Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Dziennik Urzędowy Województwa Lubuskiego rok 2013 poz. 1816

Uchwała nr XXVIII.175.2013 Rady Gminy Kolsko

z dnia 21 czerwca 2013r.

Na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( t.j Dz.U. z 2012 r. poz. 391 z późn.zm. ) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nowej Soli.

u c h w a l a s i ę
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KOLSKO

Dział I.
POSTĘPOWANIE Z ODPADMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY KOLSKO

Rozdział I.

Przepisy ogólne

§ 1. 1. Regulamin niniejszy, zwany dalej "Regulaminem", ustala szczegółowe wymagania dotyczące postępowania z odpadami komunalnymi na terenie gminy - uczestnika Związku Międzygminnego "EKO PRZYSZŁOŚĆ" w Nowej Soli, w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 pkt. 1a, pkt. 2-5 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, służące osiąganiu celów gospodarowania odpadami ustanowionych w obowiązujących przepisach i planach gospodarki odpadami.

2. Pozostałe wymagania związane z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy uczestnika Związku Międzygminnego "EKO PRZYSZŁOŚĆ" w Nowej Soli ustalają przepisy odrębne określone w Dziale II niniejszego Regulaminu.

§ 2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Związku - należy przez to rozumieć Związek Międzygminny "EKO PRZYSZŁOŚĆ" z siedzibą w Nowej Soli.

2) ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21);

3) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.);

4) niesegregowanych odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne zmieszane, niezebrane w sposób selektywny;

5) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady komunalne w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o odpadach;

6) punktach selektywnego zbierania odpadów komunalnych - należy przez to rozumieć punkty w rozumieniu art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy, z tym że punkty takie mogą być stacjonarne i mobilne, punktem mobilnym jest także samochód, odbierające wyselekcjonowane odpady sprzed domów;

7) zabudowie jednorodzinnej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);

8) zabudowie zagrodowej - należy przez to rozumieć zabudowę w rozumieniu § 3 pkt 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn.zm.);

9) budynku użyteczności publicznej - należy przez to rozumieć budynek w rozumieniu § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);

10) odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady niebezpieczne w rozumieniu art. 3 ust. 4 ustawy o odpadach;

11) odpadach opakowaniowych - należy przez to rozumieć odpady opakowaniowe w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt. 1 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 63 poz. 638 z późn. zm.);

12) odpadach ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady ulegające biodegradacji w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt.10 ustawy o odpadach; ;

13) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust.1 pkt. 4 ustawy;

14) zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - należy przez to rozumieć odpady powstałe ze sprzętu wymienionego w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2005 r. Nr 180 poz. 1495 z późn. zm.),pochodzące z gospodarstw domowych, a także z innych źródeł, o ile ze względu na charakter i ilość są podobne do odpadów o charakterze zużytego sprzętu pochodzących z gospodarstw domowych;

15) operatorze/przedsiębiorcy- należy przez to rozumieć podmiot realizujący zadania w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

16) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Związku, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez Związek bądź operatora/przedsiębiorcę oraz uchwały Zgromadzenia Związku Międzygminnego "EKO-PRZYSZŁOŚĆ" wydanej na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy.

Rozdział II.
Obowiązki właścicieli nieruchomości

§ 3. Właściciele nieruchomości obowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów:

1) niesegregowanych odpadów komunalnych z zastrzeżeniem pkt 2-11,

2) przeterminowanych leków i chemikaliów,

3) zużytych baterii i akumulatorów,

4) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,

5) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,

6) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,

7) zużytych opon,

8) papieru i tektury,

9) szkła, w tym szkła bezbarwnego oraz szkła kolorowego;

10) tworzywa sztucznego, opakowań wielomateriałowych i metali,

11) odpadów zielonych i odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji.

§ 4. Wprowadza się obowiązek zbierania powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w Regulaminie, polegający na:

1) prowadzeniu selektywnego zbierania i przekazywaniu operatorowi/przedsiębiorcy odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 niniejszego Regulaminu;

2) zbieraniu odpadów nie podlegających selektywnemu zbieraniu do pojemników o wielkości i liczbie uzależnionej od liczby mieszkańców nieruchomości, w sposób określony w Rozdziale III niniejszego Regulaminu;

3) przekazywaniu odpadów zebranych selektywnie do najbliższego punktu selektywnego zbierania odpadów w przypadkach, gdy ich przekazanie w terminie wyznaczonym harmonogramem jest niemożliwe.

