Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.688.2023.2.AWO

Ustalenie możliwości pomniejszenia podstawy do ustalenia wysokości daniny solidarnościowej o straty podatkowe z lat ubiegłych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 8 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie daniny solidarnościowej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 27 grudnia 2023 r. (data wpływu 27 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W 2021 r. osiągnął Pan przychody z następujących tytułów stanowiących podstawę do obliczenia podstawy tzw. daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej jako: „danina solidarnościowa”:

z kapitałów pieniężnych (wykazanych w deklaracji PIT-38),

z zatrudnienia (wykazanych w deklaracji PIT-37),

z działalności gospodarczej (wykazanych w deklaracji PIT-36L).

Dla celów ustalenia podstawy opodatkowania z działalności gospodarczej wykazanej w deklaracji PIT-36L pomniejszył Pan dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat).

[Przypis organu - w uzupełnieniu wniosku wyjaśnił Pan, że dla celów ustalenia podstawy opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych (a nie z działalności gospodarczej, jak początkowo błędnie wskazano we wniosku) wykazanych w deklaracji PIT-38 pomniejszył Pan dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat)].

Przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2022, uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawy o PIT”) i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych.

Podobnie w 2022 r., osiągnął Pan przychody z następujących tytułów, stanowiących podstawę do obliczenia podstawy daniny solidarnościowej:

z kapitałów pieniężnych (wykazanych w deklaracji PIT-38),

z zatrudnienia (wykazanych w deklaracji PIT-37),

z działalności gospodarczej (wykazanych w deklaracji PIT-36L).

Dla celów ustalenia podstawy opodatkowania z działalności gospodarczej wykazanej w deklaracji PIT-36L pomniejszył Pan dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat).

Przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2022 uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych.

Obecnie, mając na uwadze stanowisko wyrażane w orzecznictwie sądów administracyjnych, najnowszych interpretacjach indywidualnych, a także stanowisko Ministerstwa Finansów wyrażone w odpowiedzi na interpelację, zamierza Pan uwzględniać przy kalkulacji daniny solidarnościowej straty podatkowe z lat ubiegłych w zakresie w jakim obniżają podstawę opodatkowania z danego źródła przychodów.

W szczególności, odnosząc się do daniny solidarnościowej zapłaconej w roku 2022 i 2023 zamierza Pan uwzględnić sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i pomniejszyć ją o straty poniesione z kapitałów pieniężnych w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat), w takim zakresie, w jakim pomniejszył Pan dochód z kapitałów pieniężnych (odpowiednio za rok 2021 i 2022 wykazany w deklaracjach PIT-36L za te lata). W konsekwencji tej zmiany zamierza Pan skorygować odpowiednio deklaracje DSF-1.

Planuje Pan także zmianę dotychczasowego sposobu ustalania podstawy daniny solidarnościowej na rok 2024 i w latach kolejnych. W przypadku, w którym ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z danego źródła przychodów odliczy Pan stratę podatkową z lat ubiegłych z tego źródła przychodów, strata ta zostanie uwzględniona także przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej i zmniejszać będzie podstawę ustalenia daniny solidarnościowej z tego źródła przychodów.

Oznacza to przykładowo, że jeżeli, zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy o PIT, w rozliczeniu za 2023 r. odliczy Pan stratę z działalności gospodarczej (opodatkowanej na zasadach art. 30c ustawy o PIT) poniesioną w latach ubiegłych (np. w roku 2019 i 2020), to dochody z tego źródła, pomniejszone o tak odliczone straty będą stanowiły podstawę do obliczenia podstawy ustalenia daniny solidarnościowej na rok 2024.

W związku z powyższym, chciałby Pan potwierdzić prawidłowość sposobu ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.

