Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.47.2024.4.KS

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy dla dokonywanej sprzedaży posiłków dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 14 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy dla dokonywanej przez Panią sprzedaży posiłków dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 kwietnia 2024 r. (wpływ 17 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku 2013 – była Pani pracownikiem stołówki szkolnej. Ponieważ likwidowano stołówki prowadzone przez szkoły – dostała Pani propozycję od dyrekcji szkoły - poprowadzenia jej w zakresie działalności. Posiłki są tylko dla uczniów i nauczycieli / nie są sprzedawane nikomu na zewnątrz.

Każdorazowo ceny posiłków są uzgadniane z dyrekcją szkoły.

W 2021 r przekroczyła Pani obrót 200 tys. zł.

Rozmawiając z informacją podatkową poinformowano Panią, że Pani działalność jest zwolniona. Teraz Panie w Urzędzie poprosiły by wystąpiła Pani o interpretację .

W orzeczeniu NSA stwierdził, że „czynności polegające na wydawaniu posiłków w stołówkach szkolnych (przedszkolnych) dla uczniów, nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6, a co za tym idzie nie znajdują w tym przypadku zastosowania przepisy regulujące zwolnienie od podatku z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.” (wyrok NSA z dnia 12 lutego 2021 r., I FSK 1968/19) Wojewódzki Sąd Administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny przychyliły się do jej argumentów. Uznano, że działalność stołówki szkolnej w zakresie w sprzedaży posiłków dla uczniów, nauczycieli i pracowników nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ mieści się w ramach realizowanych zadań edukacyjnych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku odpowiadając na poniższe pytania:

1)Czy jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT – jeśli tak to od kiedy?

2)Od kiedy oraz w jakim zakresie (w jakiej formie) prowadzi Pani działalność gospodarczą?

3)Jakie czynności (dostawy/usługi), które Pani wykonuje są objęte zakresem wniosku?

4)Prosimy wskazać w jakiej formie i na jakich zasadach, na podstawie jakich przepisów wykonuje Pani czynności objęte zakresem wniosku (prosimy wskazać podstawę prawną działania).

5)Jaki jest symbol PKWiU oraz nazwa grupowania dla wykonywanych przez Panią czynności objętych zakresem wniosku, będących przedmiotem Pani działalności (należy wskazać pełny siedmiocyfrowy symbol), zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r., wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.)?

6)Czy wykonuje Pani czynności objęte zakresem wniosku w celu osiągania dochodu (zysku) z tego tytułu?

7)W jakiej szkole prowadzi Pani działalność/wykonuje czynności objęte zakresem wniosku ? (W jakiej formie organizacyjnej jest prowadzona opisana we wniosku szkoła oraz jaki podmiot jest organem prowadzącym szkołę).

8)W jakiej formie i od kogo otrzymuje Pani wynagrodzenie za wykonywane czynności?

9)Prosimy o wyjaśnienie, czy wskazanie przez Panią w opisie sprawy, że:

 „W 2021 r. przekroczyłam obrót 200 tys. zł”

oznacza, że wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361) przekroczyła łącznie w 2021 roku kwotę 200.000 zł? Jeśli nie, to prosimy wyjaśnić o jakim obrocie Pani pisze?

10)Czy wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ww. ustawyw roku podatkowym:

a)2022 przekroczyła łącznie kwotę 200.000 zł?

b)2023przekroczyła łącznie kwotę 200.000 zł?

11)Czy w prowadzonej działalności korzystała/korzysta Pani ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lubust. 9 ustawy o VAT?

12)Czy utraciła Pani prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnowała z tego zwolnienia? Jeżeli tak, to prosimy wskazać od kiedy (podać datę utraty bądź rezygnacji ze zwolnienia).

13)Czy dokonuje Pani/będzie Pani dokonywała w ramach prowadzonej działalności dostaw towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ww. ustawy? Jeżeli tak, prosimy wskazać jakich?

14)Czy jest Pani podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy? Jeśli tak, to proszę wskazać którym i na jakich zasadach.

