Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.843.2023.2.ICZ

Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów służbowych, które są parkowane przy domu pracownika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów służbowych:

- (...): dopuszczalna masa całkowita 3 000 kg, przeznaczony do przewozu 6 osób;

- (...): dopuszczalna masa całkowita równe 3,5 tony, przeznaczony do przewozu 6 osób, jest pojazdem specjalnym z przestrzenią warsztatową i specjalnym wyposażeniem dla działań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

- (...): dopuszczalna masa całkowita 1.949 kg, przeznaczony do przewozu 5 osób.

które są parkowane przy miejscu zamieszkania pracowników wykorzystujących te samochody do celów służbowych.

Uzupełnili go Państwo pismem, które wpłynęło do organu 25 stycznia 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka świadczy usługi oznaczone symbolem PKWIU 4299Z. Zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Działalność spółki polega na świadczeniu usług budowlano-montażowych na obiektach przemysłowych na terenie kraju. Na podstawie zawartych umów z klientami Spółka w ramach udzielonych gwarancji ma obowiązek bezzwłocznej reakcji na zgłoszenia awarii na obiektach przemysłowych, na których spółka wykonywała prace instalacyjne.

Do prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje służbowe pojazdy samochodowe, które udostępnia zatrudnionym pracownikom działów realizacji w celach służbowych. Trzy pojazdy służbowe dokonują pełnego odliczenia (pojazdy te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).

Są to samochody marki:

- (...): dopuszczalna masa całkowita 3 000 kg, przeznaczony do przewozu 6 osób;

- (...): dopuszczalna masa całkowita równe 3,5 tony, przeznaczony do przewozu 6 osób, jest pojazdem specjalnym z przestrzenią warsztatową i specjalnym wyposażeniem dla działań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;

- (...): dopuszczalna masa całkowita 1 949 kg, przeznaczony do przewozu 5 osób.

Nie są to pojazdy, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 -3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z póżn. Zm.; dalej: u.p.t.u.), czyli takie, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Oznacza to również, że nie są to pojazdy, w przypadku których spełnienie określonych wymagań technicznych stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego potwierdzonego adnotacją w dowodzie rejestracyjnym lub dokumentów wydawanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Nie są to również pojazdy konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Ponieważ są one użytkowane wyłącznie do celów prowadzonej działalności, (prowadzona jest stosowna ewidencja ich przebiegu zawierająca elementy wskazane w art. 86a ust. 7 u.p.t.u., jak również w określonym przepisami terminie została złożona właściwemu organowi podatkowemu deklaracja VAT-26), Spółka dokonuje pełnego odliczenia podatku od towarów i usług.

W Spółce funkcjonuje regulamin korzystania z samochodów służbowych. Określa on ogólne zasady korzystania z pojazdów oraz zasady dotyczące samochodów objętych ewidencją przebiegu pojazdu (objętych zakresem niniejszego wniosku). Część tego regulaminu poświęcona jest zasadom związanym z wykorzystywaniem samochodów wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej. W części tej znajduje się m.in. zapis, zgodnie z którym samochody służbowe objęte prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu VAT wykorzystywane są przez pracowników wyłącznie do celów służbowych. Regulamin przewiduje ponadto obowiązek dokonywania niezwłocznych wpisów do ewidencji przebiegu pojazdów. W regulaminie przewidziano, że wykorzystanie samochodów niezgodnie z postanowieniami regulaminu jest uznawane za naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, a na pracowniku ciąży obowiązek naprawienia szkody poniesionej przez pracodawcę w pełnej jej wysokości. Każdy pracownik jest bowiem zobowiązany do przestrzegania postanowień regulaminu. Kierownictwo firmy regularnie dokonuje weryfikacji i podpisuje ewidencję, mając również możliwość sprawdzenia stanu licznika pojazdu.

Dodatkowo w pojazdach zamontowane zostaną urządzenia GPS, które umożliwią bieżącą weryfikację miejsca w którym znajduje się pojazd, a także sprawdzenie całej trasy, po której się poruszał.

