Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 18

Uchwała nr XXIV/143/12 Rady Gminy Dąbie

z dnia 20 grudnia 2012r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie

Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz.1591 z późn.zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krośnie Odrzańskim, uchwala się co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Traci moc uchwała Nr X/45/07 Rady Gminy Dąbie z dnia 05 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie i uchwała Nr XV/65/07 Rady Gminy Dąbie z dnia 22 listopada 2007 r. zmieniająca uchwałę Nr X/45/07 Rady Gminy Dąbie z dnia 05 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie.

§ 3.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbie.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.


Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XXIV/143/12
Rady Gminy Dąbie
z dnia 20 grudnia 2012 r.

REGULAMIN

utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Dąbie

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie, zwany dalej Regulaminem , określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku dotyczące:

1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości,

2) rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków ich rozmieszczania i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego,

4) innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,

5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe,

6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,

7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

2. Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy , a powstają odpady komunalne.

Rozdział 2.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 2.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:

1) wyznaczenie na nieruchomości miejsc do ustawienia pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, oraz utrzymywanie tych miejsc w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

2) wyposażenie nieruchomości w pojemniki lub kontenery na zmieszane odpady komunalne o odpowiedniej pojemności gwarantującej zachowanie normatywów wytwarzanych odpadów określonych w § 8 lub §9 (w zależności od rodzaju nieruchomości), przy uwzględnieniu sposobu odbierania odpadów z nieruchomości na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie,

3) zbieranie selektywnych i niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, umieszczanie ich w urządzeniach, o których mowa w § 7 niniejszego Regulaminu, których wielkość i liczba uzależniona będzie od liczby mieszkańców nieruchomości oraz przekazywanie ich podmiotowi uprawnionemu do odbioru odpadów z posesji w terminach wyznaczonych harmonogramem, dostarczanym raz do roku właścicielom nieruchomości,

4) selektywne zbieranie i przekazywanie do odbioru w sposób opisany w niniejszym Regulaminie następujących rodzajów odpadów komunalnych:

a) niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,

b) papieru i tektury,

c) metalu,

d) tworzywa sztucznego,

e) szkła i opakowań wielomateriałowych,

f) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych,

g) przeterminowanych leków i chemikaliów,

h) zużytych baterii i akumulatorów,

i) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

j) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

k) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

l) zużytych opon;

5) dopuszcza się kompostowanie odpadów roślinnych przez właścicieli nieruchomości, na terenie których powstają, we własnym zakresie i na własne potrzeby w przydomowych kompostownikach w sposób niepowodujący uciążliwości dla otoczenia,

6) gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych lub oczyszczanie w przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych, jeżeli zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzja o warunkach zabudowy dopuszczają takie rozwiązanie,

7) oddzielne gromadzenie ścieków bytowych i gnojówki oraz gnojowicy w urządzeniach określonych odrębnymi obowiązującymi przepisami,

8) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych odpadów zmieszanych podmiotowi uprawnionemu do odbioru odpadów z posesji w terminach wyznaczonych harmonogramem dostarczanym raz do roku właścicielom nieruchomości,

9) w sytuacji gdy przekazanie odpadów zebranych selektywnie w terminie wyznaczonym harmonogramem jest niemożliwe należy je przekazać do najbliższego punktu selektywnego zbierania odpadów położonego na terenie gminy Dąbie.

§ 3.

1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.

2. Błoto, śnieg i lód oraz inne zanieczyszczenia odgarniać w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez służby utrzymujące w stanie czystości jezdnię.

§ 4.

Mycie i naprawy pojazdów samochodowych dozwolone jest w miejscach wyposażonych w ujęcie wody, o utwardzonej nawierzchni ze spadkiem zapewniającym spływ wody do wpustów kanalizacyjnych lub zbiornika bezodpływowego, przy czym mycie pojazdu dotyczy wyłącznie nadwozia pojazdu bądź na myjniach zorganizowanych.

§ 5.

1. Dopuszcza się do zagospodarowania we własnym zakresie drobnego gruzu budowlanego do utwardzenia lub naprawy zniszczonych dróg o nawierzchni gruntowej;

2. Wykorzystanie gruzu, o którym mwoa w pkt 1, na drogach publicznych może nastąpić po wcześniejszym uzyskaniu uzgodnienia z włascicielem lub zarządcą drogi.

§ 6.

Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów :

1) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów w systemie pojemnikowym lub workowym (u źródła) jest obowiązkowe na wszystkich rodzajach zabudowy i na otwartych terenach publicznych,

2) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów uzupełnione będzie zbiorczymi punktami selektywnego zbierania odpadów oraz okresową zbiórką odpadów wielkogabarytowych i niebezpiecznych,

3) prowadzenie selektywnego zbierania bioodpadów w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy i wszystkich rodzajach nieruchomości, z tym że w zabudowie jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika,

4) właściciel nieruchomości, prowadzący selektywną zbiórkę bioodpadów do własnego kompostownika, ma obowiązek zarejestrować go w Urzędzie Gminy Dąbie i podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania przedsiębiorcy,

5) na obszarze zabudowy jednorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę sprzed nieruchomości; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić je przed wejście na teren nieruchomości lub pozostawić przy drodze, którą porusza się samochód operatora/ przedsiębiorcy,

6) na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z przeznaczonych na ten cel miejsc zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków mieszkalnych lub użytkowych,

7) poza odpadami wymienionym w punkcie 3, prowadzenie selektywnego zbierania odpadów powstających w gospodarstwach domowych i nieruchomościach niezamieszkałych, tj. przeterminowanych leków i chemikaliów, w tym farb, rozpuszczalników, olejów odpadowych itd., zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w tym wszelkiego rodzaju lamp żarowych, halogenowych, świetlówek, innego sprzętu będącego na wyposażeniu gospodarstw domowych, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów, w tym ubrań, oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań po środkach ochrony roślin i nawozach jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy,

8) odpady wielkogabarytowe można przekazywać przedsiębiorcy dwa razy do roku w terminach określonych harmonogramem zbiórki odpadów wielkogabarytowych lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktów selektywnego zbierania odpadów,

9) odpady niebezpieczne z grupy wymienionych w pkt. 7 należy gromadzić, a także przygotować do odbioru w sposób gwarantujący bezpieczeństwo,

10) odpady wielkogabarytowe wystawiane są, tak jak pozostałe selektywnie zbierane, bez umieszczania ich w workach; pozostałe wymienione w pkt. 7 należy wkładać do przeźroczystych worków nabytych we własnym zakresie, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości lub innych worków z własnym, wyraźnym i czytelnym opisem zawartości,

11) w sytuacji gdy odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe lub odpady zielone wytworzone na skutek zabiegów pielęgnacyjnych ogrodów, dla ich przekazania muszą zostać załadowane do większego pojemnika, właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u przedsiębiorcy,

12) wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane selektywnie, których przekazanie przedsiębiorcy w terminach określonych harmonogramem było niemożliwe, należy przekazać we własnym zakresie odpłatnie do punktów selektywnego zbierania odpadów,

13) informacje dotyczące lokalizacji punktu oraz godzin jego funkcjonowania dostępne będą na stronie internetowej www.bip.dabie.pl i rozpowszechnione w sposób zwyczajowo przyjęty.

Rozdział 3.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych urządzeń i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

§ 7.

1. Określa się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

a) kosze uliczne o pojemności 35l - 100l,

b) pojemniki na odpady o pojemności 80 l, 120l, 240l, 1100l,

c) kontenery na odpady (tzw. KP 5, KP 7) o pojemności od 5 do 7m3,

d) pojemniki oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie, o pojemności od 35 do 1100l.

2. Określa się rodzaje worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów - worki o pojemności od 60l -120l w odpowiedniej kolorystyce w stosunku do każdego rodzaju odpadu zbieranego selektywnie.

§ 8.

1. Ilość pojemników niezbędną dla danej nieruchomości oblicza się w oparciu o wskaźniki wytwarzania odpadów oszacowane na podstawie badań ilości wytwarzanych odpadów, liczby osób zamieszkujących nieruchomość, zgodnie z wypełnioną deklaracją oraz w oparciu o częstotliwość odbierania odpadów.

2. Gmina dla nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, określa potrzebną liczbę pojemników w oparciu o wskaźniki wytwarzania odpadów oszacowane na podstawie badań własnych oraz ilości wytwarzanych odpadów.

3. Odpady komunalne należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach, uwzględniając następujące normy:

a) w przypadku zadeklarowania prowadzenia selektywnej zbiórki - 40 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 80 l na każdą nieruchomość,

b) w przypadku nie zadeklarowania prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów - 80 l na osobę.

4. Właściciel nieruchomości może zadeklarować potrzebę ustawienia większej ilości pojemników niż wynika do z norm ustalonych w punkcie 5, co wiązać się będzie z odpowiednim zwiększeniem opłaty.

5. W wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach do zbierania większych aniżeli przewiduje regulamin ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki.

6. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy , a powstają odpady komunalne, zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w odpowiednią ilość pojemników lub kontenerów do zbierania odpadów komunalnych korzystając z normatywów określonych w § 10 niniejszego Regulaminu.

