Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.612.2023.1.RM

Prawo do dokonania korekty faktur.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korekty faktur. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podmiotem zarejestrowanym w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE).

Głównym przedmiotem Państwa działalności jest świadczenie kompleksowych usług logistycznych i spedycyjnych transportu towarów w tym usług transportowych, usług pomocniczych do usług transportowych oraz usług spedycyjnych.

Usługi transportowe są przez Państwa świadczone na rzecz podatników (dalej: Klient, Klienci):

  • nieposiadających w kraju (w Polsce) siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego takie usługi transportowe byłyby wykonywane lub
  • posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju (w Polsce).

W ramach swojej działalności gospodarczej prowadzą Państwo także i zarządzają siecią magazynów na terenie Polski.

W ramach świadczonych usług dokonują Państwo między innymi transportu towarów importowanych na terytorium UE, w tym importowanych na terytorium kraju.

Spółka oferuje swoim Klientom globalne rozwiązania logistyczne i transportowe. W ramach świadczonych usług transportowych, dostarczają Państwo rozwiązania transportowe, koncentrując się na międzykontynentalnym transporcie lotniczym i morskim, często w połączeniu z usługami dodatkowymi.

Segment transportowy dysponuje globalną siecią spółek powiązanych i długoletnich partnerów, dzięki czemu może służyć swoim Klientom w celu zapewnienia najwyższych możliwych standardów jakości i bezpieczeństwa łańcuchów logistycznych na całym świecie.

W dziedzinie logistyki kontraktowej, oferują Państwo indywidualne rozwiązania ukierunkowane na Klienta i branżę. Rozwiązania te obejmują zarządzanie łańcuchem dostaw, transport i magazynowanie, logistyczne usługi o wartości dodanej oraz kompleksowe projekty outsourcingowe. Spółka świadczy usługi spedycji morskiej, lotniczej, kolejowej oraz drogowej. Poza tym świadczy kompleksowe usługi logistyczne.

Co do zasady, Spółka wykonuje jedynie czynności opodatkowane VAT - świadczenie usług.

Sporadycznie zdarza się, że sprzedają Państwo towary, które są niejako produktem ubocznym działalności głównej, np. odsprzedaż kartonów, folii lub makulatury. Zdarza się także, że sprzedają Państwo środki trwałe, np. zamortyzowane samochody.

Siedziba główna Spółki znajduje się w (...). Oddziały Spółki zlokalizowane są w (...), (...),(...),(...) i (...).

W związku z prowadzoną działalnością biznesową, spółki zagraniczne grupy B. GmbH:

  • C.,
  • D.,
  • E. (łącznie dalej jako: Klient) nawiązały współpracę ze Spółką.

Od momentu rozpoczęcia współpracy, z tytułu świadczonych na rzecz Klienta usług logistycznych i magazynowych, wystawiali Państwo faktury wykazując na fakturach polski podatek VAT oraz polskie numery NIP Klienta.

Przy tym należy zaznaczyć, że Klient posiada siedzibę swojej działalności w Niemczech i jest tam czynnym podatnikiem VAT, jest też zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce.

W celu potwierdzenia, że współpraca między Klientem a Państwem nie konstytuuje posiadania przez niego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Polski, Klient wystąpił o wydanie interpretacji indywidualnych.

Po ich uzyskaniu Klient przedstawił Państwu:

Zgodnie z wydanymi dla Klienta interpretacjami, jego działalność handlowa prowadzona na podstawie umowy zawartej z Państwem, nie skutkuje dla niego powstaniem na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów stosowania art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w związku z czym miejsce opodatkowania tych usług nie powinno znajdować się na terytorium Polski. W związku z uzyskanymi interpretacjami, w ocenie Klienta, dalsze opodatkowywanie usług polskim VAT, ze wskazaniem na fakturach polskiego numeru NIP nabywcy i kwoty VAT jest nieprawidłowe.

