Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 369
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 369
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 359
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 8 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2486/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 listopada 2015 r. na rakiecie badawczej, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 8 czerwca 2016 r. Zgodnie z treścią zgłoszonego zdarzenia lotniczego, w pobliżu stacji kolejowej w miejscowości Mrzezino (województwo pomorskie) spadła rakieta badawcza. W trybie wyjaśniania okoliczności zdarzenia, komisja we współpracy z właściwą jednostką policji, otrzymała szczegółowe informacje dotyczące obiektu oraz przebiegu zdarzenia. Według przekazanych przez użytkowników informacji, rakieta miała 300 cm długości, średnicę 20 cm oraz wagę 20 kg. Napędem rakiety był silnik zasilany podtlenkiem azotu. W dniu zdarzenia lotniczego rakieta była wystrzelona z terenu łąk niedaleko miejscowości Mrzezino. W pierwszej fazie lotu, rakieta wzniosła się do wysokości około 1 kilometra, pozostając w zasięgu wzroku osoby obsługującej, następnie zgodnie z założeniem głowica rakiety została oddzielona od korpusu i obie części zaczęły opadać na spadochronach. W przeciwieństwie do głowicy rakiety, która upadła w pobliżu miejsca wystrzelenia, korpus rakiety w wyniku zbyt wczesnego otwarcia spadochronu głównego został przez wiatr zniesiony w kierunku terenu zabudowanego. Ostatecznie korpus rakiety upadł na terenie posesji przy ulicy Kolejowej 1 w miejscowości Mrzezino.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwe działanie systemu spadochronowego rakiety badawczej. W wyniku prowadzonego postępowania wyjaśniającego oraz otrzymanych za pośrednictwem jednostki policji informacji, organizator lotów nie występował o właściwe zgody do Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Państwowego Organu Zarządzania Ruchem Lotniczym na wykonywanie lotów w przestrzeni powietrznej. Organizator lotów nie zadbał o możliwość wykonywania lotów na terenie, który we właściwy sposób zabezpieczyłby ewentualne zmiany w trajektorii lotu rakiety.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00