Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 1608

Uchwała nr XXVI/133/2013 Rady Gminy Bytnica

z dnia 27 czerwca 2013r.

w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bytnica

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2013 poz. 594.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 - jednolity tekst z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krośnie Odrzańskim uchwala się, co następuje:

Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Gminy Bytnica.

Rozdział 2.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania wszystkich powstających na nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z zastrzeżeniem ust. 4 oraz selektywnego zbierania następujących frakcji odpadów komunalnych:

1) papieru, makulatury,

2) szkła,

3) opakowań wielomateriałowych,

4) tworzywa sztucznego,

5) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji,

6) metali, a także wydzielenia następujących frakcji odpadów komunalnych,

7) przeterminowanych leków,

8) chemikaliów,

9) zużytych baterii i akumulatorów,

10) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

11) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

12) odpadów zielonych,

13) zużytych opon,

14) odpadów budowlanych i rozbiórkowych.

2. Odpady, o których mowa w ust. 1, właściciele nieruchomości zobowiązani są zbierać i gromadzić w terminie niezwłocznym od chwili ich powstania.

3. Odpady określone w ust. 1 odbierane są w sposób gwarantujący ich niezmieszanie z innymi rodzajami odpadów zbieranych selektywnie. Odpady te należy odbierać z częstotliwością określoną rozdziale IV.

4. Odpady, które wymieniono w ust. 1 pkt 7-14 należy wydzielić ze strumienia odpadów i pozbyć się poprzez dostarczenie ich w godzinach otwarcia do punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na terenie gminy.

Rozdział 3.
RODZAJE I MINIMALNA POJEMNOŚĆ POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH ORAZ WARUNKI ROZMIESZCZANIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 3. 1. Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:

1) pojemniki na odpady o pojemności 120 l;

2) pojemniki na odpady o pojemności 240 l;

3) pojemniki na odpady o pojemności od 770 l do 1100 l;

4) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l;

5) pojemniki o pojemności od 5000 do 7000 l;

6) pojemniki z tworzywa sztucznego lub worki oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego o rozmiarach 120, 240 i 1100 l;

7) inne pojemniki i kontenery.

§ 4. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jedno i wielolokalowych, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) do 3 osób - w rozmiarze 120 l;

2) od 4 osób do 6 osób - w rozmiarze 240 l;

3) od 7 osób do 9 osób i nie więcej niż 12 osób - w rozmiarze 240 l i 120 l;

4) od 13 osób - w rozmiarze 2 urządzenia po 240 l.

2. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu pojemności określonej w ust.1.

3. W przypadku trudności w ustaleniu minimalnego rozmiaru pojemnika do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych przyjmuje się, że na każdą osobę korzystającą z urządzenia należy przeznaczyć pojemność pojemnika w wielkości nie mniejszej niż 30 litrów przy założeniu minimum pojemnik 120 litrów.

§ 5. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, iż minimalna pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbiórki odpadów selektywnie zebranych na terenie nieruchomości musi zapewnić zgromadzenie w nich wszystkich wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-6.

2. Odpady, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-6 należy gromadzić w pojemnikach lub workach w następujący sposób:

1) NIEBIESKI z przeznaczeniem na papier,

2) ŻÓŁTY z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale i opakowania wielomateriałowe,

3) BRĄZOWY z przeznaczeniem na odpady biodegradowalne,

4) ZIELONY z przeznaczeniem na szkło i opakowania szklane.

3. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, na chodnikach albo na innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi w terminach wyznaczonych harmonogramem odbioru tych odpadów.

4. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w ust. 3 nie może naruszać przepisów szczególnych.

5. Ust. 3 stosuje się odpowiednio do zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

6. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5, zbierać i gromadzić na przydomowych kompostownikach. Informacje o wyborze odpadów biodegradowalnych należy potwierdzić w deklaracji "o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi"

§ 6. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 13 osób do 16 osób - w rozmiarze 2 x 240 l;

2) od 17 osób do 24 osób - w rozmiarze 3 x 240 l;

3) od 25 osób do 30 osób - w rozmiarze 1100 l;

4) od 31 osób do 35 osób-w rozmiarze 1100 l i 1 x 120 l;

5) od 36 osób do 40 osób - w rozmiarze 1100 l i 1 x 240 l;

6) od 41 osób - w rozmiarze 1100 l i 2 x 240 l.

2. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust. 1. przy zachowaniu pojemności określonej w ust.1.

§ 7. 1. Dopuszcza się możliwość zbierania i gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie nieruchomości, na chodnikach albo na innym miejscu publicznym położonym w bezpośrednim sąsiedztwie nieruchomości, z terenu której dany odpad pochodzi w terminach wyznaczonych harmonogramem odbioru tych odpadów.

2. Gromadzenie odpadów wielkogabarytowych w sposób określony w ust. 1 nie może naruszać przepisów szczególnych.

3. Odbiór zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywa się poprzez system gminnego punktu selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych.

