Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 18 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.63.2024.2.MS2

Uczestnictwo w programie motywacyjnym.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w zakresie spełnienia przesłanek programu motywacyjnego, o którym mowa w pytaniu nr 1;
  • prawidłowe - w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym w sytuacji, gdy nabycie i sprzedaż akcji nastąpi w czasie, gdy będzie Pan polskim rezydentem podatkowym;
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 19 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 18 marca 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem węgierskim i będącym na dzień złożenia niniejszego wniosku polskim nierezydentem podatkowym, w rozumieniu art. 3 ust. 2a Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm; dalej: Ustawa o PIT) oraz art. 4 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1995 r. Nr 125 poz. 602; dalej: Polsko-Węgierska umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania lub UPO). Jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę zawartej z A. LLC z siedzibą na Węgrzech (dalej: Pracodawca). Jednocześnie pełni Pan funkcję prezesa zarządu C. Sp. z o.o. z siedzibą w (...) i jest uznawana za rezydenta podatkowego na Węgrzech.

Od czerwca 2022 roku wykonuje Pan swoje obowiązki służbowe zarówno na terytorium Węgier, jak i w Polsce.

Przyszły status Pana rezydencji podatkowej uzależniony jest od spełnienia przez Pana warunków zawartych w art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT oraz art. 4 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i może ulec zmianie.

Pana pracodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (…) (dalej: Grupa). Spółką dominującą w Grupie jest B. z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych (dalej: Spółka Dominująca), która jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z póżn. zm.; dalej: Ustawa o rachunkowości) w stosunku do Pana Pracodawcy. Spółka Dominująca jest spółką akcyjną, której akcje notowane są na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych (NYSĘ). Jednocześnie, Spółka Dominująca ma siedzibę w kraju, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. w Stanach Zjednoczonych).

Został Pan objęty programem motywacyjnym (dalej: „Program Motywacyjny”) zorganizowanym przez spółkę B. W ramach Programu otrzymuje Pan bezpłatnie za pośrednictwem swojego Pracodawcy jednostki uczestnictwa (Restricted stock units, dalej: „RSU”), które po upływie okresu restrykcyjnego (dalej: „okres wyczekiwania”) i spełnieniu określonych warunków Programu są wymieniane bezpośrednio na akcje Spółki Dominującej.

Program Motywacyjny został wprowadzony uchwałą akcjonariuszy Spółki Dominującej (organu będącego odpowiednikiem walnego zgromadzenia w polskich spółkach akcyjnych), a Pana nie łączył i nie łączy ze Spółką Dominującą stosunek prawny o charakterze umowy o pracę, ani żaden inny do niego zbliżony. Uprawnienie do udziału w Programie Motywacyjnym nie wynika również z umowy o pracę ani żadnych innych umów z C. Sp. z o.o.

W związku z wykonywaniem przez Pana pracy na terytorium Polski od czerwca 2022 r., na podstawie węgierskiej umowy o pracę, zgodnie z przepisami zobowiązany jest Pan do samodzielnego obliczania oraz odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 44 ust. 1a i 3a Ustawy o PIT. W związku z faktem, iż w marcu 2023 roku w ramach Programu Motywacyjnego, po upływie okresu restrykcyjnego, nabył Pan akcje Spółki Dominującej, odprowadzona została przez Pana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczona od przychodu z tytułu otrzymania akcji Spółki Dominującej za wskazany miesiąc. Przychód ten został obliczony w proporcji odpowiedniej do dni, które przepracował Pan na terytorium Polski w okresie wyczekiwania. Planuje Pan wykonywać pracę na terytorium Polski do końca maja 2025 r., a akcje z kolejnych edycji programu są przyznawane w marcu każdego roku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Przedmiotem wniosku jest zarówno zaistniały stan faktyczny, jak i zdarzenie przyszłe. Stan faktyczny dotyczy sytuacji opisanej w pytaniu nr 2 (otrzymanie RSU w okresie polskiej nierezydencji podatkowej), a zdarzenie przyszłe dotyczy sytuacji opisanej w pytaniu numer 3 (otrzymanie RSU w okresie ewentualnej przyszłej polskiej rezydencji podatkowej). Własne stanowisko zostało przedstawione zarówno w odniesieniu do stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego. Stan faktyczny dotyczy lat podatkowych 2022 i 2023, w których uznawany jest Pan za polskiego nierezydenta podatkowego. Nie jest Pan w stanie określić czy i w którym roku podatkowym spełni warunki do uznania go za polskiego rezydenta podatkowego, ale nie jest wykluczone, że taka sytuacja może mieć miejsce w przyszłości.

