Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 649

Uchwała nr XXIX/250/2013 Rady Miejskiej w Rzepinie

z dnia 21 lutego 2013r.

w sprawie uchwalenia statutu Sołectwa Sułów

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt.7, art.35 ust.1 i 3, art. 40 ust. 2 pkt. 1 i art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z póź. zm), po przeprowadzeniu konsultacji - uchwala się

STATUT SOŁECTWA

SUŁÓW

Rozdział 1.
Nazwa, obszar Sołectwa i podstawa działania.

§ 1. 1. Ogół mieszkańców Sołectwa Sułów stanowi wspólnotę samorządową tego Sołectwa.

2. Teren działania sołectwa obejmuje wieś Sułów.

§ 2. 1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Rzepin i działa w ramach jej osobowości prawnej.

2. Sołectwo działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z póź. zm), zwanej dalej Ustawą,

2) uchwały Nr XIX/31/2008 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 13 czerwca 2008r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Rzepin ( Dz. Urz. Woj. Lubuskiego z 2008 r. Nr 71, poz. 1163, ze zm.), uchwały Nr XXVII/3/09 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 13 lutego 2009r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Rzepin ( Dz. U. Woj. Lubuskiego z dnia 23 marca 2009r. Nr 25, poz. 383) i uchwały Nr VII/63/2011 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 20 kwietnia 2011r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Rzepin ( Dz. U. Woj. Lubuskiego z dnia 19 maja 2011r., Nr 56, poz. 1133),

3) niniejszego Statutu.

Rozdział 2.
Organizacja i zakres działania organów Sołectwa i Rady Sołeckiej.

§ 3. 1. Podstawowym celem utworzenia i działania Sołectwa jest działanie na rzecz zaspokojenia potrzeb wspólnoty mieszkańców.

2. Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań gminy między innymi poprzez:

a) występowanie z różnymi inicjatywami do organów gminy,

b) opiniowanie projektów rozstrzygnięć dotyczących danego sołectwa, przekazanych w tym celu przez organy gminy

3. Zadania Sołectwa obejmują w szczególności:

1) organizację życia społeczno - gospodarczego oraz podejmowanie inicjatyw we wszystkich sprawach dotyczących zbiorowych potrzeb mieszkańców Sołectwa;

2) wspieranie i inicjowanie działań o charakterze lokalnym, działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej na swoim terenie;

3) stymulowanie rozwoju i udziału w inicjatywach społecznych, działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej na swoim terenie;

4) inicjowanie różnych form opieki w ramach pomocy społecznej mieszkańców oczekujących tej pomocy;

5) współdziałanie z miejscowymi organizacjami społecznymi w sprawach kształtowania właściwych postaw mieszkańców, a w szczególności: gotowości niesienia pomocy sąsiedzkiej, kultury współżycia mieszkańców, wzajemnego szacunku, kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej i poszanowania mienia;

6) dbałość o ochronę środowiska i utrzymanie czystości;

7) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego;

8) współdziałanie z właściwymi organami w celu poprawy warunków sanitarnych, stanu ochrony przeciwpożarowej i ochrony przeciwpowodziowej;

9) podtrzymywanie tradycji kulturalnych na swoim terenie.

4. Zadania określone w ust. 3 Sołectwo realizuje w szczególności poprzez:

1) podejmowanie uchwał,

2) wydawanie opinii,

3) przedstawianie organom Gminy inicjatyw społecznych i gospodarczych,

4) uczestniczenie w konsultacjach społecznych,

5) współpracę z organizacjami pozarządowymi i miejscowościami partnerskimi;

6) organizowanie wspólnych prac na rzecz Sołectwa;

7) inicjowanie i organizowanie imprez kulturalnych i sportowych oraz różnych form współzawodnictwa mieszkańców.

§ 4. 1. Organami Sołectwa są:

1) Zebranie Wiejskie , które jest organem uchwałodawczym, zwane dalej Zebraniem,

2) Sołtys , który jest organem wykonawczym.

2. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka składająca się z 3-7 członków , o liczebności decyduje Zebranie Wiejskie.