§ 8. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości:

1) nie mniej niż 120 l dla lokali handlowych, gastronomicznych, ulicznych punktach szybkiej obsługi, zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych,

2) nie mniej niż 120 l dla podmiotów działalności leczniczej,

3) nie mniej niż 240 l dla hoteli, pensjonatów oraz pojemność pojemnika ze względu na ilość osób przebywających na nieruchomości,

4) 3 litry na każdą osobę w związku z nauką na terenie placówki oświatowej każdego typu nie mniej niż 120 l,

5) 30 litrów na każdą działkę w przypadku ogrodów działkowych, jednak nie mniej niż 1100 l,

6) 20 litrów na każde łóżko w przypadku szpitali, domów opieki społecznej, jednak nie mniej niż 1100 l,

7) 40 litrów na każde stanowisko handlowe poza budynkami, nie mniej niż 1100 l.

2. Dopuszcza się stosowanie do gromadzenia niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innej konfiguracji pojemników, niż zostały określone w ust. 1 przy zachowaniu minimalnej pojemności określonej w ust. 1.

§ 9. Dopuszcza się, aby odpady ulegające biodegradacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 zbierać i gromadzić na przydomowych kompostownikach. Informacje o wyborze odpadów biodegradowalnych należy potwierdzić w deklaracji "o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi"

§ 10. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych, to jest rozmieszczonych na placach zabaw i przy przystankach autobusowych:

1) w terenie niezabudowanym - 20 l,

2) w terenie zabudowanym - od 20 l do 70 l.

§ 11. 1. Właściciele nieruchomości są odpowiedzialni za utrzymanie pojemników we właściwym stanie technicznym i sanitarnym.

2. Pojemniki oraz worki należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której zbierane są odpady, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych oraz udostępnić podmiotowi odbierającemu odpady swobodnego dostępu, a w przypadku gdy jest to niemożliwe wystawić pojemniki oraz worki przed wejście na teren nieruchomości w dniu odbioru odpadów zgodnie z harmonogramem wywozu.

Rozdział 4.
CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSOBY POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 12. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych oraz właściciele nieruchomości w innego rodzaju budynkach wielolokalowych zobowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości co najmniej raz w miesiącu.

3. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w cyklu, nie rzadziej niż raz w miesiącu, a prowadzący gastronomiczną lub hotelarską działalność gospodarczą lub działalność użyteczności publicznej obowiązani są do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, co najmniej raz w miesiącu.

4. Właściciele nieruchomości wymienionych w ust. 2 i ust. 3, zobowiązani są do pozbywania się z terenu nieruchomości segregowanych odpadów komunalnych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-6, co najmniej 1 raz w miesiącu.

§ 13. Na uzasadniony wniosek właścicieli nieruchomości niezamieszkałych dopuszcza się zawarcie umowy przez Międzygminny Związek Gospodarki Odpadami Komunalnymi "Odra-Nysa-Bóbr" z podmiotem odbierającym odpady komunalne od Międzygminnego Związku Gospodarki Odpadami Komunalnymi "Odra-Nysa-Bóbr" w celu zwiększenia częstotliwości wywozu odpadów komunalnych z nieruchomości wnioskodawcy.

Rozdział 5.
INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI

§ 14. Właściciele nieruchomości w celu ograniczenia możliwości powstawania odpadów komunalnych dążą do zmniejszania ilości wytworzonych odpadów dla osiągnięcia celów określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami, czyli przygotowania do recyklingu materiałów odpadowych takich jak: papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i innych odpadów na poziomie minimum 50% ich ilości wytworzonych do 2020 roku.

Rozdział 6.
INNE WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 15. 1. Właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości). Właściciele nieruchomości nie są obowiązani do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

2. Uprzątnięcie błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń polega na usunięciu ich w miejsca niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszym i pojazdów, umożliwiając ich zebranie przez gminę.

3. Nieusunięty lód należy posypać piaskiem lub innym stosownym środkiem w celu zlikwidowania jego śliskości.

§ 16. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji,

2. Naprawa pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi może odbywać się wyłącznie pod warunkiem:

1) niezanieczyszczania środowiska i gromadzenia powstających odpadów w urządzeniach do tego przeznaczonych,

2) gdy naprawa pojazdów samochodowych nie stwarza uciążliwości dla właścicieli sąsiednich nieruchomości.

§ 17. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, nie dopuszczając do przepełnienia się urządzeń do gromadzenia nieczystości ciekłych, gwarantując zachowanie czystości i porządku na nieruchomości.

2. Właściciele nieruchomości nieposiadający przydomowych oczyszczalni, a posiadający zbiornik bezodpływowy bez możliwości podłączenia do sieci kanalizacji obowiązani są do pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości, co najmniej raz na kwartał.

