Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.35.2024.2.AR

Możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „….”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „….”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lutego 2024 r. (wpływ 23 lutego 2024 r.) oraz pismem z 27 marca 2024 r. (27 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina przystąpiła do realizacji projektu pn. „….” w ramach kilku rodzajów dofinansowań:

- Funduszu Przeciwdziałania COVID-19;

- Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Gmina jest beneficjentem projektów oraz czynnym, zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług.

Inwestycja obejmuje budowę obiektu kubaturowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i wyposażeniem.

Zakres wykonanych zadań:

1.Etap I: Wykonanie stanu surowego zamkniętego, w tym roboty ziemne, fundamenty, ściany nadziemia, konstrukcja i pokrycie dachu, ściany działowe wewnątrz, kominy, posadzki stolarka okienna i drzwiowa zewnętrzna, instalacje sanitarne i wodociągowe wewnętrzne, instalacja c.o., kanalizacja, wentylacja.

2.Etap II: Wykonanie robót wykończeniowych wewnętrznych, posadzki, docieplenie ścian murowych, stolarka okienna i drzwiowa wewnętrzna, wyposażenie pomieszczeń administracyjno-biurowych, instalacja zimnej wody i c.w.u., instalacje c.o.,

3.Etap III: Wykonanie zagospodarowania terenu wraz z instalacjami zewnętrznymi, w tym nawierzchnie z kostki brukowej betonowej, powierzchnie biologicznie czynne, przyłącza kanalizacyjne i wodociągowe wraz z kanalizacją deszczową, ogrodzenie terenu.

Gmina w ramach realizowanego zadania pozyskała … zł dotacji ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach realizacji pierwszego etapu oraz kwotę …. zł dotacji ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych. Całkowite koszty realizacji operacji wynoszą …. zł brutto, dla wskazanych etapów.

Projekt obejmuje zadania gminy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

Wszystkie faktury dotyczące wydatków wystawiane są na Gminę.

Planowany termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie – 31.01.2024 r.

Ponadto Gmina po zakończeniu projektu zamierza wynająć cały obiekt X Spółka z o.o. na podstawie stosownej umowy najmu. Kwota czynszu najmu jest oszacowana przez osobę uprawnioną do wyceny według realiów rynkowych obowiązujących na naszym terenie. Gmina zleciła i otrzymała operat szacunkowy, dotyczący określenia rynkowej stawki czynszu z tytułu najmu pomieszczeń i placu obiektu. Operat szacunkowy obejmuje analizę stawek rynkowych za najem lokali biurowych, gospodarczych i garażowych obowiązujących na terenie województwa …., tj. powiatów: ……. Przy wycenie wzięto pod uwagę również cechy rynkowe i zakresy oddziaływania tj.: funkcje lokalu, położenie ogólne jak i szczegółowe budynków oraz stan techniczny. W związku z posiadanym operatem szacunkowym, Gmina wynajmie obiekt za czynsz w porównywalnych wartościach rynkowych obowiązujących w naszym województwie.

Metodologia ustalenia czynszu przewiduje przeliczenie poszczególnych metraży powierzchni i ustalonej ceny czynszu netto w stosunku miesięcznym, według właściwego parametru. Co obrazuje poniższe zestawienie:

- lokal biurowy o powierzchni … m2 x stawka czynszu 10,41 zł (netto) = … zł plus podatek VAT 23%,

 - lokale: garażowy i garażowo-magazynowy o powierzchni łącznej … m2 x stawka czynszu 8,63 zł (netto) = ….zł plus podatek VAT 23%,

- utwardzony plac o powierzchni …zł x stawka czynszu 0,55 zł (netto) = 3…zł plus podatek VAT 23%.

Wartość przewidywana rocznego najmu, obejmująca powierzchnie biurowe, garażowe i garażowo- magazynowe oraz placu określono w wysokości netto ok. …zł plus podatek VAT 23% w kwocie ok. ….zł.