3. Kadencja Sołtysa i Rady Sołeckiej kończy się z upływem kadencji Rady Miejskiej w Rzepinie, z zastrzeżeniem ust.4 .Wybory zarządza się nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia wyboru nowej Rady Miejskiej.

4. Po upływie kadencji Sołtys i Rada Sołecka pełnią funkcję do czasu wyboru nowo wybranego Sołtysa i Rady Sołeckiej.

§ 5. Sołectwo, jego organy i Rada Sołecka dbają o zbiorowe potrzeby mieszkańców Sołectwa.

§ 6. Do kompetencji Zebrania Wiejskiego w szczególności należy:

1) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla Sołectwa i jego mieszkańców,

2) podejmowanie uchwał w sprawach Sołectwa,

3) rozpatrywanie rocznego sprawozdania Sołtysa ze swojej działalności,

4) wybór i odwołanie Sołtysa,

5) wybór i odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków,

6) dokonywanie oceny działalności sołtysa

7) występowanie z wnioskami do organów Gminy o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwości mieszkańców Sołectwa.

8) współpraca z radnymi z terenu Sołectwa w zakresie spotkań z wyborcami oraz kierowania do nich wniosków dotyczących Sołectwa

§ 7. Do kompetencji i obowiązków Sołtysa, w szczególności należy:

1) reprezentowania sołectwa na zewnątrz, w tym występowanie wobec organów Gminy Rzepin oraz instytucji , organizacji i osób fizycznych we wszystkich sprawach sołectwa objętych niniejszym Statutem,

2) prowadzenie dokumentacji związanej ze swoją działalnością,

3) uczestniczenie w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu,

4) możliwość uczestnictwa w posiedzeniach Komisji stałych i doraźnych Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu,

5) przewodniczenie posiedzeniom Rady Sołeckiej,

6) zwoływanie Zebrania Wiejskiego i w tym celu:

a) rozwieszanie ogłoszenia o Zebraniu Wiejskim w miejscach zwyczajowo przyjętych, w terminie nie krótszym niż 7 dni przed terminem Zebrania Wiejskiego, aby zapewnić jak najszerszy udział mieszkańców ,

b) przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,

7) składanie na Zebraniu Wiejskim rocznego sprawozdania ze swojej działalności oraz działalności Rady Sołeckiej,

8) inicjowanie działań kształtujących właściwe postawy mieszkańców, a w szczególności:

a) gotowości niesienia pomocy sąsiedzkiej,

b) kultury współżycia społecznego mieszkańców,

c) kultywowania gospodarności, dyscypliny społecznej, poszanowania mienia,

9) organizowanie różnych form pomocy sąsiedzkiej, w tym kierowanie akcją pomocy społecznej w Sołectwie w razie wypadków losowych i klęsk żywiołowych, w szczególności poprzez wykonywanie zarządzeń Burmistrza Rzepina,

10) występowanie z inicjatywą i uczestniczenie w przedsięwzięciach mających na celu organizowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży,

11) podejmowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego,

12) wspieranie wszelkiej działalności na rzecz poprawy stanu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa przeciwpowodziowego,

13) współdziałanie z organami Gminy w organizowaniu i przeprowadzeniu konsultacji społecznych,

14) ponoszenie odpowiedzialności za właściwe gospodarowanie mieniem gminnym przysługującym sołectwu,

15) wpływanie na wzrost aktywności mieszkańców służące poprawie gospodarki i warunków życia w Sołectwie,

16) uczestnictwo w naradach sołtysów zwoływanych przez Burmistrza Rzepina,

17) zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu mieniem Sołectwa, zgodnie z jego przeznaczeniem,

18) opracowanie i przedkładanie Zebraniu projektu planu finansowo - rzeczowego, propozycji w ramach funduszu sołeckiego i programu swojej pracy,

19) realizowanie uchwał Rady Miejskiej dotyczących Sołectwa, a także współpracowanie z organami Gminy w zakresie publikacji przepisów gminnych i informacji urzędowych w celu umożliwienia mieszkańcom zapoznania się z nimi.