§ 9.

Właściciele nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy , a na których powstają zmieszane odpady komunalne zobowiązani są dostosować ilość i pojemność pojemników, uwzględniając następujące normatywy:

1) dla szkół wszelkiego typu - 3l na ucznia tygodniowo i 10 l na każdego pracownika tygodniowo,

2) dla żłobków i przedszkoli - 3l na dziecko tygodniowo i 10 l na każdego pracownika tygodniowo,

3) dla lokali handlowych - 15l tygodniowo na 10m2pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120l na lokal,

4) dla lokali gastronomicznych - 20l tygodniowo na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu oraz 10 l na każdego pracownika tygodniowo,

5) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l,

6) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 120l tygodniowo na dziesięciu pracowników,

7) dla domów opieki, koszar, szpitali, internatów, hoteli, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. - 20 l tygodniowo na jedno łóżko oraz 10 l tygodniowo na każdego pracownika,

8) na każdą działkę (ogród działkowy) - 30l tygodniowow okresie od 1 marca do 31 października i 5l poza tym okresem.

§ 10.

1. Właściciele nieruchomości na których powstają odpady komunalne zobowiązani są wyposażyć nieruchomość w urządzenia przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych.

2. Pojemniki i worki dostarczy właścicielom nieruchomości przedsiębiorca zajmujący się wywozem odpadów. Ilość i rodzaj urządzeń będzie zgodna z postanowieniami niniejszego regulaminu oraz postanowieniami odrębnej uchwały określającej szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

3. Na nieruchomości nieprzyłączonej do sieci kanalizacyjnej, właściciel nieruchomości zobowiązany jest dostosować wielkość zbiornika do ilości ścieków powstających w obrębie nieruchomości;

4. Dla innych obiektów nie wyposażonych w wodomierze przyjmuje się następujące miesięczne wskaźniki wytwarzania ścieków:

1) bary, restauracje, jadłodajnie - 3 m3/miejsce/miesiąc,

2) kawiarnie - 0,8 m3/miejsce/miesiąc,

3) sklepy spożywcze - 2,0 m3/zatrudnionego/miesiąc,

4) pozostałe sklepy - 0,9 m3/zatrudnionego/miesiąc,

5) apteki - 3,0 m3/zatrudnionego/miesiąc,

6) przychodnie lekarskie - 0,5 m3/zatrudnionego/miesiąc,

7) zakłady fryzjerskie i kosmetyczne - 4,5 m3/zatrudnionego/miesiąc,

8) pozostałe zakłady usługowe - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc,

9) zakłady produkcyjne:

a) bez natrysków - 0,45 m3/zatrudnionego/miesiąc,

b) z natryskami - 1,5 m3/zatrudnionego/miesiąc.

W przypadkach niewymienionych należy przyjąć normy zapisane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. z dnia 31 stycznia 2002 r.).

5. W przypadku zwiększenia ilości zmieszanych odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, udostępnione przez podmiot uprawniony świadczący usługę odbioru odpadów z posesji i wcześniejszym uzgodnieniu terminu i miejscu ich odbioru.

§ 11.

1. Odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w urządzeniach o których mowa w § 8 niniejszego Regulaminu, przy czym:

a) odpady komunalne zmieszane należy zbierać do urządzeń ustawionych w obrębie posesji w przypadku zabudowań jednorodzinnych oraz do urządzeń ustawionych w miejscach przeznaczonych dla mieszkańców nieruchomości wielolokalowych w obrębie nieruchomości,

b) odpady selektywnie zebrane tj. papier, tworzywa sztuczne, szkło i opakowania wielomateriałowe oraz odpady ulegające biodegradacji w tym odpady opakowaniowe i zielone należy zbierać systemem workowym lub pojemnikowym na obszarach zabudowy jednorodzinnej oraz systemem pojemnikowym na obszarach zabudowy wielorodzinnej, uzupełnionymi punktami selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz sezonową zbiórką odpadów wielkogabarytowych i niebezpiecznych,

c) z obowiązku selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji oraz odpadów zielonych zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania odpadów we własnym zakresie, w obrębie własnej posesji.

2. Meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony należy wystawiać je w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów.

3. Odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe należy:

a) zebrać do odpowiedniego kontenera przeznaczonego na tego typu odpady, przy czym właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki kontener u przedsiębiorcy uprawnionego, który z kolei ma obowiązek podstawić go w ciągu 48 godzin,

b) we własnym zakresie i na własny koszt dostarczyć do punktu selektywnego zbierania odpadów.

