Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 316
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 316
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 306
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2130/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2015 r. na szybowcu SZD-48-3 Jantar Std. 3, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H5 – Niezdolność”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 03.10.2015 r. w godzinach porannych pilot przybył na lotnisko Żar (EPZR) w celu wykonania lotu żaglowo-falowego. Po wyhangarowaniu szybowców pilot uczestniczył w odprawie przedlotowej, na której przedstawiono prognozę pogody i sytuację ruchową w rejonie lotniska. Następnie piloci udali się do kwadratu. O godzinie 10:00 rozpoczęły się loty. Pilot szybowca Jantar Std. 3 ze znakami ogonowymi DC wystartował o godzinie 10:46. Po wyczepieniu się na wysokości 670 m rozpoczął swobodny lot żaglowy na zboczu góry Żar, a następnie latał w rejonie lotniska. W tym dniu warunki do lotu były bardzo dobre, spokojne powietrze, brak większej turbulencji i kontakt z falą na wysokości około 600 m na trawersie góry Żar nad jeziorem Międzybrodzkim. Około godziny 16.00 na wysokości około 1800 m w rejonie Jeziora Międzybrodzkiego i góry Żar, szybowiec Jantar Std. 3 był obserwowany przez dwóch pilotów wykonujących lot w tym samym polu falowym. Po kolejnym nawrocie piloci stwierdzili, że nigdzie nie widzą latającego z nimi szybowca Jantar Std. 3. Jednego z tych pilotów, który wykonywał swój pierwszy samodzielny lot na fali, fakt ten bardzo zdziwił, ponieważ obserwował on bardzo uważnie przestrzeń dookoła swojego szybowca, aby zachować maksymalne bezpieczeństwo lotu. W tym samym czasie pilot przebywający na lotnisku w kwadracie oraz wędkarz łowiący ryby nad jeziorem, zaobserwowali szybowiec wykonujący ustalony korkociąg nad zachodnim zboczem góry Żar. Pilot obserwujący całą sytuację z kwadratu, naliczył cztery zwitki korkociągu nim szybowiec schował się za zboczem góry. Jeszcze przez chwilę miał nadzieję, że szybowiec po wyprowadzeniu z korkociągu pojawi się nad powierzchnią jeziora, jednak tak się nie stało. Ponieważ orientował się w jakiej okolicy spadał szybowiec, więc wraz z instruktorem prowadzącym loty wsiedli do samolotu i próbowali odnaleźć miejsce jego upadku, aby następnie wskazać je ratownikom. Jednak to się nie udało i rejon upadku szybowca wskazał ratownikom wędkarz. Ratownicy dotarli do wraku szybowca od strony góry i od strony jeziora, znajdując w kabinie ciało martwego pilota.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną wypadku była utrata przytomności przez pilota w trakcie długotrwałego lotu, w wyniku czego niekontrolowany szybowiec wpadł w korkociąg i zderzył się z ziemią.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00