§ 5. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:

1) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach i workach następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru i tektury (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.), tworzywa sztucznego i metalu (w tym opakowań wielomateriałowych), szkła i odpadów opakowaniowych we wszystkich rodzajach zabudowy.

2) prowadzenie selektywnego zbierania w pojemnikach odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji we wszystkich rodzajach zabudowy. W uzasadnionych przypadkach podyktowanych warunkami logistycznymi uniemożliwiającymi odbiór pojemników, dopuszcza się zastosowanie worków.

3) prowadzenie selektywnego zbierania odpadów zielonych w workach o pojemności 120 l,.

4) zielone odpady o dużych parametrach muszą być przygotowane do odbioru w wiązkach. Do wiązania nie używa się drutu lub grubych sznurów z tworzywa sztucznego, lecz sznurek lub linkę plecioną z juty lub innych włókien naturalnych. Odpady gałęzie muszą być krótsze niż 1,70 m, a ich średnica nie może przekraczać 12 cm. Zielone odpady o dużych parametrach muszą być przygotowane do odbioru w wiązkach. Waga 1 pakietu nie może przekroczyć 50 kg.

5) prowadzenie selektywnego zbierania bioodpadów, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków jest obowiązkowe we wszystkich rodzajach zabudowy i wszystkich rodzajach nieruchomości z tym, że w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika pod warunkiem, że jego wielkość pozwala na co najmniej roczny okres przetrzymania w nim kompostowanego materiału przekładanego warstwą gleby i dojrzałego kompostu; pozostali właściciele nieruchomości przekazują operatorowi/przedsiębiorcy odpady ulegające biodegradacji.

6) właściciel nieruchomości, aby móc prowadzić selektywną zbiórkę bioodpadów do własnego kompostownika, ma obowiązek podpisać zobowiązanie, że będzie realizował obowiązek w sposób zgodny z zasadami oraz wykorzystywał uzyskany materiał dla własnych potrzeb lub przekazywał do wykorzystania operatorowi/przedsiębiorcy.

7) odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew nie mogą być kompostowane w przydomowym kompostowniku, należy je przekazać operatorowi/przedsiębiorcy w sposób taki jak opisano w pkt.4, odpady nie spełniające tego kryterium właściciel nieruchomości ma obowiązek dostarczyć do najbliższego punktu selektywnej zbiórki.

8) z odpadów opakowaniowych posiadających zakrętki należy odkręcić zakrętki; zakrętki można ponownie nakręcić po zgnieceniu, tak by zachowały zmniejszoną objętość.

9) opróżnione opakowania należy, jeśli rodzaj materiału na to pozwala, trwale zgnieść przed złożeniem do worka, bądź pojemnika.

10) worki z selektywnie zebranymi odpadami przekazywane operatorowi/przedsiębiorcy winny być szczelnie zamknięte.

11) na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę sprzed nieruchomości; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić zebrane odpady przed wejście na teren nieruchomości, lub pozostawić otwartym ogrodzone miejsce, jeżeli w nim są gromadzone odpady, dostępne z ulicy.

12) na obszarach zabudowy śródmiejskiej i wielolokalowej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez operatora/przedsiębiorcę z zabezpieczonych pomieszczeń lub przeznaczonych na ten cel miejsc zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie budynków; dysponujący lokalem mają obowiązek systematycznie udostępniać wejście operatorowi, który odbiera odpady.

13) przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie do tego przeznaczonych pojemnikach w aptekach, które przystąpiły do ich zbiórki na podstawie zawartego porozumienia ze Związkiem.

14) meble i inne odpady wielkogabarytowe wystawiane są bez umieszczania ich w workach; pozostałe odpady tj. przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, opakowania po środkach ochrony roślin i nawozach należy wkładać do przeźroczystych worków, tak by możliwa była identyfikacja ich zawartości.

15) odpady z grupy wymienionej w pkt 14 należy gromadzić, a także przygotować do odbioru, w taki sposób aby uniemożliwić lub ograniczyć dostęp osób trzecich.

