Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2011, sygn. ITPB2/415-225/11/IB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/415-225/11/IB

Czy jest możliwość wyeliminowania obowiązku pobierania w Polsce zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów uzyskiwanych za pracę na terytorium Norwegii?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej w Norwegii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z pracy najemnej w Norwegii.

Wezwaniem z dnia 9 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego.

Pismem z dnia 14 czerwca 2011 r. (data wpływu) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.

W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka podpisała kontrakty na realizację prac budowlanych na terenie Norwegii. W styczniu br. do Norwegii do pracy przy pracach montażowo-budowlanych zostali czasowo oddelegowani pracownicy Spółki. Z każdym z pracowników zawarte zostało indywidualne porozumienie zmieniające czasowo dotychczas obowiązującą umowę o pracę. Jako miejsce wykonywania pracy określono miejscowość w Norwegii, na terenie której trwają prace budowlano-montażowe. Spółka nie posiada w Norwegii zakładu w rozumieniu art. 5 zawartej Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (zwana dalej Konwencją). Żaden z pracowników - według stanów z miesiąca stycznia 2011 r. - nie przebywał w Norwegii przez okres lub okresy przekraczające 183 dni w każdym dwunastomiesięcznym okresie liczonym od dnia 25 maja 2010 r. - czyli od momentu wejścia w życie Konwencji. Nie naruszone zostały więc uregulowania zawarte w art. 14 Konwencji. Od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom za miesiąc styczeń 2011 r. (za pracę w Polsce i w Norwegii) Spółka pobrała zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce. Jednocześnie norweski urząd podatkowy zobligował Spółkę do naliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy w Norwegii od przychodów uzyskanych za pracę na terytorium Norwegii i została poinformowana, że zawsze od wynagrodzeń wszystkich pracowników w Norwegii należy odprowadzić zaliczkę na podatek. Urząd norweski stwierdził bezpośrednio, że w przypadku pracy w Norwegii należy odprowadzić zaliczkę na podatek nawet wtedy, gdy obowiązek podatkowy pracownika w Norwegii jest ograniczony przez umowę podatkową. W zaistniałej sytuacji, za miesiąc styczeń 2011 r. odprowadzone zostały zaliczki na podatek dochodowy w Polsce i w Norwegii. Jeżeli pracownicy w następnych miesiącach będą pracować w Norwegii, to również od ich przychodów należałoby odprowadzać dwie zaliczki na podatek dochodowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00