Status Pana rezydencji podatkowej dotyczący zdarzenia przyszłego nie jest znany i nie da się go przewidzieć na moment złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Zostanie Pan uznany za polskiego rezydenta podatkowego, jeśli:

1)będzie posiadał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)będzie przebywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jeśli jednocześnie zostanie uznany Pan za rezydenta podatkowego na Węgrzech, ostateczny status rezydencji zostanie ustalony w oparciu o reguły przewidziane w art. 4 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1995 r. Nr 125 poz. 602).

Został Pan oddelegowany przez swojego pracodawcę, tj. spółkę A. LLC z siedzibą na Węgrzech do wykonywania pracy w Polsce na rzecz C. Sp. z o.o. z siedzibą w (...) w okresie od 1 czerwca 2022 r. do 31 maja 2025 r. Podczas oddelegowania pozostaje zatrudniony Pan na podstawie umowy o pracę zawartej z A. LLC.

W roku 2022 i 2023 miejscem Pana zamieszkania dla celów podatkowych były Węgry. Nie można obecnie ustalić, jakie będzie Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w kolejnych latach podatkowych. Jeśli zostaną spełnione warunki do uznania Pana za polskiego rezydenta podatkowego, realizacja RSU nastąpi, gdy będzie miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i tego scenariusza dotyczy pytanie numer 3.

Program motywacyjny, o którym mowa we wniosku został utworzony jako systemu wynagradzania uchwałą amerykańskiego odpowiednika walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki Dominującej, mającej siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Przyznane Panu jednostki RSU nie są papierami wartościowymi w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi ani instrumentami finansowymi w rozumieniu tejże ustawy, ponieważ nie podlegają obrotowi, są niezbywalne, nie mają określonej wartości, a Pan nie ma gwarancji otrzymania w ich miejsce akcji, jeśli nie zostaną spełnione określone warunki (przede wszystkim utrzymanie zatrudnienia przez określony czas). Jednostki RSU, o których mowa we wniosku, są „innymi prawami majątkowymi”, o których mówi art. 24 ust 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie dokonał Pan sprzedaży nabytych akcji. Nie jest Pan w stanie określić w którym roku podatkowym nastąpi sprzedaż nabytych akcji ani jakie będzie Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w momencie sprzedaży. Nie jest wykluczone, że dokona Pan sprzedaży akcji w momencie, w którym będzie Pan miał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski.

Pytania

1)Czy Program Motywacyjny, w którym bierze Pan udział, spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b i 12a Ustawy o PIT?

2)Czy jeżeli Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którymmowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11 b i 12a Ustawy o PIT, oraz w związku z art. 13 Polsko- Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, po Pana stronie nie powstanie obowiązek podatkowy - w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w ramach Programu Motywacyjnego, w okresie wyczekiwania, w momencie zrealizowania warunkowych praw do objęcia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego i nabycia akcji oraz w momencie sprzedaży ww. akcji, przy założeniu, że w momencie ich sprzedaży będzie miał Pan status polskiego nierezydenta podatkowego zgodnie z art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT?

3)Czy jeżeli Program Motywacyjny spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11 b i 12a Ustawy o PIT, oraz w związku z art. 13 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po Pana stronie dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) i będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, przy założeniu, że będzie miał Pan status polskiego rezydenta podatkowego zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT w momencie sprzedaży akcji?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Pana zdaniem program motywacyjny, w którym bierze Pan udział spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11 b i 12a Ustawy o PIT.

Ad. 2

Pana zdaniem, w oparciu o art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b i 12a Ustawy o PIT oraz w związku z art. 13 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, na żadnym ze wskazanych etapów, nie powstanie obowiązek podatkowy.

Ad. 3

Pana zdaniem, w oparciu o art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b i 12a Ustawy o PIT oraz w związku z art. 13 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ewentualny przychód powstanie dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji (a nie na żadnym wcześniejszym etapie) i będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, przy założeniu, że będzie Pan miał status polskiego rezydenta podatkowego zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o PIT w momencie sprzedaży akcji.

UZASADNIENIE DO PYTANIA 1

Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż: nieruchomości lub ich części oraz udział w nieruchomości, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, a także prawo wieczystego użytkowania gruntów.

Z kolei, według art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT będącego przepisem szczególnym w odniesieniu do powołanego art. 10 niniejszej Ustawy, przychodami z kapitałów pieniężnych są m.in. przychody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.

