Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 lutego 2023 r., sygn. II OSK 658/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Miron sędzia del. WSA Anna Szymańska (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Bk 778/21 w sprawie ze skargi K.H. na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia 16 sierpnia 2021 r. nr XLI/604/21 w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od K.H. Halickiego na rzecz Gminy [...] kwotę 390 (trzysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (dalej "WSA w Białymstoku", Sąd I instancji", "Sąd wojewódzki") wyrokiem z 16 grudnia 2021 r. sygn. akt II SA/Bk 778/21 uwzględnił skargę K.H. na uchwałę Rady Gminy [...] z 16 sierpnia 2021 r. nr XLI/604/21 w przedmiocie odmowy ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, stwierdzając nieważność zaskarżonej uchwały.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

W dniu 31 października 2019 r. K.H. (dalej: "skarżący", "inwestor") wystąpił do Rady Miasta [...] (dalej: "Rada", "skarżący kasacyjnie", "organ") o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej na działce nr ewid. [...] w obr. [...] ([...]) w B. o powierzchni 858,00 m2 - na podstawie przepisów ustawy z 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2020r., poz. 219 ze zm.), dalej jako: "ustawa". Wniosek ten pierwotnie został pozostawiony bez rozpatrzenia z powodu braków formalnych, ale wyrokiem WSA w Białymstoku Prezydent został zobowiązany do nadania mu biegu.

W toku postępowania rzeczony wniosek został czterokrotnie zmodyfikowany przez Inwestora zgodnie z art. 7 ust. 16 ustawy. Pierwotny wniosek dotyczył budowy 5-kondygnacyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami w parterze, zwieńczonego dachem płaskim, wraz z garażem podziemnym oraz zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. W ramach inwestycji inwestor planował wybudować od 26 do 28 mieszkań. O ile pierwsze trzy modyfikacje dotyczyły uszczegółowienia konkretnych rozwiązań, czy ich doprecyzowania, tak ostatnia, czwarta dotyczyła budowy 4-kondygnacyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego zwieńczonego dachem płaskim, wraz z garażem podziemnym oraz zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą techniczną. Mieszkańcy wnioskowali o całkowite odrzucenie przedmiotowego wniosku. Czwartą modyfikację wniosku pozytywne zaopiniowali: Marszałek Województwa Podlaskiego, Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w B., Departament Geodezji Urzędu Miejskiego w B. oraz Podlaski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej. Pozostałe organy opiniujące wniosek nie przedstawiły opinii w wyznaczonym terminie. Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna na posiedzeniu w dniu 14 lipca 2021 r. negatywnie zaopiniowała przedmiotową inwestycję podkreślając, że obiekt o takiej skali i formie doprowadzi do zaburzenia ładu przestrzennego tej części miasta i nie współgra z sąsiadującą zabudową mieszkaniową jednorodzinną. Czwarta modyfikacja wniosku została także uzgodniona z Zarządem Dróg Miejskich w B. oraz z Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (postanowienie z 2 sierpnia 2021 r.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00