Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.592.2023.4.MC

Korekta wynagrodzeń z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej obowiązku dokumentowania fakturą korygującą korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych, wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku obniżki ceny (korekty in minus) oraz ujęcia przez Zainteresowanych otrzymanej faktury korygującej na zasadach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy (w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających - korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy (w przypadku otrzymania faktury zmniejszającej - korekty in minus),
  • nieprawidłowe w części dotyczącej wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku podwyższenia ceny (korekty in plus).

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych korekty wynagrodzeń z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje.

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 grudnia 2023 r. (data wpływu 20 grudnia 2023 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

3)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

4)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

5)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

6)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

F. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

7)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

8)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

H. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

9)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

I. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „A.”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. A. podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

A. jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”).

A. należy do grupy kapitałowej „P.”. W skład grupy kapitałowej „P.” wchodzi kilkanaście spółek celowych. Grupa kapitałowa „P.” zajmuje się projektami deweloperskimi.

A. pełni w grupie kapitałowej „P.” funkcję podmiotu zapewniającego kompleksową obsługę procesów deweloperskich spółek celowych.

Przedmiotem przeważającej działalności A. jest „Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie” (PKD 68, 32, Z).

W skład grupy kapitałowej „P.” wchodzą również zainteresowani niebędący stroną postępowania, tj.;

1)B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 1”,

2)C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 2”,

3)D. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 3”,

4)E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 4”,

5)F. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 5”,

6)G. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 6”,

7)H. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 7”,

8)I. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zwany w dalszej części wniosku „Zainteresowany 8”.

Podmioty te razem w dalszej części wniosku będą nazywani łącznie „Zainteresowanymi”.

Zainteresowani są czynnymi podatnikami podatku VAT.

A. oraz Zainteresowani są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zainteresowani od 15 września 2022 r. są (a Zainteresowany 4 do 15 września 2022 roku - był) współwłaścicielami nieruchomości składających się z działek gruntu położonych w dzielnicy (…) w (…) („Nieruchomość”).

Zainteresowani zamierzają zrealizować przedsięwzięcia inwestycyjne polegające na budowie budynków o różnym przeznaczeniu, m.in. o charakterze mieszkaniowym, usługowym, hotelowym oraz biurowym (dalej: „Inwestycje”).

A., na podstawie odrębnych umów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy (a w przypadku Zainteresowanego 4 - świadczyła do 30 września 2022 roku) na rzecz Zainteresowanych m.in. usługi przygotowania terenu pod inwestycje - (dalej: „Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje”).

A. oraz Zainteresowani w dalszej części wniosku będą nazywani łącznie „Wnioskodawcami”.

Poniżej Wnioskodawcy przedstawiają opis tych usług, jak i zasady dotyczące ustalenia wynagrodzenia należnego A. z tytułu świadczenia tych usług:

Usługi przygotowania terenu pod inwestycje.

Przedmiot umów:

Na podstawie zawartych umów A. świadczy (a w przypadku Zainteresowanego 4 - świadczyła do końca września 2022 roku) na rzecz Zainteresowanych usługi polegające na przygotowaniu terenu pod inwestycje (w przypadku Zainteresowanego 2 oraz Zainteresowanego 3 zakres usług został nieco zmieniony aneksem z 24 października 2022 r.). Szczegółowy wykaz usług zawiera załącznik do umowy. Oprócz tego na podstawie zawartych umów A. świadczy na rzecz wyżej wskazanych podmiotów usługi administracyjno-biurowe.

Ponadto, na podstawie zawartych umów o Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje A. udziela wyżej wskazanym podmiotom licencji pełnej na korzystanie ze znaków towarowych „P.” wskazanych w tych umowach oraz udziela im licencji na korzystanie ze słowno - graficznych znaków towarowych „P.” jako utworów plastycznych na polach eksploatacji wskazanych w umowach, które to słowno-graficzne znaki zostały wskazane w tych umowach.

Wynagrodzenie:

Postanowienia umowne dotyczące wynagrodzenia za świadczone Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje są uregulowane w umowach z Zainteresowanymi w sposób identyczny.

Na mocy zawartych umów o świadczenie Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje w zamian za świadczenie usług wynikających z tych umów Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. wynagrodzenia.

