Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2010 nr 8 poz. 24
Wersja archiwalna od 2010-07-27 do 2011-03-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Ministra Infrastruktury rok 2010 nr 8 poz. 24
Wersja archiwalna od 2010-07-27 do 2011-03-10
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

ZARZĄDZENIE Nr 27 MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 28 czerwca 2010 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Kolejnictwa

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323) zarządza się, co następuje:

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 1

Zatwierdza się statut Instytutu Kolejnictwa, stanowiący załącznik do zarządzenia.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 2

Traci moc zarządzenie nr 16 Ministra Infrastruktury z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie zatwierdzenia statutu Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (Dz. Urz. Ml Nr 4, poz. 19).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Infrastruktury

Cezary Grabarczyk

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

Załącznik do zarządzenia nr 27 Ministra Infrastruktury
z dnia 28 czerwca 2010 r. (poz. 24)

STATUT

Instytutu Kolejnictwa

Instytut Kolejnictwa kontynuuje działalność i tradycje Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa, powołanego w roku 1951 na bazie Referatu Doświadczalnego Parowozów Ministerstwa Komunikacji, przekształconego w roku 1958 w Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa, a w roku 1987 w Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Instytut Kolejnictwa, zwany dalej „Instytutem”, działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz. U. z 2008 r. Nr 159, poz. 993 oraz z 2009 r. Nr 168, poz. 1323), zwanej dalej „ustawą”;

2) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu łączenia, podziału, reorganizacji i likwidacji jednostek badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 90, poz. 996);

3) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie reorganizacji Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie (Dz. U. Nr 75, poz. 475);

4) niniejszego statutu.

§ 2

Instytut posiada osobowość prawną.

§ 3

Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa.

§ 4

Instytut może tworzyć jednostki organizacyjne poza siedzibą.

§ 5

Instytut może używać okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i nazwą Instytutu w otoku.

§ 6

Instytut może używać znaku graficznego (symbolu) i skróconej nazwy „IK”.

§ 7

Organem sprawującym nadzór nad Instytutem jest minister właściwy do spraw transportu.

Rozdział 2

Przedmiot i zakres działania Instytutu

§ 8

1. Instytut inicjuje i prowadzi badania naukowe i prace badawczo-rozwojowe ukierunkowane na:

a) rozwiązywanie złożonych problemów modernizacji infrastruktury kolejowej i miejskiego transportu szynowego,

b) doskonalenie technologii przewozów pasażerów i ładunków środkami transportu szynowego,

c) zmniejszanie ryzyka eksploatacji transportu szynowego w warunkach jego normalnego działania i w stanach zagrożeń,

d) naukowo-techniczne wsparcie projektowania, budowy i eksploatacji kolei dużych prędkości,

e) zintegrowanie polskiej sieci kolejowej z siecią europejską,

f) minimalizację oddziaływań transportu szynowego na środowisko naturalne oraz ułatwianie dostępu do tego transportu osobom niepełnosprawnym.

2. Zakresem działań, o których mowa w ust. 1, ukierunkowanych na wdrażanie i upowszechnianie wyników prowadzonych prac, są objęte następujące obszary:

a) dróg kolejowych i dróg miejskiego transportu szynowego,

b) pojazdów szynowych,

c) przewozów pasażerów i ładunków oraz logistyki i analiz rynku transportowego,

d) sterowania ruchem i automatyki,

e) telekomunikacji i teleinformatyki,

f) sieci trakcyjnej, zasilania trakcji elektrycznej oraz urządzeń i systemów nietrakcyjnych,

g) materiałów oraz elementów, zespołów i konstrukcji stosowanych w transporcie szynowym,

h) ochrony środowiska naturalnego oraz dostępności transportu szynowego dla osób niepełnosprawnych,

i) bezpieczeństwa publicznego i technicznego w transporcie szynowym,

j) wykorzystania transportu szynowego dla obronności kraju,

k) analiz ekonomicznych w transporcie szynowym,

I) modelowania systemów i procesów transportu szynowego.