Do wniosku załączono operat szacunkowy dotyczący określenia rynkowej stawki czynszu z tytułu najmu pomieszczeń i placu utwardzonego Centrum w S., sporządzony przez rzeczoznawcę majątkowego.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1.X Sp. z o.o. w S. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.Umowa najmu obiektu Centrum z X Sp. z o.o. w S. została zawarta na okres trzech miesięcy tj. 01.02.2024 r. do 30.04.2024 r.

3.Wyżej wymieniona umowa będzie przedłużana na okres 3 lat, natomiast kolejną umowę planują Państwo zawrzeć bezterminowo.

4.Ustalona kwota czynszu będzie zmienna, waloryzowana corocznie o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok poprzedni, ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

5.Do określenia wysokości czynszu zastosowano podejście porównawcze, polegające na określeniu wysokości czynszu przy założeniu, że czynsz ten odpowiada stawkom czynszu, jakie można uzyskać za nieruchomości podobne. Zastosowano metodę korygowania ceny średniej. Przy stosowaniu tej metody przyjmuje się z rynku właściwego ze względu na położenie lokali, co najmniej kilkanaście lokali podobnych, które były przedmiotem najmu. Wartość stawki najmu określa się w drodze korekty średniej ceny lokali podobnych współczynnikami korygującymi, uwzględniającymi różnicę w poszczególnych cechach tych lokali. Dopuszcza się stosowanie współczynnika eksperckiego K w zakresie od 0,9 do 1,1.

6.Wysokość czynszu jest określona według wag cech rynkowych (funkcji lokalu, położenia ogólnego budynku, położenia szczegółowego budynku oraz stanu technicznego budynku lokalu) i zakresów oddziaływania. Wartość rynkowa czynszu (W) z tytułu 1 m2 p.u. określona będzie na podstawie wzoru

 n

W = (C śr ui) x E

  i=1

gdzie: Cśr – średnia cena najmu 1 m2

ui – współczynnik korygujący odpowiadający cechom rynkowym

E – wskaźnik ekspercki (0,9 - 1,1)

Wysokość czynszu składników majątku będących przedmiotem najmu została skalkulowana przez uprawnionego rzeczoznawcę.

7.Wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, określonych z uwzględnieniem wolnorynkowych stawek czynszu na rynku regionalnym (woj. …).

8.Roczne wynagrodzenie netto z tytułu umowy najmu będzie dla Gminy stanowiło 3,87% wartości projektu netto, a w latach następnych będzie zwiększane o wskaźnik waloryzacji.

9.Ustalona wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację ww. projektu w przeciągu 25 lat. Biorąc pod uwagę coroczną waloryzację czynszu o wskaźnik inflacji przyśpieszy to zwrot nakładów nawet do około 20 lat.

10.Kwota czynszu będzie znacząca dla budżetu Gminy.

11.Stosunek wartości rocznego czynszu (netto) do poniesionych nakładów netto na przeprowadzenie inwestycji wynosi 3,87%, a w latach następnych czynsz będzie zwiększany o wskaźnik waloryzacji, co będzie miało wpływ na wzrost wskaźnika.

12.Dochody roczne z tytułu najmu przedmiotowego Centrum do planowanych rocznych dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych Gminy na dzień 21.02.2024 r. wynoszą 193,63%.

13.Koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym oddanego w najem Centrum ponosić będzie najemca, zgodnie z zawartą umową.

14.Centrum wykorzystywane będzie przez Gminę wyłącznie i w całości do odpłatnego udostępniania na podstawie umowy najmu na rzecz X Sp. z o.o. w S.

15.Nie przewiduje się, żeby Gmina S po wynajęciu majątku powstałego w wyniku realizacji projektu korzystała z niego bezpośrednio w jakikolwiek sposób.

16.Nie przewiduje się, by jednostki organizacyjne korzystały z przekazanego w najem majątku.

