Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.585.2023.2.RK/AP

Uznanie dochodu z tytułu dokonywania Transakcji Kapitałowych za przychód z zysków kapitałowych oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych w sytuacji poniesienia straty na źródle zyski kapitałowe.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie uznania dochodu z tytułu dokonywania Transakcji Kapitałowych za przychód z zysków kapitałowych oraz możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych w sytuacji poniesienia straty na źródle zyski kapitałowe. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 11 stycznia 2024 r. (wpływ 11 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej („Spółka” lub „Wnioskodawca”). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej (dystrybucyjnej) perfum i kosmetyków oraz wyrobów kosmetycznych i toaletowych („Działalność Operacyjna”). Jest to także podstawowa działalność prowadzona przez Wnioskodawcę.

W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje oraz będzie realizować transakcje z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a pkt 4) Ustawy CIT. Transakcje te będą dotyczyły m.in. zakupu usług księgowych czy zakupu towarów. Spółka zamierza realizować takie transakcje także w przyszłości. Jednocześnie podmioty powiązane z Wnioskodawcą:

a)nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6 ustawy CIT,

b)nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT,

c)nie poniosły straty podatkowej.

Wnioskodawca ponadto zamierza realizować transakcje kapitałowe, polegające w szczególności na nabywaniu akcji spółek publicznych, zarówno na rynku krajowym i zagranicznym, w celu dalszej odsprzedaży („Transakcje Kapitałowe”). Zmienność cen akcji sprawia, że tego rodzaju transakcje obarczone są ryzykiem poniesienia straty przez Wnioskodawcę, tj. w danym roku podatkowym może powstać strata podatkowa w rozumieniu Ustawy CIT. Z kolei z Działalności Operacyjnej Wnioskodawca osiąga i będzie osiągał zysk.

Wartość Transakcji Kapitałowych w przyszłym roku podatkowym oraz latach następnych przekroczy progi dokumentacyjne z art. 11k ust. 2 Ustawy CIT.

Strata podatkowa z Transakcji Kapitałowych w żadnym roku podatkowym nie przekroczy dochodu Wnioskodawcy z Działalności Operacyjnej.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca wskazuje, że podmiot powiązany ze Spółką, z którym realizuje transakcje w ramach prowadzonej Działalności Operacyjnej posiada siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca wskazuje, że wartość transakcji jednorodnych zawieranych z podmiotami powiązanymi w ramach Działalności Operacyjnej przekracza w roku podatkowym progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 Ustawy CIT.

Wnioskodawca wskazuje, że w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Spółka osiągnie dochód w związku z dokonywaniem Transakcji Kapitałowych.

Wnioskodawca wskazuje, że wyłączenie Spółki z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dotyczy 2024 roku.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy dochód osiągnięty w związku z dokonywaniem Transakcji Kapitałowych będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych z innych źródeł przychodów niż przychody z zysków kapitałowych w rozumieniu art. 7b ustawy CIT?

2.Czy w sytuacji, w której strata podatkowa poniesiona została przez Wnioskodawcę na źródle zyski kapitałowe (tj. na źródle innym niż to, z którym są związane transakcje dla których jest analizowany obowiązek sporządzenia dokumentacji) możliwe jest skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji podatkowej, o którym mowa w art. 11n pkt 1 Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę z tytułu realizacji Transakcji Kapitałowych będzie podlegał odrębnemu opodatkowaniu od dochodu uzyskanego przez niego z Działalności Operacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której strata podatkowa została poniesiona przez Wnioskodawcę, na źródle przychodów zyski kapitałowe (czyli innym źródle przychodów, niż to z którym jest związana transakcja dla której analizowany jest obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej), to wówczas jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej, o którym mowa w art. 11n pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa CIT”) w zakresie transakcji zrealizowanych transakcji.

Zauważyć należy, że przepis artykułu 7b ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych, co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Jak stanowi art. 11k ust. 1 ustawy CIT podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Natomiast ust. 2 tegoż artykułu mówi, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych musi być zrealizowany dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, która została zawarta między powiązanymi podmiotami, o ile wartość tej transakcji (pomniejszona o podatek VAT) przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  • 10 mln zł - dla transakcji towarowych oraz finansowych,
  • 2 mln zł - dla transakcji usługowych oraz innych transakcji.

Jednocześnie, w art. 11n ustawy o CIT przewidziano wyłączenia z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych. W tym zakresie obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych:

- zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b)nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

c)nie poniósł straty podatkowej.

W przepisie art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT posłużono się terminem „strata podatkowa”, co w ocenie Wnioskodawcy oznacza to, iż tę stratę jako warunek do zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, należy rozpatrywać w sposób, w jaki definiuje ją prawo podatkowe. Definicja straty podatkowej w obecnym kształcie obowiązuje od 1 stycznia 2018 r. i jest wynikiem rozdzielenia w ustawie o CIT źródeł przychodów podatników na dwa źródła:

1)przychody z zysków kapitałowych (art. 7b ust. 1 ustawy o CIT) oraz

2)przychody z innych źródeł przychodów (art. 12 ust. 1 ustawy o CIT).

