Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.746.2023.2.AW

Podatek od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku ww. czynności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego przeniesienia własności nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku ww. czynności.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lutego 2024 r. (wpływ 29 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem:

1)działki o numerze ewidencyjnym X, nabytej na podstawie umowy sprzedaży, o powierzchni (…) ha,

2)działki o numerze ewidencyjnym Y, nabytej na podstawie umowy sprzedaży, o powierzchni (…) ha

(dalej: „Działki”).

Łączna powierzchnia obu działek wynosi (…) ha.

Gmina na Działkach wybudowała budynek Centrum Kultury (dalej: „Budynek”). Budynek został wybudowany na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę z dnia 19 września 2011 r., a rozpoczęcie jego użytkowania miało miejsce w 2013 r. dnia 7 stycznia 2013 r. Gminie doręczono wydaną w tej dacie decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, natomiast 9 stycznia 2013 r. przyjęto Budynek do używania jako środek trwały (data sporządzenia dokumentu OT). Na terenie Działek znajdują się również wykonane w ramach budowy Budynku drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe zapewniające obsługę Budynku. Wartość robót związanych z ich wytworzeniem została uwzględniona w wartości początkowej Budynku (środka trwałego pod nazwą Budowa Centrum Kultury; KŚT 107 – Budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki sportowe).

Budynek był i jest w całości wynajmowany – na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy (w zasadniczej części), a także na rzecz innych podmiotów (bank spółdzielczy). Drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe nie są przedmiotem najmu, przy czym z umów najmu wynika m.in. obowiązek najemcy utrzymania czystości i porządku na zewnątrz obiektu – elementy te są ogólnodostępne i od 2013 r. są użytkowane (wykorzystywane), w szczególności przez klientów najemców i podnajemców Budynku.

Po rozpoczęciu użytkowania Budynku w 2013 r. w związku z zakończeniem jego budowy Gmina nie dokonywała wydatków na jego ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym), których wartość stanowiłaby 30% jego wartości początkowej. Także znajdujące się na Działkach drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe nie były przedmiotem ulepszeń.

W dalszej części wniosku Działki razem z częściami składowymi obejmującymi Budynek oraz drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe będą określane jako „Nieruchomość”.

Gmina zamierza dokonać nieodpłatnego przeniesienia własności Nieruchomości w I kwartale 2024 r. na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego.

Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy jest samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Gmina. Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy funkcjonuje zatem w oparciu o przepisy ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W szczególności oznacza to, że ma własną osobowość prawną.

Zgodnie z art. 12 powołanej ustawy, organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Podstawą prawną planowanego nieodpłatnego przeniesienia własności Nieruchomości, poza ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, będą także przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (w szczególności art. 56 w zw. z art. 51).

W związku z wytworzeniem (budową) Budynku Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym, po stronie Gminy zrodziły się wątpliwości dotyczące zasad opodatkowania na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „uptu”).

W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili Państwo wniosek o następujące informacje:

1.Czy Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy jest odrębnym od Gminy podmiotem, samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru Instytucji Kultury, czy jednostką organizacyjną Gminy?

Odpowiedź: Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy jest odrębnym od Gminy podmiotem, samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną, wpisaną do rejestru Instytucji Kultury.

2.Czy przy nabyciu działek nr X i nr Y przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to prosimy wskazać przyczyny. Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdej działki.

Odpowiedź: W akcie notarialnym wskazano, że Gmina dokonuje zakupu m.in. działki nr X w celu realizacji zadań własnych i że nieruchomość będzie stanowić mienie komunalne, w związku z czym można przyjąć, że wówczas nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W akcie notarialnym wskazano, że Gmina dokonuje zakupu działki nr Y w celu realizacji zadań własnych (celu publicznego) Gminy, w związku z czym można przyjąć, że wówczas nie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obie działki zostały powiązane z działalnością opodatkowaną w późniejszych latach w związku z budową Budynku Centrum Kultury i wynajmem znajdujących się w nim pomieszczeń.