Pismem z 23 stycznia 2024 r. uzupełnili Państwo opis sprawy i wyjaśnili co następuje:

Przepisy prawa podatkowego mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej: art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

II. W odpowiedzi na zakres wskazany w wezwaniu w pkt. II:

1. Co Państwo rozumieją pod pojęciem gotowości do świadczenia pracy w „nagłych przypadkach”

Nagłe zdarzenie to takie zdarzenie, które zaskakuje lub wymaga natychmiastowej reakcji. Nagłość odnosi się do czasu a także do nadzwyczajnego charakteru zdarzenia.

Przykładami takich zdarzeń mogą być:

- usuwanie awarii, usterki;

- wsparcie w realizacji etapu prowadzonych prac, których spełnienie wymaga wykonania w określonym czasie.

2. Czy wyjazdy służbowe w „nagłych wypadkach” będą odbywały się w godzinach pracy Państwa Spółki czy też poza godzinami pracy Państwa Spółki, w dniach wolnych od pracy (w dni świąteczne)?

Nagłe wypadki mogą wystąpić zarówno w godzinach pracy Spółki oraz poza godzinami jej pracy w tym również w dni świąteczne.

Samochody, które nie są wykorzystywane w danym momencie do realizacji zadań służbowych pozostają na parkingu przedsiębiorstwa, bez możliwości ich pobrania na inne cele niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa.

3. Czy istnieją okoliczności obiektywnie potwierdzające brak wykorzystania samochodów, o których mowa we wniosku do użytku prywatnego, jeżeli tak to należy opisać jakie to są okoliczności?

Spółka w Regulaminie korzystania z samochodów służbowych określiła ścisłe zasady korzystania z przedmiotowych samochodów. Zasady te nie przewidzą możliwości wykorzystania pojazdu do celów innych niż związane z działalnością gospodarczą a zawarte zapisy zobowiązują do używania pojazdu wyłącznie w celu wykonywania obowiązków służbowych i do dokonywania odpowiednich wpisów w ewidencji przebiegu pojazdu.

Sposób wykorzystywania tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów prywatnych.

Wykluczenie użytku prywatnego potwierdza prowadzona dla tych pojazdów ewidencja przebiegu pojazdu.

Spółka kontroluje zakaz wykorzystania pojazdu do celów prywatnych przede wszystkim poprzez weryfikację pokonywanych przez pojazd kilometrów i porównanie tych danych z informacjami deklarowanymi kierujących w ewidencji prowadzonej dla pojazdu.

Wpisu w ewidencji przebiegu pojazdu dokonuje:

- osoba kierująca pojazdem,

- osoba, która udostępnia pojazd - weryfikuje pokonywane kilometry na podstawie ewidencji pojazdu.

Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Dodatkowo, Spółka planuje zamontować urządzenia GPS, które wzmocnią nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.

4. Czy podejmowane są działania zabezpieczające wykonanie zasad potwierdzających brak wykorzystania ww. samochodów do celów prywatnych, jakie to działania?

Spółka w wewnętrznych regulaminach określiła ścisłe zasady korzystania z samochodów służbowych - szerzej opisane w pkt. 3.

5. Czy samochody, o których mowa we wniosku, będą udostępniane pracownikom tylko na czas określonego konkretnego wyjazdu?

Samochody, o których mowa we wniosku będą udostępniane pracownikom na czas realizacji zadań służbowych, w zależności od sytuacji:

- na czas pełnienia dyżurów serwisowych, w których może dość do użycia samochodu - jeśli dojdzie do sytuacji, w której pracownik będzie musiał wyjechać na realizację zadania służbowego. Wyjazd ten nie musi nastąpić ponieważ realizacja tego zadania związana jest z wypadkiem losowym i nieprzewidywalnością jego wystąpienia;

- na okres zaplanowanego wyjazdu służbowego, z zastrzeżeniem, iż samochód może być odebrany dzień roboczy poprzedzający wyjazd i zdany na parking Spółki po zakończonym wyjeździe na następny dzień roboczy po zakończonym wyjeździe służbowym jeżeli wyjazd kończy się poza godzinami pracy funkcjonowania siedziby Spółki, z zastrzeżeniem, że może się zdarzyć, iż po zakończeniu jednego zadania pracownik otrzyma inne polecenie wyjazdu służbowego - w takim przypadku pracownik następnego dnia roboczego rozpocznie nowy wyjazd służbowy bez konieczności zwrotu samochodu pomiędzy tymi wyjazdami w siedzibie Spółki.