Zgodnie z postanowieniami umownymi okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, a pierwszy okres rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, a skończył się 31 grudnia 2018 roku. Wynagrodzenie jest płatne miesięcznie i jest powiększane o należny podatek VAT. Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. miesięcznej kwoty w formie ryczałtu, która stanowi 1/12 budżetu prognozowanych rocznych kosztów A. niezbędnych do wykonania umowy powiększonych o narzut zysku zaokrąglonej do pełnych setek złotych („Miesięczne wynagrodzenie”), z zastrzeżeniem wynagrodzenia za poszczególne miesiące w okresie styczeń - marzec 2018 r., i którego wysokość wynika z umowy o świadczenie usług zawartej przez strony.

Budżet prognozowanych rocznych kosztów jest określany przez strony na podstawie szacowanego czasowego zaangażowania pracy personelu A. w świadczenie usług na rzecz Inwestycji w danym roku oraz innych kosztów bezpośrednich oraz pośrednich ponoszonych przez A. w związku ze świadczeniem usług na podstawie zawartej umowy.

Do 2022 roku budżet prognozowanych kosztów dla każdego roku kalendarzowego był ustalany w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego, za wyjątkiem wynagrodzenia za rok 2018, ustalonego zawartą umową.

Od 2022 roku budżet prognozowanych kosztów dla każdego roku kalendarzowego jest ustalany w terminie do 31 marca danego roku kalendarzowego.

Miesięczne wynagrodzenie, obejmuje wykonywanie wszystkich czynności objętych zakresem obowiązków A. oraz wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji pełnej do znaków towarowych „P.” w zakresie wskazanym w umowach oraz udzielenie licencji i korzystanie ze słowno-graficznych znaków towarowych „P.” jako utworów plastycznych na polach eksploatacji w zakresie wskazanym w umowach.

Korekta wynagrodzenia:

Również identycznie uregulowane są we wszystkich umowach postanowienia dotyczące korekty wynagrodzenia. Na mocy postanowień umownych, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej strony dokonują weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku.

Różnica wynikająca z ww. weryfikacji jest rozliczana przez strony w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy.

Wnioskodawcy pragną ponadto wskazać, że w stosunku do wszystkich korekt wynagrodzeń z tytułu usług opisanych we wniosku za okres do 2022 roku zostały dochowane warunki, których mowa w art. 11e pkt 1, 3 i 4 oraz 5 ustawy o CIT.

Natomiast w stosunku do wszystkich korekt wynagrodzeń z tytułu usług opisanych we wniosku za rok 2022 zostały dochowane warunków, o których mowa w art. 11e pkt 1, 3, i 4 ustawy o CIT.

Innymi słowy, elementem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest to, że wszystkie korekty wynagrodzeń z tytułu świadczenia usług opisanych we wniosku spełniają warunki, o których mowa w art. 11e pkt 1, 3 i 4 ustawy o CIT oraz spełniały warunek, o którym mowa w art. 11e pkt 5 ustawy o CIT, w czasie, gdy warunek ten obowiązywał.

Elementem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego również jest to, że nabywane Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje wykorzystywane były i są przez Zainteresowanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie nr 1: na czym polegają/polegały będące przedmiotem zapytania Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje, wskazano:

„Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje polegają w szczególności na:

1. Przygotowaniu wytycznych w zakresie obiektu budowlanego pod względem funkcji (usługowo handlowej; biurowej; mieszkalnej lubi innego przeznaczenia);

2. Przygotowaniu i opracowaniu niezbędnych współczynników zabudowy, wysokości obiektu oraz współpracy przy analizie nasłonecznienia i zaciemnienia planowanego obiektu budowlanego;

3. Przygotowaniu niezbędnych map danego obszaru przeznaczonego do zabudowy (Zasoby Centralne Archiwum Map (…));

4. Opracowaniu wniosków niezbędnych do uzyskania warunków przyłączeniowych mediów do planowanego obiektu budowlanego w zakresie wodno-kanalizacyjnym, przyłącza ciepłowniczego, energetycznego oraz teletechnicznego;

5. Przygotowaniu wniosków w zakresie uzyskania wyrysów z map nieruchomości przeznaczonej do zabudowy;

6. Współpracy z Jednostką Projektową przy opracowywaniu oraz zarządzaniu całym procesem uzyskania decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji lokalizacyjnej;

7. Przygotowaniu wniosku, w tym wszystkich niezbędnych czynności w zakresie pozyskania ZUD;

8. Współpracy przy przygotowywaniu karty informacyjnej środowiskowej dla planowanego obiektu budowlanego w ramach wybranego obszaru oraz obszarów przyległych;

