Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21.02.2014, sygn. ILPB2/415-1118/13-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB2/415-1118/13-2/TR
Obowiązki płatnika.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:
- prawidłowe odnośnie do pierwszego z zadanych pytań,
- nieprawidłowe odnośnie do drugiego z zadanych pytań.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.
- Zgodnie z zapisami art. 42 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2012 r., poz. 1356 z późn. zm.), minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określa, w drodze rozporządzenia, tryb doprowadzania i przyjmowania osób, o których mowa w art. 40, do izb wytrzeźwień, jednostek Policji, innych placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zwalniania z tych izb, jednostek i placówek, a także organizację izb wytrzeźwień oraz innych placówek, z uwzględnieniem wymagań dotyczących kwalifikacji pracowników i warunków technicznych pomieszczeń, zakres opieki zdrowotnej nad doprowadzonymi tam osobami oraz maksymalną wysokość opłat związanych z pobytem w izbie wytrzeźwień, innej placówce utworzonej lub wskazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego lub w jednostce Policji.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2004 r. w sprawie trybu doprowadzania, przyjmowania i zwalniania osób w stanie nietrzeźwości oraz organizacji izb wytrzeźwień i placówek utworzonych lub wskazanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2004 r. Nr 20, poz. 192 z późn. zm.), za pobyt w izbie naliczano opłaty.
Dłużnik złożył wniosek o umorzenie należności za pobyt w izbie wytrzeźwień, na co w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem strony lub interesem publicznym zezwalają przepisy ustawy o finansach publicznych oraz Ordynacji podatkowej.
Decyzją z dnia 22 stycznia 2013 r. Prezydent Miasta działający na podstawie art. 55, art. 61 ust. 1 pkt 2, art. 64 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z art. 67 ustawy o finansach publicznych oraz art. 104 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, umorzył dłużnikowi należność główną za pobyt w Izbie Wytrzeźwień w kwocie 120,00 zł wraz z kosztami upomnienia w wysokości 8,80 zł. - Biuro Cmentarza Komunalnego pobiera opłaty za usługi cmentarne na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalenia opłat za usługi cmentarne na cmentarzu komunalnym. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), ustalenie wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej należy do kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Usługami takimi są usługi powszechnie dostępne, zaspokajające w sposób bieżący i nieprzerwany szczególne kwalifikowane potrzeby ludności, tj. potrzeby o charakterze użyteczności publicznej (a więc potrzeby elementarne, podstawowe i występujące powszechnie). Usługi cmentarne należą do tej kategorii usług.Ponieważ opłaty za usługi cmentarne są należnościami o charakterze cywilnoprawnym, ulg w stosunku do powyższych opłat dokonywać można na podstawie uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 października 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Miastu na prawach powiatu lub jego jednostkom podległym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organów i osób uprawnionych do udzielania ulg.Z dłużnikami, którzy nie są w stanie uregulować na bieżąco opłat za poszczególne usługi cmentarne, Prezydent Miasta zawiera umowy oparte na przepisach ww. uchwały, na podstawie których rozkłada należność główną na raty oraz umarza kwotę odsetek.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right