Artykuł 5a pkt 11 Ustawy o PIT wskazuje, iż przez pojęcie papierów wartościowych należy rozumieć papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2021. poz. 328).

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, papierami wartościowymi są m.in. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1526), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Przepis art. 24 ust. 11a stanowi, iż dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Zgodnie z ust. 11b powołanego przepisu, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia łub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Ustęp 12a cytowanego przepisu precyzuje, że przepisy ust. 11-11 b Ustawy o PIT mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe, w odniesieniu do przychodów osiągniętych przez Pana jako uczestnika Programu Motywacyjnego, zachodzi mechanizm odroczenia opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT do momentu odpłatnego zbycia akcji, ponieważ spełnione są wszystkie warunki:

1)Akcje są otrzymane w ramach programu motywacyjnego utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Przepisy Ustawy o PIT nie określają dokładnie co należy rozumieć pod pojęciem programu motywacyjnego. W praktyce pod pojęciem programów motywacyjnych należy rozumieć programy mające na celu motywowanie pracowników do efektywniejszej pracy, utożsamianie ich interesu z interesem pracodawcy, a także zwiększenie ich lojalności i identyfikacji z pracodawcą. Posiadanie akcji w przedsiębiorstwie, w którym pracownik jest zatrudniony lub z którym jego pracodawca jest powiązany, stanowi potencjalne źródło korzyści finansowych. Pracownikom powinno zatem zależeć na wzroście jego wartości. Uczestnictwo w programie motywacyjnym wpływa również na ich produktywność i zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Z jednej strony jest to forma wynagradzania pracowników, z drugiej zaś - element zwiększający ich lojalność, a także czynnik mający wpływ na zatrzymanie pracowników w tym samym miejscu pracy. Najbardziej popularne są programy opcji na akcje, programy nabycia akcji oraz programy akcji warunkowych (restrykcyjnych). Te różne programy mogą współwystępować w jednym przedsiębiorstwie.

Zgodnie z założeniami Programu Motywacyjnego oferowanego przez Spółkę Dominującą, został on wdrożony w ramach systemu wynagradzania w celu stworzenia wspólnoty interesów pomiędzy Grupą a pracownikami spółek wchodzących w jej skład, a także w celu zwiększenia ich motywacji i stabilności zatrudnienia. Celem Programu jest także zwiększenie wartości Spółki Dominującej, za co Grupa decyduje się wynagrodzić wybranych pracowników, mających wpływ na wartość Grupy, przekazując im akcje. Program oferowany przez Spółkę Dominującą uczestnikom, w tym Panu, spełnia zatem powyższe kryteria, poprzez to, że stanowi element systemu wynagradzania oraz powiązania interesu i gratyfikacji finansowych (w tym Pana) z interesem Spółki (zarówno Dominującej jak i węgierskiej oraz polskiej).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Program Motywacyjny wprowadzony został na podstawie uchwały akcjonariuszy Spółki Dominującej, a więc uchwały organu będącego odpowiednikiem walnego zgromadzenia akcjonariuszy polskich spółek handlowych.

W związku z powyższym, przesłanka otrzymywania przychodów z akcji w związku z uczestnictwem w programie motywacyjnym, jest spełniona.

2)W ramach planu podatnik dokonuje faktycznego objęcia akcji spółki dominującej. Program Motywacyjny, którego organizatorem jest Spółka Dominująca spełnia tę przesłankę z uwagi na fakt, iż po okresie restrykcyjnym nabywa Pan akcje Spółki Dominującej.

3)Akcje są wyemitowane przez spółkę mającą siedzibę w kraju, z którym Polska podpisała Umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W przypadku Programu, w którym Pan uczestniczy, również ta przesłanka jest spełniona, ponieważ uczestnicy Programu są uprawnieni do nabycia akcji Spółki Dominującej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi została zawarta Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania - Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. Z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

4)Akcje są wyemitowane przez będącą organizatorem programu spółkę akcyjną, będącą pracodawcą uczestników programu lub spółkę w stosunku do niej dominującą na podstawie przepisów Ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowości, za jednostkę dominującą uznaje się jednostkę będącą spółką handlową lub przedsiębiorstwem państwowym, sprawującą kontrolę nad jednostką zależną, w szczególności:

a)posiadającą bezpośrednio lub pośrednio większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym jednostki zależnej, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi prawa głosu zgodnie z wolą jednostki dominującej, lub

b)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansową i operacyjną tej jednostki zależnej w sposób samodzielny lub przez wyznaczone przez siebie osoby lub jednostki na podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymi na podstawie statutu lub umowy spółki, łącznie z jednostką dominującą, większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym, lub