9. Współpracy przy przygotowywaniu raportu środowiskowego dla planowanego obiektu budowlanego;

10. Opracowaniu wniosku i innych niezbędnych czynności oraz zarządzaniu procesem uzyskania decyzji środowiskowych;

11. Współpracy z Jednostką Projektową przy opracowaniu wniosku w celu wydania decyzji wodno-prawnej;

12. Współpracy w zakresie wykonania wstępnych prac geotechnicznych;

13. Przygotowaniu i przeprowadzeniu przetargów na wykonanie koncepcji projektowej;

14. Wszelkich innych pracach niezbędnych do rozpoczęcia realizacji Inwestycji.”

W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy opisane we wniosku korekty wynagrodzeń z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje zakładają korektę pierwotnej ceny ww. usług, tj. zmniejszenia lub zwiększenia ceny ww. usług świadczonych przez Państwa na rzecz Zainteresowanych, a tym samym czy korekta ta dotyczy konkretnych świadczeń z konkretnego okresu rozliczeniowego i czy odnosi się do konkretnych faktur sprzedaży, wskazano:

„Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej strony dokonują weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku.

Różnica wynikająca z ww. weryfikacji jest rozliczana przez strony w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 3: jakich okresów dotyczy korekta wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, wskazano:

„Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, zgodnie z postanowieniami umownymi okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, a pierwszy okres rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, a skończył się 31 grudnia 2018 roku. Wynagrodzenie jest płatne miesięcznie i jest powiększane o należny podatek VAT. Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. miesięcznej kwoty w formie ryczałtu, która stanowi 1/12 budżetu prognozowanych rocznych kosztów A. niezbędnych do wykonania umowy powiększonych o narzut zysku zaokrąglonej do pełnych setek złotych („Miesięczne wynagrodzenie”), z zastrzeżeniem wynagrodzenia za poszczególne miesiące w okresie styczeń - marzec 2018 r., i którego wysokość wynika z umowy o świadczenie usług zawartej przez strony. Tj. wniosek dotyczy wszystkich okresów ubiegłych, okresu bieżącego oraz okresów przyszłych.”

W odpowiedzi na pytanie nr 4: czy korekta wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje wiąże się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony podmiotów powiązanych na Państwa rzecz bądź z Państwa strony na rzecz Zainteresowanych, wskazano:

„Nie, korekta wynagrodzenia nie wiąże się z żadnym świadczeniem, oprócz wypłaty wynagrodzenia za usługi.”

W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy warunki wynikające z zawartych umów z Zainteresowanymi są identyczne, wskazano:

„Warunki wynikające z zawartych umów z Zainteresowanymi są identyczne.”

W odpowiedzi na pytanie nr 6: czy świadczą Państwo usługi administracyjno-biurowe na rzecz wszystkich Zainteresowanych oraz czy te usługi wchodzą w skład Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje i są przedmiotem zapytania, wskazano:

„A. świadczy usługi administracyjno-biurowe na rzecz wszystkich Zainteresowanych, natomiast usługi te nie są przedmiotem zapytania.”

W odpowiedzi na pytanie nr 7: czy w przypadku Zainteresowanego 2 oraz Zainteresowanego 3 dokonana aneksem z 24 października 2022 r. zmiana zakresu usług spowodowała zmianę opisanego we wniosku sposobu rozliczania świadczonych przez Państwa Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, w szczególności w zakresie wynagrodzenia, korekty ceny oraz sposobu fakturowania, wskazano:

„Aneks z 24 października 2022 r. zmienił nieznacznie sposób rozliczania świadczonych Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, ustalając je w następujący sposób:

3. C. zobowiązuje się do zapłaty na rzecz A. miesięcznej kwoty, która będzie stanowiła 1/12 budżetu prognozowanych rocznych kosztów A. niezbędnych do wykonania Umowy powiększonych o narzut zysku w wysokości 5% zaokrąglonej do pełnych setek złotych („Miesięczne wynagrodzenie”),

4. Budżet prognozowanych rocznych kosztów będzie określony przez Strony na podstawie szacowanych, następujących kosztów bezpośrednich: wynagrodzeń, kosztów podróży, kosztów IT przypisanych do działu inwestycji, kosztów najmu biura działu inwestycji, kosztów prawnych związanych z obsługą inwestycji oraz innych kosztów bezpośrednio przypisanych do działalności inwestycyjnej oraz narzutu kosztów ogólnego zarządu (pośrednich) alokowanych według proporcji ustalonej poprzez policzenie udziału kosztów wynagrodzeń z działalności inwestycyjnej do ogółu kosztów wynagrodzeń przypisanych do wszystkich rodzajów prowadzonych działalności. Otrzymana w ten sposób baza kosztowa dzielona jest na podstawie szacowanego czasowego zaangażowania pracy personelu działu inwestycyjnego na poszczególne inwestycje.