Jak wskazuje art. 7 ust. 1 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wskazuje, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Zatem strata podatkowa została zdefiniowana jako nadwyżka pomiędzy kosztami uzyskania przychodów a osiągniętymi przychodami ze źródła przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, iż ustawodawca wykluczył możliwość przenoszenia kosztów podatkowych pomiędzy dwoma różnymi źródłami przychodów i ustalił, że podatnik może ponieść stratę podatkową w każdym źródle przychodów odrębnie.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że pod pojęciem straty podatkowej, do której odnosi się art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT, należy rozumieć właśnie stratę ze źródła przychodów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Innymi słowy określony w art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT dotyczący zwolnienia z przygotowania dokumentacji cen transferowych zostanie spełniony, gdy żaden z podmiotów powiązanych będący stroną transakcji kontrolowanej nie poniósł straty ze źródła przychodów, do którego zalicza się tę transakcję, (przy jednoczesnym założeniu, że wszelkie pozostałe warunki, konieczne do zastosowania tegoż zwolnienia zostały spełnione). Inna wykładania nie znajduje uzasadnienia w oparciu o brzmienie przepisów, ale również w oparciu o wykładnię celowościową. Celem jaki został postawiony przed art. 11n jest organicznie obowiązku dokumentacyjnego, w przypadku, gdy podmioty krajowe realizujące daną transakcję nie generują straty podatkowej, przez co transakcje pomiędzy nimi nie powinny wpływać na przenoszenie dochodów do podmiotu przynoszącego stratę i w ten sposób nie powinny wpływać na unikanie opodatkowania. W rezultacie, nie ma potrzeby dokumentowania takich transakcji. Z tego powodu, że dochody i straty podatnika należy alokować do odpowiedniego źródła, zasadnym jest takie rozumienie przepisów, aby warunek wyłączenia obowiązku przygotowania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. c, dotyczył braku straty z tego źródła przychodów do którego przyporządkowana jest dana transakcja. Związane jest to z tym, iż przy takim rozumieniu przepisu nawet gdyby jeden z podmiotów wykazywał stratę ze źródła, którego nie dotyczy transakcja to w dalszym ciągu nie zachodzi ryzyko przenoszenia dochodów do podmiotu z taką stratą, gdyż nie rozliczy on dochodu z transakcji, ze stratą z innego źródła. Zatem strata z innego źródła niż tego, do którego przyporządkowana jest transakcja w żaden sposób nie wpływa na rozliczenie dochodów podatnika z transakcji. W rezultacie, uzyskiwanie straty ze źródła przychodów innego niż te, do którego należy transakcja, nie różni się od sytuacji, w której każdy podmiotów uczestniczących w transakcji nie wykazuje żadnej straty.

Potwierdzenie stanowiska podatnika znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, wydawanych w analogicznych stanach faktycznych w tym m.in.:

  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 listopada 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.417.2020.1.AK), w której wskazano: „Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sytuacji, w której strata podatkowa została (lub zostanie poniesiona w przyszłości) przez którąkolwiek ze Spółek na źródle przychodów innym, niż to z którym jest związana transakcja, dla której analizowany jest obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej, to wówczas jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji lokalnej”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 listopada 2020 r. (sygn. 0111-KDIBI-2.4010.409.2020.1.AK) „Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy: warunek braku poniesienia straty podatkowej, o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT, odnosi się do strat tego źródła przychodów, w ramach którego opodatkowane są transakcje dokonywane przez Wnioskodawcę z podmiotami powiązanymi, w przypadku, gdy wartość transakcji jednorodnych z podmiotami powiązanymi innymi niż podmioty, o których mowa w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, nie przekroczy kwot określonych w art. 11k ust. 2 ustawy o CIT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych dla tych transakcji - jest prawidłowe”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 listopada 2020 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.249.2020.1.RK) „Brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. c u.p.d.o.p., należy ustalić w oparciu o stratę ze źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą temu obowiązkowi. Jeżeli transakcja dotyczy określonego źródła przychodów to należy zbadać, czy podatnik poniósł stratę tylko z tego źródła. Jednocześnie, wystąpienie straty z innego źródła przychodów jest w tej sytuacji bez znaczenia”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.140.2020.1.BK) „Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że jeżeli w istocie, żaden z podmiotów powiązanych, o których mowa we wniosku, będących stroną transakcji kontrolowanej nie poniesie straty ze źródła przychodów, do którego zaliczana będzie ta transakcja, w takiej sytuacji transakcja ta będzie mogła podlegać zwolnieniu z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 u.p.d.o.p.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.121.2020.1.ANK) „Reasumując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przez podmiot, który „nie poniósł straty podatkowej” w roku podatkowym należy rozumieć podmiot, który nie poniósł takiej straty z tego źródła przychodów, w ramach którego opodatkowane są transakcje dokonywane przez ten podmiot (w tym przypadku przez Wnioskodawcę)”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 stycznia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.481.2019.1.IZ) „Brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. c u.p.d.o.p., należy ustalić w oparciu o stratę ze źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą temu obowiązkowi. Jeżeli transakcja dotyczy określonego źródła przychodów to należy zbadać, czy podatnik poniósł stratę tylko z tego źródła. Jednocześnie, wystąpienie straty z innego źródła przychodów jest w tej sytuacji bez znaczenia”.

Reasumując, należy wskazać, że warunek dotyczący zwolnienia z przygotowania dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT, uznaje się za spełniony, gdy żaden z podmiotów powiązanych będący stroną transakcji kontrolowanej nie poniósł straty ze źródła przychodów, do którego zalicza się tę transakcję (przy założeniu, że pozostałe warunki konieczne do zastosowania zwolnienia krajowego wymienione w art. 11n pkt 1 ustawy o CIT, są spełnione).

Brak obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, o której mowa w art. 11n pkt 1 lit. c ustawy o CIT, należy zatem ustalić w oparciu o stratę ze źródła przychodów, do którego zalicza się transakcję podlegającą temu obowiązkowi. Jeżeli transakcja dotyczy określonego źródła przychodów to należy zbadać, czy podatnik poniósł stratę tylko z tego źródła. Jednocześnie, wystąpienie straty z innego źródła przychodów jest w tej sytuacji bez znaczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00