§ 8. 1. Do kompetencji Rady Sołeckiej, w szczególności należy:

1) wspomaganie działalności Sołtysa jako organu wykonawczego Sołectwa,

2) podejmowanie inicjatyw w zakresie rozwoju gospodarczego Sołectwa,

3) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla Sołectwa i jego mieszkańców,

4) współdziałanie w organizowaniu różnych form pomocy dla mieszkańców dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej.

2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy ,doradczy i inicjatywny. Pracą Rady Sołeckiej kieruje i przewodniczy jej obradom sołtys.

3. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwoływane są przez Sołtysa w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał z inicjatywy:

1) Sołtysa,

2) przynajmniej połowy członków Rady Sołeckiej.

4. Sołtys powinien powiadomić Radę Sołecką w terminie 7 dni przed planowanym posiedzeniem Rady Sołeckiej.

5. Sołtys może powierzyć Radzie Sołeckiej lub poszczególnym jej członkom wykonanie czynności w sprawach związanych z funkcjonowaniem sołectwa.

6. Opinie Rady Sołeckiej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków, w razie równej liczby głosów "za" i "przeciw" ,decyduje głos sołtysa.

7. Sołtys nie jest związany opinią Rady Sołeckiej. W razie nieuwzględnienia opinii Rady Sołeckiej pozostali jej członkowie mogą przedstawić sprawę na najbliższym Zebraniu Wiejskim.

8. Posiedzenia Rady Sołeckiej są jawne.

9. Rada Sołecka może :

a) zapraszać na swoje posiedzenie przedstawicieli organizacji samorządowych oraz zawodowych i społecznych działających w Sołectwie,

b) nawiązywać współprace z innymi sołectwami,

c) podejmować inicjatywy dotyczące udziału mieszkańców sołectwa w rozwiązywaniu jego problemów.

Rozdział 3.
Zebranie wiejskie.

§ 9. 1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku, przy czym zebranie sprawozdawcze zwoływane jest do 31 marca każdego roku.

2. 2 . Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa ,radni Rady Miejskiej Rzepina, Burmistrz Rzepina i wyznaczone oraz inne osoby zainteresowane tematyką obrad.

3. Prawo do głosowania na Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze, stale zamieszkują na jego obszarze, w tym również osoby przebywające na terenie Sołectwa z zamiarem stałego pobytu bez zameldowania na stałe, a wpisane do stałego rejestru wyborców.

4. Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:

a) co najmniej 10% mieszkańców Sołectwa

b) Rady Sołeckiej

c) na wniosek Rady Miejskiej, Burmistrza Rzepina.

5. Zawiadomienie o Zebraniu Wiejskim powinno określać dzień, godzinę i miejsce jego odbycia oraz zasadnicze punkty proponowanego porządku obrad. W zawiadomieniu podaje się informację o dwóch terminach (godzinach) odbycia Zebrania Wiejskiego z zaznaczeniem, że jeżeli w pierwszym terminie nie będzie uczestniczyć co najmniej 10 % uprawnionych , to Zebranie Wiejskie odbyte w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę. Drugi termin zebrania wyznacza się w 30 minut po terminie pierwszym.

6. Zebranie Wiejskie zwołane na wniosek uprawnionych , o których mowa w ust.4 pkt.a,b,c powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

7. Sołtys nie mogąc uczestniczyć w Zebraniu Wiejskim wyznacza przewodniczącego Zebrania Wiejskiego spośród członków Rady Sołeckiej.

8. W przypadku trwałej nieobecności lub niemożliwości sprawowania przez Sołtysa urzędu lub bezczynności Sołtysa (niezwołanie Zebrania Wiejskiego), o którym mowa w ust.4 pkt.a,b,c po jednokrotnym pisemnym upomnieniu przez Burmistrza lub Przewodniczącego Rady Miejskiej ) Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Burmistrza Rzepina.

§ 10. 1. Zebranie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostaną o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami niniejszego statutu.

2. Zebranie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom, z wyjątkiem sytuacji, gdy temat zebrania dotyczy bezpośrednio lub pośrednio jego osoby. Zebranie na wniosek Sołtysa może wybrać inną osobę na przewodniczącego Zebrania.

3. W razie nieobecności Sołtysa lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia jego w obradach, Zebranie ustala inną osobę spośród obecnych w głosowaniu jawnym.