5. Budżet prognozowanych kosztów dla każdego roku kalendarzowego będzie ustalany w terminie do 31 marca danego roku kalendarzowego. Każdorazowa zmiana budżetu prognozowanych kosztów wymaga akceptacji C.

6. Po zakończeniu danego roku kalendarzowego nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej Strony dokonają weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych C. według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz C. i powiększonych o narzut zysku.

7. Różnica wynikająca z ww. weryfikacji będzie rozliczana przez Strony w ten sposób, że A. wystawi zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy.

8. Miesięcznie wynagrodzenie począwszy od 1 października 2022 r. obliczone na podstawie ust. 3-5 wynosi 20.500,00zł (słownie: dwadzieścia tysięcy pięćset złotych). Bez uszczerbku dla formuły obliczania wynagrodzenia z ust. 3-5, Strony uzgadniają, że w okresie obowiązywania niniejszej Umowy, począwszy od 1 stycznia 2023 roku, roczne wynagrodzenie nie przekroczy 72.000,00 (siedemdziesięciu dwóch tysięcy złotych). Ustanowiony roczny limit wynagrodzenia będzie podlegać waloryzacji w okresach rocznych w oparciu o wartość 100% (słownie: sto procent) wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni rok kalendarzowy począwszy od dnia 1 stycznia 2023 roku, bez potrzeby zmiany Umowy. Dla uniknięcia wątpliwości do rocznego limitu wynagrodzenia wskazanego w poprzedniej części niniejszego ustępu nie włącza się kosztów refakturowanych na C. zgodnie z ust. 11 Umowy. Wynagrodzenie za styczeń i luty każdego roku wynosi kwotę, która została ustalona jako Miesięczne wynagrodzenie roku poprzedniego i zostanie skorygowane po ustaleniu budżetu prognozowanych kosztów na dany rok kalendarzowy, poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej.

9. Strony dopuszczają możliwość zmiany wysokości Miesięcznego wynagrodzenia w trakcie okresu rozliczeniowego w przypadku zaistnienia istotnych, niemożliwych do przewidzenia w dniu ustalania budżetu dla danego okresu rozliczeniowego, zmian w zaangażowaniu personelu w stosunku do oszacowanego na podstawie ust. 4 i 5 powyżej. Każdorazowa zmiana Miesięcznego wynagrodzenia podlega zatwierdzeniu przez C.

10. Miesięczne wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktur wystawianych przez A. w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia C.”

W odpowiedzi na pytanie nr 8: w jakich okresach były świadczone usługi na rzecz poszczególnych Zainteresowanych? (we wniosku wskazano: „Zainteresowani od 15 września 2022 r. są (a Zainteresowany 4 do 15 września 2022 roku - był) współwłaścicielami nieruchomości składających się z działek gruntu położonych w dzielnicy (…) w (…) („Nieruchomość”) oraz jednocześnie wskazano „Zgodnie z postanowieniami umownymi okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, a pierwszy okres rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, a skończył się 31 grudnia 2018 roku.”), wskazano:

„Zgodnie z postanowieniami umownymi okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, a pierwszy okres rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, a skończył się 31 grudnia 2018 roku. Usługi były świadczone w poprzednich okresach rozliczeniowych, bieżącym okresie rozliczeniowym i będą świadczone w przyszłych okresach rozliczeniowych.”

Pytania (w zakresie podatku od towarów i usług)

1)Czy A. powinien dokumentować korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych fakturą korygującą? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie drugie jest twierdząca, to czy Zainteresowani powinni ująć (w rozliczeniach z tytułu podatku VAT) otrzymaną korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy o VAT (w przypadku korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy o VAT (w przypadku korekty in minus)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie (w zakresie podatku od towarów i usług)

1. A. stoi na stanowisku, że powinien on dokumentować korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zaineresowanych fakturą korygującą.

