Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.41.2024.2.AG

Uznanie dostawy prawa użytkowania wieczystego działki jako gruntu stanowiącego - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, oraz braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy. Prawo Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-uznania dostawy prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 jako gruntu stanowiącego - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, oraz braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy,

-prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1,

jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z dnia 18 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania dostawy prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 jako gruntu stanowiącego - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, oraz braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy,

-uznania dostawy prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 jako gruntu stanowiącego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT – z uwagi na fakt posadowienia na działce sieci przesyłowych oraz braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy,

-prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 marca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

(…)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

(…)

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 18 marca 2024 r.)

Wnioskodawca (zainteresowany będący stroną postępowania) jest osobą prawną oraz polskim rezydentem podatkowym. Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: „Zainteresowany”) jest osobą prawną oraz polskim rezydentem podatkowym. Zarówno Wnioskodawca, jak i Zainteresowany są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł z Zainteresowanym przedwstępną warunkową umowę sprzedaży w dniu 18 kwietnia 2023 r. (dalej: „Umowa”). Na podstawie Umowy, Wnioskodawca zobowiązał się do sprzedaży na rzecz Zainteresowanego prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w (…) przy ul. (…), obręb ewidencyjny nr (…), (…), gmina miasto (…), stanowiącego działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym 1, o obszarze 1,2208 ha, objętej księgą wieczystą (…) (dalej: „Nieruchomość”, przedmiotowa działka lub działka gruntu 1) za określoną cenę (dalej: „Cena sprzedaży”), a Zainteresowany zobowiązał się, że nieruchomość za podaną cenę i w opisanym stanie kupi. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania zamierza wykorzystać zakupioną nieruchomość do czynności opodatkowanych - realizacja inwestycji deweloperskiej. Działka nr 1 zostanie nabyta w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej, wobec czego będzie wykorzystywana przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do treści art. 109 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, Gminie Miasta (…) przysługuje ustawowe prawo pierwokupu prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości. Nieruchomość porośnięta jest drzewami oraz krzewami oraz znajdują się na niej pozostałości w formie ruin po wcześniejszej zabudowie m.in. pozostałości kortów tenisowych oraz innych urządzeń budowlanych. W opinii Wnioskodawcy, działka nr 1 nie stanowi działki zabudowanej budynkami lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Działka porośnięta jest drzewami, krzewami oraz znajdują się na niej pozostałości w formie ruin po wcześniejszej zabudowie m.in. pozostałości kortów tenisowych oraz innych urządzeń budowlanych. Przez działkę przebiega sieć przesyłowa (wodociągowa, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, teletechniczna, gazowa), które nie stanowią własności Zainteresowanej będącej stroną postępowania, a zatem nie mogą być przedmiotem planowanej dostawy. Nabycie nieruchomości podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Zainteresowanej będącej stroną postępowania nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki, z uwagi iż nabyła działkę nr 1 z obligatoryjnym zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie: Umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntu z dnia 29 stycznia 2020 roku, Rep. A numer (…) Kancelarii Notarialnej w (…) oraz Warunkowej umowy sprzedaży z dnia 20 grudnia 2019 roku, Rep. A numer (…) Kancelarii Notarialnej w (…), sporządzonych przez notariusza (…) jako nieruchomość niezabudowaną, ówcześnie położoną na obszarze, dla którego brak było obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla przedmiotowej nieruchomości nie wydano również decyzji o warunkach zabudowy, a cena nie zwierała podatku od towarów i usług według stawki 23 %, gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 roku, poz. 2174 ze zm.) dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane zwolniona jest z opodatkowania tym podatkiem. Transakcja nabycia przedmiotowej nieruchomości była udokumentowana fakturą. Na fakturze nie była wykazana kwota podatku VAT, bowiem transakcja nabycia podlegała obligatoryjnemu zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Stanowiący przedmiot nabycia grunt był (i jest nadal) niezabudowany, w dacie nabycia znajdował się na terenie, który nie był objęty planem zagospodarowania przestrzennego, a także nie był objęty decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania. Zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem na realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, wielorodzinnego. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i uzyskała decyzje w tym zakresie. W związku z wejściem w życie planu zagospodarowania przestrzennego omawiana decyzja utraciła moc. Można zatem stwierdzić, że zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku ze zmianą planów biznesowych została podjęta decyzja o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Działka gruntu 1 nie była wykorzystywana przez dostawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Zgodnie z zaświadczeniem Prezydenta Miasta (…) z dnia 11.10.2022 r., przedmiotowa działka znajduje się na terenie oznaczonym w planie zagospodarowania przestrzennego, przyjętym uchwałą nr (…) Rady Miasta (…) z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie Alei (…), dalej w skrócie plan (Dz. Urz. Woj. (…) z 2022 r., poz. 2867), symbolami: 2U/MW – teren zabudowy usługowej i zabudowy usługowo-mieszkaniowej wielorodzinnej, 1ZP/US – teren zieleni parkowej z usługami rekreacji, 2ZPI – teren zieleni urządzonej izolacyjnej, 1KDA – teren autostrady, 5KDD – teren drogi publicznej klasy dojazdowej, 1KPR; 2KPR – teren publicznego ciągu pieszo-rowerowego. Dla terenów oznaczonych symbolem 1ZP/US - teren zieleni parkowej z usługami rekreacji - w § 23 ust. 2 pkt. 5, 6, 7 planu, w zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego oraz zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu ustalono: (pkt 5) maksymalną wysokość budynków 2 kondygnacje, nie więcej niż 8 m; (pkt 6) maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 20 m; 7) geometrię dachów budynków: dachy płaskie i/lub łukowe. Dla terenów oznaczonych symbolem 2ZPI - teren zieleni urządzonej izolacyjnej - w § 27 ust. 1 pkt 2 lit. b, c i d planu, w ramach przeznaczenia towarzyszącego ustalono: (b) dojścia, (c) ścieżki rowerowe, (d) infrastruktura techniczna. Natomiast w § 27 ust. 2 pkt 2 planu, w zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego oraz zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu ustalono: maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 6 m. § 35 planu stanowi: Ust. 1. Dla terenów publicznych ciągów pieszo-rowerowych oznaczonych na rysunku planu symbolami 1KPR, 2KPR, 3KPR w zakresie przeznaczenia terenów ustala się: 1) przeznaczenie podstawowe: publiczny ciąg pieszo-rowerowy; 2) przeznaczenie towarzyszące: a) zieleń urządzona, b) infrastruktura techniczna. Ust. 2. Ustala się szerokość terenów publicznych ciągów pieszo-rowerowych, o których mowa w ust. 1, wynoszącą zgodnie z rysunkiem planu: 1) 1KPR: 8 m; 2) 2KPR: 8 m; 3) 3KPR: 18 m. Ust. 3 W zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego ustala się dla terenu, o którym mowa w ust. 1, maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 6 m.