Samochody wracają na parking Spółki jeśli pracownicy nie mają powierzonych zdań służbowych, do realizacji których wykorzystywane są samochody opisane we wniosku.

6. Czy pracownicy będą zobowiązani do zwrotu tych pojazdów do siedziby firmy po zakończeniu konkretnego „nagłego wyjazdu"?

Tak, z zastrzeżeniem pkt. 5 .

7. W przypadku, gdy wyjazd służbowy zakończy się po godzinach funkcjonowania siedziby Państwa Spółki, pracownicy będą zobowiązani zwrócić samochód kolejnego dnia roboczego, rano?

Gdy wyjazd służbowy zakończy się po godzinach funkcjonowania siedziby Spółki, pracownicy będą zobowiązani zwrócić samochód kolejnego dnia roboczego, w godzinach rozpoczęcia pracy z zastrzeżeniem pkt 5.

8. Czy pojazdy udostępniane będą wyłącznie na okres wyjazdu, z tym że pracownik odbierze ten pojazd na koniec dnia roboczego poprzedzającego wyjazd, tak by kolejnego dnia roboczego nie tracił czasu na dojazd do pracy i odbiór pojazdu w siedzibie Spółki.

Tak, w celu optymalizacji czasu pracownik odbierze pojazd w dniu roboczym poprzedzającym wyjazd z zastrzeżeniem pkt 5.

9. Czy pracownik zobowiązany będzie do zwrotu samochodu do siedziby Państwa Spółki bezpośrednio po zakończonym wyjeździe służbowym?

Jak w pkt. 5.

10. Do jakich czynności, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wykorzystują Państwo samochody (...), o których mowa we wniosku:

a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b.zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

Samochody (...) wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

11. Czy złożyli Państwo do naczelnika urzędu skarbowego informację, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT?

Spółka złożyła do naczelnika urzędu skarbowego informację, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy o VAT.

Pytanie

Czy w przypadku pracownika wykonującego obowiązki służbowe na terenie kraju, poza siedzibą firmy, pozostającego w gotowości do świadczenia pracy w nagłych wypadkach, użycie przez niego samochodu służbowego polegające na przemieszczeniu się tym samochodem z miejsca wykonywania obowiązków służbowych do miejsca zamieszkania (lub w jego bezpośredniej okolicy) i odwrotnie - będzie naruszało użytek pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej uprawniający do pełnego odliczenia w podatku od towarów i usług (chodzi o wydatki na zakup paliwa oraz koszty eksploatacyjne)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem użycie samochodu służbowego w przypadku pracownika wykonującego obowiązki służbowe na terenie kraju, poza siedzibą firmy, pozostającego w gotowości do świadczenia pracy w nagłych wypadkach, polegające na przemieszczeniu się tym samochodem z miejsca wykonywania obowiązków służbowych do miejsca zamieszkania (lub w jego bezpośredniej okolicy) i odwrotnie - nie będzie naruszało użytku pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej uprawniającego do pełnego odliczenia w podatku od towarów i usług. Specyfika pracy pracowników działów realizacji wymaga, by swoje podróże służbowe rozpoczynali w miejscu zamieszkania (lub w jego bezpośredniej okolicy), a w przypadku ich zakończenia po godzinach funkcjonowania siedziby Spółki, również kończyli w tymże miejscu.

Możliwość parkowania pojazdu poza siedzibą firmy tj. w pobliżu miejsca zamieszkania lub na posesji pracowników jest uzasadniona specyfiką prowadzonej działalności Spółki:

1. Spółka gwarantuje dostępność usług w różnych rejonach kraju oraz pełni serwis na wezwanie w zakresie projektów energetycznych zrealizowanych, które znajdują się na terenie znacząco oddalonym od siedziby spółki. Szybki czas reakcji wzmacnia wiarygodność marki a przede wszystkim umożliwia szybką realizację zadania co jest szczególnie ważne zwłaszcza przy realizacji inwestycji energetycznych, dlatego potrzeba dysponowania pojazdem notorycznie jest podyktowana specyfiką prowadzonej działalności gospodarczej.

Miejsce przewidzianych prac znajduje się często poza miejscowością, gdzie Spółka posiada siedzibę i inne miejsca garażowania/parkowania wyznaczone przez Spółkę mogą znajdować się bliżej, w dogodniejszej lokalizacji w stosunku do miejsca naprawy niż parking firmowy przy siedzibie Spółki.