c)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do powoływania i odwoływania większości członków organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących tej jednostki zależnej, lub

d)będącą udziałowcem jednostki zależnej, której więcej niż połowę składu organów zarządzających, nadzorujących lub administrujących w poprzednim roku obrotowym, w ciągu bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za bieżący rok obrotowy stanowią osoby powołane do pełnienia tych funkcji w rezultacie wykonywania przez jednostkę dominującą prawa głosu w organach tej jednostki zależnej, chyba że inna jednostka lub osoba ma w stosunku do tej jednostki zależnej prawa, o których mowa w lit, a, c lub e, lub

e)będącą udziałowcem jednostki zależnej i uprawnioną do kierowania polityką finansową i operacyjną tej jednostki zależnej, na podstawie umowy zawartej z tą jednostką zależną albo statutu lub umowy tej jednostki zależnej.

Biorąc pod uwagę, że Spółka amerykańska sprawuje kontrolę nad jednostką zależną, głównie poprzez pośrednie posiadanie większości ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym jednostki zależnej, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi prawa głosu zgodnie z wolą jednostki dominującej, uznać należy, że Spółka amerykańska jest spółką dominującą dla Spółki węgierskiej i polskiej. Zatem przesłankę powyższą należy uznać za spełnioną.

5)Uczestnikami planu są pracownicy lub osoby uzyskujące od spółki świadczenia na podstawie umów cywilnoprawnych.

Przesłanka ta jest spełniona, ponieważ Program Motywacyjny jest adresowany do pracowników spółek należących do Grupy w tym - Spółki węgierskiej i polskiej. Jest Pan zatrudniony w Spółce węgierskiej na podstawie umowy o pracę. Przyznanie jednostek uczestnictwa następuje w okresie Pana zatrudnienia w Spółce węgierskiej. Powyższa przesłanka jest również spełniona z uwagi na fakt, iż Program Motywacyjny skierowany jest do pracowników spółek z Grupy, włączając w to Spółkę węgierską oraz polską.

Mając na uwadze powyższe, Pana stanowisko, zgodnie z którym Program Motywacyjny, którego jest uczestnikiem spełnia warunki programu, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b i 12a Ustawy o PIT, jest w pełni uzasadnione.

Podobne stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydane w niedawnym czasie w podobnych stanach faktycznych (tzn. w stosunku do funkcjonujących na podobnych zasadach programach motywacyjnych organizowanych przez spółki amerykańskie):

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 listopada 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.389.2023.2.IR;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 października 2023 r„ sygn. 0114-KDIP3-1.4011.500.2023.2.AK;
  • interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 października 2023 r. sygn.0114-KDIP3-1.4011.619.2023.2.AC.

UZASADNIENIE DO PYTANIA 2

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a)odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a ust. 11 Ustawy o PIT - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w Ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów Ustawy - Kodeks spółek handlowych, prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

Podsumowując, na gruncie Ustawy o PIT, przychód ze sprzedaży akcji objętych w wyniku realizacji jednostek uczestnictwa , kwalifikowany jest do źródła przychodów „kapitały pieniężne” (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT).

W związku z powyższym, jako że zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi, przychód z tytułu sprzedaży akcji powinien być zakwalifikowany do przychodów z kapitałów pieniężnych, taka kwalifikacja na gruncie polskich przepisów będzie bezpośrednio determinować kwalifikację takich przychodów do odpowiedniej kategorii przychodów wymienionych w UPO. Rozpatrując w tym zakresie właściwe przepisy UPO, należy w konsekwencji odwołać się do art. 13 UPO, regulującego opodatkowanie zysków ze przedaży majątku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie art. 13 ust. 4 UPO, zgodnie z którym zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymienione w ustępach 1,2 i 3 tego przepisu podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, na dzień złożenia wniosku jest Pan polskim nierezydentem podatkowym, w rozumieniu art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT oraz art. 4 UPO. Tym samym, zgodnie z art. 13 ust. 4 UPO, opodatkowanie przychodu ze sprzedaży akcji możliwe jest wyłącznie w państwie Pana rezydencji podatkowej na moment ich sprzedaży, a więc na Węgrzech, natomiast Polska nie ma prawa do opodatkowania takiego przychodu.