2. Zainteresowani stoją na stanowisku, że jeżeli odpowiedź na pytanie drugie jest twierdząca, to Zainteresowani powinni ująć (w rozliczeniach z tytułu podatku VAT) otrzymaną korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy o VAT (w przypadku korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy o VAT (w przypadku korekty in minus).

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Innymi słowy, z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania co do zasady jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Natomiast, w art. 106j ustawy o VAT ustawodawca uregulował wystawienie faktur korygujących, których istotą jest korekta faktur pierwotnych.

Świadczenie Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje spełnia wszystkie przesłanki umożliwiające uznanie tej transakcji za odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze to, że korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje dokonuje się w ten sposób, że po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej dokonuje się weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku, a wynikającą z ww. weryfikacji różnicę rozlicza się w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy, A. stoi na stanowisku, że korektę tę należy postrzegać jako korektę wynagrodzenia za świadczone w trakcie poprzedniego roku kalendarzowego usługi, co powoduje, że powinna ona być objęta regulacjami ustawy o VAT.

Zatem, w ocenie A., powinien on dokumentować korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych fakturą korygującą.

Ad. 2

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przy tym kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z otrzymanych faktur z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wskazano w opisie rozpatrywanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, nabywane Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje wykorzystywane były i są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Oznacza to, że Zainteresowani nabywają i wykorzystują Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Powyższe powoduje, że Zainteresowanym przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zainteresowani, jednakże wskazują, że ze względu na dokonywanie korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje na zasadach opisanych we wniosku, może dojść do dokonania korekty wynagrodzenia zarówno in plus, jak i in minus.

Mając to na uwadze, Zainteresowani, ze względu na pogląd wyrażony w uzasadnieniu do własnego stanowiska w zakresie pytania nr 2, stoją na stanowisku, że powinni oni ująć (w rozliczeniach z tytułu podatku VAT) otrzymaną korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy o VAT (w przypadku korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy o VAT (w przypadku korekty in minus).

W związku z powyższym Wnioskodawcy wnoszą o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej obowiązku dokumentowania fakturą korygującą korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych, wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku obniżki ceny (korekty in minus) oraz ujęcia przez Zainteresowanych otrzymanej faktury korygującej na zasadach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy (w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających - korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy (w przypadku otrzymania faktury zmniejszającej - korekty in minus),
  • nieprawidłowe w części dotyczącej wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku podwyższenia ceny (korekty in plus).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:

podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy:

podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, których mowa w ust. 1.

Z kolei, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:

przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z art. 29a ust. 17 ustawy:

w przypadku gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na mocy art. 106j ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:

faktura korygująca powinna zawierać:

1)(uchylony)

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)(uchylony)

5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W oparciu o art. 106j ust. 3 ustawy:

w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

W tym miejscu należy stwierdzić, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Co istotne, faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:

  • pierwszy rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował podanie nieprawidłowej kwoty należności na fakturze pierwotnej, a który istniał już w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Błędy te polegają w szczególności na nieprawidłowym określeniu ilości sprzedawanego towaru, błędnym określeniu w fakturze ceny towaru niezgodnej z ustaleniami między stronami transakcji, czy też nieprawidłowym ustaleniu stawki podatku VAT w wyniku błędu rachunkowego;
  • drugi rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie wystawienia faktury pierwotnej i których powstanie nie jest uzależnione od błędu popełnionego przez wystawcę. Przyczyny powodujące konieczność wystawienia takich faktur to m.in.: podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, czy następcze udzielenie rabatu, skonta, upustu na zakupiony towar. Przyczyną wtórną może być również zwrot towaru.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen.

Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Ponadto, art. 106j ust. 3 ustawy, dopuszcza możliwość wystawiania faktur zbiorczych w przypadku, kiedy zmiana ceny dotyczy dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Zatem podatnik może wystawić korektę zbiorczą do poszczególnych pozycji z faktury, a także wszystkich pozycji z faktury, jednakże dotyczy to wyłącznie przypadku, gdy udziela on opustu lub obniżki ceny. W takiej sytuacji zbiorcza faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej.

W opisie sprawy wskazali Państwo że A. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. A. należy do grupy kapitałowej „P.”. W skład grupy kapitałowej „P.” wchodzi kilkanaście spółek celowych. Grupa kapitałowa „P.” zajmuje się projektami deweloperskimi. A. pełni w grupie kapitałowej „P.” funkcję podmiotu zapewniającego kompleksową obsługę procesów deweloperskich spółek celowych. Zainteresowani od 15 września 2022 r. są (a Zainteresowany 4 do 15 września 2022 roku - był) współwłaścicielami nieruchomości składających się z działek gruntu położonych w (…) w (…) (Nieruchomość). Zainteresowani zamierzają zrealizować przedsięwzięcia inwestycyjne polegające na budowie budynków o różnym przeznaczeniu, m.in. o charakterze mieszkaniowym, usługowym, hotelowym oraz biurowym (Inwestycje).