3.Czy z tytułu nabycia działek w roku 2005 nr X i w roku 2009 nr Y otrzymali Państwo faktury z wykazanymi stawkami podatku VAT? Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdej działki.

Odpowiedź: Z tytułu nabycia działki nr Y Gmina otrzymała fakturę z wykazanym VAT wg stawki podstawowej.

Z aktu notarialnego dotyczącego nabycia działki nr X Gmina wynika, że dostawa tej działki również była opodatkowana VAT wg stawki podstawowej, w związku z czym należy przyjąć, że Gmina otrzymała w 2005 r. fakturę.

4.Czy wybudowany przez Gminę Budynek Centrum Kultury spełnia definicję budynku lub budowli, w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2, pkt 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.)?

Odpowiedź: Wybudowany przez Gminę Budynek Centrum Kultury spełnia definicję budynku w rozumieniu Prawa budowlanego.

5.Czy drogi wewnętrzne, chodniki, naziemne miejsca parkingowe, są trwale z gruntem związane, w związku z czym mogą być uznane za obiekty budowlane, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane? Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego z ww. obiektów.

Odpowiedź: Zdaniem Gminy:

-drogi wewnętrzne są trwale z gruntem związane,

-chodniki są trwale z gruntem związane,

-naziemne miejsca parkingowe są trwale z gruntem związane.

6.Jeśli drogi wewnętrzne, chodniki, naziemne miejsca parkingowe są trwale z gruntem związane, to prosimy wskazać, czy stanowią one budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3, pkt 3a, pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Jeśli nie, to jak są one klasyfikowane zgodnie z ww. ustawą? Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego z ww. obiektów.

Odpowiedź: Zdaniem Gminy:

-drogi wewnętrzne są budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3, pkt 3a, pkt 9 ustawy Prawo budowlane,

-chodniki są budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3, pkt 3a, pkt 9 ustawy Prawo budowlane,

-naziemne miejsca parkingowe są budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3, pkt 3a, pkt 9 ustawy Prawo budowlane.

Wszystkie wymienione budowle zapewniają możliwość użytkowania obiektu – Budynku Centrum Kultury – zgodnie z jego przeznaczeniem.

7. Jakie obiekty: budynek, drogi wewnętrzne, chodniki, naziemne miejsca parkingowe znajdują się na działce nr X, a jakie na działce nr Y? Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdej działki.

Odpowiedź: Budynek Centrum Kultury jako jednolity, pojedynczy obiekt budowlany znajduje się i na działce X, i na działce Y. I jest na każdej z tych działek obiektem dominującym (z uwagi na kubaturę).

Na działce X znajdują się ponadto drogi wewnętrzne i chodnik.

Na działce Y znajdują się ponadto naziemne miejsca parkingowe, droga wewnętrzna i chodniki.

8.Czy przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wytworzeniem (budową) naniesień w postaci dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych objętych zakresem wniosku? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny. Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego z ww. obiektów.

Odpowiedź: Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wytworzeniem (budową) naniesień w postaci dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych objętych zakresem wniosku – była to część inwestycji polegającej na budowie budynku Centrum Kultury.

9.Czy w stosunku do budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych znajdujących się na przedmiotowych działkach Najemcy (Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy czy bank spółdzielczy lub ktokolwiek inny) ponosili nakłady na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwało ww. podmiotom prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli tak, to prosimy wskazać:

-kto ponosił te wydatki?

-kiedy były one ponoszone?

-czy wydatki te stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynków?

-czy od momentu dokonania ulepszeń do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Informacji prosimy udzielić odrębnie dla każdego z ww. obiektów.

Odpowiedź: Gmina nie posiada informacji, aby w stosunku do budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych znajdujących się na przedmiotowych działkach Najemcy ponosili nakłady na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwałoby ww. podmiotom prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

10.Czy przed nieodpłatnym przeniesieniem własności Nieruchomości położonej na działkach, o których mowa we wniosku nr X i nr Y, nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez dzierżawców na ulepszenie budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych lub innych naniesień znajdujących się na ww. gruntach? Jeżeli tak, to w jaki sposób nastąpi rozliczenie ww. nakładów?