W uzupełnieniu wniosku - w odpowiedzi na pytanie:

Sumę jakich dochodów uwzględnił Pan przy ustalaniu podstawy obliczania daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2023 (we wniosku dwukrotnie opisuje Pan podstawę obliczenia daniny solidarnościowej do zapłaty w 2022 r.)?

doprecyzował Pan, że w 2021 r. osiągnął Pan przychody z następujących tytułów, stanowiących podstawę do obliczenia podstawy tzw. daniny solidarnościowej, o której mowa w art. 30h ust. 1 i 2 ustawy o PIT („danina solidarnościowa”)

z kapitałów pieniężnych (wykazane w deklaracji PIT-38),

z zatrudnienia (wykazane w deklaracji PIT-37),

z działalności gospodarczej (wykazane w deklaracji PIT-36L).

Dla celów ustalenia podstawy opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych (a nie z działalności gospodarczej, jak początkowo błędnie wskazano we wniosku) wykazanych w deklaracji PIT-38 pomniejszył Pan dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat).

Przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2022, uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych (w wysokości, w której starty zostały odliczone od dochodu za rok 2021).

Podobnie, w 2022 r., osiągnął Pan przychody z:

z kapitałów pieniężnych (wykazanych w deklaracji PIT-38);

z zatrudnienia (wykazanych w deklaracji PIT-37);

z działalności gospodarczej (wykazanych w deklaracji PIT-36L)

Dla celów ustalenia podstawy opodatkowania dochodów z kapitałów pieniężnych (a nie z działalności gospodarczej, jak początkowo błędnie wskazano we wniosku) wykazanych w deklaracji PIT-38 pomniejszył Pan dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat).

Przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2023 uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych (w wysokości, w której straty zostały odliczone od dochodu za rok 2022).

Wobec powyższego uzupełnienia stanu faktycznego, uważa Pan, że punkty 2 i 3 wezwania stają się bezprzedmiotowe.

[Przypis organu - pytania zawarte w punktach 2 i 3 wezwania brzmiały następująco:

–punkt 2: Z jakiej przyczyny „dla celów ustalenia podstawy opodatkowania z działalności gospodarczej wykazanej w deklaracji PIT-36L” pomniejszał Pan ten dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych?

–punkt 3:

Jak - wobec informacji:

„Dla celów ustalenia podstawy opodatkowania z działalności gospodarczej wykazanej w deklaracji PIT-36L Wnioskodawca pomniejszył dochód o straty z kapitałów pieniężnych poniesione w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich 5 lat)”

–należy rozumieć stwierdzenie, że:

„W szczególności, odnosząc się do daniny solidarnościowej zapłaconej w roku 2022 i 2023 Wnioskodawca zamierza uwzględnić sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i pomniejszyć ją o straty poniesione z kapitałów pieniężnych w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich 5 lat), w takim zakresie, w jakim pomniejszył dochód z kapitałów pieniężnych (odpowiednio za rok 2021 i 2022 wykazany w deklaracjach PIT‑36L za te lata)”].

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan również, że przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym uwzględnił i będzie Pan uwzględniał stratę poniesioną w ramach tego samego źródła przychodu, tj. starta poniesiona z kapitałów pieniężnych została/zostanie odliczona przy ustalaniu podstawy opodatkowania z kapitałów pieniężnych wykazanych w deklaracji PIT-38. Zamierza Pan w ten sam sposób ustalić podstawę daniny solidarnościowej, odliczając starty podatkowe z tego samego źródła przychodu, w takim zakresie, w jakim zostały odliczone przy ustalaniu podstawy opodatkowania z tego źródła przychodu.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, że dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2022 i 2023 mógł Pan pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych?

2)Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, ze dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2024 i lata kolejne będzie Pan mógł pomniejszać podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych?

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie pierwszego z pytań wskazał Pan, że stoi Pan na stanowisku, że dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2022 i 2023 mógł Pan pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych w taki sposób, że strata z danego źródła przychodów mogła pomniejszyć uwzględniany w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej dochód z tego samego źródła przychodów.

W zakresie drugiego z pytań wskazał Pan natomiast, że stoi Pan na stanowisku, że dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2024 i lata kolejne będzie mógł Pan pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych w taki sposób, że strata z danego źródła przychodów mogła pomniejszyć uwzględniany w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej dochód z tego samego źródła przychodów.

