Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 400
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 400
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 382
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 140/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 luty 2014 r. na samolocie Boeing 787-8, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas podejścia do lądowania według ILS na DS11 w EPWA pojawiła się sygnalizacja SPOILERS oraz usterka NOSE WHEEL STEER1NG. Załoga przerwała podejście i wykonała odpowiednią listę kontrolną, a następnie wykonała podejście na DS15 (ze względu na korzystniejszy kierunek wiatru –140/19kts). Podczas kołowania wykorzystane było różnicowe hamowanie dla sterowania kierunkiem. Załoga dokonała wpisu do LDP-60 i samolot przekazano ekipie technicznej MAEL Monarch, która dokonała przeglądu i usprawnienia samolotu – sprawdzono działanie spoilerów (nie stwierdzono usterek, wykryto głębokie pęknięcie na kole nr 5 (koło wymieniono) oraz sprawdzono działanie sterowania podwoziem przednim (wymieniono i wyregulowano LWS). Podczas analizy przebiegu zdarzenia z pilotami floty 787 stwierdzono, że sygnalizacja usterki NOSE WHEEL STEERING może wystąpić w wyniku jednoczesnego użycia dźwigni sterowania podwozia przedniego przez obu pilotów w czasie dłuższym niż 10 s.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było jednoczesne użycie dźwigni sterowania podwoziem przednim przez obu pilotów w czasie dłuższym niż 10 s.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00