4. Porządek obrad ustala Sołtys lub podmiot wnioskujący o zwołanie Zebrania Wiejskiego.

5. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka Zebrania Wiejskiego, zgłoszony nie później niż przed rozpoczęciem dyskusji nad pierwszym punktem porządku obrad.

6. Zmiany do porządku przyjmowane są większością głosów osób biorących udział w Zebraniu.

7. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na Zebraniu winny być należycie przygotowane.

8. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie obsługi Zebrania.

§ 11. 1. Uchwały Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów "przeciw".

a) głosowanie odbywa się w sposób jawny,

b) uchwały Zebrania podpisuje Sołtys lub osoba prowadząca Zebranie.

§ 12. 1. Obrady Zebrania Wiejskiego są protokołowane.

2. Protokolanta wyznacza przewodniczący zebrania.

3. Protokół zebrania Wiejskiego powinien zawierać:

a) miejscowość i datę zebrania,

b) porządek obrad,

c) stwierdzenie ważności zebrania,

d) zapis przebiegu dyskusji,

e) treść podjętych uchwał ,

f) podpis przewodniczącego zebrania i protokolanta,

g) dołączoną listę obecności,

4. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Burmistrzowi protokołu i uchwał Zebrania Wiejskiego wraz innymi rozstrzygnięciami oraz listą obecności w ciągu 7 dni od daty Zebrania. Kopie tych dokumentów znajdują się do wglądu u Sołtysa.

5. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka na najbliższej sesji Rada Miejska na wniosek Komisji Rewizyjnej lub Burmistrza.

6. Burmistrz wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały może wstrzymać jej wykonanie.

Rozdział 4.
Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej.

§ 13. 1. Wybory organów sołectwa zarządza Rada Miejska w terminie do sześciu miesięcy od 1 sesji nowo wybranej Rady Miejskiej .

2. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej zwołuje Burmistrz. W tym celu określa miejsce, dzień , godzinę i porządek obrad Zebrania Wiejskiego.

3. Zarządzenie o terminie zebrania wyborczego ogłasza w sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż 7 dni przed jego przeprowadzeniem.

4. Porządek obrad Zebrania Wiejskiego w sprawie wyborów powinien zawierać w szczególności:

1) wybór przewodniczącego zebrania

2) powołanie komisji skrutacyjnej,

3) zgłoszenie kandydatów na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej,

4) przeprowadzenie tajnego głosowania,

5) ogłoszenie wyników.

§ 14. 1. W zebraniu wyborczym powinno uczestniczyć w pierwszym terminie minimum 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa. Jeżeli w wyznaczonym terminie frekwencja wynosi mniej niż 10 % uprawnionych mieszkańców ,wyznacza się drugi termin po upływie 30 minut od wyznaczonej godziny zebrania. Postanowienia zebrania są wówczas prawomocne bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

2. Na Zebraniu, na którym prowadzone są wybory obowiązuje lista obecności podpisana przez uczestników Zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 15. 1. Zebranie Wiejskie wyborcze otwiera Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

2. Zebranie Wiejskie:

a) wybiera zwykła większością głosów w głosowaniu jawnym-przewodniczącego zebrania wyborczego. Przewodniczącego zebrania może też zaproponować Burmistrz przy akceptacji Zebrania.

b) przyjmuje w głosowaniu jawnym sprawozdanie , jakie składa sołtys,

c) powołuje Komisję Skrutacyjną do przeprowadzenia wyborów w liczbie co najmniej 3 osób, osoby te nie mogą kandydować w wyborach na sołtysa ,członka Rady Sołeckiej.

3. Komisja Skrutacyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.

4. Burmistrz ma prawo wyznaczenia 1 członka komisji skrutacyjnej spośród mieszkańców Gminy lub pracownika samorządowego.

5. Głosowanie na Sołtysa i członków Rady Sołeckiej może przeprowadzać ta sama komisja skrutacyjna jeżeli osoby wchodzące w skład komisji nie kandydują na funkcję Sołtysa i członka Rady Sołeckiej.

