Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.535.2023.2.PR

Opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu sprzedaży domów jednorodzinnych, jako przychodów z działalności wytwórczej, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej,który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu sprzedaży domów jednorodzinnych, jako przychodów z działalności wytwórczej, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 5,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą pod firma A wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców CEIDG pod numerem NIP: (...). Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług robót budowlanych. Aktualną formą opodatkowania jest podatek liniowy, jednak od przyszłego roku zamierza Pani zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w listopadzie 2018 r. zakupiła Pani grunt w celu wybudowania na nim domów jednorodzinnych przeznaczonych do sprzedaży. Na początku 2019 r. rozpoczęła Pani czynności związane z uzgodnieniem zagospodarowania tego terenu i zaprojektowania domów (dalej jako: A i B). Decyzje w postaci pozwolenia na ich budowę otrzymała Pani dnia 16 grudnia 2019 r.

Następnie w miarę dostępności środków finansowych we własnym zakresie rozpoczęła Pani inwestycję. W 2020 r. zamknęła Pani dachem dom A, a w maju 2021 r. zamknęła dachem dom B. W 2022 r. wykonane zostało zewnętrzne ocieplenie budynków (elewacja) oraz ogrodzenie. Domy mają w chwili obecnej wykonane przyłącza: wody, kanalizacji, gazu i prądu. Do wykonania pozostało jeszcze wykończenie wewnętrzne obu budynków oraz pozostałe drobne prace związane z zagospodarowaniem terenu. Większość prac wykonanych podczas budowy tych domów odbyła się tzw. sposobem gospodarczym, angażując Pani wysiłek własny oraz zatrudnionych pracowników. Ponadto wszystkie materiały potrzebne do realizacji inwestycji zostały nabyte przez Panią. Jednocześnie nieruchomości te nie są środkami trwałymi w Pani działalności.

Aktualnie jest Pani na etapie poszukiwania potencjalnych nabywców opisanych we wniosku nieruchomości. Jeśli oferta ich sprzedaży będzie atrakcyjna dla potencjalnych nabywców, dokona Pani ich sprzedaży w 2024 roku bądź latach następujących po tym roku (w zależności od zainteresowania kupnem oraz tempa negocjacji). Wobec uzyskanego w ten sposób przychodu, w związku z planowaną zmianą formy opodatkowania, planuje Pani zastosować stawkę ryczałtu odpowiednią dla działalności wytwórczej, czyli stawkę w wysokości 5,5%.

Uzupełnienie wniosku

Działalność gospodarczą prowadzi Pani od (...) 2015 r.

Potwierdziła Pani, że złoży sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Wskazała Pani również, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 41.00.30, tj. „Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków)”. Jednak przedmiotem wniosku jest ustalenie właściwej stawki dla sprzedaży domów jednorodzinnych.

Z całą pewnością nie świadczy Pani usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1), ponieważ wybudowała je w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jednocześnie zauważyła Pani, że ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej ustawa o ryczałcie) nie przewiduje przy działalności wytwórczej właściwych dla niej kodów PKWiU. Podobnie jak w przypadku przepisu art. 12 ust. 10 ustawy o ryczałcie, gdzie uregulowana została stawka ryczałtowego podatku przy sprzedaży nieruchomości np. gdy były środkiem trwałym w działalności podatnika. Na koniec warto pamiętać o wyroku NSA z 19 lutego 2021 r., sygn. akt II FSK 2441/20, w którym Sąd stwierdził, że: „W trybie żądania uzupełnienia braków formalnych pisma, jakim jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, organ podatkowy może żądać jedynie uzupełnienia wniosku o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne. Jeżeli przepisprawa materialnego nie zawiera odwołania do klasyfikacji danej usługi do grupowania PKWiU, to organ uprawiony do wydania interpretacji indywidualnej nie może w trybie art. 14h w zw. z art. 169 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) wzywać zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 tej ustawy do usunięcia braków w tym zakresie, a w konsekwencji także pozostawiać wniosku bez rozpatrzenia z tej przyczyny.

Wskazane w art. 8 ustawy o ryczałcie wyłączenia nie mają zastosowania do Pani działalności.

Pani przychody nie przekroczyły w 2023 roku wysokości 2 000 000 euro. Nie prowadziła Pani działalności w formie spółki.

Pytanie

Czy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z pózn. zm., dalej ustawa o ryczałcie) będzie Pani miała prawo zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 5,5% dla przychodów uzyskanych ze sprzedaży opisanych we wniosku domów jednorodzinnych jako przychody z działalności wytwórczej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, stawka ryczałtu w wysokości 5,5% powinna znaleźć zastosowanie wobec przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości (wybudowanych domów mieszkalnych wraz z gruntem), jako przychód z działalności wytwórczej polegającej na budowaniu nowych budynków mieszkalnych. Tym samym uważa Pani, że stawka ryczałtu w wysokości 5,5% będzie stawką odpowiednią w opisanym stanie faktycznym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647), z zastrzeleniem ust. 1e i 1f ustawy w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółka”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i są zależne od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Definicja działalności wytwórczej została przez ustawodawcę zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie. Zgodnie z tą definicją, działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby. Definicja ta obejmuje również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Pani zdaniem, opisany profil działalności odpowiada treści niniejszego przepisu, bowiem efektem Pani działalności jest wytworzenie nowych wyrobów (budynków mieszkalnych). Również dalsza cześć działalności, w ramach której dojdzie do zbycia wytworzonych budynków mieszkalnych, odpowiada treści ww. przepisu. W nawiązaniu do przytoczonej wyżej definicji, uważa Pani, że profil jej działalności polegającej na wznoszeniu budynków mieszkalnych w celu ich sprzedaży, wpisuje się w definicję działalności wytwórczej, bowiem bezsprzecznie w ramach swojej działalności wytwarza wyroby wcześniej nieistniejące (budynki mieszkalne). Co warte podkreślenia, znaczna cześć prac służących wzniesieniu budynków, ich wykończeniu oraz instalacji ogólnopojętych mediów była wykonana osobiście przez Panią oraz zatrudnionych pracowników.