Odpowiedź: Przed nieodpłatnym przeniesieniem własności Nieruchomości położonej na działkach, o których mowa we wniosku nr X i nr Y, nie nastąpi rozliczenie nakładów poniesionych przez dzierżawców na ulepszenie budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych lub innych naniesień znajdujących się na ww. gruntach. Jak wskazano w odniesieniu do pyt. 9 Gmina nie posiada informacji, aby w stosunku do budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych znajdujących się na przedmiotowych działkach Najemcy ponosili nakłady na ich ulepszenie.

11.Czy umowy nieodpłatnego przeniesienia własności Nieruchomości będą zawierały rozliczenie nakładów poniesionych przez dzierżawców na budynek, drogi wewnętrzne, chodniki, naziemne miejsca parkingowe lub inne naniesienia znajdujące się na przedmiotowych działkach?

Odpowiedź: Umowy nieodpłatnego przeniesienia własności Nieruchomości nie będą zawierały rozliczenia nakładów poniesionych przez dzierżawców na budynek, drogi wewnętrzne, chodniki, naziemne miejsca parkingowe lub inne naniesienia znajdujące się na przedmiotowych działkach. Jak wskazano w odniesieniu do pyt. 9 Gmina nie posiada informacji, aby w stosunku do budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych znajdujących się na przedmiotowych działkach Najemcy ponosili nakłady na ich ulepszenie

Pytania

1.Czy nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury (Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy) będzie podlegać opodatkowaniu VAT?

2.Jeśli tak, czy wspomniana czynność będzie podlegała zwolnieniu przedmiotowemu z VAT określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Co do zasady, aby czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinna być dokonana przez podatnika VAT, w wykonaniu przez Niego działalności gospodarczej. Sam fakt dokonania czynności mieszczącej się w zakresie przedmiotowym podatku przez podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT nie oznacza, że czynność ta podlega opodatkowaniu VAT, bowiem możliwe jest, że w danej transakcji dokonujący tej czynności nie występuje w roli podatnika – osoby prowadzącej działalność gospodarczą (np. wyrok TSUE C-291/92). Dotyczyć to może w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, które mogą występować jako organy władzy publicznej. Uwzględniając status Państwa jako jednostki samorządu terytorialnego odnieść się zatem należy do treści przepisów uptu regulujących aspekt podmiotowy opodatkowania.

W myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 uptu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednakże na podstawie art. 15 ust. 6 uptu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ostatni z powołanych przepisów odzwierciedla treść art. 13 Dyrektywy VAT (Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej). Według regulacji unijnej regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. W przypadku jednak, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jeżeli więc organ władzy publicznej wykonuje w zakresie swoich uprawnień (obowiązków) czynność, która podlega prawu publicznemu, tzn. w ramach którego organ wyposażony jest w kompetencje władczego kształtowania sytuacji prawnej innych podmiotów z możliwością bezpośredniego przymusu w celu dostosowania się do norm tego prawa – nie jest podatnikiem VAT.

A contrario, jeżeli jednak organy te nie działają w ramach powyższego reżimu publicznoprawnego, a na zasadach analogicznych do prywatnych przedsiębiorców, będących podatnikami, są one uznawane za podatników, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Co do zasady, w świetle krajowej implementacji tych reguł zawartej w art. 15 ust. 6 uptu istotną wskazówką co do działania JST w ramach wyłączenia podmiotowego dla organów władzy publicznej jest posłużenie się w danym wypadku cywilnoprawną formą czynności (lub nie). Jednocześnie, dostrzec należy linię orzeczniczą sądów administracyjnych, w myśl której gmina bez względu na rodzaj zbywanej nieruchomości, działa jako podatnik VAT. Sądy w swoich orzeczeniach podkreślają rolę JST na danym rynku, jak i skalę posiadanych przez nich zasobów.

