Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 360
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 360
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 350
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2380/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 listopada 2015 r. na samolocie Piper PA-34-200 Seneca II, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po wykonaniu zadania według ćw. 7 „Instrukcji Szkolenia na klasy i typy samolotów ISZ-6” w trakcie lądowania, po przyziemieniu szkolony pilot stwierdził małą skuteczność hamowania. Sterowanie przejął instruktor i rozpoczął intensywne hamowanie. Samolot lekko utracił kierunek w lewo i zatrzymując się wypadł poza koniec pasa na odległość ok. 5 m w orne pole. Załoga opuściła samolot nie odnosząc żadnych obrażeń. Samolot został poważnie uszkodzony: uszkodzone zostały łopaty obu śmigieł, gondola lewego silnika za dźwigarem skrzydła, pokrycie lewej klapy, struktura lewego skrzydła w rejonie wnęki podwozia i zamocowania podwozia (zgięty dźwigar skrzydła, pofalowane pokrycia) oraz pęknięta oś lewego podwozia i popękane okucia mocowania lewego podwozia na płatowcu (przednie i tylne). Silniki kwalifikują się do przeglądu specjalnego po gwałtownym zatrzymaniu („po uderzeniu śmigłem”). Zdarzenie początkowo zakwalifikowane jako POWAŻNY INCYDENT do badania przez użytkownika pod nadzorem PKBWL. Zakres i rodzaj stwierdzonych uszkodzeń wykraczał poza definicję POWAŻNEGO INCYDENTU i zdarzenie przekwalifikowano na WYPADEK, z przyjęciem wszystkich ustaleń i wyników badania przeprowadzonego przez użytkownika

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było lądowanie na mokrej i śliskiej trawiastej nawierzchni lądowiska po opadzie deszczu, co spowodowało znaczne obniżenie skuteczności hamowania.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00