Zainteresowana niebędąca stroną postępowania zamierza wykorzystać zakupioną nieruchomość do czynności opodatkowanych - realizacja inwestycji deweloperskiej.

Ponadto, uzupełniając wniosek dodatkowo udzielili Państwo odrębnie odpowiedzi na postawione w wezwaniu pytania w następujący sposób:

1. Kiedy Zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1?

29 stycznia 2020 r.

2. Czy Zainteresowanej będącej stroną postępowania przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

Nie. Nabycie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Zainteresowanej będącej stroną postępowania nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki, z uwagi iż nabyła działkę nr 1 z obligatoryjnym zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie: Umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntu z dnia 29 stycznia 2020 roku, Rep. A numer (…) Kancelarii Notarialnej w (…) oraz Warunkowej umowy sprzedaży z dnia 20 grudnia 2019 roku. Rep. A numer (…) Kancelarii Notarialnej w (…), sporządzonych przez notariusza (…) jako nieruchomość niezabudowaną, ówcześnie położoną na obszarze, dla którego brak było obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dla przedmiotowej nieruchomości nie wydano również decyzji o warunkach zabudowy, a cena nie zwierała podatku od towarów i usług według stawki 23 % gdyż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 roku, poz. 2174 ze zm.) dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane zwolniona jest z opodatkowania tym podatkiem.

