Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21.05.2020, sygn. 0115-KDIT2.4011.159.2020.2.ENB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.159.2020.2.ENB

Zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a oraz 50% kosztów uzyskania przychodów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 kwietnia 2020 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego oraz możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest polskim pracownikiem badawczo-dydaktycznym, zarejestrowanym w bazie ekspertów Komisji Europejskiej. Od 2017 r. jest zaangażowana jako ekspert zewnętrzny do oceny projektów naukowo - badawczych finansowanych przez Unię Europejską w ramach Programu Horyzont 2020. Praca jest wykonywana na podstawie imiennych kontraktów zawartych z A., która zarządza programami Komisji Europejskiej w dziedzinie nauki i innowacji. W 2017 r. podpisała imienny kontrakt z A. Kontrakt ten obejmował m.in. opis przedmiotu pracy i warunki jej wykonywania. Kontrakt zawierał stwierdzenie, że nie stanowi on umowy o pracę. Praca wykonana w 2017 r. obejmowała takie czynności jak: obowiązkowy udział w briefingu/ szkoleniu online (będący warunkiem przystąpienia do pracy i wliczany do czasu pracy), zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych, pod nadzorem wyznaczonego z ramienia Komisji Europejskiej pracownika, który sprawował kontrolę nad postępem w realizacji przydzielonych ekspertowi zadań oraz udział w spotkaniach ekspertów i w panelu ekspertów w biurze Komisji Europejskiej w Luksemburgu. Obecność na spotkaniach była sprawdzana i potwierdzana podpisem dwa razy dziennie. Termin wykonania zdalnych ewaluacji i spotkań w siedzibie Komisji został ustalony i podany przez Agencję Komisji Europejskiej. Za wykonaną pracę otrzymano wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej oraz zwrot kosztów dojazdu i diety. Umowa przewidywała górne ograniczenie wynagrodzenia. Po wykonaniu pracy wynagrodzenie otrzymano z Komisji Europejskiej. W 2017 r. Wnioskodawczyni podpisała imienny kontrakt z A. Kontrakt ten obejmował m.in. opis przedmiotu pracy i warunki jej wykonywania. Kontrakt zawierał stwierdzenie, że nie stanowi on umowy o pracę. Praca wykonana w 2018 r. polegała na udziale w szkoleniu zdalnym (będącym warunkiem przystąpienia do pracy i wliczanym do czasu pracy) oraz zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych, pod nadzorem wyznaczonego z ramienia Komisji Europejskiej pracownika, który sprawował kontrolę nad postępem w realizacji przydzielonych ekspertowi zadań. Termin wykonania zdalnych ewaluacji i spotkań został ustalony i podany przez Agencję Komisji Europejskiej. Za wykonaną pracę otrzymano wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej. Umowa przewidywała górne ograniczenie wynagrodzenia. Po wykonaniu pracy wynagrodzenie otrzymano z Komisji Europejskiej. W 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała imienny kontrakt z A. Komisji Europejskiej. Kontrakt ten obejmował m.in. opis przedmiotu pracy i warunki jej wykonywania. Kontrakt zawierał stwierdzenie, że nie stanowi on umowy o pracę. Praca wykonana w 2018 i 2019 r. obejmowała takie czynności jak: obowiązkowy udział w briefingu/ szkoleniu online (będący warunkiem przystąpienia do pracy i wliczany do czasu pracy), zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych, pod nadzorem wyznaczonego z ramienia Komisji Europejskiej pracownika, który sprawował kontrolę nad postępem w realizacji przydzielonych ekspertowi zadań oraz udział w spotkaniach ekspertów i w panelu ekspertów w biurze Komisji Europejskiej w Luksemburgu. Obecność na spotkaniach była sprawdzana i potwierdzana podpisem dwa razy dziennie. Termin wykonania zdalnych ewaluacji i spotkań został ustalony i podany przez Agencję. Za wykonaną pracę otrzymano wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej oraz zwrot kosztów dojazdu i diety. Umowa przewidywała górne ograniczenie wynagrodzenia. Po wykonaniu pracy wynagrodzenie otrzymano z Komisji Europejskiej. W 2019 r. Wnioskodawczyni podpisała imienny kontrakt z A. Komisji Europejskiej. Kontrakt ten obejmował m.in. opis przedmiotu pracy i warunki jej wykonywania. Kontrakt zawierał stwierdzenie, że nie stanowi on umowy o pracę. Praca wykonywana w 2019 r. oraz w 2020 r. polegała na udziale w szkoleniu zdalnym (będącym warunkiem przystąpienia do pracy i wliczanym do czasu pracy) oraz zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych, pod nadzorem wyznaczonego z ramienia Komisji Europejskiej pracownika, który sprawował kontrolę nad postępem w realizacji przydzielonych ekspertowi zadań. Termin wykonania ewaluacji był podany przez Agencję Komisji Europejskiej. Za wykonaną pracę otrzymano oraz otrzyma się wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej. Po wykonaniu pracy wynagrodzenie otrzymano oraz otrzyma się z Komisji Europejskiej. Analogiczne polecenia prac wskazanych przez Komisję Europejską mogą zdarzać się w przyszłości- w zależności od wpływających wniosków o finansowanie z programu Horyzont 2020 bądź innych programów lub projektów Komisji (zdarzenie przyszłe). Dochody uzyskane w wyniku zawieranych w ramach zdarzeń przyszłych umów z jednostkami organizacyjnymi Komisji Europejskiej dotyczącymi prac w charakterze eksperta na zasadach analogicznych dot. tych opisanych w stanie faktycznym, tj., na pracy zdalnej (za pośrednictwem Internetu) oraz (na życzenie Komisji Europejskiej) na fizycznym uczestnictwie w pracach ekspertów w biurze Komisji Europejskiej. Za wykonaną pracę zostanie wypłacone wynagrodzenie w formie ryczałtu za każdy dzień pracy na rzecz Komisji Europejskiej oraz w przypadku wymaganej podróży na spotkania także zwrot kosztów dojazdu oraz diety. Wynagrodzenie otrzymywane będzie z Komisji Europejskiej. W wiadomości mailowej otrzymanej w lutym 2020 r. z A. Komisji Europejskiej pracownik wskazał, że eksperci nie podlegają regulaminowi pracowniczemu urzędników ani warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot.