16) w przypadku gdy odpady budowlane i rozbiórkowe, dla ich przekazania muszą zostać załadowane do większego pojemnika, właściciel nieruchomości/dysponujący lokalem ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik u operatora/przedsiębiorcy.

17) wszelkie frakcje odpadów komunalnych zebrane, których przekazanie operatorowi/przedsiębiorcy w terminach określonych harmonogramem było niemożliwe, należy przekazać do gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów.

18) do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych odpady należy dowieźć własnym transportem; informacje dotyczące lokalizacji dostępne są na stronie internetowej www.eko-przyszlosc.pl .

§ 6. Ustala się następującą częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych przez właściciela nieruchomości z terenu nieruchomości i terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie wielolokalowej zobowiązany jest pozbywać się zmieszanych odpadów komunalnych oraz ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu.

2) Właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej zobowiązany jest pozbywać się zmieszanych odpadów komunalnych i ulegających biodegradacji nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

3) Pozbywanie się następujących frakcji odpadów selektywnie zbieranych: papieru, tworzyw sztucznych i metali, szkła przez właściciela nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej odbywać się będzie nie rzadziej niż raz na cztery tygodnie, a od właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.

4) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów, w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, z wyłączeniem domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, odbywać się będzie w sposób określony dla właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie wielolokalowej wymienionego pkt. 1,3.

5) Pozbywanie się przez właściciela niezamieszkałej nieruchomości odpadów z zastrzeżeniem pkt. 4, odbywać się będzie w sposób określony dla właściciela zamieszkałej nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, wymieniony pkt. 2,3.

6) Pozbywanie się przez właściciela nieruchomości selektywnie zbieranych frakcji odpadów wymienionych w § 5 pkt. 14 niniejszego Regulaminu odbywać się będzie nie rzadziej niż dwa razy w roku.

7) Właściciele domków letniskowych w zabudowie jednorodzinnej w sezonie letnim, tj. od 01 maja do 30 września są zobowiązani do pozbywania się odpadów komunalnych zgodniez pkt. 5.

§ 7. Ustala się następujące zasady pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości: właściciele pojazdów mechanicznych parkujących na drodze dojazdowej do nieruchomości, w wyznaczonym harmonogramem dniu odbioru odpadów mają obowiązek usunąć lub przestawić je w taki sposób by nie utrudniać przejazdu i ładowania zawartości pojemników lub worków na samochód operatora/przedsiębiorcy.

Rozdział III.
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 8. Określa się rodzaje i minimalną wielkość pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

1) pojemniki muszą:

a) spełniać wymogi zawarte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 października 2005r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2005r. Nr 219 poz. 1858);

b) wyglądać estetycznie, być trwale zamykane i czytelnie oznakowane w widocznym miejscu ze słownym oznaczeniem właściwych odpadów; c ) być poddawane obligatoryjnemu czyszczeniu i myciu, nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy oraz w miarę potrzeb poddawane naprawie lub konserwacji;

2) Ustala się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:

a) pojemniki na odpady o pojemności 60 l,

b) pojemniki na odpady o pojemności 80 l,

c) pojemniki na odpady o pojemności 120 l,

d) pojemniki na odpady o pojemności 240 l,

e) pojemniki na odpady o pojemności 1100 l,

f) pojemniki (typu KP 2,5 KP 5, KP 7, KP 10) o pojemności od 2,5 m3 do 10 m3,

g) pojemniki z tworzywa sztucznego oznaczone odpowiednimi kolorami w stosunku do każdego rodzaju odpadu selektywnie zbieranego, o pojemnościach 60 l, 80 l, 120 l,240 l, 1100 l,

h) zestawy do selektywnej zbiórki odpadów ustawianych na terenach przestrzeni publicznej ich objętość od 800 l do 3600 l,

i) kontenery dla odpadów budowlanych i rozbiórkowych o pojemności od 2 do 10 m3.

§ 9. 1. Ustala się minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, jeżeli z takiego pojemnika korzysta:

1) 1 osoba - 60 l,

2) od 2 do 3 osób - 120 l,

3) od 4 do 6 osób - 240 l,

4) od 7 do 11 osób - 2 X 240 l,

5) od 12 do 15 osób -2 X 240 l i 120 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) 1 osoba - 60 l,

2) od 2 do 3 osób - 120 l,

3) od 4 do 6 osób - 240 l,

4) od 7 do 11 osób - 2 X 240 l,

5) od 12 do 15 osób -2 X 240 l i 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) 1 osoba - w 60 l,

2) od 2 do 3 osób - 80 l,

3) od 4 do 6 osób - 120l,

4) od 7 do 11 osób - 240 l,

5) od 12 do 15 osób - 240 l i 60 l.