Pytanie

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w całości od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina jako podmiot władzy publicznej, posiada specyficzny status na gruncie podatku VAT. W pierwszej kolejności należy wskazać art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą (tj. producentów, handlowców lub usługodawców). Jest to ogólna zasada, odnosząca się również do organów władzy publicznej - w tym gmin. Dodatkowo należy wskazać, iż Gmina realizując projekt, wypełnia swoje zadanie własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 14 ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z dnia 2023 poz. 40 ze zm. ), w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, a także porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Nawiązując do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 1, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

- nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT,

- nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem należnym.

Skoro inwestycja dotycząca projektu pn. „…” będzie wykorzystywana przez Gminę do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi (będzie generowała podatek należny), zatem Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia w całości kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym zadaniem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że przystąpili Państwo do realizacji projektu pn. „…”. Inwestycja obejmuje budowę obiektu kubaturowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i wyposażeniem. Planowany termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie – 31.01.2024 r. Całkowite koszty realizacji operacji wynoszą …. zł brutto. Ponadto po zakończeniu projektu zamierzają Państwo wynająć cały obiekt X Spółka z o.o. na podstawie stosownej umowy najmu. Umowa najmu obiektu została zawarta na okres trzech miesięcy tj. 01.02.2024 r. do 30.04.2024 r. i będzie przedłużana na okres 3 lat, natomiast kolejną umowę planują Państwo zawrzeć bezterminowo. Wartość przewidywana rocznego najmu, obejmująca powierzchnie biurowe, garażowe i garażowo-magazynowe oraz placu określono w wysokości netto ok. …. zł plus podatek VAT 23% w kwocie ok. … zł. Wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych, określonych z uwzględnieniem wolnorynkowych stawek czynszu na rynku regionalnym (woj. …). Roczne wynagrodzenie netto z tytułu umowy najmu będzie dla Gminy stanowiło 3,87% wartości projektu netto, a w latach następnych będzie zwiększane o wskaźnik waloryzacji. Stosunek wartości rocznego czynszu (netto) do poniesionych nakładów netto na przeprowadzenie inwestycji wynosi 3,87%, a w latach następnych czynsz będzie zwiększany o wskaźnik waloryzacji, co będzie miało wpływ na wzrost wskaźnika. Dochody roczne z tytułu najmu przedmiotowego Centrum do planowanych rocznych dochodów z najmu i dzierżawy składników majątkowych Gminy na dzień 21.02.2024 r. wynoszą 193,63%. Ustalona wysokość czynszu umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację ww. projektu w przeciągu 25 lat. Biorąc pod uwagę coroczną waloryzację czynszu o wskaźnik inflacji przyśpieszy to zwrot nakładów nawet do około 20 lat.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania w pierwszej kolejności należy dokonać analizy, czy odpłatne przekazanie wybudowanego obiektu wraz z niezbędą infrastrukturą techniczną i wyposażeniem do X Spółki z o.o. na podstawie umowy najmu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc umowa najmu jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem, oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej nieruchomości skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Gmina będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z tym najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (najmie)obiektu powstałego w ramach Inwestycji, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie. W związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przez Państwa przedmiotowego obiektu na rzecz X Sp. z o. o. w S. w oparciu o umowę najmu, za którą będą Państwo pobierać wynagrodzenie, nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą Państwo korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jak wyżej wskazano nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji - jak wskazano wyżej - będą miały związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem Infrastruktury, która powstanie w ramach Inwestycji, na podstawie umowy najmu. Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, aby wykorzystywali Państwo infrastrukturę powstałą w trakcie realizacji Inwestycji w inny sposób niż wynajmowanie jej odpłatnie na mocy umowy cywilnoprawnej na rzecz  X Sp. z o. o. w S.

Podsumowując, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „….”. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko co do pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem w niniejszej interpretacji oparto się w szczególności na informacjach dotyczących warunków umowy najmu oraz okoliczności jej przedłużenia. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określone, że ustalona w umowie najmu wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych i nie będzie równa wartości rynkowej, czy też uniemożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie lub też, że efekty realizacji przedmiotowej Inwestycji nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będą wykorzystywane również do realizacji zadań własnych gminy) lub umowa najmu zostanie rozwiązana, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, dołączone przez Państwa do wniosku załączniki nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00