Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 363
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 363
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 353
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2448/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 sierpnia 2015 r. na samolocie VLA, Aero AT, AT-3 R-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T2 – Niesprawność silnika”
„T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 26 maja 2016 r. Trasa, okolice miejscowości Ruciane-Nida. Samolot wystartował z lotniska Konstancin-Obory, miejsca swojego bazowania. Po około godzinie lotu, nad miejscowością Ruciane-Nida, pilot zmniejszył prędkość, obniżył lot do około 150 m i wykonał kilka okrążeń. Potem dodał gazu i nabrał wysokości. Zauważył, że silnik zaczął drgać i nie można było zwiększyć obrotów do pełnych tj. 5300 obr./min (obroty utrzymywały się na poziomie około 4500 obr./min). Pilot sprawdził parametry pracy silnika i możliwości pilotażowe samolotu, lekko ujmując a następnie dodając gazu. Wszystkie wskazania były w normie, na zielonych zakresach ale obroty silnika nie przekraczały 4500 obr./min. Samolot nabrał wysokości do około 700 m i omijając jeziora kontynuował lot na lotnisko Kętrzyn Wilamowo (EPKE), gdzie można było otrzymać pomoc techniczną. Samolot wylądował bez problemów. W trakcie weryfikacji silnika stwierdzono zblokowanie w pozycji ściśniętej hydraulicznego kasownika luzów zaworu ssącego cylindra nr 1 i jego wytarcie przez wałek rozrządu. Stwierdzono także wytarcie jednej z krzywek wałka rozrządu. Wycieranie kasownika luzów i krzywki wałka rozrządu wprowadziło opiłki do układu olejowego silnika, co spowodowało uszkodzenie innych elementów silnika. Centrum serwisowe producenta silnika w Polsce, gdzie silnik został przesłany, nie ustaliło przyczyny usterki.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Spadek mocy i drgania silnika w trakcie lotu spowodowane niezidentyfikowaną usterką układu rozrządu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00