Przykładowo w wyroku z 4 marca 2020 r., sygn. akt I FSK 2416/18 Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że gmina na rynku obrotu nieruchomościami ma pozycję taką jak przedsiębiorca, który z tego tytułu uzyskuje stałe dochody. W rozważaniach poprzedzających taką konkluzję wskazano, że gmina jako jednostka gospodarcza jest właścicielem mienia, którego znaczną część stanowi gminny zasób nieruchomości, którym gmina winna racjonalnie zarządzać. Gospodarowanie zasobami komunalnymi jest szczególnie istotne z punktu widzenia rozwoju gminy i dlatego powinno być racjonalne i sprzyjać tworzeniu warunków rozwoju aktywności lokalnej. Powiększanie bądź uszczuplanie gminnych zasobów nieruchomości powinno być podporządkowane z góry określonym celom wynikającym ze strategii zarządzania mieniem komunalnym będącej elementem długookresowej strategii społeczno-gospodarczej. Odpowiednie zasoby nieruchomości potrzebne są gminie jako podstawa przy realizacji zadań własnych, w tym jako materialna baza dla świadczenia usług o charakterze użyteczności publicznej. Nieruchomości te mogą być również wykorzystywane jako wkład niepieniężny przy realizacji przedsięwzięć opartych na partnerstwie publiczno-prywatnym, czy wreszcie jako aktywa służące przyciąganiu nowych podmiotów gospodarczych poprzez oferowanie im posiadanych, atrakcyjnych inwestycyjnie nieruchomości. Nieruchomości pozostające w zasobie gminnym, a nieużyteczne dla celów publicznych, w ramach realizacji strategii zarządzania mieniem komunalnym, również w odległej perspektywie czasowej, powinny zostać trwale rozdysponowane, by nie obciążać jednostki samorządowej kosztami ich utrzymania, Gmina działająca na rynku, poprzez szerokie kompetencje w zakresie gospodarki gruntami oraz gospodarki komunalnym zasobem mieszkaniowym, może kształtować i wpływać na rynek nieruchomości; ma także istotny wpływ na kształtowanie polityki przestrzennej. Gmina oddziałuje na lokalny rynek nieruchomości zarówno od strony popytowej, jak i podażowej. Występuje na rynku w roli właściciela i zarządcy nieruchomości, zbywcy bądź nabywcy praw do nieruchomości (dotyczy to również praw najmu i dzierżawy) oraz zleceniodawcy usług dla podmiotów działających na rynku. Przy odpowiednim poziomie aktywności może w widoczny sposób wpływać na kształtowanie się cen na rynku lokalnym.

Zasadniczo zatem przyjąć należy, że Gmina zbywając nieruchomości działa w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 uptu. Zauważyć również należy, że Działki składające się na Nieruchomość zostały przez Gminę nabyte w oparciu o umowy sprzedaży. Następnie Gmina wybudowała na Działkach Budynek, który po wybudowaniu był wykorzystywany przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT (najem na rzecz placówki bankowej oraz na rzecz samorządowej instytucji kultury). Obecnie zaś Nieruchomość (jako całość) ma być przekazana samorządowej instytucji kultury na własność. Przekazanie nastąpi nieodpłatnie, w formie umowy cywilnoprawnej, na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (art. 12), a także ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (w szczególności art. 56 w zw. z art. 51). Spełnione będą zatem podmiotowe przesłanki opodatkowania, o których mowa w art. 15 ust. 1, ust. 2 uptu, natomiast nie zmaterializuje się wyłączenie z art. 15 ust. 6 uptu. Przywołane okoliczności faktyczne, a także prawne, dotyczące statusu Gminy na rynku nieruchomości, wskazują, że planowane nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości będzie mieścić się również w zakresie przedmiotowym uptu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 2 uptu, przez dostawę towaru, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu, rozumie się również:

1)przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na gruncie powyższych przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszelkie bezpłatne przekazania towaru, z którym wiąże się prawo do rozporządzania towarami jak właściciel, pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia w całości lub części podatku należnego od kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu czy wytworzenia towaru. Aczkolwiek, gdy takie prawo mu nie przysługiwało, czynność pozostaje neutralna podatkowo (nie jest przedmiotem opodatkowania).