§ 10. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 10 do 15 osób - 3 x 240 l,

2) od 16 do 25 osób - 1100 l,

3) od 26 do 30 osób - 1100 l i 240 l,

4) od 31 do 35 osób - 1100 l i 2 x 240 l,

5) od 36 do 40 osób - 1100 l i 3 x 240 l,

6) od 41 do 45 osób - 2 x 1100 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) od 10 do 15 osób - 240 l i 120 l,

2) od 16 do 25 osób - 2 x 240 l i 120 l,

3) od 26 do 30 osób - 3 x 240 l,

4) od 31 do 35 osób - 3 x 240 l i 120 l,

5) od 36 do 40 osób - 4 x 240 l,

6) od 41 do 45 osób - 1 x 1100 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy oraz właścicieli nieruchomości w innego rodzaju zabudowie wielolokalowej, jeśli w lokalach tych zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) od 10 do 15 osób - 120 l,

2) od 16 do 25 osób - 120 l i 80 l,

3) od 26 do 30 osób - 2 x 120 l,

4) od 31 do 35 osób - 2 x 120 l i 80 l,

5) od 36 do 40 osób - 240 l i 120 l,

6) od 41 do 45 osób - 2 x 240 l.

§ 11. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości z zastrzeżeniem § 12 - 16, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :

1) od 1 do 3 osób - 60 l,

2) od 4 do 9 osób - 120 l,

3) od 10 do 20 osób - 240 l,

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości z zastrzeżeniem § 12 - 16, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) od 1 do 3 osób - 60 l,

2) od 4 do 9 osób - 120 l,

3) od 10 do 20 osób - 240 l,

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości z zastrzeżeniem § 12 - 16, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) od 1 do 3 osób - 60 l,

2) od 4 do 9 osób - 80 l,

3) od 10 do 20 osób - 120 l,

§ 12. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w której prowadzona jest działalność gastronomiczna bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta :

1) od 1 do 5 osób - 120 l,

2) od 6 do 10 osób - 240 l,

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l,

4) od 21 do 40 osób - 1100 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) od 1 do 5 osób - 80 l,

2) od 6 do 10 osób - 120 l,

3) od 11 do 20 osób - 240 l,

4) od 21 do 40 osób - 2 x 240 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w której prowadzona jest działalność gastronomiczna, bądź na której całodobowo przebywają mieszkańcy, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) od 1 do 5 osób - 120 l,

2) od 6 do 10 osób - 240 l,

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l,

4) od 21 do 40 osób - 4 x 240 l.

§ 13. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 14, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 15 osób - 120 l,

2) od 16 do 30 osób - 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 14, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) od 1 do 15 osób - 60 l,

2) od 16 do 30 osób - 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: z wyłączeniem § 14, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) od 1 do 15 osób - 120 l,

2) od 16 do 30 osób - 240 l.

§ 14. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 45 osób - 120 l,

2) od 46 do 90 osób - 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 10:

1) od 1 do 45 osób - 60 l,

2) od 46 do 90 osób - 120 l.

3. Ustala się dla właścicieli nieruchomości użyteczności publicznej: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości segregowanych odpadów biodegradowalnych, o których mowa w § 3 pkt 11:

1) od 1 do 45 osób - 120 l,

2) od 46 do 90 osób - 240 l.

§ 15. 1. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta:

1) od 1 do 5 osób - 120 l,

2) od 6 do 10 osób - 240 l,

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l.

2. Ustala się dla właścicieli domów letniskowych w zabudowie jednorodzinnej, w których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 11:

1) od 1 do 5 osób - 120 l,

2) od 6 do 10 osób - 240 l,

3) od 11 do 20 osób - 2 x 240 l.

§ 16. 1. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemnika 240 l. przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości niesegregowanych odpadów komunalnych, jeżeli z tego pojemnika korzysta nie mniej niż 24 ogrodów działkowych .