Ponadto w przesłanym uzupełnieniu Wnioskodawczyni wyjaśniła, że Jej zdaniem jest twórcą w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231, z późn. zm.). Jest pracownikiem badawczo-dydaktycznym polskiej uczelni wyższej, wykonującym pracę dla jednostek Komisji Europejskiej jako ekspert zewnętrzny do oceny projektów naukowo - badawczych finansowanych przez Unię Europejską w ramach Programu Horyzont 2020. Kontrakty podpisywane z jednostkami Komisji Europejskiej zawierają klauzule dotyczące praw autorskich do wyników pracy. W rozumieniu Wnioskodawczyni ewaluacja/recenzja może być uważana jako utwór, gdyż biorąc pod uwagę szeroką definicję utworu przyjętą na gruncie ustawy -przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór) ( Art. 1.1. ). Ponadto, ewaluacje Wnioskodawczyni sporządza w formie pisemnej, zaś 2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: 1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe). W rozumieniu prawa autorskiego jako twórczy uznaje się taki rezultat działalności, który na tyle związany jest z osobą twórcy, by było mało prawdopodobne, aby inna osoba podejmująca identycznie skierowany wysiłek twórczy uzyskała taki sam rezultat. Zdaniem Wnioskodawczyni jest wysoce nieprawdopodobne, by dwóch recenzentów napisało dokładnie taką samą recenzję, używając tych samych słów i zdań. Ponadto, recenzja powinna być oryginalna, gdyż jest to analiza i ocena konkretnego projektu. Zdaniem Wnioskodawczyni twórczy, indywidualny charakter łączyć należy nie tylko z treścią i merytoryczną zawartością opinii, lecz także z indywidualnym sposobem jej skonstruowania. Zdaniem Wnioskodawczyni wykonane i w przyszłości wykonywane przez Wnioskodawczynię recenzje mogą być uważane za należące do 8) działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej. Kontrakty Wnioskodawczyni podpisywała z A., która odpowiada za finansowanie badań i innowacji oraz zarządza dotacjami UE na badania naukowe. Kontrakty podpisywane z jednostkami Komisji Europejskiej zawierają klauzule dotyczące przekazania praw autorskich do wyników pracy. Wnioskodawczyni przytacza tłumaczenie artykułu 10 kontraktu - WŁASNOŚĆ I WYKORZYSTANIE WYNIKÓW (W TYM WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ) (w zależności od kontraktunazwa jednostki Komisji Europejskiej lub Unia Europejska) [Nazwa jednostki KE lub Unia Europejska (UE)] uzyskuje pełną własność wyników uzyskanych w ramach umowy (w tym prawa autorskie i inne prawa własności intelektualnej lub przemysłowej). [Nazwa jednostki KE lub UE] uzyskuje te prawa przez cały okres ochrony własności intelektualnej, począwszy od momentu, gdy wyniki są dostarczone przez eksperta i zatwierdzone przez A. Takie dostarczenie i zatwierdzenie uważa się za stanowiące skuteczną cesję praw. To przeniesienie praw jest bezpłatne. Kontrakt nie przewiduje zróżnicowania wynagrodzenia ze względu na rodzaje wykonywanych prac, gdyż do zadań eksperta należy wyłącznie wykonanie pracy związanej z pomocą w ocenie wniosków: obowiązkowy udział w briefingu/ szkoleniu online (będący warunkiem przystąpienia do pracy i wliczany do czasu pracy), zdalnej (za pośrednictwem Internetu) ocenie, w wyznaczonym okresie, przekazanych wniosków grantowych, pod nadzorem wyznaczonego z ramienia Komisji Europejskiej pracownika, który sprawował kontrolę nad postępem w realizacji przydzielonych ekspertowi zadań oraz udział w spotkaniach ekspertów i w panelu ekspertów w biurze Komisji Europejskiej w Luksemburgu (w zależności od kontraktu niektóre oceny były tylko zdalne). Recenzje przekazywane były i będą w określonym w kontraktach terminach jednostkom Komisji Europejskiej za pomocą specjalnego narzędzia online.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00