Pracownicy Spółki są zobowiązani jak najszybciej dotrzeć do obiektu klienta wraz z częściami zapasowymi oraz dokonać naprawy. Zaznaczyć należy, że serwisowane obiekty klientów zlokalizowane są na obszarze całej Polski co często wiąże się z kilkugodzinnym dojazdem. Kluczowe znaczenie ma szybki i sprawny dojazd do miejsca awarii, gdyż czas dojazdu wlicza się bowiem do czasu naprawy.

Wyznaczenie miejsc garażowania/parkowania poza parkingiem firmowym jest podyktowane nie tylko funkcjonalnością ale również względami ekonomicznymi. Wdrożenie takiego rozwiązania przekłada się na oszczędność kosztów związanych ze zmniejszeniem odległości podróży pracowników działowych do miejsca realizacji obowiązków służbowych oraz oszczędność czasu pracowników działowych. Dojazdy z wyznaczonego miejsca garażowania do miejsca prowadzenia prac serwisowych bądź naprawczych, dokumentowane są w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej do celów VAT. Zwracamy uwagę na fakt, iż w umowach z klientami przewidziane są kary za opóźnienie w przystąpieniu do naprawy awarii oraz jej wykonaniu. Zagadnienie dotyczące konkretnego czasu reakcji regulowane jest każdorazowo w danej umowie. Powyższe wskazuje, że na Spółce spoczywa obowiązek dotarcia do klienta w jak najkrótszym czasie i usunięcia awarii (skrócenie czasu dojazdu pozwala także na mniej nerwowe działanie pracowników podczas poszukiwania i usuwania przyczyny awarii) - w przeciwnym razie Spółce grożą określone konsekwencje finansowe.

2. Specyfika prowadzonej działalności wymusza również na Spółce jako pracodawcy zapewnienie nieodpłatnego transportu pracownikom, do realizacji zadań służbowych, których specyfiką jest potrzeba dysponowania pojazdem w każdym czasie. Wyposażenie takiego pracownika w podstawowe narzędzia do realizacji zadań służbowych leży w obowiązku Spółki jako pracodawcy. W opisywanym przypadku powierzenie samochodu, wyposażonego w niezbędne narzędzia umożliwiające realizację podstawowych zadań serwisu, napraw i realizacji projektów energetycznych należy do podstawowych narzędzi pracy na tym stanowisku i nie służy zaspokojeniu prywatnych potrzeb pracownika (np. w postaci dojazdu do pracy).

Ze względu na utrudnienia w znalezieniu innych odpowiednich środków transportu lub zmienność miejsca pracy, wymogi Spółki czynią koniecznym zapewnienie transportu pracownikom, w którym to przypadku świadczenie usług transportowych służy celom związanym z prowadzoną działalnością. Przyjęte rozwiązania pozwalają na zapewnienie lepszej dyspozycyjności pracowników działów realizacji np. w przypadkach, kiedy konieczny jest wyjazd służbowy w godzinach wczesnorannych lub nocnych (kiedy utrudnione byłoby przekazanie takiego samochodu pracownikowi w siedzibie Spółki), w ramach którego to wyjazdu pracownicy działowi, którym udostępniono samochody służbowe, odbywają przejazdy do miejsca, w którym przewidziano prace serwisowe, naprawcze czy realizacyjne. Zawarte przez Spółkę umowy z klientami nakładają na nią obowiązek niezwłocznej reakcji na zgłaszane awarie. Jako że awarie są sytuacjami nieprzewidywalnymi, nie ma możliwości zaplanowania z góry godzin pracy.

Wewnętrzne regulacje obowiązujące w spółce zapewniają odpowiednie mechanizmy kontroli przestrzegania wykorzystania tak postawionych do dyspozycji pracowników (użytkowników) pojazdów wyłącznie dla celów związanych z działalnością gospodarczą (wykonywaniem obowiązków służbowych). Ustalone zasady używania pojazdów, przewidują zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie.

Spółka wprowadziła bezwzględny zakaz używania samochodów służbowych do celów prywatnych, znajdujący odzwierciedlenie w ustalonym Regulaminie sposobu wykorzystania pojazdów służbowych oraz powadzonej ewidencji przebiegu, a także we wprowadzonych mechanizmach kontroli używania pojazdów. Zasady te realizują postulat wyłącznego ich wykorzystywania do działalności gospodarczej, wykluczając jednocześnie ich użycie do innych celów.