15)Czy świadczy Pani usługi/dokonuje dostawy towarów, o których mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to proszę wskazać jakie usługi/dostawy Pani realizuje i na jakich zasadach.

16)Ewentualnie inne niezbędne informacje, mające istotny wpływ na dokonanie oceny stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w odniesieniu do sformułowanego w uzupełnieniu wniosku pytania w zakresie podatku od towarów i usług.

Wskazała Pani, że :

Dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W roku 2013 – była Pani pracownikiem stołówki szkolnej. Ponieważ likwidowano stołówki prowadzone przez szkoły - dostała Pani propozycję od dyrekcji szkoły - poprowadzenia jej w zakresie działalności.

1)Nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2)Od 01.09.2013 prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w Szkole Podstawowej.

3)Prowadzenie stołówki szkolnej, która polega na przygotowywaniu posiłków dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli na terenie szkoły.

4)Realizacja celów i zadań szkoły zgodnie ze Statutem Szkoły Podstawowej przez prowadzenie stołówki szkolnej.

5)Symbol PKWiU: 56.29.20.0 - usługi stołówkowe,

6)Prowadząc stołówkę szkolną, ceny posiłków każdorazowo uzgadniane są z Dyrektorem Szkoły i z tego tytułu osiąga Pani dochody.

7)Stołówkę szkolną prowadzi Pani w Szkole Podstawowej. Szkoła Podstawowa jest publiczną szkołą podstawową, a organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miejska.

8)Opłaty za posiłki są wpłacane są przez rodziców uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej na Pani konto bankowe przelewem.

9)Wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r., poz.361) przekroczyła w 2021 łącznie kwotę 200.000 zł.

10)W 2022 r. wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r., poz.361) przekroczyła łącznie kwotę 200.000 zł i 2023 r. przekroczyła łącznie kwotę 200.000 zł.

11)W prowadzonej działalności nie korzystała i nie korzysta Pani ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

12)Nie utraciła Pani prawa do zwolnienia ze sprzedaży i nie zrezygnowała Pani ze zwolnienia, ponieważ wykonuje Pani usługi, które korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

13)W ramach prowadzonej działalności nie dokonuje Pani dostaw towarów bądź świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ww. ustawy.

14)Nie jest Pani podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy.

15)Prowadzi Pani stołówkę szkolną, która mieści się w Szkole Podstawowej.

Pytanie

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Czy prawidłowo opodatkowuje Pani prowadzenie stołówki tj. wydawanie (sprzedaż) posiłków dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej, stosując zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie

(przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

W 2013 r. była Pani pracownikiem stołówki szkolnej. Wraz z likwidacją "stołówek szkolnych", co nastąpiło 31 sierpnia 2013 r. zaproponowano Pani prowadzenie stołówki szkolnej. Od 01 września 2013 r. założyła Pani jednoosobową działalność gospodarczą i prowadzi Pani stołówkę szkolną w Szkole Podstawowej, gdzie przygotowywane i wydawane są tylko posiłki dla uczniów i nauczycieli szkoły.

Posiłki nie są sprzedawane nikomu z zewnątrz szkoły.

Szkoła Podstawowa, zgodnie ze Statutem realizuje swoje cele i zadania poprzez zapewnienie spożywania posiłku w szkole.

Prowadzenie stołówki szkolnej w ww. szkole spełnia przesłanki do uznania tych usług jako niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, korzystać mogą uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami w zakresie kształcenia.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 dla dokonywanej przez Panią sprzedaży posiłków dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej Nr 2, wskazuję, że nie spełnia Pani warunków do zastosowania ww. zwolnienia.  Jak bowiem wynika z opisu sprawy, nie jest Pani podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy. Prowadzi Pani stołówkę szkolną, która mieści się w Szkole Podstawowej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i z tego tytułu osiąga Pani dochody.

W związku z powyższym, sprzedaż przez Panią posiłków dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem nie zostały spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania z ww. zwolnienia.

Tym samym Pani stanowisko w sprawie uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00