Uzasadniajac powyższe, wskazał Pan, że,zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne są zobowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Zgodnie natomiast z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz

kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

odliczone od tych dochodów.

Podkreślił Pan, że z z powyższego wynika, że ustalenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej polega na zsumowaniu dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

a)w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o PIT (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia),

b)art. 30b ustawy o PIT (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

c)art. 30c ustawy o PIT (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%),

d)art. 30f ustawy o PIT (dochody zagranicznej spółki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o PIT oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o PIT, tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej spółki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania.

Pana zdaniem, odsyłając do konkretnych jednostek redakcyjnych ustawy o PIT (art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f), na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, ustawodawca zdecydował się, aby poszczególne jej elementy składowe były ustalane na zasadach właściwych dla tychże elementów składowych. W Pana ocenie, oznacza to, że ustalając na przykład podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów z zysków kapitałowych opodatkowanych według stałej stawki 19% powinno stosować się ogólne zasady ustalania dochodu podlegającego opodatkowaniu, wyrażone w przepisach ustawy o PIT.

Wskazał Pan, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 3 ustawy PIT o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tymże kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tymże kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Zauważył Pan, że przepis art. 9 ust. 6 ustawy o PIT stanowi, że przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce, udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a także z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, w zamian za wkład niepieniężny.

Wskazał Pan, że brak reguł szczególnych wskazanych w art. 30h ustawy o PIT, co do metody interpretacji użytych w nim wyrażeń, które określałyby metodę rozliczeń, a jedynie wskazanie przepisów art. 30b, 30c i 30f w całości, powoduje konieczność odwołania się do reguł definiujących te pojęcia w pozostałych jednostkach ustawy o PIT. Co więcej, Pana zdaniem uniemożliwienie przez ustawodawcę kompensowania dochodu z jednego źródła przychodów stratą z innego źródła przychodów, nie stanowi zakazu odliczenia straty w ramach jednego źródła przychodu.

Zauważył Pan, że skoro w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT odwołano się między innymi do art. 30b ustawy, jak również w art. 30h ust. 2 brak jest zastrzeżenia, że na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie stosuje się art. 9 ust. 3 ustawy o PIT - to brak jest podstaw do przyjęcia, że ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów z kapitałów pieniężnych nie można obniżyć dochodu z danego źródła o stratę z lat poprzednich. W przeciwnym wypadku, odmienne zasady stosowałoby się do obliczenia dochodu do podstawy opodatkowania dochodu z zysków kapitałowych, a inne do obliczenia dochodu do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej od dochodu z zysków kapitałowych, co - w Pana ocenie - byłoby sprzeczne z powyższej wskazanymi przepisami. Skoro bowiem podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych m.in. w art. 30b ustawy o PIT, to zastosowanie znajduje art. 9 ust. 3 ustawy o PIT dotyczący prawa podatnika do obniżenia dochodu o straty z lat ubiegłych z danego źródła.

Podkreślił Pan, że prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przytoczył Pan, że w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lipca 2022 r., o sygn. akt II FSK 452/22, sąd stwierdził, że:

(…) sposób sformułowania art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f. wskazuje, że ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania dochodu z poszczególnych źródeł przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej. Nie można bowiem przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy

obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca regulując kwestię sposobu ustalania dochodu przy obliczaniu daniny solidarnościowej odwołał się bowiem do całego art. 30c u.p.d.o.f. regulującego opodatkowanie dochodów podatkiem liniowym, który z kolei odwołuje się bezpośrednio m.in. do art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. traktującego o możliwości odliczenia straty. Brak jest zatem podstaw do wyłączenia zastosowania poszczególnych regulacji odnoszących się do opodatkowania dochodów podatkiem liniowym. Należy podkreślić, że Organ w uzasadnieniu swojego stanowiska analizując treść art. 30h ust. 2 i 3 u.p.d.o.f. pominął jego wykładnię językową oraz jego korelację z art. 30c ust. 1 i 2 u.p.d.o.f. w zw. z art. 9 ust. 2 i 3 u.p.d.o.f. Bezpodstawnie zatem zawęził zakres przedmiotowych regulacji wbrew ich literalnemu brzmieniu. Gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach u.p.d.o.f. Takiego zastrzeżenia ustawodawca jednak nie zawarł określając zasady opodatkowania daniną solidarnościową. Rolą ustawodawcy jest natomiast respektowanie zasad prawidłowej legislacji, w tym unikanie zbędnych powtórzeń.