6. Do zadań komisji skrutacyjnej należy:

a) przedstawienie trybu przeprowadzenia wyborów,

b) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

c) przygotowanie kart do głosowania,

d) przeprowadzenie głosowania,

e) ustalenie wyników głosowania,

f) ogłoszenie wyników głosowania,

g) sporządzenie i podpisanie protokołu o wynikach wyborów oraz jego ogłoszenie.

7. Komisja Skrutacyjna rozdaje karty do głosowania na podstawie listy obecności tylko osobom do tego uprawnionym.

§ 16. 1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów mających prawo wybieralności, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych mieszkańców.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowania dla dokonania wyboru Sołtysa.

3. W drugiej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Rady Sołeckiej.

4. Kandydat na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej musi być obecny na Zebraniu Wiejskim i wyrazić ustną zgodę na kandydowanie.

5. Komisja skrutacyjna zamyka listy kandydatów na Sołtysa lub członków Rady Sołeckiej po zarejestrowaniu wszystkich nazwisk i odebraniu od zgłoszonych osób zgody na kandydowanie.

6. Wyborów dokonuje się w głosowaniu tajnym i bezpośrednim na kartach do głosowania opatrzonych pieczęcią Urzędu Miejskiego z widocznymi na niej nazwiskami kandydatów.

7. Głosujący oddaje głos na kandydata (kandydatów) umieszczając znak "X" w kratce z lewej strony obok nazwiska.

8. Głos jest nieważny jeżeli:

a) karta do głosowania jest całkowicie przekreślona,

b) zawiera większą ilość wybranych kandydatów niż miejsc w organach sołectwa

c) karta do głosowania jest inna niż sporządzona przez komisję skrutacyjną. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych nazwisk lub poczynienie zapisów, nie wywołuje żadnych skutków prawnych.

9. Po zakończeniu głosowania Komisja Skrutacyjna ustala i ogłasza wyniki wyborów oraz sporządza protokół, który winien zawierać:

a) skład Komisji Skrutacyjnej,

b) ilość osób uczestniczących w głosowaniu,

c) ilość oddanych głosów ważnych i nieważnych,

d) ilość oddanych głosów na każdego kandydata,

e) stwierdzenie dokonanego lub niedokonanego wyboru.

10. Druki protokołów głosowania dla Komisji Skrutacyjnej oraz karty do głosowania dostarcza Burmistrz.

11. Sołtysem zostaje wybrany kandydat , który uzyskał ponad połowę ważnie oddanych głosów. W przypadku , gdy żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości, wybory przeprowadza się ponownie spośród dwóch kandydatów , którzy uzyskali największą liczbę głosów, aż do skutku.

12. Członkami Rady Sołeckiej zostają ci kandydaci, którzy uzyskali największą ilość ważnie oddanych głosów. W przypadku równej ilości głosów, przeprowadza się wybory dodatkowe, aż do skutku.

Rozdział 5.
Odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej.

§ 17. 1. Sołtys oraz członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być odwołani przez Zebranie Wiejskie przed upływem kadencji , jeżeli:

a) nie wykonują swoich obowiązków,

b) naruszają postanowienia statutu i uchwał Zebrania,

c) stracili zaufanie mieszkańców.

§ 18. 1. Wnioski o odwołanie Sołtysa, Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków winny być kierowane do Burmistrza.

2. Wniosek o odwołanie może złożyć:

a) 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców sołectwa, popierając stanowisko w formie podpisu na liście z podaniem adresu i nr PESEL,

b) Burmistrz z przyczyn określonych w § 17 ust.1,

c) Rada Miejska.

3. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie. Wnioskom bez uzasadnienia nie nadaje się biegu urzędowego.

4. Zarządzenie o zwołaniu Zebrania Wiejskiego w celu ewentualnego odwołania sołtysa, Rady Sołeckiej bądź poszczególnych jej członków podejmuje Burmistrz, ustalając miejsce, godzinę i dzień zebrania. W zarządzeniu podaje się wnioskodawcę odwołania. Termin nie może przekroczyć 30 dni od dnia złożenia wniosku.

