Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 407
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 407
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 389
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 680 i 693/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 oraz 28 maja 2013 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W obu zdarzeniach, podczas wypychania samolotów ze stanowisk postojowych, doszło do rozłączenia zestawu ciągnik – dyszel – samolot. Załogi samolotów po uzyskaniu informacji o rozłączeniu zareagowały prawidłowo zatrzymując samolot, używając pokładowej instalacji hamulcowej. W obydwu incydentach używany był dyszel o numerze seryjnym L7E-5 przeznaczony do obsługi samolotów Embraer 170. W ramach codziennej obsługi każdorazowo był on sprawdzany przez operatora ciągnika. Kontroli podlegała tabliczka znamionowa określająca ważność kontroli okresowej służb technicznych, szpilki bezpieczeństwa oraz stan wizualny dyszla. W jednym i drugim przypadku kontrola przebiegła bez zastrzeżeń, a szpilki i stan wizualny nie wskazywał na jakiekolwiek uszkodzenia. Po każdym zdarzeniu dyszel był wycofywany z eksploatacji i zgłaszany do naprawy służbom technicznym operatora, który był jego właścicielem. Prowadząca czynności wyjaśniające ustaliła, że powodem rozłączenia się zestawu ciągnik – dyszel – samolot był nadmierny luz na głowicy dyszla, który przy dużych siłach działających w trakcie procesu wypychania doprowadzał do wyślizgiwania się z mocowania na przedniej goleni samolotu. Jednocześnie kontrola prowadzona przez personel obsługujący zestaw, z uwagi na brak sił działających na głowicę w trakcie sprawdzenia, nie była w stanie wykryć usterki. Krótki okres pomiędzy obydwoma zdarzeniami wskazuje, że działania podjęte przez służby techniczne operatora w celu usunięcia usterki po pierwszym zdarzeniu były nieefektywne.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka techniczna dyszla polegająca na nadmiernym luzie na jego głowicy.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00