym samym, mając na uwadze powołane orzeczenia TSUE oraz NSA, należy uznać, że w przypadku, gdy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca będzie dysponować ww. dokumentami, to będzie miał prawo opodatkować dokonywane dostawy towarów z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Podsumowując, w przypadku posiadania wyłącznie dowodów, wskazanych we wniosku, właściwym jest zastosowanie stawki 0% w odniesieniu do sprzedaży towarów do krajów spoza UE.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik, rzeczywiście potwierdzają dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Należy ponadto zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00