2. Ustala się dla właścicieli nieruchomości w zwartej zabudowie rodzinnych ogrodów działkowych, na których nie zamieszkują mieszkańcy, minimalną pojemność pojemników 240 l. przeznaczonych do zbierania na terenie nieruchomości odpadów, na każdy z selektywnie zbieranych odpadów komunalnych, o których mowa w § 3 pkt 8 - 11 niemniej niż 24 ogrodów działkowych.

§ 17. Przepisy § 9 - 16 stosuje się odpowiednio, gdy na danej nieruchomości z pojemnika korzysta większa liczba osób niż określona w § 9 - 167.

§ 18. W wyjątkowych, uzasadnionych przypadkach, do zbierania większych aniżeli przewiduje Regulamin, ilości odpadów komunalnych, oprócz pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki.

§ 19. Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a odpady komunalne są wytwarzane zobowiązani są dostosować miesięczną pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb, według określonej w § 6 pkt. 4 i 5 częstotliwości odbioru i minimalnej ilości pojemników określonej w § 11 - 17, uwzględniając następujące zasady:

1) dla budynków użyteczności publicznej oraz wszelkiego rodzaju biur, poza wymienionymi niżej na zmieszane odpady komunalne- 10 l na każdego pracownika .

2) dla szkół wszelkiego typu, żłobków i przedszkoli na zmieszane odpady komunalne - 5 l na każde dziecko i na każdego ucznia, studenta i pracownika;

3) dla lokali handlowych - 30 l na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik na zmieszane odpady komunalne o pojemności 120 l na lokal;

4) dla punktów handlowych poza lokalem - 30 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne na każdy punkt;

5) dla lokali gastronomicznych -10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej na zmieszane odpady komunalne jeden pojemnik o pojemności 120 l;

6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l na zmieszane odpady komunalne;

7) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów itp. - 96 l na każdego pracownika i 40 l na jedno łóżko;

8) dla rodzinnych ogródków działkowych 20 l na każdą działkę w okresie sezonu tj. od 1 kwietnia do 30 września każdego roku, i 3 l poza tym okresem zmieszanych odpadów komunalnych;

9) dla nieruchomości zamieszkałych na stałe, położonych na terenach rekreacyjnych - przyjmuje się zasady takie jak dla zabudowy jednorodzinnej zagrodowej;

10) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego pojemnika na zmieszane odpady komunalne.

§ 20. Określa się rodzaje, pojemność i wymagania worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości :

1) worki do odpadów zbieranych selektywnie oraz odpadów zmieszanych muszą spełniać następujące wymagania:

a) być wykonane z tworzywa o wytrzymałości nie mniejszej niż dla tworzywa LDPE o grubości: minimum 0,06 mm do zbiórki makulatury, tworzywa sztucznego I metali; o grubości: minimum 0,07 mm do zbiórki szkła, o grubości: minimum0,08 mm do zbiórki zmieszanych odpadów komunalnych i biodegradowalnych.

b) wyglądać estetycznie, być trwale i czytelnie oznakowane nazwą, numerem telefonu operatora/przedsiębiorcy oraz rodzajem odpadów jakie mają do niego być zbierane;

2) pojemność worków winna wynosić od 60L do 120 l;

3) dopuszcza się alternatywnie do pojemników określonych w § 8 pkt 2 stosowanie worków dla wszystkich zbieranych odpadów komunalnych we wszystkich rodzajach nieruchomości, w objętości wynikającej jak dla pojemników z niniejszego regulaminu.

4) na wszystkich rodzajach zabudowy:

a) szkło i opakowania szklane należy zbierać do worka koloru zielonego;

b) papier i tekturę (w tym opakowania, gazety, czasopisma, itd.) należy zbierać do worka koloru niebieskiego;

c) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, drobny metal i opakowania z metalu należy zbierać do worka koloru żółtego;

d) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do worka koloru brązowego;

e) zmieszane odpady komunalne należy zbierać do worka koloru czarnego.

5) przeznaczenie worków do selektywnej zbiórki oprócz kolorów winno być opisane i oznaczone znakiem graficznym.