W Pana opinii, podobnie orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 grudnia 2022 r., o sygn. akt II FSK 1172/22 oraz w wyroku z 13 grudnia 2022 r., o sygn. akt II FSK 1072/22.

Wskazał Pan również, że analogiczne stanowisko prezentowane jest również w orzecznictwa wojewódzkich sądów administracyjnych w przedmiocie możliwości odliczenia strat z lat ubiegłych, przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej.

Pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, że:

(…) gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach u.p.d.o.f. Takiego zastrzeżenia ustawodawca jednak nie zawarł

został zaprezentowany m.in. w następujących wyrokach:

wyrok WSA w Gliwicach z 26 lipca 2022 r.,sygn. akt I SA/Gl 242/22,

wyrok WSA w Krakowie z 10 sierpnia 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 1458/21,

wyrok WSA w Gliwicach z 19 września 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 243/22,

wyrok WSA w Krakowie z 29 września 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 404/22,

wyrok WSA w Krakowie z 20 października 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 786/22,

wyrok WSA w Krakowie z 9 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Kr 759/22,

wyrok WSA w Poznaniu z 22 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Po 454/22,

wyrok WSA we Wrocławiu z 27 kwietnia 2023 r., sygn. akt I SA/Wr 511/22,

wyrok WSA w Kielcach z 2 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Ke 423/22,

wyrok WSA w Krakowie z 5 maja 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 1120/22.

Podkreślił Pan, że przywołane wyroki dotyczyły możliwości uwzględnienia przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę obliczenia daniny solidarnościowej straty z lat poprzednich z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym, jednakże - w Pana ocenie - rozstrzygnięcia w nich zawarte pozostają prawdziwe także w przypadku możliwości odliczenia strat z lat poprzednich dla dochodu z innych, niż działalność gospodarcza, źródeł. Przeciwne podejście skutkowałoby nieuzasadnionym zróżnicowaniem sytuacji podatników osiągających dochody z różnych źródeł, podczas gdy art. 9 ust. 3 jest regulacją ogólną, znajdująca zastosowanie do wszystkich źródeł przychodów.

Pana zdaniem, powyższe znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 8 marca 2023 r., sygn. akt I SA/Kr 2/23,w którym Sąd stwierdził, że:

 (…)porównanie powołanych przepisów u.p.d.o.f. prowadzi do wniosku, że użycie w art. 30h pkt 2 u.p.d.o.f. sformułowania: „sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1,9, i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f" daje podstawy do zastosowania przy określaniu dochodu stanowiącego podstawę wyliczenia daniny solidarnościowej wszystkich zasad opodatkowania dotyczących dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b u.p.d.o.f., a nie tylko konkretnej jednostki redakcyjnej. Należy podkreślić, że w art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f. mowa jest o pomniejszeniu sumy dochodów podlegających opodatkowaniu o kwoty wymienione w tym przepisie. Natomiast z art. 9 ust. 3 u.p.d.o.f. wynika, że o wysokość straty obniża się dochód uzyskany z danego źródła (jak już wspomniano - na podstawie art. 9 ust. 6 u.p.d.o.f. - przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce oraz innych dochodów kapitałowych). Przy czym, pomniejszenie o którym mowa w art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f. jest obligatoryjne (po ich pomniejszeniu) natomiast obniżenie dochodu o wysokość straty ze źródła przychodów jest fakultatywne (podatnik może)”.

Wskazuje Pan, że wątpliwości interpretacyjne podatników co do sposobu ustalania podstawy daniny solidarnościowej były przedmiotem interpelacji poselskiej numer 42274, w której zadano pytanie, czy strata z lat poprzednich powinna pomniejszać wymiar dochodów liczonych do podstawy obliczania daniny solidarnościowej.