Pani zdaniem, nie będzie miał zastosowania art. 12 ust. 10 pkt 1 i 3 ustawy o ryczałcie, z uwagi na fakt, że przedmiotowe nieruchomości nie są środkami trwałymi, ani nie powinny zostać ujęte w wykazie środków trwałych działalności gospodarczej. Tym samym przychody uzyskane z tego tytułu powinny zostać opodatkowane stawką ryczałtu odpowiednią dla przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej, czyli zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o ryczałcie, stawką w wysokości 5,5%. Pozwala sobie Pani w tym zakresie odwołać się do wcześniej wydanych interpretacji indywidualnych w zbliżonych stanach faktycznych, w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaaprobował możliwość zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 5,5%. Tytułem przykładu wskazać można na:

Interpretację indywidualną z dnia 5 kwietnia 2023 r., sygn.: 0115-KDIT1.4011.807.2022.3.AS;

Interpretację indywidualną z dnia 29 czerwca 2022 r., sygn.: 0114-KDIP3-2.4011.450.2022.2.MT.

Zwraca Pani również uwagę na wyrok Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 8 marca 2016 r., sygn.: II FSK 3916/13, który powinien być rozpatrywany w kontekście odróżnienia działalności wytwórczej od działalności handlowej. NSA w przywołanym wyroku zaprezentował tezę, zgodnie z którą przejawem działalności wytwórczej jest wytwarzanie przez podatnika nowych przedmiotów z własnych materiałów: „W dalszej kolejności należy zauważyć, że art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f i pkt 4 lit. a u.z.p.d. używają pojęć: „wytwarzanie przedmiotów” i „działalność wytwórcza”, które w ujęciu języka potocznego mają zbliżone znaczenie. Odnotować należy też, że ustawodawca w art. 4 ust. 1 pkt 4 u.z.p.d. zdefiniował pojęcie „działalność wytwórcza”, w ten sposób, że jest to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika. Przy czym mając na uwadze postanowienia art. 4 pkt 1, 2, 3 u.z.p.d. trzeba przyjąć, że celem tej definicji było odróżnienie działalności wytwórczej od działalności usługowej, działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu. Nie uzasadnia to jednak tezy, że ustawodawca zamierzał czynić wyraźną dystynkcję pomiędzy pojęciami „wytwarzać” i „wytwórczy” zwłaszcza, że w ujęciu słownikowym są pojęcia o bardzo zbliżonym zakresie znaczeniowym: „wytwarzać”, w zakresie istotnym w rozpoznawanej sprawie – to powodować powstanie czegoś produkować, wyrabiać; „wytwórczy” to – wytwarzający, produkujący; produkcyjny”. (E. Sobol. Mały Słownik Języka Polskiego. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa 1995). Należy zatem przyznać rację sądowi I instancji, który konkludował, że w obu przepisach chodzi o wytwarzanie przedmiotów.

Analiza art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f pozwala przyjąć, że wytwarzanie przedmiotów, o którym mowa w tym przepisie zostało uszczegółowione o takie przypadki, i tylko takie, gdy wytwarzanie następuje z materiału powierzonego przez nabywcę”.

Opierając się na przywołanych interpretacjach indywidualnych oraz wyroku NSA, ponownie stwierdza Pani, że w jej opinii, wobec przychodów ze zbycia wytworzonych budynków mieszkalnych wraz z gruntem, prawidłową stawką ryczałtu będzie stawka w wysokości 5,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to m.in.: zrobić, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl).

O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Wyrób ten ma być nowy.

Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Należy zatem stwierdzić, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś) (A. Bartosiewicz, R. Kubacki. Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton

Z treści wniosku wynika, że w listopadzie 2018 r. zakupiła Pani grunt w celu wybudowania na nim domów jednorodzinnych przeznaczonych do sprzedaży, rozpoczęła czynności związane z uzgodnieniem zagospodarowania terenu i zaprojektowania domów, uzyskała pozwolenia na budowę i we własnym zakresie rozpoczęła inwestycje. Większość prac wykonanych podczas budowy domów odbyła się tzw. sposobem gospodarczym, angażując Pani wysiłek własny oraz zatrudnionych pracowników. Wszystkie materiały potrzebne do realizacji inwestycji zostały nabyte przez Panią. Nieruchomości te nie są środkami trwałymi w Pani działalności. Aktualnie jest Pani na etapie poszukiwania potencjalnych nabywców.

Przedstawiony opis sprawy potwierdza, że prowadzi Pani proces wytwórczy – budowę na własnym gruncie domów jednorodzinnych, które będzie oferowała do sprzedaży. Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Panią ze sprzedaży wybudowanych domów jednorodzinnych, jako przychody z działalności wytwórczej, będą podlegały opodatkowaniu stawką 5,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawia i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa ((t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00