Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 501
Wersja aktualna od 2017-08-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 501
Wersja aktualna od 2017-08-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 463
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 3 sierpnia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 776/17

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z § 1 zarządzenia nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 kwietnia 2017 r. na spadochronie Crossfire 129, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: oraz „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 30.04.2017 r. o godzinie 9:45 UTC na lotnisku EPPT, skoczek spadochronowy wykonał swój 352. skok (pierwszy w sezonie 2017, 150 skok na tym egzemplarzu czaszy). Skok typu „free fly” wykonany został na wysokości 4000 m AGL w grupie dwuosobowej, która jako ostatnia opuściła pokład samolotu.

Według relacji skoczka napełnienie czaszy spadochronu było prawidłowe i nastąpiło na wysokości 900 m. Na wysokości około 200 m skoczek rozpoczął rundę do lądowania, wykonując ostre zakręty w lewo. Agresywny sposób wykonania powyższego manewru spowodował znaczną utratę wysokości. Skoczek, usiłując ustawić się pod wiatr na zbyt małej wysokości, będąc w zakręcie mocno uderzył w ziemię. Po udzieleniu pierwszej pomocy, skoczek został przewieziony do szpitala, gdzie został zaopatrzony ortopedycznie. W wyniku rozpoznania lekarskiego stwierdzono, że skoczek doznał złamania trój kostkowego podudzia prawego ze zwichnięciem stawu skokowo goleniowego nogi prawej.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyczyną zdarzenia był błąd decyzji polegający na wykonaniu zakrętu pod wiatr na zbyt małej wysokości.

Czynniki majce wpływ na zdarzenie lotnicze:

Niekontrolowanie wysokości podczas wykonywania agresywnych zakrętów przed lądowaniem.

Brak zachowania odpowiedniej ostrożności podczas wznawiania się w wykonywaniu skoków po dłuższej przerwie.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Wypadek został omówiony ze skoczkami. Podczas omówienia zalecono zwrócenie szczególnej uwagi na kontrolę wysokości podczas budowy rundy do lądowania a w przypadku braku możliwości lądowania pod wiatr zalecono „niedokręcanie”, tylko lądowanie z prostej. Zalecono również zachowanie szczególnej ostrożności podczas wznawiania się w wykonywaniu skoków po przerwie zimowej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Michał Witkowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00