Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 308
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 308
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 298
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2000/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 września 2015 r. na samolotach Partenaria P-68 oraz Boeing 73 7-800, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „El – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot samolotu Partenavia P-68 (P-68) planując lot na trasie EPMO-EVRA otrzymał od służb kontroli ruchu lotniczego TWR EPMO zezwolenie na standardowy odlot według procedury SID BAMSO 2J, której parametry trasy przebiegają w bezpiecznej odległości od strefy podejścia końcowego na drogę startową (RWY) 26. Po starcie samolotu P-68 kontroler ruchu lotniczego APP Warszawa zaobserwował na wskaźniku radarowym, że pilot wykonał zakręt w prawo o 180 stopni na kurs wschodni we wznoszeniu do wysokości 1700 ft, nie realizując elementów przydzielonej procedury standardowego odlotu. W wyniku wykonanych przez pilota manewrów, samolot zbliżył się do strefy podejścia na RWY 26, gdzie w fazie podejścia końcowego znajdował się samolot Boeing 737-800. Ze względu na potencjalne niebezpieczeństwo, kontroler ruchu lotniczego przerwał podejście samolotu Boeing 737-800.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zgodnie z przesłanymi za pośrednictwem francuskiej komisji ds. badania incydentów lotniczych wyjaśnieniami operatora samolotu Partenavia P-68, przyczyną zdarzenia lotniczego był brak możliwości realizacji przez samolot parametrów standardowego odlotu spowodowany m.in. silnym zachodnim wiatrem, co utrudniło wznoszenie samolotu. Pilot w przesłanych wyjaśnieniach przyznał, że w takich przypadkach powinien z wyprzedzeniem poinformować służby ruchu lotniczego o trudnościach w wykonaniu instrukcji odlotowych.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00