Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.703.2023.2.AK

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją (przebudową) kompleksu basenów zewnętrznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z modernizacją (przebudową) kompleksu basenów zewnętrznych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 grudnia 2023 r. (wpływ 4 stycznia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na potrzeby przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598, 1852 – dalej ustawy o VAT) Gmina rozlicza się wspólnie z jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i realizuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz statutu gminy (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688). Gmina wykonuje zadania zarówno w charakterze administracyjnoprawnym, jak i stosunków cywilnoprawnych, których realizacja następuje odpłatnie i nieodpłatnie.

W konsekwencji, w odniesieniu do części wykonywanych czynności Gmina występuje w roli podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, w pozostałym zakresie – jako podmiot, którego działania nie podlegają opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Działalność Gminy obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym zarządzenie i utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym.

Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane samorządowe jednostki organizacyjne, w tym jednostkę budżetową (…) Przedsiębiorstwo Komunalne (zwane dalej A).

Zgodnie ze statutem A do ich zadań należy m.in. zarządzanie oraz gospodarowanie powierzonymi obiektami, w tym obiektami sportowymi (m.in. kompleks basenów zewnętrznych, boiska, korty, itp.).

W ramach wykonywanych zadań własnych Gmina zrealizowała inwestycję, która polegała na modernizacji (przebudowie) kompleksu basenów zewnętrznych. Faktury dokumentujące wydatki na inwestycję zostały wystawione na Gminę (…) (z NIP Gminy) jako nabywcę i Urząd Gminy jako odbiorcę.

Na realizację zadania Gmina uzyskała dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: (…). Baseny zewnętrzne będą funkcjonować w sezonie letnim, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, umożliwiając kąpiele na świeżym powietrzu. Obiektami tymi zarządza wymieniona wcześniej jednostka organizacyjna Gminy, czyli A, która od wszystkich wydatków, ponoszonych na utrzymanie kompleksu basenów zewnętrznych korzystała z prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Po zakończonej przebudowie wskazanego kompleksu A będzie w dalszym ciągu zarządzała obiektem.

Kompleks basenów zewnętrznych po zakończonej modernizacji w dalszym ciągu będzie wykorzystywany do prowadzenie działalności gospodarczej. Zmodernizowane baseny zewnętrzne będą udostępnione dla szerokiego grona odbiorców odpłatnie na podstawie biletów wstępu. Bilety wstępu są ewidencjonowane na kasie fiskalnej i jest do nich doliczany podatek VAT. Kwestia ustalenia odpłatności za korzystanie z basenów zewnętrznych została ustalona na podstawie cennika w drodze Zarządzenia Burmistrza (…). Zasadniczo, kompleks basenowy przeznaczony jest do odpłatnego udostępniania, tj. na obiekcie prowadzona jest działalność komercyjna. Gmina nie zamierza udostępniać kompleksu basenów zewnętrznych nieodpłatnie swoim jednostką budżetowym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następującą informację:

Nabywane towary i usługi w ramach modernizacji kompleksu basenów zewnętrznych wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych. Gmina udostępnia kompleks basenowy odpłatnie na podstawie biletów wstępu, do których doliczany jest podatek VAT i które ewidencjonuje na kasie fiskalnej. Sprzedając bilety za odpłatnością, Gmina zawiera umowy cywilnoprawne, działając w tym zakresie jako podatnik podatku VAT.

W przedstawionym do tej pory stanie faktycznym, Gmina wykazała, iż zakupione towary i usługi w ramach inwestycji, tj. modernizacji basenów zewnętrznych są bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Związek ten jest oczywisty i bezpośredni. Gmina nabywa towary i usługi w celu wykonywania działalności polegającej na udostępnieniu obiektu, która w całości związana jest z wykonywaniem działalności gospodarczej, która polega na udostępnianiu kompleksu basenowego za odpłatnością.

Zmodernizowany kompleks basenowy nie będzie udostępniany na rzecz jednostek organizacyjnych i zakładu budżetowego Gminy (…). Gmina nie będzie wykorzystywać go nieodpłatnie na cele publiczne, np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych itp. Będzie to działalność o charakterze zarobkowym. Z tytułu odpłatnego udostępnienia kompleksu basenowego Gmina będzie osiągała przychód.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z modernizacją basenów zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na modernizację basenów zewnętrznych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ zostają spełnione określone warunki tzn. Gmina jako czynny podatnik VAT będzie zobowiązana uiszczać VAT należny z tytułu świadczonych usług, zatem powinna mieć jednocześnie prawo do wykonywania odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z dokonaniem tych czynności. Baseny zewnętrzne są wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Ww. baseny udostępnione są odpłatnie.

Reasumując, Gmina spełnia tzw. przesłanki pozytywne, to jest modernizacja basenów będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie wystąpiły przesłanki negatywne, określone w art. 88 ww. ustawy, gdzie wskazano listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U.z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Według art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników,a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm.), na mocy którego:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji,są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

(…)

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Natomiast, katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, działającym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W ramach wykonywanych zadań własnych Gmina zrealizowała inwestycję, która polegała na modernizacji (przebudowie) kompleksu basenów zewnętrznych. Na realizację zadania Gmina uzyskała dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: (…). Baseny zewnętrzne będą funkcjonować w sezonie letnim, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, umożliwiając kąpiele na świeżym powietrzu. Zmodernizowane baseny zewnętrzne będą udostępnione dla szerokiego grona odbiorców odpłatnie na podstawie biletów wstępu.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z modernizacją basenów.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie, Gmina dokonując realizacji powyższej inwestycji, będzie nabywała towary i usługi w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co oznacza, że w tym przypadku będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż Gmina, realizując przedmiotowe inwestycje, będzie działała w charakterze podatnika VAT. Jak wskazali Państwo bowiem w opisie sprawy, nabywane towary i usługi w ramach modernizacji kompleksu basenów zewnętrznych wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych. Kompleks basenów zewnętrznych po zakończonej modernizacji w dalszym ciągu będzie wykorzystywany do prowadzenie działalności gospodarczej. Zmodernizowane baseny zewnętrzne będą udostępnione dla szerokiego grona odbiorców odpłatnie na podstawie biletów wstępu.

W konsekwencji Gmina będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, które zostaną poniesione w związku z realizacją inwestycji polegającej na modernizacji (przebudowie) kompleksu basenów zewnętrznych.

Podsumowując, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z modernizacją basenów. Prawo to będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności oparto się na informacji wynikającej z opisu sprawy, że Gmina udostępnia kompleks basenowy odpłatnie na podstawie biletów wstępu, do których doliczany jest podatek VAT i które ewidencjonuje na kasie fiskalnej oraz nabywane towary i usługi w ramach modernizacji kompleksu basenów zewnętrznych wykorzystywane są wyłącznie do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00