Okoliczności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego pozwalają przyjąć, iż Nieruchomość należy zakwalifikować jako towar należący do przedsiębiorstwa Gminy jako podatnika VAT. Chodzi tu oczywiście o ujęcie specyficznie podatkowe będące konsekwencją stanowiska, wedle którego „gmina na rynku obrotu nieruchomościami ma pozycję taką jak przedsiębiorca, który z tego tytułu uzyskuje stałe dochody” (zob. wyrok NSA z 14 listopada 2019 r., sygn. akt I FSK 1954/18). Niewątpliwie Nieruchomość będzie również przedmiotem nieodpłatnego przekazania – dojdzie do przeniesienia własności Nieruchomości między Gminą a samorządową instytucją kultury. Niespornie również spełniona zostanie ostatnia z wymienionych w art. 7 ust. 2 uptu przesłanek opodatkowania w postaci przysługiwania podatnikowi, w całości lub w części, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia przekazywanych towarów lub ich części składowych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Gminie prawo do odliczenia VAT przysługiwało, chociażby w odniesieniu do budowy Budynku (część składowa Działek/Nieruchomości).

Reasumując, nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury (Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy) będzie podlegać opodatkowaniu VAT, ponieważ będą spełnione podmiotowe i przedmiotowe przesłanki opodatkowania wymienione w art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 uptu, a także w art. 7 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 uptu.

Ad. 2

Jednocześnie należy przyjąć, że opisane w zdarzeniu przyszłym nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury (Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy) będzie podlegać zwolnieniu przedmiotowemu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu.

Ustawodawca w art. 43 ust. pkt 10 uptu ustanowił zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zbudowanej spełniającej określone w tym przepisie przesłanki.

Na mocy powyższej regulacji zwolnieniu podlega dostawa budynku, budowli, lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zasadniczo dostawa budynku lub ich części składowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz sytuacja, w której między dostawą budynku a pierwszym zasiedleniem nie upłynął okres 2 lat.

Zważywszy na treść art. 29a ust. 8 uptu, status Budynku będzie decydował o ewentualnym zwolnieniu od VAT „całej” dostawy Nieruchomości, ponieważ powołany przepis stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Celem ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku bądź jego części składowych kluczowe jest określenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie, i ile czasu upłynęło od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 uptu, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na własne potrzeby budynków, budowli, lub ich części po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Intencją ustawodawcy w analizowanym przepisie było ustanowienie jak najszerszego katalogu czynności prawnych oraz faktycznych, które należy uznawać za pierwsze zasiedlenie. Jak wynika z wykładni literalnej rzeczonej regulacji, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, co oznacza, że zarówno w przypadku czynności prawnych o skutku rozporządzającym, jak i czynności prawnych polegających na oddaniu nieruchomości w tymczasowe użytkowanie (np. użyczenie, najem, dzierżawa) dochodzi do pierwszego zasiedlenia.

Na tle art. 2 pkt 14 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził pogląd, że w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu. Również w przypadku, gdy nieruchomość jest wykorzystywana dla celów osobistych np. mieszkalnych również mamy do czynienia z pierwszym zasiedleniem (interpretacja indywidualna z 30 października 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.516.2023.1.LM).

Odnosząc powyższe rozważania do okoliczności, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego należy wskazać, że nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy będzie podlegało zwolnieniu wynikającemu z art. 43 pkt 1 ust. 10 uptu. Po pierwsze, dostawa Budynku, która nastąpi w wyniku omawianej czynności nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie Budynku nastąpiło bowiem w roku 2013, kiedy to rozpoczęto jego użytkowanie po uzyskaniu stosownego pozwolenia i wprowadzeniu Budynku na stan środków trwałych, czego wyrazem było również zawarcie w tym okresie umów najmu. Po drugie, od pierwszego zasiedlenia w 2013 r. upłynął okres ponad dwuletni. Wreszcie, po pierwszym zasiedleniu z 2013 roku w odniesieniu do Budynku nie przeprowadzono prac ulepszających, które skutkowałyby koniecznością nowego pierwszego zasiedlenia (brak ulepszeń o wartości przekraczającej 30% wartości początkowej Budynku). Zatem, zostały spełnione wszystkie przesłanki umożliwiające Państwu skorzystanie ze zwolnienia przy dostawie Nieruchomości.

