Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.74.2024.2.DT

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych do PKWiU 74.90.20.0 i 85.60.10.0 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 marca 2024 r. (wpływ 11 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług Scrum Mastera od grudnia 2024 r. Zakres prac Scrum Mastera:

wprowadzanie i utrzymywanie metodyk zwinnych w szczególności Scrum zespołach technologicznych;

szkolenie oraz instruowanie członków zespołu w kierunku samozarządzania i interdyscyplinarności;

usuwanie przyczyn ograniczających postępy zespołów scrumowych;

dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;

instruowanie zespołów i całych organizacji jak wykorzystać empiryczne podejście do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;

dbanie o współpracę zespołów z interesariuszami, kiedy zachodzi taka potrzeba;

szkolenia, coaching zespołów i liderów w zakresie metodologii Scrum i innych stosowanych w obrębie zwinnego podejścia;

szkolenia, coaching, wsparcie zespołów i interesariuszy w ciągłym doskonaleniu produktu i procesu;

proponowanie i wdrażanie nowych pomysłów oraz dobrych praktyk z zakresu zwinności zespołów.

Powyższy zakres zadań odpowiada roli Scrum Mastera w przedsiębiorstwie, które zamierza pracować, zwłaszcza w obszarze technologicznym, w podejściu zwinnym wytwarzaniu produktów. Scrum Master pomaga organizacjom, zespołom i poszczególnym osobom w zrozumieniu zwinnych praktyk i metod w celu wykorzystania przy tworzeniu innowacyjnych produktów.

Celem Scrum Mastera jest wspieranie bardziej efektywnych, przejrzystych i spójnych zespołów, a także umożliwienie osiągania lepszych wyników, rozwiązań i produktów/usług dla klientów. Scrum Master może być zarówno wewnętrzny (pochodzący z firmy, zatrudniony na stałe) lub zewnętrzny (konsultant, freelancer, pojawiający się na określony czas w konkretnym celu). Wytwarzanie oprogramowania metodyką zwinną oznacza, że prace nad nowym rozwiązaniem lub ulepszeniem rozwiązania istniejącego oparte są o podejście iteracyjne, tj. przyrostowe mające na celu zwiększenie przewidywalności i lepszej kontroli ryzyka. W praktyce, metodyka pracy polega na podzieleniu prac nad nowym rozwiązaniem na etapy (tzw. sprinty). Efektem każdego etapu prac jest stworzenie, tzw. przyrostu w postaci funkcjonującego elementu produktu (modułu/funkcji oprogramowania). Każdy etap obejmuje planowanie Sprintu (określenie celu - definicji wykonanej pracy oraz zaplanowanie drogi jego realizacji), wykonanie założonego celu oraz przegląd efektów oraz przebiegu prac na danym etapie.

Scrum Master jest odpowiedzialny za to, by zasady Scrum były rozumiane i prawidłowo stosowane. Scrum Master dokonuje tego poprzez zapewnienie, że Zespół Produktowy stosuje się do założeń teorii Scrum, jego praktyk i reguł.

Trzy główne obszary pracy Scrum Mastera to:

wspieranie członków zespołu – m.in.: pomaga (ale nie wyręcza) w zarządzaniu listy wymagań, tworzeniu zrozumiałych elementów listy wymagań, pomaga zrozumieć podejście empiryczne w procesie tworzenia produktów, wspiera proces planowania rozwoju produktu,

wspieranie Zespołu technologicznego – m.in.: usuwa wszelkie przeszkody zespołu (np. zapewniając dostępność środowiska testowego lub potrzebnych urządzeń), wspiera samoorganizację (ang. self-organization), pomaga zrozumieć międzyfunkcjonalność zespołu (ang. cross-functionality), moderuje spotkania, jeśli zachodzi taka potrzeba,

wspieranie organizacji - m.in.: pomaga zrozumieć Scruma pracownikom organizacji, przeprowadza procesy wdrażania Scrum, wspiera zrozumienie empirycznego rozwijania produktów, inicjuje działania zwiększające produktywność Zespołu oraz organizacji, wspieranie procesu zmian w organizacji.

Powyżej opisane usługi nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania.

Powyższy zakres usług sklasyfikowała Pani jako: 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ponadto w piśmie z 11 marca 2024 r. odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2)przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: 2024.

