Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.732.2023.2.AK

Zwolnienie od podatku VAT sprzedaży przedmiotowych działek.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 grudnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży przedmiotowych działek.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lutego 2024 r. (wpływ 9 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pan (…) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej oraz gospodarstwo rolne, niezwiązane z jednoosobową działalnością gospodarczą. W zakresie działalności gospodarczej oraz prowadzonego gospodarstwa rolnego jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie działalności gospodarczej jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 2012 roku, natomiast w zakresie działalności rolnej – od roku 2022. Pozostaje Pan w związku małżeńskim.

W ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego jest Pan właścicielem wielu nieruchomości gruntowych, które planuje Pan sprzedać. Na niniejszych działkach prowadzi Pan obecnie działalność rolną w zakresie uprawy porzeczki, orzecha oraz leszczyny. Sprzedaż nie będzie dotyczyła całego gospodarstwa rolnego jako zorganizowanego przedsiębiorstwa (nie będzie dotyczyła na przykład maszyn i innych ruchomych środków trwałych). Sprzedaż opisanych niżej działek najprawdopodobniej nie nastąpi w ramach jednej transakcji.

Planowana sprzedaż dotyczy następujących działek położonych w miejscowości (…) w gminie (…):

1)działka nr 1:

-powierzchnia (…) ha,

-działka niezabudowana,

-na działce uprawiana jest porzeczka,

-działka nabyta na podstawie umowy darowizny zawartej w 1995 r.,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

2)działka nr 2:

-powierzchnia (…) ha,

-działka niezabudowana,

-na działce uprawiana jest porzeczka,

-data nabycia: 1/6 udziału w 1996 r. w drodze spadku, 5/6 udziału w 2008 r. na podstawie umowy o dział spadku,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

3)działka nr 3:

-powierzchnia (…) ha,

-działka niezabudowana,

-na działce uprawiany jest orzech oraz leszczyna,

-data nabycia: 1/6 udziału w 1996 r. w drodze spadku, 5/6 udziału w 2008 r. na podstawie umowy o dział spadku,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

4)działka nr 4:

-powierzchnia (…) ha,

-działka niezabudowana,

-na działce uprawiana jest leszczyna,

-data nabycia: 1/6 udziału w 1996 r. w drodze spadku, 5/6 udziału w 2008 r. na podstawie umowy o dział spadku,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

5)działka nr 5:

-powierzchnia (…) ha,

-działka zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi,

-nabycie na podstawie umowy darowizny w 2008 r.,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

6)działka nr 6:

-powierzchnia (…) ha,

-działka zabudowana częścią budynku gospodarczego (róg budynku gospodarczego znajdującego się w przeważającej części na działce nr 5),

-nabycie na podstawie umowy darowizny w 2015 r.,

-nieruchomość należy do majątku osobistego podatnika,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

7)działka nr 7:

-powierzchnia (…) ha,

-na działce uprawiana jest leszczyna,

-działka jest niezabudowana,

-nabycie na podstawie umowy sprzedaży w 2013 r.,

-nieruchomość należy do wspólnego majątku małżeńskiego podatnika i jego małżonki,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

8)działka nr 8:

-powierzchnia (…) ha,

-na działce uprawiana jest leszczyna,

-działka jest niezabudowana,

-nabycie na podstawie umowy sprzedaży w 2013 r. (1/2 udziału) oraz w 2019 r. (1/2 udziału),

-nieruchomość należy do wspólnego majątku małżeńskiego podatnika i jego małżonki,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy;

9)działka nr 9:

-powierzchnia (…) ha,

-na działce uprawiana jest leszczyna,

-działka jest niezabudowana,

-nabycie na podstawie umowy sprzedaży w 2019 r.,

-nieruchomość należy do wspólnego majątku małżeńskiego podatnika i jego małżonki,

-nabycie nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

-nie została wydana wobec przedmiotowej działki decyzja o warunkach zabudowy.

Działki nr 5 oraz 6 zabudowane są budynkami gospodarczymi – są to dwa magazyny. Jeden z budynków jest jeszcze przedwojenny, drugi został wybudowany przez Pana dziadka (lata 50-60 ubiegłego wieku). Jedyne poważniejsze nakłady jakie Pan dokonywał na jednym z budynków gospodarczych miały miejsce około 15 lat temu. Nie odliczał Pan wówczas z tytułu ponoszonych wydatków naliczonego podatku VAT, ponieważ nie był wówczas czynnym podatnikiem podatku VAT w zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazał Pan następujące informacje:

Stanowiące Pana własność działki nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 5 oraz 6 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 do momentu planowanej sprzedaży nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 nie ma oraz nie będzie wydane do momentu planowanej sprzedaży pozwolenie na budowę.

Nie występował Pan i nie będzie występował do momentu planowanej sprzedaży o zmianę przeznaczenia terenu bądź o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9.

Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 stanowią budynki w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.

Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 są trwale związane z gruntem.

Dla budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 5 oraz części budynku znajdującej się na działce nr 6 nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Od pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej sprzedaży miną co najmniej 2 lata.

Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 służą do przechowywania narzędzi i maszyn potrzebnych do pracy w gospodarstwie rolnym. W niniejszych budynkach przechowywane są m.in. ciągniki, kombajny, opryskiwacze itp.

Pytanie

Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, sprzedaż (dostawa) wymienionych wyżej działek o nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9, będzie mogła skorzystać ze zwolnienia podatkowego w podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, sprzedaż opisanych wyżej działek będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego od podatku od towarów i usług, opisanego w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych inne niż tereny budowlane. W związku z powyższym z opisanego w niniejszym przepisie zwolnienia podatkowego będzie korzystała dostawa opisanych wyżej następujących działek nr: 1, 2, 3, 4, 7, 8 oraz 9.