3. Czy transakcja nabycia ww. prawa użytkowania wieczystego stanowiła czynność opodatkowaną podatkiem VAT wg właściwej stawki, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania?

Nie.

4. Czy transakcja nabycia ww. prawa użytkowania wieczystego została udokumentowana fakturą? Jeśli tak, należy wskazać, czy na fakturze była wykazana kwota podatku VAT? Jeżeli nie, to dlaczego?

Transakcja nabycia przedmiotowej nieruchomości była udokumentowana fakturą.

Na fakturze nie była wykazana kwota podatku VAT, bowiem transakcja nabycia podlegała obligatoryjnemu zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowiący przedmiot nabycia grunt był (i jest nadal) niezabudowany, w dacie nabycia znajdował się na terenie, który nie był objęty planem zagospodarowania przestrzennego, a także nie był objęty decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania.

5. Należy wskazać do jakich czynności Zainteresowana będąca stroną postępowania wykorzystywała/wykorzystuje przedmiotową nieruchomość (działkę nr 1), tj. do czynności.

Opodatkowanych podatkiem VAT.

Zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem na realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, wielorodzinnego. W tym celu wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i uzyskała decyzje w tym zakresie. W związku z wejściem w życie planu zagospodarowania przestrzennego omawiana decyzja utraciła moc.

Można zatem stwierdzić, że Zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku ze zmianą planów biznesowych została podjęta decyzja o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

6. Należy wskazać do jakich czynności Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie wykorzystywać przedmiotową nieruchomość (działkę nr 1), tj. do czynności:

Opodatkowanych podatkiem VAT.

Zostanie nabyta w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej.

7. Czy przedmiotem sprzedaży będzie sam grunt, czy również znajdujące się na nim naniesienia w postaci budowli/urządzeń budowlanych?

Przedmiotem sprzedaży będzie tylko grunt.

W opinii Wnioskodawcy, działka nr 1 nie stanowi działki zabudowanej budynkami lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Działka porośnięta jest drzewami, krzewami oraz znajdują się na niej pozostałości w formie ruin po wcześniejszej zabudowie m.in. pozostałości kortów tenisowych oraz innych urządzeń budowlanych. Przez działkę przebiega sieć przesyłowa (wodociągowa, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, teletechniczna, gazowa), które nie stanowią własności Zainteresowanej będącej stroną postępowania, a zatem nie mogą być przedmiotem planowanej dostawy.

Wobec powyższego odpowiedzi na pytanie 7 w zakresie punktów a i b są bezprzedmiotowe. 

8. Czy działka gruntu nr 1 była/jest/będzie wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania? Jeśli tak, to w jaki sposób działka była/jest/będzie przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania?

Działka nr 1 została nabyta z przeznaczeniem na realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, wielorodzinnego. W tym celu Zainteresowana będąca stroną postępowania wystąpiła z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i uzyskała decyzje w tym zakresie. W związku z wejściem w życie planu zagospodarowania przestrzennego omawiana decyzja utraciła moc.

Można zatem stwierdzić, że zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem do realizacji czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Działka nr 1 została nabyta w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej, wobec czego będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

9. Czy działka gruntu nr 1 będzie wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania? Jeśli tak, to w jaki sposób działka będzie przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania wykorzystywana?

Działka nr 1 zostanie nabyta w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej, wobec czego będzie wykorzystywana przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania do wykonywania czynności opodatkowanych.

10.W jaki sposób działka gruntu nr 1 była/jest/będzie wykorzystywana przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania od momentu nabycia (przez cały okres ich posiadania)?

Przedmiotowa działka była wykorzystywana jedynie do czynności opisanych w odpowiedzi na pytanie III.8. Stanowiła podstawę do przygotowania projektu zagospodarowania do wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku z 18 marca 2024 r.)