3. Działania Instytutu obejmują w szczególności:

a) rozwijanie teorii i metod badawczych w obszarach objętych zakresem działalności Instytutu,

b) współuczestnictwo w kluczowych projektach dotyczących rozwoju i modernizacji sieci kolejowej w Polsce oraz rozwoju sieci komunikacyjnych w aglomeracjach,

c) udział w europejskiej przestrzeni badawczej poprzez uczestnictwo w programach i projektach UE,

d) rozwiązywanie problemów modernizacji infrastruktury transportu szynowego,

e) tworzenie nowych rozwiązań w zakresie transportu szynowego, w tym o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa pasażerów, ładunków i środowiska naturalnego,

f) badanie nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,

g) opracowywanie i opiniowanie standardów oraz działania prenormatywne w zakresie elementów infrastruktury transportu szynowego, procesów transportowych i bezpieczeństwa przewozów,

h) opracowywanie wymagań dotyczących nowych systemów, wyrobów, technologii, wyposażenia technicznego i materiałów w transporcie szynowym, ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu i ochrony środowiska,

i) rozwój metod monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska,

j) opracowywanie ekspertyz dotyczących zagadnień technicznych, technologicznych i eksploatacyjnych transportu szynowego oraz wykonywanie innych prac usługowo-badawczych, w tym zadań doradczych oraz usług konsultacyjnych, objętych działalnością Instytutu,

k) sporządzanie opinii i ekspertyz dla organów administracji publicznej i organów wymiaru sprawiedliwości,

I) opracowywanie analiz i ocen dotyczących stanu rozwoju nauki i techniki w zakresie działalności Instytutu, a także propozycji dotyczących wykorzystania osiągnięć światowych,

m) wytyczanie kierunków rozwoju w dziedzinach objętych działalnością Instytutu,

n) współpraca z krajowymi i zagranicznymi placówkami naukowymi,

o) udział w pracach legislacyjnych dotyczących polskiej i europejskiej sieci kolejowej,

p) sprawowanie nadzoru autorskiego nad wdrażaniem nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych,

q) prowadzenie działalności normalizacyjnej, certyfikacyjnej i aprobacyjnej, a także w zakresie metrologii, wynalazczości oraz ochrony własności przemysłowej i intelektualnej.

§ 9

Instytut wnosi wkład do rozwoju i upowszechniania wiedzy z zakresu transportu szynowego poprzez:

1) inicjowanie i prowadzenie kursów i szkoleń specjalistycznych z pełnym przygotowaniem materiałów dydaktycznych (książki, skrypty, wybrane zbiory tematyczne),

2) upowszechnianie wyników badań naukowych i prac rozwojowych poprzez własne regularne wydawnictwa,

3) organizowanie konferencji i sympozjów naukowych,

4) współorganizowanie ze szkolnictwem wyższym studiów podyplomowych,

5) udział pracowników Instytutu w procesie dydaktycznym szkół wyższych,

6) szkolenie własnej kadry badawczej poprzez kursy metod badawczych, seminaria doktoranckie i seminaria specjalistyczne.

§ 10

1. W zakresie swojego działania Instytut może wykonywać w sposób ciągły zadania szczególnie ważne dla planowania i realizacji polityki państwa, zwłaszcza w zakresie związanym z bezpieczeństwem publicznym, obronnością, i bezpieczeństwem kraju, a także edukacją i jakością życia obywateli, dotyczące zwłaszcza:

a) opracowywania i opiniowania standardów w zakresie rynków pracy, ochrony zdrowia, ochrony pracy i zabezpieczenia społecznego,

b) ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej, gospodarki bogactwami i zasobami naturalnymi, rozwoju społeczeństwa informacyjnego, bezpieczeństwa technicznego, energetycznego i bezpieczeństwa transportu,

c) standardów produktów i usług, a także warunków przestrzegania tych standardów,

d) monitoringu i zapobiegania skutkom zjawisk i wydarzeń mogących stwarzać zagrożenie publiczne, w tym zapobiegania skutkom katastrof naturalnych lub technicznych, noszących znamiona klęski żywiołowej.

2. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie działalności:

a) usługowej,

b) handlowej,

c) wytwórczej.

Rozdział 3

Postanowienia szczególne

§ 11

1. Rada Naukowa składa się z 14 członków.

2. Organizację, zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.

§ 12

Dyrektor Instytutu może:

1) powołać Sekretarza Naukowego Instytutu;

2) ustanowić pełnomocników do realizacji określonych zadań, ustalając zakres i czas ich umocowania;

3) ustanowić prokurę.

Rozdział 4

Postanowienia końcowe

§ 13

Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw transportu.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00