Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10.06.2008, sygn. ILPB3/423-169/08-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/423-169/08-2/MM

W jakim momencie Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu opłat pobieranych za nielegalny pobór energii elektrycznej?


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2008 r. (data wpływu 11.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonuje obciążenia podmiotów z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej. Działanie takie zgodne jest z regulacją ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 89, poz. 625 ze zm.). Norma art. 57 ust. 1 cytowanej ustawy wskazuje bowiem, iż w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci, przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalnie pobrane paliwo lub energię w wysokości określonej w taryfach lub dochodzi odszkodowania na zasadach ogólnych. Opłata z tytułu nielegalnego poboru energii jest sankcją za pominięcie układu pomiarowego, a jej wysokość ustalana jest według Taryfy dla energii elektrycznej, a nie na podstawie faktycznego jej poboru (w przypadku Wnioskodawcy jest to Taryfa X na 2008 r. zatwierdzona przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją z dnia 18 grudnia 2007 r.). Elementami przedmiotowej opłaty są: szacunkowo określona ilość ukradzionej energii w przeliczeniu na prawdopodobny okres kradzieży wraz z ujęciem kWh pobranej przez urządzenia elektryczne będące w posiadaniu osoby bądź firmy kradnącej energię. Tak ustalona szacunkowo kwota stanowi bazę wyjściową do ostatecznego ustalenia opłaty sankcyjnej poprzez jej wielokrotność. Kradzież energii elektrycznej to działanie niepożądane z punktu widzenia dostawcy. Odbywa się bez jego wiedzy i aprobaty oraz zakłóca planową dostawę energii. Jest to czynność polegająca na pobieraniu energii bez zawarcia umowy lub z całkowitym albo częściowym pominięciem układu pomiarowo - rozliczeniowego oraz na ingerencji w ten układ mającej wpływa na fałszowanie pomiarów dokonanych przez układ pomiarowo rozliczeniowy. Wysokość kwoty, jaką ma zapłacić dany podmiot uzależniona jest od grupy do jakiej podmiot byłby zakwalifikowany jako odbiorca, a także okresu nielegalnego poboru energii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00