Sytuację spółki należy odróżnić od przypadków, gdy samochód służbowy jest oddany do dyspozycji pracownika wyłącznie w celu dojazdu do miejsca zamieszkania z miejsca pracy i odwrotnie. Pozostawienie pracownikowi działów realizacji pojazdu do dyspozycji służy bezpośrednio wykonywaniu działalności gospodarczej poprzez umożliwienie szybkiej i profesjonalnej pracy poza siedzibą firmy - zgodnie z jej specyfiką.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy,

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1)wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2)należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4)wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy,

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.

Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.

I tak, w świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania,

1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a)wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b)konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Według art. 86a ust. 4 ustawy,

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Należy zauważyć, że przepis art. 86a ust. 4 ustawy wskazuje na istnienie dwóch grup pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W pierwszej grupie (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy) mieszczą się pojazdy, których konstrukcja wskazuje na ich przeznaczenie z reguły do użytku prywatnego, jednakże pojazdy te mogą być także wykorzystywane w działalności gospodarczej (np. samochód osobowy). Z tych też względów – dla celów pełnego odliczania VAT – fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W konsekwencji, w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

- sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania wyklucza ich użycie do celów prywatnych,

- wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

W drugiej grupie pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie w działalności gospodarczej (zgodnie z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy) mieszczą się natomiast pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Jednakże w tej grupie pojazdów nie ma samochodów osobowych.

Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy,

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych,

1)przeznaczonych wyłącznie do:

a)odprzedaży,

b)sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c)oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl art. 86a ust. 7 ustawy,

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1)numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2)dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3)stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4)wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a)kolejny numer wpisu,

b)datę i cel wyjazdu,

c)opis trasy (skąd – dokąd),

d)liczbę przejechanych kilometrów,

e)imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).

W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że

podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).

Należy podkreślić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy w przypadku pracownika wykonującego obowiązki służbowe na terenie kraju, poza siedzibą firmy, pozostającego w gotowości do świadczenia pracy w nagłych wypadkach, użycie przez niego samochodu służbowego polegające na przemieszczeniu się tym samochodem z miejsca wykonywania obowiązków służbowych do miejsca zamieszkania (lub w jego bezpośredniej okolicy) i odwrotnie - będzie naruszało użytek pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej uprawniający do pełnego odliczenia w podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.

Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.

Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.

Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.

W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.

Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że opisany przez Państwa sposób użytkowania samochodów służbowych (tj. ...) nie wyklucza użycia ich do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza. Wprawdzie wprowadzili Państwo regulamin korzystania z samochodów służbowych, w którym określili Państwo ścisłe zasady korzystania z przedmiotowych samochodów, jednakże zasady nie wykluczają użytku prywatnego tych samochodów. Wykluczenie użytku prywatnego potwierdzają Państwo prowadzoną dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu. Dodatkowo, planują Państwo zamontować urządzenia GPS, które wzmocnią nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.

Jednakże Samochody, o których mowa we wniosku (tj. ...) będą udostępniane pracownikom na czas realizacji zadań służbowych przez możliwość przemieszczania się tymi samochodami do miejsca zamieszkania pracownika. Wskazują Państwo, że na okres zaplanowanego wyjazdu służbowego, pracownik może odebrać samochód służbowy na dzień roboczy poprzedzający wyjazd i zdać na parking Spółki po zakończonym wyjeździe na następny dzień roboczy po zakończonym wyjeździe służbowym, jeżeli wyjazd kończy się poza godzinami pracy funkcjonowania siedziby Spółki. Zdarzają się sytuacje, że po zakończeniu jednego zadania pracownik otrzyma inne polecenie wyjazdu służbowego - w takim przypadku pracownik następnego dnia roboczego rozpocznie nowy wyjazd służbowy bez konieczności zwrotu samochodu pomiędzy tymi wyjazdami w siedzibie Spółki.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że bezpośrednia dostępność samochodu służbowego, tj. możliwość pobrania go w dniu poprzedzającym wyjazd oraz możliwość dojazdu do miejsca zamieszkania po wykonaniu czynności służbowych, stwarza możliwość wykorzystania go do celów prywatnych przez pracownika. Wprowadzenie przez Państwa regulaminu korzystania z samochodów służbowych, ewidencji przebiegu pojazdu oraz w przyszłości urządzenia GPS, nie jest równoznaczne ze stworzeniem przez Państwa stosownej procedury użytkowania tego pojazdu, która wykluczy potencjalne użycie go do celów prywatnych pracownika.

