Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 126
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 126
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 122
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 283/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 marca 2014 r. na samolocie EMBRAER 170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa ULC.

Podczas postoju w Gdańsku, na stanowisku nr 10 pracownik agenta handlingowego uszkodził w trakcie obsługi naziemnej gniazdo zasilania zewnętrznego. Zdarzenie miało miejsce ok godz. 16.15 LT. Kierowca ciągarki odpowiedzialny za odstawienie agregatu GPU wbrew procedurze O 2.1 pkt 10.7 (obsługa agregatu naziemnego) nie odłączył kabla zasilającego od SP, podłączył dyszel agregatu do ciągarki i rozpoczął holowanie agregatu w efekcie doprowadzając do uszkodzenia gniazda w SP. Kierowca posiadał wszelkie niezbędne uprawnienia do poruszania się pojazdami po płycie lotniska i obsługi agregatu. W trakcie oględzin uszkodzenia stwierdzono, że piny gniazda były wykrzywione na skutek wyrwania wtyczki zasilania z gniazda przez ciągarkę spalinową. Dodatkowo jeden z zamków panelu zamykającego zewnętrzne gniazdo zasilania zgodnie z MEL 24-42-00 i procedurami obsługowymi zgodnie z (125AL) był niesprawny. Samolot został dopuszczony do lotu AMM 24-42-00-040-801-A rewizja 37.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia lotniczego był brak właściwej sekwencji czynności podczas odłączania GPU.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Zdarzenie zostało omówione z personelem agenta handlingowego, celem przypomnienia zasad właściwej eksploatacji agregatów GPU.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00