Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. I FSK 724/18

Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Jakimowicz, po rozpoznaniu w dniu 25 sierpnia 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 936/17 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2017 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy K. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi

1.1. Wyrokiem z dnia 7 grudnia 2017 r., sygn. akt I SA/Po 936/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę Gminy K. (dalej: Gmina, skarżąca) na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 czerwca 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Wyrok ten zapadł na gruncie poniższego stanu sprawy.

W piśmie z dnia 28 lutego 2017 r. skarżąca przedstawiła opis stanu faktycznego, zgodnie z którym jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni wykonuje zadania własne, które są na nią nałożone odrębnymi przepisami prawa w ramach reżimu publicznoprawnego. Niektóre czynności wykonuje na podstawie umów cywilnoprawnych. W minionych latach skarżąca wytworzyła infrastrukturę wodno-kanalizacyjną. Obecnie wnioskodawczyni odpowiada za utrzymanie tej infrastruktury. W tym kontekście powołano się na art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 - dalej w skrócie: u.s.g.). Omawiana infrastruktura jest wykorzystywana do czynności polegających na odpłatnym dostarczaniu wody i odpłatnym odprowadzaniu ścieków z położonych na terenie skarżącej nieruchomości, należących do innych podmiotów. Do sieci wodno-kanalizacyjnej przyłączone są też inne budynki należące do wnioskodawczyni, wykorzystywane także do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków z budynków należących do skarżącej stanowi znikomą część całości dostarczanej wody i wszystkich odprowadzanych ścieków. Wnioskodawczyni nie realizowała inwestycji dla własnych potrzeb i nie utrzymuje wytworzonej inwestycji ze względu na własne potrzeby, ale ze względu na obowiązek zaspokajania zbiorowych potrzeb mieszkańców. Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków mieści się w ramach zadań własnych, polegających na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kanalizacji, które to zadania realizowane są na podstawie odpłatnych umów cywilnoprawnych. Należące do skarżącej budynki zostały przyłączone do infrastruktury jedynie przy okazji realizowania inwestycji w zakresie zadań własnych. Wnioskodawczyni nie wykorzystuje inwestycji do celów innych, niż wyżej wskazane, w szczególności nie wykorzystuje inwestycji do wykonywania jakichkolwiek czynności zwolnionych z VAT. Skarżąca jest w stanie precyzyjnie określić ilość zużytej wody i odprowadzonych ścieków przez podmioty zewnętrzne oraz ilość zużytej wody we własnych budynkach i odprowadzonych ścieków z własnych budynków, które to budynki są wykorzystywane przez wnioskodawczynię (w tym jej jednostki organizacyjne) do wykonywania czynności pozostających poza zakresem VAT. W przyszłości skarżąca planuje realizować zadania inwestycyjne związane z budową kanalizacji sanitarnej oraz z modernizacją infrastruktury wodociągowej. Uzupełniając na wezwanie organu opis stanu faktycznego, wnioskodawczyni wskazała, że realizuje w niektórych wymienionych we wniosku budynkach działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm. - dalej w skrócie: ustawa o VAT). Wskazano budynki, w których wnioskodawczyni realizuje zadania, względem których występuje jako podatnik. Wskazano również budynki, w których skarżąca realizuje działania, względem których nie występuje jako podatnik VAT. Budynek Urzędu Gminy jest przez wnioskodawczynię wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż część tego budynku jest wynajmowana. Poza tym jest to miejsce pracy pracowników, którzy uczestniczą w wykonywaniu czynności opodatkowanych, np. organizują finansowanie modernizacji świetlic wiejskich, rozliczają najem świetlic, wykonują czynności, które są związane z ogólnym funkcjonowaniem skarżącej jako podatnika VAT. Wnioskodawczyni przyjmuje, że budynek Urzędu Gminy jest także budynkiem, w którym skarżąca realizuje działania, w stosunku do których występuje jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą. Wyjaśniono, że budynkami wykorzystywanymi na potrzeby działalności oświatowej i opiekuńczej (budynkami szkól), salą sportową w B., halą sportową w K. oraz budynkiem mieszkalno-biurowym w K. zarządzają samorządowe jednostki budżetowe skarżącej. Pozostałymi budynkami, tj. budynkiem Urzędu Gminy, świetlicami wiejskimi, budynkami bibliotek, budynkiem OSP S., budynkiem po byłej szkole w W., budynkiem mieszkalnym w B. zarządza Urząd Gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00