1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w świetle przytoczonych w opisie stanu faktycznego ustaleń planu, działka gruntu nr 1, stanowiącego przedmiot użytkowania wieczystego, w całości stanowi teren budowlany, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem jego dostawa nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

2. Czy prawidłowe jest stanowisko, iż już tylko z samego faktu, że przez działkę gruntu nr 1, przebiegają sieci przesyłowe w postaci sieci: wodociągowa, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, teletechniczna, gazowa, która nie stanowi własności Wnioskodawcy stanowi on teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem jego dostawa nie podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

3. W przypadku uznania za prawidłowe stanowiska, że planowana dostawa działki gruntu nr 1 nie podlega zwolnieniu od podatku, czy prawidłowe jest stanowisko, że Zainteresowana niebędąca stroną postępowania będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej przez stronę zainteresowaną?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 18 marca 2024 r.)

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z przedstawionym w opisie stanu faktycznego przeznaczeniem terenu w planie, na którym położona jest działka gruntu nr 1, w ocenie Wnioskodawcy, grunt ten w całości stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zauważyć przy tym należy, że nie ma znaczenia czy możliwość zabudowy jest przewidziana w przeznaczeniu podstawowym lub uzupełniającym (towarzyszącym), tak jak w przypadku terenów oznaczonych symbolami 1ZP/US i 2ZPI. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.492.2023.2.KF, w której stwierdził, że „…elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie czy przedmiotowy teren stanowi teren budowlany nie wystarczy analiza jego podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Podkreślić należy, że w treść art. 2 pkt 33 ustawy, który definiuje pojęcie terenu budowlanego, ustawodawca odwołał się do przeznaczenia terenu, które są zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do konkretnej nieruchomości (działki), a nie do funkcji podstawowych przeznaczenia terenu, które są zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do konkretnej nieruchomości (działki). Ustawodawca nie uzależnił więc charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu, w którym ustalono możliwość lokalizacji obiektów budowlanych (np. obiekty infrastruktury technicznej, czy też obiekty związane z prowadzeniem gospodarstwa rolnego). Możliwość wybudowania na gruncie obiektów budowlanych, wynikająca z zapisów funkcji uzupełniających przeznaczenia terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznacza, że grunt ten w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy stanowi teren budowlany”. Omawiany grunt stanowi teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku przy jego dostawie. W konsekwencji dostawa działki gruntu nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Pytanie nr 2 zostało sformułowane poniekąd z ostrożności, gdyby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, dalej Dyrektor KIS, uznał, że o budowlanym charakterze terenu decyduje podstawowe przeznaczenie w planie zagospodarowania przestrzennego. W opisie stanu faktycznego podano, że przez działkę gruntu nr 1 przebiegają sieci przesyłowe w postaci sieci: wodociągowa, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, teletechniczna, gazowa, które nie stanowią własności dostawcy. Nie skutkuje to jednak tym, że jest to grunt zabudowany. Powyższe znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 30 kwietnia 2019 r., sygn. akt I SA/Lu 55/19 (prawomocny - skarga kasacyjna oddalona wyrokiem NSA dnia 12.10.2022 r., sygn. akt I FSK 1766/19), w którym Sąd wywiódł, że „Nieprawidłowe jest również stanowisko organu interpretacyjnego, iż działka nr (...) jest terenem zabudowanym, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ze względu na istnienie przewodu telekomunikacyjnego podziemnego oraz na posadowienie na gruncie budowli – dwóch słupów energetycznych: niskiego i wysokiego napięcia, wraz z liniami napowietrznymi. Należy stwierdzić bowiem, że zgodnie z art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. W opisanym stanie faktycznym stanowią one własność przedsiębiorstwa przesyłowego, a wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z posadowieniem na nieruchomości wskazanych obiektów. Oceniając zaś charakter planowanej transakcji, jej aspekt ekonomiczny, jak i cel, należy stwierdzić, że przedmiotem dostawy będzie, w opisanym przez skarżącą przypadku, teren niezabudowany. Znajdujące się na nim budowle (słupy) przynależą bowiem w sensie ekonomicznym i prawnym do przedsiębiorstwa przesyłowego. Samo ich posadowienie na działce zbywcy nie czyni ich przedmiotem transakcji i jako takie, w kontekście dostawy opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie decyduje o zabudowanym charakterze zbywanej nieruchomości”. Podobne stanowisko znajdujemy także w interpretacji Dyrektora KIS z dnia 16 marca 2023 r., 0111-KDIB3-2.4012.838.2022.2.ASZ, przy czym Dyrektor KIS zauważył, iż „… działki o numerach: x, x, z, q, przez które przebiegają sieci, które w świetle ustawy Prawo budowlane są budowlami, stanowią teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku”. Należy zatem stwierdzić, że z uwagi na to, że przez przedmiotową działkę gruntu przebiegają sieci przesyłowe, które nie stanowią własności dostawcy, omawiany grunt stanowi teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku przy jego dostawie. Mamy zatem do czynienia z sytuacją, w której działka gruntu nr 1 jest terenem budowlanym, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, w związku z zapisami w planie zagospodarowania przestrzennego, a także w związku z posadowionymi na nim instalacjami przemysłowymi. W konsekwencji dostawa działki gruntu nr 1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż działki nr 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem stanowi ona teren budowlany w rozumieniu ustawy o VAT a w związku z tym a contrario do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż działki nr 1 jako niezabudowanego terenu w przeważającej części budowlanego i tylko częściowo niebudowlanego będzie opodatkowana w całości podatkiem od towarów i usług, bowiem należy patrzeć na sens ekonomiczny transakcji jaką jest sprzedaż terenu budowlanego, na którym Zainteresowany zrealizuje inwestycję mieszkaniową wielorodzinną.

