Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 441
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 441
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 423
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1529/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 lipca 2015 r., na samolocie Airbus A320 klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe”
„E5 – Pomoce nawigacyjne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 29.07.2015 r. o godz. 12:22 UTC pilot samolotu Airbus A320 zn.rozp. HA-LPR, rejs WZZ3JX podchodzącego do lądowania na drodze startowej 33 zgłosił samoczynne wyłączenie świateł PAPI 33. Na panelu sterowania oświetleniem stanowiska KRL ADC TWR okno statusu świateł PAPI, wskazywało cyfrę 5 (oznaczającą ustawienie na 100%) jednak było szare co oznaczało wyłączenie świateł PAPI, zmieniono stopień natężenia na 4 i z powrotem na 3 co spowodowało załączenie świateł PAPI, potwierdzone przez załogę samolotu HA-LPR. O sytuacji powiadomiono służby techniczne lotniska EPWA, które o godz. 2:47 UTC potwierdziły wystąpienie.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia był błąd zaktualizowanego oprogramowania systemu sterowania, monitoringu świateł nawigacyjnych, nie ujawniony podczas testów w środowisku wirtualnym.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00