Rozdział 7.
OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE

§ 18. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie były uciążliwe dla otoczenia. Do obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe należy:

1) zapewnienie właściwych warunków utrzymania zwierząt zgodnych z ich gatunkiem, zapewnienie opieki, wyżywienia i leczenia,

2) zapewnienie pełnego nadzoru nad zachowaniem zwierząt,

3) utrzymywania zwierząt w sposób nie stwarzający zagrożenia sanitarnego, zagrożenia bezpieczeństwa, powodowania szkód i uciążliwości dla otoczenia oraz zanieczyszczania miejsc wspólnego użytku,

4) zabezpieczenie nieruchomości, na których utrzymywane są zwierzęta, a także lokali, w których przebywają zwierzęta, w sposób uniemożliwiający niekontrolowane wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz oraz oznaczenie tablicą ostrzegawczą ogrodzonej nieruchomości, na terenie której przebywa pies bez uwięzi,

5) niezwłoczne usuwanie zanieczyszczeń spowodowanych przez zwierzęta na terenach publicznych, w szczególności takich, jak drogi, chodniki, podwórka, parki i tereny zielone, obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych korzystających z pomocy psów przewodników.

2. Na tereny przeznaczone do wspólnego użytku zwierzęta domowe, w szczególności psy, należy wyprowadzać na uwięzi, a psy ras uznanych za agresywne lub psy wzbudzające zagrożenie, także w kagańcu.

3. Zwolnienie psa z uwięzi, ale z nałożonym kagańcem w przypadku psów ras uznanych za agresywne lub psów wzbudzających zagrożenie jest dozwolone jedynie w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi i gdy osoba wyprowadzająca psa zapewnia pełną kontrolę nad zachowaniem psa.

4. Zabrania się wprowadzania zwierząt domowych do obiektów użyteczności publicznej, a także do sklepów i lokali gastronomicznych, aptek i pomieszczeń biurowych oraz wyprowadzania ich na tereny placów gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk i targowisk.

5. Zakaz, o którym mowa w ust. 4 nie dotyczy obiektów przeznaczonych dla zwierząt oraz osób niewidomych, korzystających z pomocy psów przewodników.

Rozdział 8.
ZASADY UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH

§ 19. 1. Zwierzęta gospodarskie mogą być utrzymywane pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym regulaminie.

§ 20. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest obowiązany do prowadzenia jej zgodnie z obowiązującymi przepisami sanitarno - epidemiologicznymi oraz warunkami hodowli i przetrzymywania określonych w ustawie o ochronie zwierząt.

Rozdział 9.
WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 21. 1. Utrzymanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej możliwe jest pod warunkiem, że utrzymujący zwierzęta gospodarskie zapewni:

1) przestrzeganie obowiązujących przepisów sanitarno - epidemiologicznych,

2) posiadanie budynku spełniającego wymogi ustawy prawo budowlane i ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich,

3) gromadzenie i usuwanie odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami,

4) niepowodowanie uciążliwości, w szczególności zapachowych, hałasu dla współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich oraz spełnione są wymogi sanitarne, budowlane, ochrony środowiska i ochrony zwierząt, określone odrębnymi przepisami, w szczególności:

a) zapewnione są zwierzętom gospodarskim odpowiednie pomieszczenia właściwe dla danego gatunku zwierząt,

b) wybiegi dla zwierząt gospodarskich zabezpieczone są w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.

Rozdział 10.
OBSZARY I TERMIN DERATYZACJI

§ 22. 1. Deratyzacji podlegają obszary zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno - spożywczych oraz obiektami, w których prowadzona jest hodowla zwierząt.

2. Deratyzacja przeprowadzana jest co najmniej raz w roku w okresach: wiosennym - marzec/kwiecień lub jesiennym - wrzesień/październik.

3. Obowiązek przeprowadzenia deratyzacji spoczywa na właścicielach nieruchomości. Obowiązek ten, w odniesieniu do właścicieli budynków jednorodzinnych, może być realizowany tylko w miarę potrzeb.

4. W przypadkach uzasadnionych stanem zagrożenia sanitarnego, dodatkowe terminy przeprowadzenia deratyzacji na wniosek Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego podane zostaną do publicznej wiadomości w drodze obwieszczenia.

Rozdział 11.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23. Upoważnieni przez Wójta Gminy Bytnica pracownicy urzędu lub jednostek organizacyjnych gminy, są uprawnieni do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie stosowania postanowień regulaminu i ustawy.

§ 24. Wszelkie nieprawidłowości dotyczące stanu czystości i porządku na terenie gminy Bytnica można zgłaszać w Urzędzie Gminy Bytnica i Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Bytnicy.

§ 25. Wójt Gminy Bytnica będzie inicjował działania, jak również będzie wspierał inicjatywy mieszkańców mające na celu poprawę czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-epidemiologicznego gminy.

§ 26. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bytnica.

§ 27. Traci moc uchwała nr XXIV/124/2013 Rady Gminy w Bytnicy z dnia 28 marca 2013 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bytnica (Dz. Urz. Woj. Lub. 2013 r., poz. 1051 z dnia 08.04.2013r.).

§ 28. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00