Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. IPPB3/423-1004/08-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB3/423-1004/08-2/MK

Czy równowartość brakującej gotówki w automatach w wyniku zdarzeń opisanych w stanie faktycznym, stanowi koszt uzyskania przychodu? Jeśli tak, to którym momencie stanowi koszt podatkowy i w jaki sposób powinno się to zdarzenie udokumentować?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2008 r. (data wpływu 8 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów z automatów o niskich wygranych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów z automatów o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się organizowaniem gier na automatach o niskich wygranych zgodnie z ustawą o grach i zakładach wzajemnych. Działalność ta polega na instalowaniu oraz późniejszej obsłudze należących do Jednostki automatów o niskich wygranych w punktach gier na automatach o niskich wygranych, czyli w barach, restauracjach, stacjach benzynowych, i innych miejscach spełniających wymogi przewidziane w ustawie. Miejsca te należą do osób trzecich, z którymi Spółka podpisuje umowy dzierżawy powierzchni pod automaty. Każdy automat wyposażony jest w liczniki rejestrujące wpłacone przez gracza środki pieniężne, jak również środki pieniężne wypłacone w trakcie gry. Warunki eksploatacji i użytkowania automatów są określone w § 7 - § 15 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych. Przed rozpoczęciem eksploatacji automatu, podlega on badaniu przez jednostkę upoważnioną przez Ministra Finansów, która wydaje opinię techniczną. Badaniu podlega między innymi bezpieczeństwo użytkowania, poprawność działania układów elektronicznych i elektromechanicznych oraz zabezpieczenie przed ingerencją z zewnątrz. Po przeprowadzeniu badań jednostka badająca zakłada plomby zabezpieczające przed ingerencją z zewnątrz. W przypadku wydania pozytywnej opinii, automat jest rejestrowany przez Ministerstwo Finansów. Automaty są rozliczne przynajmniej raz miesiącu przez odpowiedzialnego za dany punkt gier pracownika, w trakcie którego sporządza kartę rozliczeniową automatów do gier o niskich wygranych, będącą podstawą do późniejszego księgowania uzyskanych wyników w danym okresie rozliczeniowym. Karta rozliczeniowa zawiera między innymi informacje na temat kredytów wprowadzonych i wydanych z poszczególnych automatów, wynikających z wskazań liczników zainstalowanych w automatach. Na podstawie wskazań liczników Spółka dokonuje księgowania przychodów (kredyty wprowadzone) oraz kosztów (kredyty wydane) uzyskanych w automatach. Zdarzają się przypadki, że kwota wynikająca ze wskazań liczników nie odzwierciedla faktycznej ilości gotówki w danym automacie. Informacja na temat wartości brakującej gotówki jest również zamieszczona w karcie rozliczeniowej punktu gier. Przyczyny takiego stanu to między innymi włamania z kradzieżą do automatów, awarie liczników, używanie przez graczy fałszywych banknotów i monet lub inne działania przestępcze, powodujące rozbieżność pomiędzy zaewidencjonowanym dochodem automatu, a faktyczną ilością gotówki. Wszystkie powyższe sytuacje są od Jednostki całkowicie niezależne i niemożliwe do wyeliminowania. W przypadku każdego włamania do automatu zdarzenie to zgłaszane jest na policję w celu ustalenia sprawcy. Najczęściej jednak policja umarza śledztwo w wyniku niewykrycia sprawcy. Po każdej awarii liczników, są one wymieniane na nowe. W przypadkach przyjmowania przez automaty fałszywych środków pieniężnych lub innego oszukiwania czytników banknotów lub monet, podatnik niezwłocznie podejmuje działania w celu zapobiegania takim przypadkom, np. poprzez zastosowanie nowocześniejszych i lepiej zabezpieczonych urządzeń przyjmujących gotówkę. Nie ma jednak możliwości całkowitego wyeliminowania tego typu przypadków, ponieważ wraz z rozwojem techniki i stosowaniem nowocześniejszych metod zabezpieczeń, swoją wiedzę poszerzają także osoby dokonujące kradzieży i oszustw.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00