4. Wyselekcjonowany ze strumienia odpadów komunalnych zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy:

a) oddawać do punktów sprzedaży zgodnie ze stosownymi obowiązującymi przepisami;

b) wystawiać w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów.

5. Odpady w postaci metalu należy wystawiać w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów.

6. Odpady z chemikalii należy wystawiać w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów.

7. Zużyte baterie oraz zużyte akumulatory należy:

a) wystawiać w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów,

b) przekazywać do miejsc odbioru, zgodnie ze stosownymi obowiązującymi przepisami.

8. Przeterminowane leki należy wystawiać w uzgodnionym miejscu na dzień przed terminem wyznaczonym harmonogramem lub dostarczać własnym transportem i na własny koszt do punktu selektywnego zbierania odpadów Przeznaczone do selektywnego zebrania opakowania po żywności i inne, które uległy zabrudzeniu, należy przed złożeniem do worka, pojemnika lub kontenra umyć oraz jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść.

9. Adres punktu selektywnego zbierania odpadów zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej: www.bip.dabie.pl oraz rozpowszechniowny w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 12.

Pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych ustawiane na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego, takich jak parki, skwery, place parkingowe, tereny zorganizowanej zieleni itp. powinny być umieszczane zgodnie z poniższymi wymaganiami:

a) w parkach, na placach parkingowych, skwerach itp. 1 pojemnik o pojemności minimum 35l powinien przypadać na 1000m2 powierzchni,

b) na drogach - winny być ustawione w sposób nie kolidujący z ruchem pieszych lub pojazdów ,

c) w przypadku organizowanych imprez na wolnym powietrzu, teren, na którym odbywa się impreza, powinien być wyposażony przez organizatora w dostateczną ilość pojemników na odpady, uzależnioną od ilości uzcestników imprezy.

§ 13.

Na terenie nieruchomości urządzenia przeznaczone do zbierania stałych odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości płynnych rozmieszcza się w sposób następujący:

a) miejsca gromadzenia odpadów komunalnych winny uwzględniać przepisy odrębne określające warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,

b) szczelny zbiornik bezodpływowy na nieczystości ciekłe lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd pojazdu asenizacyjnego w celu ich opróżnienia.

Rozdział 4.
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 14.

Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

§ 15.

1. Odpady powstające na nieruchomościach powinny być usuwane z terenów nieruchomości okresowo z częstotliwością co najmniej:

1) zmieszane odpady komunalne:

a) zgromadzone w pojemnikach ustawionych na posesjach jednorodzinnych - raz w miesiącu,

2) zgromadzone w pojemnikach ustawionych w obrębie nieruchomości wielolokalowych - raz w miesiącu,

3) odpady zebrane selektywnie:

a) zgromadzone w pojemnikach lub workach ustawionych na posesjach jednorodzinnych - raz w miesiącu,

4) zgromadzone w pojemnikach ustawionych w obrębie nieruchomości wielolokalowych -raz w miesiącu,

5) odpady biodegradowalne:

a) zgromadzone w workach na posesjach jednorodzinnych - raz w miesiącu,

b) zgromadzone w pojemnikach ustawionych w miejscach wyznaczonych dla nieruchomości wielolokalowych - raz w miesiącu,

c) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

6) meble i inne odpady wielkogabarytowe oraz opony:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

c) prowadzący działalność w zakresie transportu oraz obrotu oponami jest obowiązany do gromadzenia ich w miejscu wydzielonym na terenie nieruchomości, spełniajacym wymagania stosownych obowiązujących przepisów,

7) odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe:

a) według potrzeb w porozumieniu z przedsiębiorcą odbierającym odpady w imieniu gminy lub przedsiębiorcą z którym wytwórca zawarł stosowną umowę,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania lub punktach sprzedaży,

9) odpady z metalu:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

10) odpady z chemikalii:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

11) zużyte baterie i zużyte akumulatory:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania lub stosownych miejscach odbioru,

12) przeterminowane leki:

a) na terenie gminy - raz na pół roku,

b) na bieżąco - w punkcie selektywnego zbierania,

2. Odpady powstające na terenie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy,a powstają odpady komunalne tj. prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia itp. powinny być usuwane z terenu nieruchomości raz w miesiącu.

§ 16.

Ustala się następujący sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z nieruchomości oraz odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych:

1. Zbieranie odpadów komunalnych na ww. nieruchomościach winno odbywać się z wykorzystaniem urządzeń i na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością adekwatną do wielkości zużycia wody, nie dopuszczając przepełnienie się zbiornika, bądź wylewanie jego zawartości na powierzchnię terenu.

3. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego.

§ 17.