Podjęte przez Państwa działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodów służbowych (tj. ...) przez pracownika do celów innych niż działalność gospodarcza, tj. istnienie ewidencji przebiegu pojazdu, wprowadzenie regulaminu używania samochodu służbowego, a w przyszłości urządzenia GPS nie potwierdzają obiektywnie, że ww. samochody służbowe, będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, bez możliwości użycia ich do celów prywatnych, w sytuacji gdy będą pobierane z parkingu firmy w dniu poprzedzającym wyjazd służbowy lub zwracane do firmy w następnym dniu po dniu zakończenia wyjazdu służbowego.

Wprowadzony przez Państwa regulamin, ewidencja przebiegu pojazdu, w przyszłości wprowadzone urządzenie GPS, nie są w stanie w rzeczywiści wyeliminować wykorzystania samochodów dla celów prywatnych, z uwagi na ich dostępność w miejscu zamieszkania pracownika. Jak Państwo wyjaśnili samochody służbowe są udostępniane pracownikom na czas realizacji zadań służbowych, w zależności od sytuacji, czyli np. na czas pełnienia dyżurów serwisowych, w których może dojść do użycia samochodu - jeśli dojdzie do sytuacji, w której pracownik będzie musiał wyjechać na realizację zadania służbowego.

Należy wyjaśnić, że przejazdy pracownika samochodem służbowym z miejsca świadczenia pracy do miejsca zamieszkania tego pracownika oraz parkowanie samochodu służbowego w miejscu zamieszkania pracownika, który oczekuje na realizacją zadania tj. oczekuje na wyjazd służbowy w tzw. „nagłym przypadku” stanowią potencjalną możliwość użycia tych samochodów do celów prywatnych pracownika.

Tym samym należy uznać, że co do zasady, wykorzystywanie samochodów służbowych przez parkowanie w miejscu zamieszkania pracownika, nawet pracownika ekipy serwisowej, wyklucza uznanie tych samochodów za używane jedynie do celów działalności gospodarczej pracodawcy.

Jeżeli jednak dobrowolnie ułatwiają Państwo dotarcie z miejsca zamieszkania do miejsca pracy, poprzez przekazanie samochodów służbowych do wykorzystania w tym celu, niewątpliwie mamy do czynienia ze świadczeniem na rzecz pracownika.

Należy wyjaśnić, że okoliczność, iż pojazdy służbowe są wykorzystywane również w tzw. „nagłych przypadkach” czyli wyjazdy służbowe wykonywane są w różne dni tygodnia nie może przesądzać o prawie do odliczenia podatku naliczonego w wysokości 100% podatku od poniesionych wydatków. Bowiem gdyby takie okoliczności wpływały na prawo do odliczenia podatku VAT, prowadziłoby to do naruszenia zasady równości wobec prawa. Zasada ta wskazuje, że wszystkie podmioty prawa charakteryzujący się daną cechą istotną w równym stopniu powinny być traktowane równo, według jednolitej miary, bez zróżnicowań dyskryminujących lub faworyzujących.

Zatem w przypadku gdy pracownik wykonujący obowiązki służbowe na terenie kraju, poza siedzibą firmy, pozostający w gotowości do świadczenia pracy w nagłych wypadkach, przemieszcza się samochodem służbowym do miejsca zamieszkania i z tego miejsca przemieszcza się do miejsca docelowego, nie daje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że samochody służbowe, o których mowa we wniosku (tj. ...), parkowane w miejscu zamieszkania pracownika serwisowego oraz wykorzystywane przez niego w celu dojazdu do miejsca świadczenia pracy, nie będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Tym samym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od wydatków związanych z zakupem paliwa oraz kosztów eksploatacyjnych do samochodów służbowych udostępnianych pracownikom do wykonywania zadań służbowych.

W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego od ww. wydatków, dotyczących opisanych samochodów.

Zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00