A., na podstawie odrębnych umów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy (a w przypadku Zainteresowanego 4 - świadczyła do 30 września 2022 roku) na rzecz Zainteresowanych Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje. Warunki wynikające z zawartych umów z Zainteresowanymi są identyczne (w przypadku Zainteresowanego 2 oraz Zainteresowanego 3 zakres usług został nieco zmieniony aneksem z 24 października 2022 r.). Szczegółowy wykaz usług zawiera załącznik do umowy. Ponadto, na podstawie zawartych umów o Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje A. udziela Zainteresowanym licencji pełnej na korzystanie ze znaków towarowych „P.” wskazanych w tych umowach oraz udziela im licencji na korzystanie ze słowno - graficznych znaków towarowych „P.” jako utworów plastycznych na polach eksploatacji wskazanych w umowach, które to słowno-graficzne znaki zostały wskazane w tych umowach.

Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje polegają w szczególności na:

1. Przygotowaniu wytycznych w zakresie obiektu budowlanego pod względem funkcji (usługowo handlowej; biurowej; mieszkalnej lubi innego przeznaczenia);

2. Przygotowaniu i opracowaniu niezbędnych współczynników zabudowy, wysokości obiektu oraz współpracy przy analizie nasłonecznienia i zaciemnienia planowanego obiektu budowlanego;

3. Przygotowaniu niezbędnych map danego obszaru przeznaczonego do zabudowy (Zasoby Centralne Archiwum Map (…));

4. Opracowaniu wniosków niezbędnych do uzyskania warunków przyłączeniowych mediów do planowanego obiektu budowlanego w zakresie wodno-kanalizacyjnym, przyłącza ciepłowniczego, energetycznego oraz teletechnicznego;

5. Przygotowaniu wniosków w zakresie uzyskania wyrysów z map nieruchomości przeznaczonej do zabudowy;

6. Współpracy z Jednostką Projektową przy opracowywaniu oraz zarządzaniu całym procesem uzyskania decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji lokalizacyjnej;

7. Przygotowaniu wniosku, w tym wszystkich niezbędnych czynności w zakresie pozyskania ZUD;

8. Współpracy przy przygotowywaniu karty informacyjnej środowiskowej dla planowanego obiektu budowlanego w ramach wybranego obszaru oraz obszarów przyległych;

9. Współpracy przy przygotowywaniu raportu środowiskowego dla planowanego obiektu budowlanego;

10. Opracowaniu wniosku i innych niezbędnych czynności oraz zarządzaniu procesem uzyskania decyzji środowiskowych;

11. Współpracy z Jednostką Projektową przy opracowaniu wniosku w celu wydania decyzji wodno-prawnej;

12. Współpracy w zakresie wykonania wstępnych prac geotechnicznych;

13. Przygotowaniu i przeprowadzeniu przetargów na wykonanie koncepcji projektowej;

14. Wszelkich innych pracach niezbędnych do rozpoczęcia realizacji Inwestycji.

Postanowienia umowne dotyczące wynagrodzenia za świadczone Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje są uregulowane w umowach z Zainteresowanymi w sposób identyczny. Na mocy zawartych umów o świadczenie Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje w zamian za świadczenie usług wynikających z tych umów Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. wynagrodzenia.

Zgodnie z postanowieniami umownymi okresem rozliczeniowym jest rok kalendarzowy, a pierwszy okres rozpoczął się 1 stycznia 2018 roku, a skończył się 31 grudnia 2018 roku. Wynagrodzenie jest płatne miesięcznie i jest powiększane o należny podatek VAT. Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. miesięcznej kwoty w formie ryczałtu, która stanowi 1/12 budżetu prognozowanych rocznych kosztów A. niezbędnych do wykonania umowy powiększonych o narzut zysku zaokrąglonej do pełnych setek złotych (Miesięczne wynagrodzenie), z zastrzeżeniem wynagrodzenia za poszczególne miesiące w okresie styczeń - marzec 2018 r., i którego wysokość wynika z umowy o świadczenie usług zawartej przez strony.

