Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 464
Wersja aktualna od 2017-03-21
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 464
Wersja aktualna od 2017-03-21
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 446
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 21 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1716/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 sierpnia 2015 r., na samolocie PZL-104 Wilga, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: "H4 – Błędy proceduralne".

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 16 sierpnia 2015 r. o godz. 14:32 [LMT] wystartował z lotniska Wrocław-Szymanów samolot PZL-104 Wilga zn. rozp. SP-EBI (nr fabr. 61122, rok budowy 1971), holujący szybowiec SZD-9 Bocian zn. rozp. SP-3034. W ok. 2 minuty po starcie i wykonaniu dwóch zakrętów, na wysokości 150 m nastąpiło nieoczekiwane gwałtowne otwarcie lewych drzwi kabiny samolotu. Drzwi zablokowały się na zatrzasku skrzydłowym w położeniu otwartym, a po ok. 2 s zostało z nich wyrwane oszklenie (plexi), które ominęło holowany szybowiec i upadło poza terenem lotniska nie wyrządzając szkody. Po kilku sekundach pilot odblokował i zamknął drzwi oraz zdecydował się kontynuować lot. Po wyczepieniu szybowca na wysokości 400 m nad lotniskiem wylądował bezpiecznie. W wyniku zdarzenia nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie było żadnych szkód. Po zdarzeniu sprawdzone zostało działanie mechanizmu zamka i blokady zamka oraz zawiasów drzwi – nieprawidłowości nie stwierdzono, nie zgłaszali ich też inni piloci w okresie 40 dni poprzedzających zdarzenie. Było to drugie zdarzenie tego rodzaju na tym samym samolocie (poprzednie w 2014 r., otwartych drzwi nie udało się wtedy odblokować i zamknąć podczas lotu, wskutek czego wystąpiły problemy z pilotażem samolotu, skutkujące uszkodzeniem śmigła przy lądowaniu).

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia było niepełne zablokowanie zamka drzwi przed startem, a następnie jego odblokowanie wskutek drgań płatowca podczas lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00