Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-12-13

problem

JST chcą sobie finansowo pomagać, ale spory interpretacyjne to utrudniają

Co powinno być pierwsze: uchwała o przekazaniu pomocy czy uchwała o zmianie budżetu? Poszczególne regionalne izby obrachunkowe w tej kwestii mają odmienne zdania, a gminy są zdezorientowane i obawiają się, że niewłaściwy ruch skończy się unieważnieniem lokalnego prawa

Udzielanie pomocy finansowej innej jednostce samorządu terytorialnego to stosunkowo częste zjawisko. Niejednokrotnie zdarza się, że gmina przekazuje innej gminie lub powiatowi pieniądze np. na wsparcie budowy drogi. Pomoc ta nie może być jednak udzielana w sposób dowolny, na co zwraca się również uwagę w orzecznictwie sądowym. [ramka 1] Jedną z form pomocy są dotacje celowe. Co jednak istotne, aby przekazanie pomocy w takiej formie było legalne, wymagane jest podjęcie przez organ stanowiący danego samorządu nie tylko odpowiedniej uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej, lecz także uchwały w sprawie zmiany budżetu na dany rok budżetowy.

Ramka 1

Wsparcie nie może mieć dowolnej formy ©℗

Na to, że pomoc dla innej JST nie może być udzielana w sposób dowolny, wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 marca 2015 r. (sygn. akt II GSK 207/14) . Stwierdzono w nim m.in.: „W myśl art. 220 ust. 1 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych pomoc finansowa może być udzielona przez jednostkę samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej lub pomocy rzeczowej innym JST na podstawie zawartej umowy. Z kolei określona w art. 10 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym instytucja pomocy udzielanej między jednostkami samorządu terytorialnego oznacza formę współdziałania między tymi jednostkami bez konieczności tworzenia związków stowarzyszeń lub zawierania porozumień, aby zapobiec tworzeniu niepotrzebnych formalności. Regułą powinno być ograniczenie tej pomocy do przypadków, gdy jednostki samorządu terytorialnego nie są w stanie samodzielnie zrealizować ciążących na nich zadań publicznych będących ich zadaniami własnymi. Pomoc ta może być udzielana na zasadzie przesunięcia środków pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego na tym samym poziomie (między gminami), a także na różnych poziomach (gmina – województwo). Jednakże może być ona przyznana wyłącznie na realizację zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego”.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00