Budżet prognozowanych rocznych kosztów jest określany przez strony na podstawie szacowanego czasowego zaangażowania pracy personelu A. w świadczenie usług na rzecz Inwestycji w danym roku oraz innych kosztów bezpośrednich oraz pośrednich ponoszonych przez A. w związku ze świadczeniem usług na podstawie zawartej umowy. Do 2022 roku budżet prognozowanych kosztów dla każdego roku kalendarzowego był ustalany w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego, za wyjątkiem wynagrodzenia za rok 2018, ustalonego zawartą umową. Od 2022 roku budżet prognozowanych kosztów dla każdego roku kalendarzowego jest ustalany w terminie do 31 marca danego roku kalendarzowego.

Miesięczne wynagrodzenie, obejmuje wykonywanie wszystkich czynności objętych zakresem obowiązków A. oraz wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji pełnej do znaków towarowych „P.” w zakresie wskazanym w umowach oraz udzielenia licencji i korzystania ze słowno-graficznych znaków towarowych „P.” jako utworów plastycznych na polach eksploatacji w zakresie wskazanym w umowach.

Identycznie uregulowane są we wszystkich umowach postanowienia dotyczące korekty wynagrodzenia. Na mocy postanowień umownych, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej strony dokonują weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku.

Różnica wynikająca z ww. weryfikacji jest rozliczana przez strony w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą obowiązku dokumentowania fakturą korygującą korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że w sytuacji gdy korekty wyrównujące mają wpływ na cenę sprzedawanych usług (może być niższa lub wyższa niż pierwotnie zafakturowana), a więc sposób kalkulacji wyrównania ustalany jest z bezpośrednim odniesieniem do konkretnych usług i ich cen, to tym samym tego typu korekty wyrównujące nie są wyłączone z dyspozycji art. 29a ustawy. W takiej sytuacji podejmowane czynności – zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami – muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie poprzez wystawienie faktur korygujących.

Jak Państwo wskazali, na mocy postanowień umownych, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej strony dokonują weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku.

Różnica wynikająca z ww. weryfikacji jest rozliczana przez strony w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy. Korekta wynagrodzenia nie wiąże się z żadnym świadczeniem, oprócz wypłaty wynagrodzenia za usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji gdy korekty wynagrodzeń dokonywane są w oparciu o weryfikację polegającą na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym, przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje na rzecz Zainteresowanego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej, wówczas korekty wynagrodzeń mają wpływ na cenę usług, tj. Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych przez A. w danym okresie na rzecz Zainteresowanych. W konsekwencji, tego typu płatności nie są wyłączone z dyspozycji art. 29a ustawy.

Tym samym opisane we wniosku korekty wynagrodzeń polegające na zwiększeniu bądź zmniejszeniu wynagrodzenia należnego za świadczone przez A. Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT wykazaną na pierwotnych fakturach dokumentujących świadczenie usług i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W okolicznościach niniejszej sprawy są Państwo zobowiązani do udokumentowania korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych poprzez wystawienie faktur korygujących, o których mowa w art. 106j ust. 1 i 2 ustawy.

Jak wskazano w niniejszej interpretacji, art. 106j ust. 3 ustawy dopuszcza możliwość wystawiania faktur zbiorczych, jednakże dotyczy to wyłącznie przypadku, gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, czyli w przypadku korekty in minus, a zmiana ceny dotyczy dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Oznacza to, że mogą/będą Państwo mogli wystawić zbiorczą fakturę korygującą dokumentującą korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, jednakże dotyczy to wyłącznie przypadku, gdy dokonują Państwo obniżki ceny.

Zatem, w celu udokumentowania korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, w sytuacji kiedy w wyniku korekty następuje obniżka ceny (korekty in minus), powinni Państwo wystawić fakturę korygującą, przy czym mogą/będą mogli Państwo wystawić zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do wszystkich faktur pierwotnych wystawionych na rzecz Zainteresowanego. Faktura taka, na podstawie art. 106j ust. 3 pkt 1 ustawy winna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub udzielana obniżka. Jednocześnie wskazać należy, że wystawiona zbiorcza faktura korygująca może nie zawierać nazwy usług objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich świadczonych usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje mogą dotyczyć zarówno sytuacji, w której ulegnie zmniejszeniu bądź zwiększeniu wynagrodzenia za dany okres rozliczeniowy.

