Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-09-27

INSTALACJE NA GAZ PŁYNNY W POJAZDACH

Sytuacja na rynku paliw, niemal codzienne podwyżki cen benzyny, zmusza wielu przedsiębiorców do poszukiwania oszczędności. Sposobem wyjścia z tej sytuacji może okazać się założenie w samochodach instalacji gazowej.

Dr inż. Zbyszek Bielecki
Urząd Dozoru Technicznego
Pierwszym z paliw gazowych jest gaz płynny LPG (Liquified Petroleum Gas) będący mieszaniną propanu i butanu. Przy ciśnieniu około 0,83 MPa i temperaturze otoczenia utrzymuje stan płynny i jego objętość jest 270 razy mniejsza od objętości w fazie gazowej. Przy spadku ciśnienia z fazy ciekłej przechodzi w fazę gazową i jest spalany jako gaz.
Drugim takim paliwem jest płynny gaz ziemny CNG (Compressed Natural Gas) sprężony, którego podstawowym składnikiem jest metan. Gaz ziemny jest tankowany do zbiornika pojazdu przy ciśnieniu 2,0-2,5 MPa.
Instalacja na gaz ziemny CNG powinna być projektowana na ciśnienie 26 MPa, na gaz płynny LPG na 3,0 MPa.
Zalety LPG
W związku z większą dostępnością gazu płynnego LPG (produkt jest otrzymywany w procesie rafinacji ropy naftowej) i niższych wymagań wytrzymałościowych dla instalacji, jest on popularniejszy od gazu ziemnego jako środek do napędu pojazdów i jest stosowany od dawna w wielu krajach.
W Holandii, Belgii, Danii czy Włoszech stosowanie gazu płynnego do napędu pojazdów jest coraz powszechniejsze. Ogółem obecnie na całym świecie porusza się ponad 5 milionów pojazdów napędzanych gazem LPG, z tego już około 350 tysięcy pojazdów w Polsce.
W wielu dużych miastach na świecie zarówno taksówki, jak i autobusy komunikacji miejskiej są napędzane gazem płynnym LPG ze względu na ochronę środowiska i niższe koszty eksploatacji.
Liczba oktanowa gazu LPG wynosi od 90 do 110. Jego spaliny zwierają tylko śladową ilość węglowodorów, tlenku węgla, przy całkowitym braku dwutlenku siarki i aldehydów oraz nie tworzą nagaru w silniku. Koszty eksploatacji pojazdów są o 30-40% niższe przy prawie niewyczuwalnym spadku mocy silnika.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00