Przyjmując, że Program Motywacyjny, w którym bierze Pan udział spełnia warunki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11 b Ustawy o PIT, nie powstanie u Pana przychód podlegający opodatkowaniu ani w momencie nabycia jednostek uczestnictwa w ramach Programu Motywacyjnego ani w okresie wyczekiwania ani w momencie zrealizowania warunkowych praw do objęcia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego. Zaś w konsekwencji powyższego rozumienia przepisów UPO, w związku ze statusem nierezydenta podatkowego w Polsce oraz węgierskiego rezydenta podatkowego, nie będzie Pan podlegał w Polsce opodatkowaniu w momencie sprzedaży tych akcji.

UZASADNIENIE DO PYTANIA 3

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przyszły status Pana rezydencji podatkowej uzależniony jest od spełnienia przez Pana warunków zawartych w art. 3 ust. 1a Ustawy o PIT oraz art. 4 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przyjmując więc założenie, że uzyska Pan status polskiego rezydenta podatkowego w przyszłości, mając na uwadze powyżej wskazane przepisy art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o PIT oraz art. 13 ust. 4 Polsko-Węgierskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, opodatkowanie przychodu ze sprzedaży akcji możliwe będzie wyłącznie w państwie Pana rezydencji podatkowej na moment ich sprzedaży, a więc w Polsce, natomiast Węgry nie będą miały prawa do opodatkowania takiego przychodu. W takim wypadku będzie zobowiązany Pan do zapłaty podatku z zastosowaniem 19% stawki zgodnie z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT.

Jednocześnie, przyjmując, że Program Motywacyjny, w którym bierze Pan udział spełnia warunki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b Ustawy o PIT, uzasadnione jest Pana stanowisko, zgodnie z którym w związku z uczestnictwem w Programie, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po jego stronie - w wyniku zastosowania art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT - dopiero w momencie sprzedaży nabytych przez Pana akcji, a nie na żadnym wcześniejszym etapie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie to treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy:

osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, zgodnie z ar. 3 ust. 2b ww. ustawy - uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

W świetle art. 24 ust. 11a ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Stosownie do treści art. 24 ust. 11b powołanej ustawy:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 12a ww. ustawy:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Powołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu.

Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego - niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu - podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

Co istotne, powołane przepisy mają zastosowanie, jeśli spółki, których akcje są obejmowane lub nabywane przez uprawnionych, mają siedzibę lub zarząd na terytorium:

  • państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
  • państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub
  • państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania

(art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

O programie motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można mówić, gdy:

  • jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
  • podatnik uzyskuje od spółki świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
  • w wyniku programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
  • podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek,
  • dochód jest uzyskany przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Na podstawie opisu sprawy wskazuję, że przedstawiony we wniosku Program spełnia ww. przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie.

W tej części Pana stanowisko jest prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że w roku 2022 i 2023 miejscem Pana zamieszkania dla celów podatkowych były Węgry. Nie można obecnie ustalić, jakie będzie Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w kolejnych latach podatkowych. Jeśli zostaną spełnione warunki do uznania Pana za polskiego rezydenta podatkowego, realizacja RSU nastąpi, gdy będzie miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce. Nie dokonał Pan sprzedaży nabytych akcji. Nie jest Pan w stanie określić w którym roku podatkowym nastąpi sprzedaż nabytych akcji ani jakie będzie Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w momencie sprzedaży. Nie jest wykluczone, że dokona Pan sprzedaży akcji w momencie, w którym będzie miała miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski.

Jeśli w momencie zbycia akcji będzie Pan polskim rezydentem podatkowym, to po Pana stronie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 19% stawką. Wówczas będzie Pan miał obowiązek opodatkować go w trybie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku, rozliczenie uzyskanych przez Pana dochodów następuje w drodze samoopodatkowania, w stosownym zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym dokona Pan odpłatnego zbycia akcji.

Tym samym Pana stanowisko w tej części również jest prawidłowe.

Natomiast, jeśli w okresie wyczekiwania, w momencie zrealizowania warunkowych praw do objęcia akcji przyznanych w ramach Programu Motywacyjnego i nabycia akcji oraz w momencie sprzedaży ww. akcji nie będzie Pan polskim rezydentem podatkowym, to na żadnym ze wskazanych etapów, nie powstanie obowiązek podatkowy w Polsce. Zatem w tej sytuacji art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania. Po Pana stronie nie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatkową zgodnie z art. 30b ust. 1 przedmiotowej ustawy.

Stanowisko Pana w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji organów podatkowych - należy wskazać, że interpretacje te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące. W związku z tym, organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami - nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego zwykłego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00