Działki te stanowią grunty rolne, na których prowadzi Pan obecnie działalność rolną (uprawia porzeczkę, orzech oraz leszczynę). Działki te nie są zabudowane oraz nie stanowią terenów budowlanych. Dla niniejszych działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy a do dnia sprzedaży nie będzie Pan składał wniosków o ich wydanie.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

-dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

-pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Z niniejszego zwolnienia podatkowego będzie mogła skorzystać planowana dostawa działek o nr 5 oraz 6. Działki te zostały nabyte przez Pana w 2008 oraz w 2015 roku. W momencie nabycia działki te były już zabudowane budynkami gospodarczymi (magazynami). Wprawdzie dokonywał Pan nakładów na jeden z budynków, ale miały one miejsce około 15 lat temu i nie przysługiwało podatnikowi z tego tytułu prawo od obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony.

W przypadku gdyby, w opinii organu podatkowego, nie przysługiwało Panu zwolnienie od podatku przy sprzedaży działek nr 5 oraz 6 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, dostawa ta mogłaby zostać zwolniona od podatku na podstawie pkt 10a art. 43 ust. 1 ustawy o podatku VAT. W stosunku do niniejszych obiektów nie przysługiwało bowiem Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, nie ponosił Pan wydatków na ulepszenie budynków gospodarczych, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosowanie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach ustawy jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Tym samym, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zbycie nieruchomości stanowi dostawę towarów.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasadne jest zatem wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży towarów stanowiących część majątku prywatnego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania towaru (np. nieruchomości) dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika tego podatku. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym również nieruchomości jest ustalenie m.in. czy majątek został nabyty i faktycznie wykorzystany na potrzeby osobiste, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku prywatnego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Ponadto, należy zauważyć, że na mocy art. 2 pkt 15 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, że działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan gospodarstwo rolne, niezwiązane z jednoosobową działalnością gospodarczą. W zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od roku 2022. Na działkach, będących przedmiotem sprzedaży, prowadzi Pan obecnie działalność rolną w zakresie uprawy porzeczki, orzecha oraz leszczyny.

Zatem stwierdzić należy, że dostawa nieruchomości, działek oznaczonych nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 wykorzystywanych w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, tj. działalności rolniczej z tytułu, której jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie dokonywana w ramach zarządu majątkiem prywatnym, tylko będzie dokonywana przez podatnika podatku VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, przy dostawie nieruchomości w postaci działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 spełnione będą przesłanki uznania Pana za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu w art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji, dostawa działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 oraz 9 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku: dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 997 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

W oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Stosownie do art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym, również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy ocenić wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydaną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Dokonana wyżej analiza przepisów jednoznacznie wskazuje, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Jak wynika z okoliczności sprawy, działki nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 do momentu planowanej sprzedaży nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także nie ma oraz nie będzie wydane do momentu planowanej sprzedaży pozwolenie na budowę. Nie występował Pan i nie będzie występował do momentu planowanej sprzedaży o zmianę przeznaczenia terenu bądź o decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro dla działek nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz brak jest wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także na dzień planowanej sprzedaży nie będzie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, to ww. działki nie spełniają i nie będą spełniały definicji terenów budowlanych określonej w art. 2 pkt 33 ustawy, a więc ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Ponadto przedmiotem sprzedaży będą również zabudowane działki nr 5 i 6.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części, zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich miało miejsce pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów, tj. zarówno nieruchomości, jak i ruchomości, przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT oraz wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stanie się bezzasadne.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Co do zasady zatem, grunt będący przedmiotem dostawy podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że grunt dzieli w VAT los podatkowy obiektów, które się na nim znajdują. Zatem w sytuacji, kiedy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budynku magazynowego, znajdującego się na nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Z opisu sprawy wynika, że działka nr 5 jest zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi, natomiast działka nr 6 zabudowana jest częścią budynku gospodarczego (róg budynku gospodarczego znajdującego się w przeważającej części na działce nr 5). Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 stanowią budynki w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane i są trwale związane z gruntem. Dla budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 5 oraz części budynku znajdującej się na działce nr 6 nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Od pierwszego zasiedlenia do dnia planowanej sprzedaży miną co najmniej 2 lata. Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 służą do przechowywania narzędzi i maszyn potrzebnych do pracy w gospodarstwie rolnym. W niniejszych budynkach przechowywane są m.in. ciągniki, kombajny, opryskiwacze itp.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy na tle przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana dostawa przedmiotowych budynków będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do ww. budynków doszło do ich pierwszego zasiedlenia – jak wynika z opisu sprawy – na działkach prowadzi Pan gospodarstwo rolne, z tytułu którego jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 5 oraz część budynku znajdująca się na działce nr 6 służą do przechowywania narzędzi i maszyn potrzebnych do pracy w gospodarstwie rolnym, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą działek nr 5 i 6 miną co najmniej 2 lata. Zatem, w odniesieniu do budynków gospodarczych znajdujących się na działkach nr 5 i 6 zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano wyżej, grunt, na którym są położone budynki, będzie podlegał opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki. Tym samym, dostawa działki gruntu o nr 5 i 6, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, w sytuacji opisanej we wniosku, sprzedaż działek niezabudowanych nr 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast sprzedaż działek zabudowanych nr 5 i 6 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto wskazuję, że sprzedaż ww. działek będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie podejmie Pan dodatkowych działań w stosunku do działek mogących zmienić ten stan rzeczy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00