5. Zebranie Wiejskie zobowiązane jest wysłuchać wszystkich wyjaśnień oraz racji zainteresowanych.

6. Odwołanie następuje w trybie głosowania tajnego i bezpośredniego. W tym celu Zebranie powołuje Komisję Skrutacyjną, powierzając jej obowiązki przeprowadzenia głosowania odwoławczego.

§ 19. Dla dokonania ważnego odwołania sołtysa, członków Rady Sołeckiej na zebraniu Wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 10% uprawnionych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Jeżeli w wyznaczonym terminie frekwencja wynosi mniej niż 10% uprawnionych mieszkańców, wyznacza się drugi termin po upływie 30 minut od wyznaczonej godziny zebrania. Postanowienia zebrania są wówczas prawomocne bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

§ 20. 1. Mandat Sołtysa i członka Rady Sołeckiej wygasa w przypadku :

a) śmierci,

b) zrzeczenia się

c) odwołania przed upływem kadencji,

d) utraty prawa wybieralności.

2. Ponowne wybory sołtysa zarządza Rada Miejska.

3. W celu uzupełnienia składu Rady Sołeckiej Sołtys zwołuje Zebranie Wiejskie w terminie 1 miesiąca od dnia wygaśnięcia mandatu.

4. Wyborów uzupełniających nie przeprowadza się, jeżeli do końca kadencji pozostało mniej niż 3 miesiące.

§ 21. 1. Odwołanie Sołtysa i członków Rady Sołeckiej nie może nastąpić zaocznie, chyba że zainteresowani nie stawią się na Zebranie.

2. Odwołanie odbywa się w takim samym trybie jak wybory.

Rozdział 6.
Protesty

§ 22. 1. Protest wnosi się do Rady Miejskiej za pośrednictwem Burmistrza Rzepina w terminie 7 dni od dnia wyborów.

2. Wnoszący protest powinien sformułować zarzuty oraz przedstawić lub wskazać dowody, na których się opiera.

3. Rada Miejska rozpatruje protest na najbliższej sesji i podejmuje uchwałę w której:

1) stwierdza rażące naruszenie procedury wyborczej określonej w statucie mającej wpływ na dokonany wybór oraz uznaje nieważność wyborów w całości lub w części i zobowiązuje Burmistrza do wyznaczenia nowego terminu wyborów,

2) stwierdza , że nie nastąpiło naruszenie procedury wyborczej określonej w statucie Sołectwa i protest oddala.

4. Protest zostaje również oddalony jeżeli został złożony z naruszeniem 7 dniowego terminu.

§ 23. Burmistrz Rzepina z urzędu sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów.

Rozdział 7.
Gospodarka finansowa i zarządzanie mieniem gminnym.

§ 24. 1. Sołectwo prowadzi gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. O wyodrębnieniu w budżecie gminy funduszu sołeckiego przesądza corocznie Rada Miejska odrębną uchwałą.

3. Wysokość funduszu sołeckiego oraz zasady gospodarowania tym funduszem określa odrębna ustawa.

4. Majątek nieruchomy i ruchomy przekazany Sołectwu jest zarejestrowany w księdze inwentarzowej Sołectwa.

5. Sołectwo może wynajmować, wydzierżawiać powierzone mienie tylko za zgodą Burmistrza.

6. Dochody, o których mowa w ust.5 należy wpłacać na konto Urzędu Miejskiego.

7. Wydatki Sołectwa stanowią integralną część budżetu gminnego, określając wydatki do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.

Rozdział 8.
Nadzór nad działalnością Sołectwa.

§ 25. Nadzór wewnętrzny nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

§ 26. 1. Nadzór nad działaniem organów Sołectwa sprawuje Rada Miejska i Burmistrz Rzepina .

2. Burmistrz Rzepina na bieżąco, a Rada Miejska okresowo poprzez Komisję Rewizyjną kontroluje działalność Sołectwa.

3. Sołtys przekazuje Burmistrzowi Rzepina uchwały, wnioski i opinie Zebrania i Rady Sołeckiej w terminie 7 dni od ich podjęcia.