W związku z przedstawieniem przez Klienta uzyskanych interpretacji indywidualnych, wystąpili Państwo 5 września 2023 r. z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu potwierdzenia poprawności zastosowania w tej sytuacji normy wynikającej z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT dla usług świadczonych na rzecz Klienta, tj. uznania, że usługi świadczone przez Państwa podlegają opodatkowaniu poza terytorium kraju.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 17 listopada 2023 r. wydał interpretację indywidualną na Państwa rzecz (sygn. 0114-KDIP1-2.4012.459.2023.2.RM,) w której stwierdził, że dla usług wykonywanych przez Spółkę na rzecz Klienta (objętych niniejszym wnioskiem) winien być stosowany art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Klient zwrócił się do Państwa z prośbą o wystawienie faktur korygujących do faktur za usługi świadczone w okresie od czerwca 2023 r. (tj. za okres, w którym wydano interpretację dla Klienta) do listopada 2023 r. (tj. okres, w którym wydano interpretację dla Spółki) oraz zwrot kwoty zapłaconego VAT, jako pobranego nienależnie.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przysługuje Państwu prawo do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych w okresie od czerwca 2023 r. do listopada 2023 r. w taki sposób, aby na fakturach nie został wykazany podatek VAT według polskiej stawki oraz został zastosowany mechanizm odwrotnego obciążenia?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przysługuje Państwu prawo do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych na rzecz Klienta w okresie od czerwca 2023 r. do listopada 2023 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Miejsce świadczenia wobec usług regulują przepisy art. 28a do 28b ustawy o VAT.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o VAT).

W odniesieniu do przypadków opisanych w stanie faktycznym, nie mają zastosowania regulacje szczególne określone w art. 28f ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 13, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Zgodnie z art. 29a ust. 14 ustawy o VAT, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Natomiast warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się m.in. w przypadku świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Spółka zauważa, że niemożność wystawienia faktur korygujących w sytuacji, gdy jest ona zobowiązana dokonać zwrotu na rzecz Klienta kwoty VAT jako naliczonej i pobranej nienależnie (co znajduje potwierdzenie w wydanych dla Spółki i jej Klienta interpretacjach), godziłaby w zasadę neutralności VAT. Zasada ta - jako jedna z najważniejszych w systemie VAT - oznacza, że podatek VAT powinien być dla podatnika neutralny, tzn. nie powinien stanowić dla niego obciążenia kosztowego. Podatek ten obciąża konsumpcję, czyli wykorzystanie usług i towarów do celów innych niż opodatkowana działalność gospodarcza.

Na konieczność uwzględniania i zastosowania tej wykładni przepisów dotyczących VAT, wielokrotnie wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (dalej: TSUE Trybunał).

W sprawie C-291/03 My Travel plc, Trybunał wskazał, że „podstawowa zasada na której opiera się VAT, polega na tym, że system tego podatku, jako podatku od konsumpcji, obciąża wyłącznie konsumenta końcowego. VAT jest wprost proporcjonalny do ceny towarów i usług i jest płacony przez podatników na każdym etapie procesu produkcji lub dystrybucji na rzecz organów podatkowych, którym obowiązani są oni pobrane kwoty przekazać. Zgodnie z podstawową zasadą tego systemu i warunkami jego funkcjonowania, VAT, jaki ma być pobrany przez organy podatkowe, musi być równy podatkowi rzeczywiście pobranemu od konsumenta końcowego”.

Wskazać też należy na wyrok TSUE w sprawie C-434/09 Schmenik&Cofreth A.G.Co KGV Finanzamt Broken i Manfred Shobel v. Finanzamt Eslingen, w którym Trybunał podkreślił, że jeżeli wystawca faktury w wystarczającym czasie całkowicie wyeliminował ryzyko jakichkolwiek strat we wpływach podatkowych, zasada neutralności podatku od wartości dodanej wymaga by podatek, który został nieprawidłowo zafakturowany, mógł być skorygowany, bez uzależnienia tej korekty od warunku działania wystawcy faktury w dobrej wierze.

W zaistniałej sytuacji, niemożność wystawienia faktur korygujących przez Spółkę spowoduje, że ciężar podatku VAT poniesie ona sama. Z jednej bowiem strony dokona na rzecz Klienta zwrotu kwoty VAT, z drugiej - gdyby nie wystawiła faktur korygujących - nie ma możliwości zmniejszenia kwoty podatku należnego. Ten argument potwierdza prawidłowość twierdzenia Spółki, że w zaistniałej sytuacji jedyną możliwością zapobieżenia naruszenia zasady neutralności jest wystawienie faktur korygujących i na ich podstawie obniżenie kwoty należnego VAT.

Zgodnie z przywołanymi w stanie faktycznym wydanymi interpretacjami indywidualnymi, Klient nie posiada na terenie Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem na podstawie wyżej przywołanych przepisów prawidłowym miejscem opodatkowania świadczonych na rzecz Klienta usług będzie miejsce jego siedziby (Niemcy). W konsekwencji usługi dokonywane na rzecz Klienta powinny być opodatkowane w Niemczech.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony),

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)(uchylony);

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)(uchylony);

5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

W tym miejscu należy wskazać, że faktura jest dokumentem sformalizowanym, ma ona spełniać szereg wymagań ustanowionych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona rzeczywisty przebieg zdarzenia gospodarczego, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Zatem wystawienie faktury jest równoznaczne z wystawianiem dokumentu, który poświadcza o dokonaniu się rzeczywistej transakcji gospodarczej zrealizowanej przez wystawiającego fakturę podatnika.