W odniesieniu do powyższego, uzupełniająco Państwo wskazują, że w Państwa ocenie ujęte w opisie zdarzenia przyszłego drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe służą obsłudze komunikacyjnej Budynku, zostały wytworzone w ramach jednego procesu budowlanego i są częścią jednego środka trwałego (Budynku, sklasyfikowanego wg KŚT 107 – Budynki oświaty, nauki i kultury oraz budynki sportowe). Elementy te nie mają odrębnego od Budynku znaczenia gospodarczego, są z nim funkcjonalnie związane. Kwestia ich ewentualnej kwalifikacji jako samodzielnych obiektów budowlanych lub urządzeń budowlanych pozostaje bez znaczenia z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia od VAT dla dostawy Nieruchomości. Elementy te również bowiem są użytkowane od roku 2013 (głównie przez najemców, podnajemców Budynku i osoby korzystające z zapewnianych przez nich usług), tj. przez okres przekraczający 2 lata, a nadto nie były przedmiotem ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Także w przypadku uznania dróg wewnętrznych, chodników i naziemnych miejsc parkingowych za budowle, prawidłowe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu, wobec spełnienia wszystkich jego przesłanek.

Jak już wskazano, na podstawie art. 29a ust. 8 uptu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Wykładnia literalna wspomnianego przepisu prowadzi do konkluzji, iż grunt dzieli los budynku w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Wobec czego, do dostawy gruntu stosuje się identyczną stawkę/zwolnienie przedmiotowe, jak przy dostawie budynku, który został wybudowany na tym gruncie. Wobec powyższego, dostawa mająca za przedmiot Nieruchomość będzie w całości korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Reasumując, nieodpłatne przeniesienie własności Nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury (Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy) będzie podlegać zwolnieniu przedmiotowemu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 uptu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Analizując treść art. 7 ust. 2 ustawy, warto odwołać się do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który wielokrotnie wypowiadał się w kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń. W wyroku z dnia 27 czerwca 1989 r. w sprawie C-50/88 (Heinz Kühne) Trybunał stwierdził, że ze wspólnym systemem podatku od wartości dodanej spójne jest nieopodatkowanie amortyzacji aktywów przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich prywatnego użytku w przypadku, gdy VAT od tych towarów nie podlegał odliczeniu, przy jednoczesnym opodatkowaniu wydatków ponoszonych na utrzymanie i używanie towarów, w odniesieniu do których podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku. Rozwiązanie to pozwala zarówno uniknąć podwójnego opodatkowania samych towarów, jak i braku opodatkowania ostatecznej konsumpcji. Również w orzeczeniu z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie C-193/91 (Gerhard Mohsche) oraz w orzeczeniu z dnia 17 maja 2001 r. w połączonych sprawach C-322/99 (Hans-Georg Fischer) i C-323/99 (Klaus Brandenstein) Trybunał wskazał, że nieodpłatne świadczenia mogą być opodatkowane wyłącznie w takim zakresie, w jakim podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy nieodpłatne przekazanie przez Gminę Nieruchomości na rzecz samorządowej instytucji kultury będzie podlegać opodatkowaniu VAT podatkiem VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Wskazać w tym miejscu również należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności odpłatne, natomiast nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy.

Z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że ustawodawca zrównuje czynności dokonane bez wynagrodzenia z czynnościami odpłatnymi, przy spełnieniu warunków wymienionych w tym przepisie.

Zatem, aby nieodpłatne przekazanie towarów – w świetle powołanego art. 7 ust. 2 ustawy – podlegało opodatkowaniu VAT, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

·nieodpłatne przekazanie dokonywane jest przez podatnika podatku VAT,

·przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

·przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tego towaru lub jego części składowych.

Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, ale jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Gminę Nieruchomości (działki, Budynek, drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe) na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej, będzie dostawą dokonywaną jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc przez podatnika podatku od towarów i usług, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy i w konsekwencji sprzedaż ww. Nieruchomości będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 2 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wytworzenia (budowy) Budynku, a także naniesień w postaci dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych objętych zakresem wniosku.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Gminę, będącą czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, Nieruchomości na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej – zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy – będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, jest prawidłowe.

Wątpliwości Państwa dotyczą również kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku czynności nieodpłatnego przekazania przez Gminę przedmiotowej Nieruchomości na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki okres upłynął od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu − rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku oddany zostanie on w najem, jak też w przypadku, gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej – w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku.

Należy zauważyć, że pierwsze zasiedlenie następuje nie tylko w momencie pierwszego oddania do użytkowania po wybudowaniu budynku, budowli lub ich części, ale także pierwszego oddania do użytkowania po ich ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W świetle wyżej cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, aby dostawa budynku, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki określone w tym przepisie, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, wtedy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z powołanego przepisu wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. przepisem:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Co do zasady zatem grunt, będący przedmiotem sprzedaży, podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem nieodpłatnego przekazania przez Gminę będzie Nieruchomość, obejmująca Budynek Centrum Kultury jako jednolity, pojedynczy obiekt budowlany, który znajduje się i na działce X, i na działce Y. I jest na każdej z tych działek obiektem dominującym (z uwagi na kubaturę). Na działce X znajdują się ponadto drogi wewnętrzne i chodnik, a na działce Y znajdują się ponadto naziemne miejsca parkingowe, droga wewnętrzna i chodniki. Drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe – jak Państwo wskazali – stanowią budowle w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z zapisem art. 3 pkt 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiektach budowlanych – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Analizując informacje zawarte w opisanym zdarzeniu przyszłym oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że od momentu zasiedlenia Budynku i budowli znajdujących się na Działkach nr X i Y do momentu ich sprzedaży upłynie okres dwóch lat. Budynek bowiem – jak Państwo wskazali – był i jest w całości od roku 2013 wynajmowany na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej, a także na rzecz innych podmiotów (bank spółdzielczy). Drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe, co prawda nie są przedmiotem najmu, ale stanowią obiekty ogólnodostępne i użytkowane (wykorzystywane), również od tego samego okresu, w szczególności przez klientów najemców i podnajemców Budynku. Po rozpoczęciu użytkowania Budynku w 2013 r. w związku z zakończeniem jego budowy, Gmina nie dokonywała wydatków na jego ulepszenie (w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym), których wartość stanowiłaby 30% jego wartości początkowej. Także znajdujące się na Działkach drogi wewnętrzne, chodniki i naziemne miejsca parkingowe nie były przedmiotem ulepszeń. Gmina nie posiada informacji, aby w stosunku do budynku, dróg wewnętrznych, chodników, naziemnych miejsc parkingowych znajdujących się na przedmiotowych działkach Najemcy ponosili nakłady na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w stosunku do których przysługiwałoby ww. podmiotom prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym, w rozpatrywanej sprawie, w odniesieniu do obiektów znajdujących się na Działkach nr X i Y, zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Skutkiem powyższego dostawa gruntu, na którym posadowione są opisane wyżej obiekty, również będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, co wynika z art. 29a ust. 8 ustawy.

Zatem, dostawa przedmiotowej Nieruchomości zabudowanej: budynkiem, drogami wewnętrznymi, chodnikami i naziemnymi miejscami parkingowymi będzie korzystała ze zwolnienia od podatku stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

W związku z powyższym, analiza przesłanek w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy stała się bezzasadna.

Odnosząc przytoczone wyżej przepisy do sprawy, będącej przedmiotem wniosku, należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Gminę nieruchomości zabudowanej Budynkiem, drogami wewnętrznymi, chodnikami i naziemnymi miejscami parkingowymi, na rzecz Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej będzie w całości korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00