Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 401
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 401
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 383
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 145/2004

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 lipca 2004 r., na szybowcu SZD-9bis 1E Bocian, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „El – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 8 lipca 2004 r. pilot szybowcowy, instruktor lat 26, wykonywał na szybowcu Bocian lot szkolny z uczniem-pilotem lat 41. Było to szkolenie podstawowe i starty odbywały się za wyciągarką. W czasie lotu, którego celem była nauka budowy kręgu nadlotniskowego, załoga napotkała w rejonie między trzecim i czwartym zakrętem na silne prądy opadające. W rejonie czwartego zakrętu instruktor ocenił, że ze względu na wysokie drzewa na podejściu do lądowania, małą wysokość oraz silne prądy opadające, dolot do lotniska będzie niemożliwy. Przejął sterowanie i postanowił wylądować w polu po zachodniej stronie lotniska. Manewr do lądowania był wykonywany na wysokości ok. 50 m i przy dużym opadaniu (ok. 3,0 m/s). Dolot do wybranego pola okazał się także niemożliwy i w efekcie lądowanie nastąpiło w wysokim rzepaku na bliższym, sąsiednim polu. Szybowiec zaczepił lewym skrzydłem o rzepak i prawie natychmiast zatrzymał się. Załoga nie doznała żadnych obrażeń, opuściła

kabinę i dokonując oględzin szybowca stwierdziła poważne uszkodzenia szybowca w części ogonowej.

Ustalenia PKBWL:

– Szybowiec był sprawny technicznie, tj. był obsługiwany i poddawany przeglądom zgodnie z wymogami instrukcji obsługi technicznej. W dokumentacji technicznej znajdują się stosowne poświadczenia obsługi i przeglądów.

– Szybowiec posiadał ważne świadectwo zdatności do lotu. Pogoda była właściwa do wykonania lotu.

– Dowódca statku powietrznego, instruktor, posiadał stosowne uprawnienia do wykonania lotu szkolnego z uczniem-pilotem.

– Pomimo dziesięciu wcześniejszych lotów z tego samego startu, bezpośrednio poprzedzających wypadek, instruktor niewłaściwie ocenił warunki lotu po kręgu i dopuścił do tak znacznego oddalenia się z wiatrem, że bezpieczny dolot do lotniska stał się niemożliwy.

– Wykonując spóźniony manewr do lądowania w terenie przygodnym, na niebezpiecznie małej wysokości, instruktor doprowadził do zaczepienia skrzydłem o wysoką uprawę i uszkodzenia szybowca.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1. Niewłaściwa ocena warunków lotu po kręgu przez instruktora, dowódcę statku powietrznego, przy zmieniających się warunkach atmosferycznych.

2. Zbyt późna reakcja instruktora na szybko malejącą wysokość i silny wiatr odnoszący szybowiec od lotniska.

3. Wykonywanie manewru podejścia do lądowania przymusowego z zakrętu na niebezpiecznie małej wysokości zakończonego zaczepieniem skrzydłem o wysoką uprawę i poważnym uszkodzeniem szybowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00