Stanowisko w zakresie pytania numer 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 (wskazane zastrzeżenia nie mają zainteresowanej nie będącej strona postępowania). W świetle przytoczonego przepisu mając na uwadze, że nieruchomość zakupiona przez Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturze dokumentującej dostawę nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

- uznania dostawy prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 jako gruntu stanowiącego - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, oraz braku zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla dostawy,

- prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1,

 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1)określone udziały w nieruchomości,

2)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany będący stroną postępowania jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zainteresowany będący stroną postępowania zamierza dokonać na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w (…) stanowiącej działkę gruntu 1. Nieruchomość porośnięta jest drzewami oraz krzewami oraz znajdują się na niej pozostałości w formie ruin po wcześniejszej zabudowie m.in. pozostałości kortów tenisowych oraz innych urządzeń budowlanych. W opinii Zainteresowanego będącego stroną postępowania, działka nr 1 nie stanowi działki zabudowanej budynkami lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Przez działkę przebiega sieć przesyłowa (wodociągowa, kanalizacji deszczowej, elektroenergetyczna, teletechniczna, gazowa), które nie stanowią własności Zainteresowanego będącego stroną postępowania, a zatem nie mogą być przedmiotem planowanej dostawy. Przedmiotem sprzedaży będzie tylko grunt. Nabycie nieruchomości podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Zainteresowanej będącej stroną postępowania nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki, z uwagi iż nabyła działkę nr 1 z obligatoryjnym zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie. Na fakturze nie była wykazana kwota podatku VAT. Stanowiący przedmiot nabycia grunt był (i jest nadal) niezabudowany. Zainteresowany będący stroną postępowania nabył przedmiotową nieruchomość z przeznaczeniem na realizację inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, wielorodzinnego. W tym celu wystąpił z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i uzyskał decyzje w tym zakresie. W związku z wejściem w życie planu zagospodarowania przestrzennego omawiana decyzja utraciła moc. W związku ze zmianą planów biznesowych została podjęta decyzja o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Uwzględniając okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1, będzie dostawą dokonywaną przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 będzie stanowiła – wskazaną w art. 7 ust. 1 ustawy – dostawę towarów, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

Terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Z kolei, zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów), będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi.