W odpowiedzi z 27 lipca 2023 r. na tę interpelację, znak sprawy DD2.054.20.2023, Minister Finansów wprost przyznał, że strata z działu przychodów powinna podlegać uwzględnieniu przy kalkulacji podstawy obliczenia daniny solidarnościowej oraz podzielił przywołane we wniosku stanowisko sądów administracyjnych, zgodnie z którym:

(…) gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach ustawy PIT.

Jednocześnie, Minister Finansów zapowiedział także uzupełnienie objaśnień podatkowych, dotyczących stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie o PIT, o kwestię możliwości uwzględnienia strat z lat ubiegłych przy obliczeniu podstawy daniny solidarnościowej.

Wskazał Pan, że także w najnowszych rozstrzygnięciach organów podatkowych (pismo z 8 sierpnia 2023 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0113‑KDIPT2‑3.4011.472.2023.1.NM, oraz pismo z 7 sierpnia 2023 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak 0115‑KDIT3.4011.348.2023.1.AWO), uwzględnianie strat z lat ubiegłych w ramach tego samego źródła, zostało uznane za prawidłowy sposób ustalania podstawy daniny solidarnościowej.

Ponadto, pragnie Pan zwrócić uwagę, że przyjęcie przeciwnego stanowiska, tj. braku możliwości uwzględnienia strat z lat ubiegłych, przy ustalaniu podstawy daniny solidarnościowej, stałoby w sprzeczności z zasadą sprawiedliwości opodatkowania. Sytuacja, w której pomimo poniesienia przez podatnika straty pomniejszającej podstawę opodatkowania, zostałoby nałożone na niego dodatkowe zobowiązanie podatkowe, w postaci daniny solidarnościowej, jest niedopuszczalna. Taki stan rzeczy, nie odpowiadałby zasadzie równomierności opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe względy, Pana zdaniem, podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów zdeklarowanych do opodatkowania na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o PIT, pomniejszonych o kwotę możliwych do dokonania odliczeń, tj. o stratę z lat ubiegłych z tego samego źródła przychodu, o której mowa w art. 9 ust. 2 i 3 ustawy o PIT oraz składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku z potwierdził Pan, że podtrzymuje stanowisko wyrażone we wniosku, zgodnie z którym:

1)dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej w latach 2022 i 2023 mógł Pan pomniejszyć podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych w taki sposób, że strata z danego źródła przychodów mogła pomniejszyć uwzględniany w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej dochód z tego samego źródła przychodów,

2)dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej w roku 2024 i w latach kolejnych będzie Pan mógł pomniejszać podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych w taki sposób, że strata z danego źródła przychodów będzie mogła pomniejszyć uwzględniany w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej za dany rok dochód z tego samego źródła przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 9 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

Na podstawie art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2022 r.:

Przepis ust. 3 nie ma zastosowania do strat:

1)z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,

2)z odpłatnego zbycia walut wirtualnych,

3)z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da,

4)ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Na mocy art. 18 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Przepis ust. 3 nie ma jednak zastosowania do strat:

1)z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,

2)z odpłatnego zbycia walut wirtualnych,

3)z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da,

4)ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego, z wyjątkiem strat:

a)z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a,

b)związanych z przychodami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 647 ze zm.) w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano rozdział 6a (przepisy art. 30h-30i), który ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2019 r.

W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Natomiast na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o Funduszu Solidarnościowym:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej podlegającej zapłacie w terminie, o którym mowa w ust. 2, uwzględnia się dochody uzyskane od dnia 1 stycznia 2019 r. i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy zmienianej w art. 21, wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 21,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa ustawy zmienianej w art. 21,

których termin złożenia upływa w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 30 kwietnia 2020 r.

Stosownie do art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu mającym zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych do 31 grudnia 2021 r.:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

odliczone od tych dochodów.

Natomiast na mocy ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

odliczone od tych dochodów.

Stosownie do art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:

1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,

2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa

których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.

Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są więc osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:

w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in.: ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),

art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),

art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%), oraz

art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)

pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).

We wniosku wskazał Pan m.in., że przy ustalaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym uwzględnił i będzie Pan uwzględniał stratę poniesioną w ramach tego samego źródła przychodu:

przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2022, uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych (w wysokości, w której starty zostały odliczone od dochodu za rok 2021),

przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej do zapłaty w roku 2023, uwzględnił Pan sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i nie uwzględnił Pan strat poniesionych w latach wcześniejszych (w wysokości, w której straty zostały odliczone od dochodu za rok 2022),

Z wniosku wynika również, że:

w odniesieniu do daniny solidarnościowej zapłaconej w roku 2022 i 2023 zamierza Pan uwzględnić sumę dochodów podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 27 ust. 1, art. 30b, art. 30c ustawy o PIT i pomniejszyć ją o straty poniesione z kapitałów pieniężnych w latach ubiegłych (aczkolwiek z okresu ostatnich pięciu lat), w takim zakresie, w jakim pomniejszył Pan dochód z kapitałów pieniężnych (odpowiednio za rok 2021 i 2022 wykazany w deklaracjach PIT-36L za te lata),

planuje Pan także zmianę dotychczasowego sposobu ustalania podstawy daniny solidarnościowej na rok 2024 i w latach kolejnych. W przypadku, w którym ustalając podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z danego źródła przychodów odliczy Pan stratę podatkową z lat ubiegłych z tego źródła przychodów, strata ta zostanie uwzględniona także przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej i zmniejszać będzie podstawę ustalenia daniny solidarnościowej z tego źródła przychodów.

Z uwagi na wskazane przez Pana we wniosku źródła Pana przychodów, wskazuję, że zgodnie z art. 30c ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r.:

1.Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

2.Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Natomiast, na mocy ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 lipca 2022 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

1.Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

2.Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o:

1)składki na ubezpieczenia społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a;

2)składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłacone w roku podatkowym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

a)z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z ust. 1,

b)za osoby współpracujące z podatnikiem opodatkowanym w sposób określony w ust. 1

przy czym łączna wysokość tych składek zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów lub odliczonych od dochodu nie może przekroczyć w roku podatkowym 8700 zł103);

3)wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b;

4)darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Przepis art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się m.in. do art. 9 ust. 2 i 3 tej ustawy. Regulacja art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala więc na przyjęcie, że ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów opodatkowanych podatkiem liniowym, nie można tego dochodu obniżyć o stratę z lat poprzednich.

Stosownie natomiast do treści art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl regulacji wskazanej w art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

w brzmieniu obowiązującym do 14 września 2023 r.:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

w brzmieniu obowiązującym od 15 września 2023 r.:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f, 1g lub 1gc, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podatek dochodowy pobiera się natomiast od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważam, że regulacja wskazana w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych zasad ustalania dochodu z poszczególnych źródeł przychodów przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej.

Nie można zatem przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej stanowią:

przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i zarazem,

autonomiczne regulacje, odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Innymi słowy, jeżeli podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych w art. 27 ust. 1, art. 30c bądź też art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to co do zasady - zastosowanie (do obliczenia tej podstawy) znajduje również art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, ustalając wysokość dochodu stanowiącego podstawę ustalenia daniny solidarnościowej podatnik uwzględnia straty z lat ubiegłych, jednakże straty te muszą dotyczyć dochodu, który powstał w określonym źródle przychodu i który jednocześnie jest uwzględniony w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej za dany okres.

Mając powyższe na względzie, stwierdzam, że:

dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2022 i 2023 mógł Pan pomniejszyć podstawę jej obliczenia o wskazane straty podatkowe z lat ubiegłych,

dla potrzeb ustalenia wysokości daniny solidarnościowej na rok 2024 i lata kolejne będzie Pan mógł pomniejszać podstawę jej obliczenia o straty podatkowe z lat ubiegłych, o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny.

Z powyższych względów Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków wskazuję, że orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw osądzonych w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00