W przypadku kiedy w wyniku korekty następuje podwyższenie ceny, nie będzie miał zastosowania przepis art. 106j ust. 3 ustawy, gdyż Państwo nie udzielają wówczas upustu, ani nie obniżają ceny.

W związku z powyższym nie można uznać, że postępują Państwo prawidłowo wystawiając Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy. W analizowanej sprawie, w sytuacji gdy w wyniku korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje następuje podwyższenie ceny, nie mają/nie będą mieli Państwo możliwości wystawienia zbiorczych faktur korygujących.

Zatem, w celu udokumentowania korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, w sytuacji kiedy w wyniku korekty następuje podwyższenie ceny (korekty in plus), powinni Państwo wystawić fakturę korygującą, przy czym w sytuacji podwyższenia ceny nie mogą Państwo wystawić zbiorczej faktury korygującej odnoszącej się do wszystkich faktur pierwotnych wystawionych na rzecz Zainteresowanego.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe w części dotyczącej obowiązku dokumentowania fakturą korygującą korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje świadczonych na rzecz Zainteresowanych oraz wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku obniżki ceny (korekty in minus) i nieprawidłowe w części dotyczącej wystawienia zbiorczej faktury korygującej w przypadku podwyższenia ceny (korekty in plus).

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Zainteresowani powinni ująć (w rozliczeniach z tytułu podatku VAT) otrzymaną korektę wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 - 13 ustawy (w przypadku korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy (w przypadku korekty in minus).

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy:

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy:

jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zatem nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione - nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków - analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowani nabywają od A. Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje. Nabywane Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje wykorzystywane były i są przez Zainteresowanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na mocy zawartej umowy o świadczenie Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, w zamian za świadczenie usług wynikających z tej umowy Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. wynagrodzenia. Wynagrodzenie jest płatne miesięcznie i jest powiększane o należny podatek VAT.

Zainteresowany zobowiązany jest do zapłaty na rzecz A. miesięcznej kwoty w formie ryczałtu, która stanowi 1/12 budżetu prognozowanych rocznych kosztów A. niezbędnych do wykonania umowy powiększonych o narzut zysku zaokrąglonej do pełnych setek złotych (Miesięczne wynagrodzenie), z zastrzeżeniem wynagrodzenia za poszczególne miesiące w okresie styczeń - marzec 2018 r., i którego wysokość wynika z umowy o świadczenie usług zawartej przez strony.

Na mocy postanowień umownych, po zakończeniu danego roku kalendarzowego, nie później jednak niż do 31 marca następnego roku kalendarzowego, w celu zachowania zasady ceny rynkowej strony dokonują weryfikacji polegającej na porównaniu całkowitej kwoty zafakturowanej w danym okresie rozliczeniowym oraz łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez A. w zakończonym okresie rozliczeniowym przypisanych Zainteresowanemu według faktycznego zaangażowania A. w świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego i powiększonych o narzut zysku.

Różnica wynikająca z ww. weryfikacji jest rozliczana przez strony w ten sposób, że A. wystawia Zainteresowanemu zbiorczą fakturę korygującą zwiększającą lub zmniejszającą wynagrodzenie za dany okres rozliczeniowy.

Jak wyżej wskazano, korekty wynagrodzeń mają wpływ na zmianę ceny konkretnych usług, tj. Usług Przygotowania Terenu pod Inwestycje, a więc także na podstawę opodatkowania podatkiem VAT i są objęte przepisem art. 29a ustawy. Tym samym są Państwo zobowiązani do udokumentowania korekt wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje, świadczonych na rzecz Zainteresowanych, poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy.

W konsekwencji, Zainteresowani, w rozliczeniach z tytułu podatku VAT, powinni ująć otrzymaną fakturę korygującą dotyczącą korekty wynagrodzenia z tytułu świadczenia Usługi Przygotowania Terenu pod Inwestycje, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy (w przypadku otrzymania faktur korygujących zwiększających - korekty in plus) oraz art. 86 ust. 19a ustawy (w przypadku otrzymania faktury zmniejszającej - korekty in minus).

W konsekwencji należy wskazać, że Zainteresowani w przypadku korekty „in minus” są/będą zobligowani do zmniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym uzgodnione warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dokonanej dostawy towarów zostały spełnione, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy.

Natomiast w sytuacji korekty „in plus” Zainteresowani są/będą uprawnieni do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego w rejestrze VAT w miesiącu otrzymania faktury korygującej.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczanego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00