Należy ponadto zauważyć, że według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 977 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że działka gruntu nr 1 zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenie oznaczonym symbolem: 2U/MW – teren zabudowy usługowej i zabudowy usługowo-mieszkaniowej wielorodzinnej, 1ZP/US – teren zieleni parkowej z usługami rekreacji, 2ZPI – teren zieleni urządzonej izolacyjnej, 1KDA – teren autostrady, 5KDD – teren drogi publicznej klasy dojazdowej, 1KPR; 2KPR – teren publicznego ciągu pieszo-rowerowego. Dla terenów oznaczonych symbolem 1ZP/US - teren zieleni parkowej z usługami rekreacji - w § 23 ust. 2 pkt. 5, 6, 7 planu, w zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego oraz zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu ustalono: (pkt 5) maksymalną wysokość budynków 2 kondygnacje, nie więcej niż 8 m; (pkt 6) maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 20 m; 7) geometrię dachów budynków: dachy płaskie i/lub łukowe. Dla terenów oznaczonych symbolem 2ZPI - teren zieleni urządzonej izolacyjnej - w § 27 ust. 1 pkt 2 lit. b, c i d planu, w ramach przeznaczenia towarzyszącego ustalono: (b) dojścia, (c) ścieżki rowerowe, (d) infrastruktura techniczna. Natomiast w § 27 ust. 2 pkt 2 planu, w zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego oraz zasad kształtowania zabudowy oraz wskaźników zagospodarowania terenu ustalono: maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 6 m. § 35 planu stanowi: Ust. 1. Dla terenów publicznych ciągów pieszo-rowerowych oznaczonych na rysunku planu symbolami 1KPR, 2KPR, 3KPR w zakresie przeznaczenia terenów ustala się: 1) przeznaczenie podstawowe: publiczny ciąg pieszo-rowerowy; 2) przeznaczenie towarzyszące: a) zieleń urządzona, b) infrastruktura techniczna. Ust. 2. Ustala się szerokość terenów publicznych ciągów pieszo-rowerowych, o których mowa w ust. 1, wynoszącą zgodnie z rysunkiem planu: 1) 1KPR: 8 m; 2) 2KPR: 8 m; 3) 3KPR: 18 m. Ust. 3 W zakresie zasad kształtowania krajobrazu i ładu przestrzennego ustala się dla terenu, o którym mowa w ust. 1, maksymalną wysokość pozostałych obiektów budowlanych: 6 m.

Należy zauważyć, że przy ocenie, czy przedmiotowy teren stanowi teren budowlany, nie wystarczy analiza jego podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Odnosząc się do dostawy działki gruntu nr 1, uwzględnić należy również zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który wskazuje, że zgodnie z funkcją uzupełniającą - towarzyszącą, dopuszcza się możliwość zabudowy przedmiotowej działki.

Zatem, działka nr 1 stanowi - w świetle miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie do jej dostawy zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia dla dostawy nieruchomości wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku dostawy towarów spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, prawo użytkowania wieczystego Sprzedający nabył w ramach czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że przy nabyciu tej nieruchomości nie wystąpił podatek od towarów i usług, który mógłby podlegać odliczeniu. Skoro w odniesieniu do czynności nabycia nieruchomości, nie wystąpił podatek od towarów i usług (dostawa nie była objęta tym podatkiem), to nie można uznać, że Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. prawa użytkowania wieczystego, lub że takie prawo nie przysługiwało. Ponadto, działka gruntu nr 1 nie była wykorzystywana przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania - zbywcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że dostawa prawa użytkowania wieczystego działki nr 1 nie będzie korzystała także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione warunki, o których mowa w tym przepisie.

W konsekwencji, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia i będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku od towarów i usług.

W związku z tym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1  jest prawidłowe.

Mając na uwadze opis sprawy oraz udzieloną odpowiedź w zakresie pytania nr 1, wskazuję, że rozstrzyganie w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest bezzasadne.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Podkreślić również należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano wyżej, dostawa przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 będzie opodatkowana podatkiem VAT. Z wniosku wynika także, że Nabywca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz nabędzie prawo użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 w celu realizacji na niej inwestycji deweloperskiej. Działka będzie wykorzystywana przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że Nabywcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1. Wynika to z faktu, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nabędzie ww. działkę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przy czym, prawo do odliczenia podatku VAT będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w kwestii prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia prawa użytkowania wieczystego działki gruntu nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Ponadto podkreślić należy, iż powołane przez Państwa wyroki Sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane, a organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami sądów w indywidualnych sprawach.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

(…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydanej interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00