Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 238
Wersja aktualna od 2016-12-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2016 poz. 238
Wersja aktualna od 2016-12-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 169
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 grudnia 2016 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 739/2010

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 lipca 2010 r. na samolocie 3Xtrim, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5- Uszkodzenie konstrukcji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

W dniu 16 lipca 2010 r. na lotnisku we Włocławku załoga samolotu 3xtrim brała udział w treningu kadry narodowej mikrolotów. Loty rozpoczęto o godzinie 12.30 czasu lokalnego. Loty były obserwowane przez trenera mikrolotów. Wykonywane zadanie na zgrupowaniu polegało na precyzji przyziemienia, bez hamowania, na utwardzonej powierzchni (asfalt). Loty były wykonywane z prawym kręgiem według procedury natychmiastowego startu po lądowaniu. W czasie przeglądu przedstartowego i podczas wykonywania pierwszych 4 lądowań i startów pilot nie zauważył jakichkolwiek zmian w wyglądzie konstrukcji podwozia ani w charakterystyce lotu. Profil piątego lądowania nie odbiegał od poprzednich, a przyziemienie nastąpiło przy prędkości ok. 80 km/h. Zaraz po przyziemieniu pilot usłyszał głuchy odgłos i poczuł samoistne hamowanie samolotu. W czasie dobiegu nie używał hamulca. Samolot zatrzymał się ok. 80 metrów od miejsca przyziemienia. Po zakończonym dobiegu pilot wyłączył silnik i opuścił wraz z nawigatorem samolot. Zauważył, że z samolotu wycieka paliwo (w zbiorniku było ok. 20 litrów). Kiedy paliwo przestało wyciekać przepchnięto samolot na trawiastą część lotniska. O zdarzeniu pilot natychmiast powiadomił głównego inżyniera zakładów 3Xtrim w Bielsku-Białej oraz właściciela samolotu. Właściciel samolotu podjął decyzję o przetransportowaniu samolotu do Bielska-Białej w celu dokonania napraw.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Z uwagi na przesłanie zgłoszenia dopiero po 5 dniach od zdarzenia i zabraniu samolotu z miejsca zdarzenia, co uniemożliwiło oględziny samolotu przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” oraz nieprzesłanie do PKBWL oceny przyczyn uszkodzeń samolotu przez użytkownika/właściciela/producenta, PKBWL podjęła decyzję o zakończeniu badania bez ustalenia przyczyny wypadku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

p.o. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00