Wyżej wymienione przepisy wskazują, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. W konsekwencji, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura taka wystawiana jest w celu niejako sprostowania informacji tak aby dane na niej zawarte były prawidłowe, właściwe i zgodne z rzeczywistością. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych w taki sposób, aby dokumentowały one rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w okresie od czerwca 2023 r. do listopada 2023 r. faktury wystawiane przez Spółkę na rzecz Klienta zawierały polski podatek VAT i - w świetle wydanych zarówno dla Klienta jak i dla Spółki interpretacji - nie odzwierciedlały prawdziwego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Aby faktury mogły odzwierciedlać to rzeczywiste zdarzenia gospodarcze musiałyby zawierać niemiecki nr NIP (VAT) kontrahenta, oznaczenie odwrotne obciążenie i nie zawierać polskiej stawki oraz kwoty podatku.

Państwa zdaniem, z powyższych przepisów wynika, że w celu wykazania rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych jesteście Państwo zobowiązani do wystawiania faktur korygujących. W tym celu powinni Państwo wykazać na fakturach niemiecki numer NIP (VAT) kontrahenta oraz oznaczyć faktury korygujące określeniem „odwrotne obciążenie” i nie wykazywać w ogóle kwoty podatku. Tym samym należy uznać, że przysługuje Państwu prawo do korekty niepoprawnie wystawionych faktur pierwotnych także za okresy sprzed uzyskania własnej interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawidłowy sposób opodatkowania transakcji. Dodatkowym uzasadnieniem dla możliwości skorygowania jest fakt, iż dzięki wystawieniu faktur korygujących przez Państwa będzie uniemożliwienie odliczenia przez nabywcę kwoty podatku naliczonego. Co prawda przepis art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT jednoznacznie wskazuje, iż odliczenia w takiej sytuacji nie powinno przysługiwać, ale wystawienie faktur korygujących eliminuje w zupełności takie odliczenie.

Potwierdzenie takiego stanowiska wynika także ze stanowisk prezentowanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W interpretacji indywidualnej z 19 marca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.60.2018.1.RD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy podatnik w wystawionej przez siebie fakturze wykaże podatek VAT w wysokości 23% do świadczenia, które spełnia warunki do uznania go za transakcję podlegającą mechanizmowi odwrotnego obciążenia, to tym samym zaistnieją okoliczności, o których mowa art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, z których wynika obowiązek podatnika do skorygowania (zmniejszenia) nienależnie wykazanej kwoty podatku od towarów i usług. Zatem podatnik w przedstawionym pierwszym sposobie skorygowania nieprawidłowo wystawionych faktur postąpił prawidłowo i wystawił fakturę korygującą, która zawierała m.in. wyraz "KOREKTA" lub "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Kolejnym potwierdzeniem takiego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 listopada 2022 r. sygn. 0114-KDIP1- 2.4012.447.2022.1.RST, w której organ stwierdził, iż, skoro usługa logistyczno-magazynowa nie podlega opodatkowaniu w Polsce to faktura wystawiana na usługobiorcę zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT nie zawiera kwoty podatku VAT i powinna posiadać adnotację "odwrotne obciążenie". Podatnik winien więc dokonać korekty faktur wystawionych na rzecz usługobiorcy. (...) W analizowanej sprawie Podatnik może w celu udokumentowania przedmiotowych korekt wystawić zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do wszystkich faktur pierwotnych wystawionych na rzecz usługobiorcy. Jednocześnie z uwagi na fakt, że ta faktura korygująca nie będzie dokumentować udzielenia opustu, obniżki ceny, podatnik nie może skorzystać z uproszczeń wynikających z art. 106j ust. 3 ustawy o VAT i taka zbiorcza faktura korygująca musi spełniać wszystkie warunki określone dla faktur korygujących wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT.

Państwa zdaniem, powyżej przywołane przepisy, ich interpretacja jak i potwierdzenia tych interpretacji w pismach organów skarbowych wskazują, że przysługuje Państwu prawo do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych na Klienta za świadczone usługi w okresie od czerwca 2023 r. do listopada 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej zawartej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Według art. 28b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy, inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy, podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania, obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa  w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 2 ustawy:

Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.

Natomiast stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)(uchylony);

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca - w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;

3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)(uchylony);

5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu, który potwierdza rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.

Jeżeli natomiast po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia fakturę korygującą (m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury). Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 106a pkt 2 lit. a) ustawy:

Przepisy rozdziału 1 działu XI „Dokumentacja” stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika.

Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy:

Faktura powinna zawierać w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy „odwrotne obciążenie”.

Zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy:

Faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14 (tj. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto; stawki podatku albo stawki podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9; sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku; kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT oraz jesteście zarejestrowani dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczą Państwo m.in. usługi logistyczne i magazynowe na rzecz spółek z grupy B. GmbH, tj. C., D. oraz E. (łącznie: Klient). Klient posiada siedzibę działalności w Niemczech i jest tam czynnym podatnikiem VAT. Jednocześnie Klient jest zarejestrowany na potrzeby VAT w Polsce.

Od momentu rozpoczęcia współpracy z Klientem, wystawiali Państwo na jego rzecz faktury z wykazanym polskim podatkiem VAT oraz polskim numerem NIP Klienta. Klient otrzymał interpretacje indywidualne, z których wynika, że działalność prowadzona na podstawie umowy zawartej z Państwem nie skutkuje dla niego powstaniem na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów stosowania art. 28b ust. 2 ustawy. W związku z tym, Klient zwrócił się do Państwa z prośbą o wystawienie faktur korygujących do faktur za usługi świadczone w okresie od czerwca 2023 r. (tj. za okres, w którym wydano interpretację dla Klienta) do listopada 2023 r. (tj. okres, w którym wydano interpretację dla Spółki) oraz zwrot kwoty zapłaconego VAT, jako pobranego nienależnie. Państwo również otrzymali interpretację indywidualną, która potwierdza, że dla usług wykonywanych na rzecz Klienta (objętych niniejszym wnioskiem) należy stosować art. 28b ust. 1 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych od czerwca 2023 r. do listopada 2023 r.

Jak wskazano, faktura korygująca wystawiana jest w celu podania prawidłowych, zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, potwierdzających rzetelność wystawionego dokumentu. Celem jej wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Przy tym, faktura korygująca powinna spełniać wszystkie wymogi wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy zgodzić się z Państwem, że mają Państwo prawo do skorygowania błędnie wystawionych faktur. Klient (nabywca usług) jest podatnikiem niemieckim, który posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech. Jednocześnie, jak Państwo wskazują - Klient nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla celów stosowania art. 28b ust. 2 ustawy, w związku z czym podatek VAT z tytułu usług świadczonych na rzecz Klienta powinien być rozliczany na zasadach określonych w art. 28b ust. 1 ustawy, tj. poza terytorium Polski (Niemcy).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują więc, że nie byli Państwo podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu świadczenia usług logistycznych i magazynowych na rzecz Klienta (miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia). W związku z tym, na fakturach wystawionych na rzecz Klienta - stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy - nie powinni Państwo wykazywać stawki i kwoty podatku VAT. Faktury te powinny natomiast zawierać adnotację „odwrotne obciążenie”.

W świetle powyższych ustaleń należy uznać, że faktury wystawione przez Państwa na rzecz Klienta, zawierające stawkę i kwotę podatku VAT oraz polski NIP Klienta były wystawione nieprawidłowo. W sytuacji gdy Spółka w wystawionych przez siebie fakturach wykazała polski nr identyfikacji podatkowej Klienta oraz podatek VAT wg właściwej stawki do świadczenia, które spełnia warunki do uznania go za transakcję podlegającą mechanizmowi odwrotnego obciążenia, to tym samym zaistniały okoliczności, o których mowa art. 106j ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy, z których wynika, że w przypadku gdy podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie lub stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą. W związku z tym przysługuje Państwu prawo do skorygowania faktur pierwotnych, poprzez wskazanie niemieckiego numeru NIP (VAT) Klienta i umieszczenie adnotacji „odwrotne obciążenie”, bez wykazywania kwoty podatku VAT.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, że opisany przez Państwa sposób wystawiania faktury korygującej, poprzez wskazanie na fakturze korygującej niemieckiego numeru NIP (VAT) Klienta, nie wykazywanie kwoty podatku oraz umieszczenie adnotacji „odwrotne obciążenie” jest prawidłowy. Przy tym, przysługuje Państwu prawo do wystawienia faktur korygujących do faktur wystawionych na rzecz Klienta także za okresy sprzed uzyskania własnej interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawidłowy sposób opodatkowania transakcji.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazujemy, że na podstawie przedstawionych przez Państwa informacji, jako element stanu faktycznego przyjęto, że Klient nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz, że do usług świadczonych przez Państwa na rzecz Klienta ma zastosowanie art. 28b ustawy. Tym samym, wydana interpretacja nie rozstrzyga przedmiotowych kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00