Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 113
Wersja aktualna od 2016-10-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 113
Wersja aktualna od 2016-10-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 57
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 27 października 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2337/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 września 2016 r. na balonie Linstrand LBL 105A, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

W dniu zdarzenia pilot (nalot 38 h jako dowódca) przygotował balon do lotu i udzielił trójce pasażerów instrukcji w zakresie zachowywania się w czasie lotu oraz zaprezentował przyjmowanie prawidłowej sylwetki ciała do lądowania. Wystartował o 18:50 LMT z łąki położonej nad rzeką Odrą w Opolu. Po starcie balon leciał w kierunku południowo-wschodnim. Lot balonu przebiegał zgodnie z planem i po około 50 minutach od startu pilot przystąpił do podejścia do lądowania. Poinformował pasażerów, że za chwilę odbędzie się lądowanie i przypomniał o konieczności przyjęcia odpowiednich sylwetek ciała. Przyziemienie zostało wykonane na płaskiej łące, przy prędkości poziomej oszacowanej na 1-2 m/s. Balon niemal natychmiast zatrzymał się, a pilot i pasażerowie opuścili kosz o własnych siłach. Nikt nie zgłaszał doznania jakichkolwiek obrażeń ciała. Następnego dnia pilot dowiedział się, że po powrocie do domu pasażerka zaczęła odczuwać dolegliwości kończyn dolnych. Z uzyskanych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, informacji wynika, że pasażerka doznała obrażeń ciała o charakterze lekkim, które mogły nastąpić podczas przyziemienia balonu. Pasażerka nie była w stanie stwierdzić, co było przyczyną doznania przez nią obrażeń ciała. Na podstawie materiału filmowego udostępnionego przez PKBWL można było obiektywnie potwierdzić oświadczenie pilota, że zarówno przed startem, jak i przed lądowaniem instruował pasażerów w zakresie zachowania się w koszu oraz przyjmowania prawidłowych sylwetek ciała. Pasażerka była w butach na płaskiej podeszwie i bez trudu poruszała się po lądowaniu. Nie stwierdzono, żeby lądowanie balonu odbyło się z dużą prędkością pionową. Nie było możliwości zweryfikowania, jaką sylwetkę ciała podczas lądowania faktycznie przyjęła pasażerka, która doznała obrażeń.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00