Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2017, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.355.2017.1.BD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.355.2017.1.BD

Czy cała kwota, która została bezpodstawnie i bezprawnie pobrana ze środków Związku przez ówczesnego przewodniczącego Komisji Zakładowej Związku i następnie przez niego wydatkowana (na jego własne cele), po czym została przez niego częściowo zwrócona do środków Związku (co do pozostałej części toczyć się będzie odrębne postępowanie sądowe) korzystać będzie ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 października 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwoty:

  • zwróconej Wnioskodawcy uprzednio bezprawnie pobranej ze środków Związku - jest prawidłowe,
  • niezwróconej (niewyegzekwowanej) Wnioskodawcy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwoty:

  • zwróconej Wnioskodawcy uprzednio bezprawnie pobranej ze środków Związku,
  • niezwróconej (niewyegzekwowanej) Wnioskodawcy.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Związek) działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1881). Wnioskodawca jest osobą prawną, której przedmiotem działalności jest wyłącznie działalność związków zawodowych (PKD 94.20.Z). Wnioskodawca, osiąga przychody przede wszystkim ze składek członkowskich, które przeznacza i wydatkuje na cele statutowe. Władzą wykonawczą w Związku, mogącą dysponować jego majątkiem, jest Komisja Zakładowa, składająca się z członków - w tym przewodniczącego. Należy zaznaczyć, że przewodniczący nie jest uprawniony do samodzielnego reprezentowania Związku i podejmowania samodzielnie ważnych uchwał Komisji. Komisja Zakładowa z zasady realizuje zadania władzy wykonawczej, udzielając upoważnienia co najmniej dwóm swoim członkom.

W trakcie roku podatkowego ówczesny przewodniczący Komisji Zakładowej Związku, działając bez wiedzy pozostałych członków Związku (w tym członków Komisji), wypłacał środki z majątku Związku, które następnie przeznaczał na realizację własnych celów. Gdy pozostali członkowie Związku powzięli informację o zaistniałej sytuacji, zgłosili podejrzenie popełnienia czynu zabronionego do odpowiedniej jednostki prokuratury, która prowadzi postępowanie zgodnie z postanowieniami Kodeksu postępowania karnego. Przewodniczący Związku częściowo zwrócił wypłacone przez niego środki z majątku Związku, jednakże część tych środków nie została jeszcze zwrócona. Ponadto, przewodniczący Związku przygotowywał projekty uchwał Komisji Zakładowej Związku, pod którymi jako jedyny składał podpis (pomijając pozostałych członków Komisji). Uchwały te miały uzasadniać bezpodstawne i bezprawne wypłacanie środków z majątku Związku. Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca będzie dochodził zwrotu niezwróconej kwoty w odrębnym postępowaniu sądowym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00