1. Właściciele nieruchomości są obowiązani zapewnić przedsiębiorcy uprawnionemu do odbioru odpadów z posesji swobodny dojazd i swobodne dojście pracowników do worków, pojemników bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionwego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.

2. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także dostępu do zbiorników służących gromadzeniu nieczystości ciekłych.

Rozdział 5.
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami

§ 18.

Regionalną instalacją przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) dla obszaru Gminy Dąbie jest Zakład Zagospodarowania Odpadów zlokalizowany w Zielonej Górze przy ul. Wrocławskiej 73.

Rozdział 6.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.

§ 19.

1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe, są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem utraty zdrowia lub życia ludzi i zwierząt.

2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe mają obowiązek sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, aby nie było uciążliwe dla ludzi i otoczenia.

3. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do sprawowania nad nimi właściwej opieki, a szczególności nie pozostawienia ich bez dozoru.

§ 20.

1. Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do:

1) wyprowadzania psa na smyczy lub w kagańcu, natomiast psa rasy uznawanej za agresywną na smyczy i w kagańcu; w miejscach mało uczęszczanych dopuszcza się prowadzenie psa bez smyczy pod warunkiem, że pies ma nałożony kaganiec, a właściciel lub opiekun sprawuje kontrolę nad jego zachowaniem,

2) niewprowadzania zwierząt na teren placów gier i zabaw oraz piaskownic dla dzieci,

3) niewprowadzania zwierząt do budynków użyteczności publicznej i obsługi ludności, w szczególności do urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkół i placówek wychowawczych, placówek kulturalno-oświatowych o ile władający tymi budynkami nie postanowią inaczej; zakaz nie dotyczy psów przewodników,

4) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej zwierząt,

5) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta w szczególności na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach wspólnego użytku, jak również na chodnikach, ulicach i placach, zieleńcach, w parkach i innych miejscach publicznych i umieszczenia tych nieczystości w pojemnikach na odpady komunalne.

2. Padłe zwierzęta domowe należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie.

3. Obowiązek usunięcia padłych zwierząt spoczywa na:

1) właścicielach zwierząt;

2) właścicielach nieruchomości - w przypadku zwierząt bezpańskich, padłych na terenie ich nieruchomości;

3) Gminie - w pozostałych przypadkach.

4. Zasady przewożenia zwierząt środkami komunikacji zbiorowej określają przewoźnicy świadczący te usługi.

§ 21.

Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy regulują odrębne uchwały Rady Gminy w sprawie programu zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dąbie i w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie gminy Dąbie oraz zapewnienia dalszej opieki wyłapywanym zwierzętom bezdomnym.

Rozdział 7.
Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

§ 22.

Zakazuje się chowu i hodowli zwierząt gospodarskich na osiedlach mieszkaniowych, w budynkach wielomieszkaniowych, instytucjach użyteczności publicznej, ogródkach działkowych, terenach wyznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego jako rekreacyjne.

§ 23.

1. Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej, zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi przepisami.

2. Ustala się minimalną ogólną powierzchnię niezabudowaną nieruchomości, na której dozwolone jest utrzymywanie zwierząt gospodarskich:

1) dla bydła,koni, strusi - 30 arów,

2) dla kóz, owiec, świń - 10 arów,

3) dla drobiu, królików - 4 ary.

3. Wymagania dotyczące usytuowania uli:

1) odległość uli od granicy działki musi wynosić co najmniej 10 m,

2) w odległości mniejszej niż 10 m od granicy mogą się znaleźć tylko wtedy gdy pasieki od innych obiektów dzieli mur, gęsta ściana krzewów lub też inne podobne ogrodzenie wysokości co najmniej 3 m.

§ 24.

1. Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:

1) wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych: nie będą powodować również uciążliwości zapachowych i rozprzestrzeniania się owadów, gryzoni i insektów;

2) zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczeniu do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta.

2. Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych, zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.

3. Padłe zwierzęta gospodarskie należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie.

4. Obowiązek usunięcia padłych zwierząt gospodarskich spoczywa na właścicielu zwierząt.

Rozdział 8.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 25.

1. Właściciele, posiadacze lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać je w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom chorobom zakaźnym poprzez zwalczanie gryzoni, insektów i szkodników.

2. Zobowiązuje się właścicieli oraz zarządzających nieruchomością do przeprowadzania okresowej deratyzacji.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe

§ 26.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

§ 27.

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca uchwała Nr X/45/07 Rady Gminy Dąbie z dnia 05 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie i uchwała Nr XV/65/07 Rady Gminy Dąbie z dnia22 listopada 2007 r. zmieniająca uchwałę Nr X/45/07 Rady Gminy Dąbie z dnia 05 lipca 2007 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00