3)od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?

Odpowiedź: 2023 (…) .

4)kiedy osiągnęła Pani pierwszy dochód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Styczeń 2024.

5)czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać datę)?

Odpowiedź: Tak, (…) .

6)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej miały/mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.),

Odpowiedź: Nie mają zastosowania.

7)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 2 wezwania) w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Zostają zachowane w/w warunki

8)czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak.

9)czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Nie uzyskuje Pani przychodów z innej działalności.

10)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności, których dotyczy zadane przez Panią pytanie (prosimy podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla czynności mających być przedmiotem zapytania).

Odpowiedź: PKWiU 74.90.20.0 oraz PKWiU 85.60.10.0.

11)czy Pani stwierdzenie – „Powyżej opisane usługi nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania.” oznacza, że świadczone usługi nie są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

c)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

d)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

e)usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

f)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Odpowiedź: Tak, oznacza to, że świadczone usługi nie są:

a)związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

b)związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

c)objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

d)związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

e)usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

f)związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 11 marca 2024 r.)

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pani w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 11 marca

 2024 r.)

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie m.in. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ustawodawca w definicjach legalnych, tj. art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wskazał, że przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556).

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności związanej ze świadczeniem usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85). W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Usługi jakie świadczy Pani jako Scrum Master, można zakwalifikować pod względem PKWiU jako: PKWiU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, tj. Wspieranie zespołów w stosowaniu zwinnego wytwarzania produktów, PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane - Prowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu poznania metod zwinnego wytwarzania produktów, PKWiU 85.60.10.0 Usługi wspomagające edukację – Coaching członków Scrum Teamu, wspierający ich rozwój związany z zwinnym wytwarzaniem produktów. Jednocześnie podkreśla Pani, że w ramach świadczenia usług jako Scrum Master nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Usługi opisane we wniosku, wykonywane jako Scrum Master, nie są związane z tworzeniem oprogramowania, sprzedażą oprogramowania i przenoszeniem praw autorskich do niego, czy też instalowaniem oprogramowania.

Mając na względzie powyższe, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług jako Scrum Master są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b tej ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Natomiast, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że od (…) 2023 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. (…) 2024 r. złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Działalność prowadzona przez Panią spełnia warunki definicji działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 i art. 8 tej ustawy. Nie uzyskuje Pani innych przychodów i nie świadczy innych usług poza opisanymi we wniosku.

W ramach prowadzonej działalności świadczy Pani usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 i 85.60.10.0, tj. świadczy Pani usługi jako Scrum Master. Usługi te obejmują:

wprowadzanie i utrzymywanie metodyk zwinnych w szczególności Scrum zespołach technologicznych;

szkolenie oraz instruowanie członków zespołu w kierunku samozarządzania i interdyscyplinarności;

usuwanie przyczyn ograniczających postępy zespołów scrumowych;

dbanie o to, aby wszystkie wydarzenia scrumowe się odbywały, były konstruktywne i produktywne oraz by mieściły się w wyznaczonych ramach czasowych;

instruowanie zespołów i całych organizacji jak wykorzystać empiryczne podejście do planowania pracy nad produktem w złożonym środowisku;

dbanie o współpracę zespołów z interesariuszami, kiedy zachodzi taka potrzeba;

szkolenia, coaching zespołów i liderów w zakresie metodologii Scrum i innych stosowanych w obrębie zwinnego podejścia;

szkolenia, coaching, wsparcie zespołów i interesariuszy w ciągłym doskonaleniu produktu i procesu;

proponowanie i wdrażanie nowych pomysłów oraz dobrych praktyk z zakresu zwinności zespołów.

Wykonywane przez Panią usługi nie są:

związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),

związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W odniesieniu do powyższego, zauważyć należy, że wskazana przez Panią klasyfikacja świadczonych usług, zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług obejmuje:

PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”

PKWiU 85.60.10.0 – „Usługi wspomagające edukację”.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej ze świadczonych przez Panią usług w roli Scrum Mastera, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.60.10.0 – „Usługi wspomagające edukację”, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania) odnoszącego się do przedstawionego stanu faktycznego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte zakresem wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00