Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.14.2024.3.MC

Brak możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 12 marca 2024 r. (wpływ 12 marca 2024 r.), 13 marca 2024 r. (wpływ 13 marca 2024 r.) oraz 27 marca 2024 r. (wpływ 27 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opiszdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnień wniosku)

Projekt dotyczy przygotowania audytów energetycznych dla 10 budynków użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy. Opracowane zostaną audyty dla budynków:

1.Przedszkole …,

2.Szkoła Podstawowa …,

3.Szkoła Podstawowa …,

4.Budynek Szkoły Podstawowej …,

5.Świetlica Wiejska, … ,

6.Świetlica Wiejska, …,

7.Świetlica Wiejska, …,

8.Stacja uzdatniania wody …,

9.Oczyszczalnia ścieków …,

10.Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej … .

Wszystkie budynki znajdują się na terenie Gminy w województwie … .

Wskazane powyżej budynki są obecnie w złym stanie technicznym, przez co generowane są duże straty ciepła oraz duża emisja CO2 do atmosfery. Wskazane budynki wymagają przeprowadzenia termomodernizacji, w tym wielu napraw i docieplenia. Opracowane w ramach przedmiotowego projektu audyty pozwolą m.in. na określenie możliwości oszczędności energii, przeliczanej na zmniejszenie zużycia energii pierwotnej poprzez wykonanie prac termomodernizacyjnych. Budynki, którym zostaną opracowane audyty, Wnioskodawca planuje w przyszłości poddać modernizacji energetycznej, w celu zmniejszenia strat ciepła oraz emisji CO2. Na większości budynków zostaną zamontowane instalacje odnawialnych źródeł energii oraz zaplanowano przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji, która ograniczy zużycie energii cieplnej oraz elektrycznej.

Projekt będzie realizowany przez Gminę, która odpowiada za stan budynków użyteczności publicznej na jej terenie.

Termin rozpoczęcia realizacji projektu: 1.04.2023 r.

Planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu: 30.11.2023 r.

Planowany termin finansowego zakończenia realizacji projektu: 31.12.2023 r.

Inwestycja finansowana będzie z następujących źródeł:

  • z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 – 85% wartości kosztów kwalifikowalnych projektu.
  • Gmina –15% wartości kosztów kwalifikowalnych oraz koszty niekwalifikowalne.

Podatek VAT jest kosztem kwalifikowalnym w projekcie.

Ponadto, Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oprócz czynności w zakresie zadań publicznych wykonuje swoje zadania wynikające z ww. ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności zadania własne. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40): Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Dodatkowo art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że: do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Ponadto art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 ustawy o samorządzie gminny wskazuje, że: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:

  • Przedszkole …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lud odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Szkoła Podstawowa w …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lud odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Szkoła Podstawowa …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lud odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Budynek Szkoły Podstawowej …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Świetlica …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Świetlica …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Świetlica Wiejska, …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Stacja uzdatniania wody …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością.

Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Oczyszczalnia ścieków …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

  • Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej, …

Efekty zrealizowanego projektu służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina nie planuje wykorzystania obiektów w celach komercyjnych. Gmina nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja Projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

Mając na uwadze powyższe uregulowania, należy stwierdzić, że w przypadku udostępniania budynków użyteczności publicznej ogółowi użytkowników, Gmina nie użytkuje ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i tym samym w powyższym zakresie Gmina nie działa jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, powyższa czynność jest wyłączona z systemu podatku VAT i z tego względu stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik w żadnym zakresie nie planuje wykorzystania efektów projektu do realizacji odpłatnych wydarzeń. Projekt nie będzie w żaden sposób wykorzystywany komercyjnie lub odpłatnie.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nie będzie możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych w ramach realizowanego projektu dotyczących poszczególnych budynków.

Nadto w uzupełnieniu wniosku podano:

  • Stacja Uzdatniania Wody …

Budynek Stacji Uzdatniania Wody w … jest wykorzystywany do świadczenia odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody na rzecz mieszkańców na podstawie zawieranych umów. Świadczenia powyższych usług wykonuje Przedsiębiorstwo … Sp. z o. o., w której Gmina ma 100 % udziałów. Budynek jest udostępniany na rzecz Przedsiębiorstwa nieodpłatnie.

  • Oczyszczalnia Ścieków …

Budynek Oczyszczalni Ścieków w … jest wykorzystywany do świadczenia odpłatnych usług w zakresie oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców na podstawie zawieranych umów. Świadczenia powyższych usług wykonuje Przedsiębiorstwo … Sp. z o. o., w której Gmina ma 100 % udziałów. Budynek jest udostępniany na rzecz Przedsiębiorstwa nieodpłatnie.

Pytanie

Czy Gmina realizując projekt „…” może odzyskać poniesiony koszt podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina realizując projekt pn. „…” nie będzie miała prawa do pełnego odliczenia kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, do zakresu działania, której należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina została powołana do wykonywania zadań własnych nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zadania publiczne są wykonywane przez Gminę w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W przypadku wykonywania zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, Gmina nie jest uznawana za podatnika podatku VAT, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań właściwych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.(t. j. Dz. U. z 2023 poz. 1570 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Produkty wytworzone w wyniku projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę jakiejkolwiek działalności opodatkowanej.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towaru i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabycia podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W świetle powyższej regulacji z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadającej osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej, w tym jednostki samorządu terytorialnego będą podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności innych niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań ale wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym na podst. art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazano we wniosku – efekty zrealizowanego projektu służą Państwu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1008 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą spełniać Państwo tego warunku, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ – jak wskazano we wniosku – efekty zrealizowanego projektu służą Państwu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkoweinformacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00