Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2002-06-04

Zarządzanie kapitałem i finansowanie środków obrotowych przedsiębiorstwa

Sprzedaż produktów i towarów, charakteryzująca się wystawieniem rachunku klientowi w dniu spełnienia świadczenia oraz ustaleniem terminu zapłaty późniejszego niż data odbioru dostawy czy spełnienia świadczenia, skutkuje powstaniem należności. W rezultacie odroczenie zapłaty oznacza udzielenie kredytu. Kredyt taki może mieć charakter:
• manipulacyjny - gdy data płatności określona jest jako krótki, kilkudniowy termin do dokonania zapłaty po spełnieniu świadczenia. Okres ten jest przeznaczony tylko i wyłącznie na przyjęcie dostawy przez odbiorcę oraz dokonanie czynności o charakterze technicznym związanym z przekazaniem gotówki. W szczegółach polega to na sprawdzeniu zgodności faktury z zamówieniem i dostawą, a następnie wystawieniu i złożeniu w banku polecenia przelewu. Zapłatę odroczoną w celu wykonania przez dłużnika czynności manipulacyjnych związanych z uregulowaniem zobowiązania traktuje się z reguły na równi z zapłatą gotówkową;
• handlowy (kupiecki) - występuje w przypadku wyznaczenia dłuższego terminu uregulowania należności przez odbiorcę (np. 30, 45, a nawet 90 dni); oznacza świadome finansowanie zapasów swego odbiorcy w celu stworzenia trwalszych kontaktów współpracy. Sprzedaż na kredyt oznacza odpowiedni wzrost kosztów u dostawcy. Wielkość tych kosztów można określić przyjmując za podstawę stopę oprocentowania kredytów wykorzystywanych przez sprzedającego lub stopę potrącaną przy dyskontowaniu weksli powiększoną o ryzyko możliwej niewypłacalności. W rzeczywistości koszt ten oznacza pomniejszenie ceny sprzedaży oferowanej odbiorcy.
Sprzedaż na kredyt umożliwia zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży poprzez rozszerzenie kręgu odbiorców, a więc prawdopodobnie może wpływać również na wzrost zysków. Wielkość sprzedaży na kredyt jest swoistego rodzaju „przymusem” wynikającym ze stosowanej praktyki przez inne konkurencyjne firmy dla zjednania sobie klientów.
Sprzedaż ratalna w wielu krajach stanowi dominującą formę sprzedaży konsumentom dóbr trwałego użytku o większej wartości. Sprzedaż na raty wpływa na zwiększenie obrotów i zysków dzięki zjednaniu klientów, którzy nie mogliby w innych sytuacjach zdecydować się na jednorazowy znaczny wydatek bez uprzedniego zgromadzenia większości oszczędności. Nabywca już po wpłacie pewnej kwoty staje się właścicielem towaru, regulując pozostałość przez dłuższy czas w równych ratach uwzględniających między innymi odsetki.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00