4. Burmistrz Rzepina wstrzymuje wykonanie uchwały Zebrania sprzeczne z prawem i informuje o tym Zebranie.

5. Sołtys przekazuje Burmistrzowi Rzepina dokumenty finansowo- księgowe w terminie do 14 dni od ich otrzymania, natomiast dokumenty zobowiązujące do zapłaty w terminie do 3 dni od ich otrzymania.

§ 27. 1. Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych oraz okazania dokumentów dotyczących funkcjonowania Sołectwa, a także uczestniczenia w posiedzeniach jego organów.

2. Do wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 organy nadzoru mogą delegować swoich przedstawicieli.

§ 28. Organy nadzoru sygnalizują Sołectwu nieprawidłowości stwierdzone w ramach wykonania nadzoru wewnętrznego oraz podejmują działania przewidziane prawem w celu wyeliminowania stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 29. Uprawnienia organów nadzoru wewnętrznego nie naruszą obowiązujących przepisów dotyczących nadzoru nad działalnością organów samorządu gminnego.

Rozdział 9.
Postanowienia końcowe.

§ 30. Sołectwo używa pieczęci o treści:

1) Rada Sołecka Sołectwa Sułów,

2) Sołtys Sołectwa Sułów.

§ 31. Do zmiany niniejszego statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

§ 32. Spory między organami Sołectwa wynikające na tle interpretacji niniejszego statutu rozpatruje Burmistrz Rzepina.

§ 33. Traci moc uchwała Nr XI/98/2003 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 29 października 2003 r. w sprawie Statutów Sołectw.

§ 34. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Rzepina

§ 35. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej


Robert Łukaszewicz


Uzasadnienie

Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organizację i zakres działania jednostek pomocniczych określa Rada Miejska odrębnym statutem. Obowiązujący dotychczas statut sołectwa uchwalony uchwałą Nr XI/98/2003 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 29 października 2003 r. wymagał doprecyzowania niektórych jego postanowień, bądź uregulowania spraw do tej pory nie unormowanych w sposób wyczerpujący. Przepisy powołanego na wstępie art. 35 ustawy o samorządzie gminnym obligują do przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa przed uchwaleniem przez Radę Miejską statutu jednostki pomocniczej.

Uchwałą nr XXIV/193/2012 Rady Miejskiej w Rzepinie z dnia 26 września 2012r. określono zasady i tryb przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami gminy Rzepin w zakresie projektów nowych statutów sołectw.

Burmistrz Rzepina Obwieszczeniem z dnia 30 października 2012r.wskazał tryb przeprowadzenia i termin do którego konsultacje winny być przeprowadzone.

Konsultacje zostały przeprowadzone w dniach 31.10.2012.r do dn.14.11.2012r . Treść projektu statutu Sołectwa otrzymali Sołtysi wraz z Obwieszczeniem Burmistrza Rzepina w dniu 30 października 2012r. celem umożliwienia zapoznania się mieszkańcom sołectwa z projektem statutu znajdującego się u sołtysa lub w obiekcie użyteczności publicznej. Ponadto projekt statutu umieszczony był na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Rzepinie oraz dostępny do wglądu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Rzepinie ul. Plac Ratuszowy 1 ( pokój nr 1 tj.w Biurze Obsługi Rady Miejskiej ). Do dnia 16 listopada 2012r. nie wpłynęła żadna opinia Rady Sołeckiej Sołectw gminy Rzepin, ani też mieszkańcy nie skorzystali z możliwości wypełnienia formularza i żadna uwaga, opinia, wniosek mieszkańca gminy Rzepin nie został wniesiony w Biurze Rady Miejskiej.

W dniu 21 listopada 2012r. sołtysi poszczególnych sołectw zostali poinformowani o terminie zebrania wyznaczonego na dzień 5 grudnia 2012r. dotyczącego podsumowania konsultacji projektu nowych statutów sołectw gminy Rzepin.

Informacja Burmistrza została również umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Rzepinie.

Na zebraniu w dniu 5 grudnia 2012r. zostały omówione wyniki konsultacji ,które zostały zaakceptowane przez uczestników zebrania .

Podkreślić należy, że wyniki konsultacji mają charakter opiniodawczy dla Burmistrza i Rady Miejskiej w Rzepinie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00