§ 21. Określa się pojemność pojemników od 800 l do 3600 l oraz rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów na terenach przeznaczonych do użytku publicznego w centrach handlowych, przed sklepami wielkopowierzchniowymi i szkołami - zestawy pojemników spełniające wymogi opisane w § 8 pkt 2 lit. h) niniejszego Regulaminu, przeznaczone do selektywnej zbiórki opakowań, ze szkła białego i kolorowego, tworzyw sztucznych, wielomateriałowych i metali, papieru i tektury, oznakowane kolorami takimi jak worki przeznaczone do selektywnej zbiórki, opisane i zawierające znak graficzny.

§ 22. Ustala się następujące standardy utrzymania pojemników oraz miejsc zbierania i gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez operatora/przedsiębiorcę:

1) pojemnik nie może być uszkodzony lub niekompletny: np. pozbawiony pokrywy;

2) miejsca gromadzenia odpadów należy utrzymywać w stanie czystości poprzez ich zamiatanie i uprzątanie.

§ 23. Ustala się następujące zasady zachowania bezpieczeństwa podczas eksploatacji pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych:

1) zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużlu, szlamów, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów innych aniżeli komunalne pochodzących z działalności gospodarczej;

2) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki papieru i tektury opakowaniowej i nie opakowaniowej zabrania się wrzucać:

a) opakowań zawierających np. żywność, wapno, cement,

b) kalki technicznej,

c) prospektów, foliowanych i lakierowanych katalogów;

3) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki szkła opakowaniowego i nie opakowaniowego zabrania się wrzucać:

a) ceramikę (porcelanę, naczynia typu arco, talerze, doniczki),

b) lustra,

c) szklane opakowania, farmaceutyczne i chemiczne opakowania z pozostałościami zawartości,

d) szkła budowlane (szyby okienne, szkła zbrojone),

e) szyby samochodowe.

4) do pojemników i worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki tworzyw sztucznych i metali zabrania się wrzucać:

a) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie,

b) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach,

c) opakowania po środkach chwasto i owadobójczych,

d) metale łączone z innymi materiałami, np. gumą,

e) opakowań ani materiałów innych, aniżeli opakowania wielomateriałowe, np. tetrapak.

5) do przydomowych kompostowników, pojemników, lub worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów ulegających biodegradacji nie można wrzucać odpadów innych aniżeli bioodpady i odpady zielone z wyjątkiem pochodzących z pielęgnacji drzew i krzewów.

Rozdział IV.
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 24. Według Krajowego Planu Gospodarki Odpadami 2014 w gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:

1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych wszystkich mieszkańców najpóźniej do 2015 r.;

2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów najpóźniej do 2015 r.;

3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych:

a) w 2013 r. więcej niż 50%,

b) w 2020 r. więcej niż 35%. masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.;

4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych maksymalnie do 60% wytworzonych odpadów do końca 2014 r.;

5) przygotowanie do ponownego wykorzystania i recyklingu materiałów odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50 % ich masy do 2020 roku;

6) dopuszcza się eksploatację istniejącej stacji przeładunkowej zlokalizowanej we Wschowie, z zastrzeżeniem, że w stacji przeładunkowej nie mogą być prowadzone procesy odzysku i unieszkodliwiania zmieszanych odpadów komunalnych (inne niż czasowe magazynowanie i przeładunek). Po przeładunku, zmieszane odpady komunalne powinny trafić tylko do instalacji regionalnych, a w szczególnym przypadku do instalacji zastępczych;

7) funkcjonowanie stacji wynika z lokalnych potrzeb usprawnienia logistyki i transportu.

DZIAL II
WYMAGANIA ZWIĄZANE Z UTRZYMANIEM CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE GMINY KOLSKO NIE OKREŚLONE W DZIALE I

Rozdział V.
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 25. Na nieruchomościach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności chodnikach, parkach, placach, terenach zorganizowanej zieleni odpady komunalne powinny być zbierane w pojemnikach przeznaczonych do tego celu.

§ 26. Właściciele nieruchomości dokonują uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez ich odgarnięcie do krawędzi chodnika, a w razie potrzeby ich pryzmowanie w sposób nie powodujący zakłóceń w ruchu pieszym i ruchu pojazdów, z zachowaniem swobodnego dostępu do wyznaczonych przejść dla pieszych oraz urządzeń energetycznych, gazowych, telekomunikacyjnych i innych podobnych urządzeń.

§ 27. Ustala się wymagania dotyczące utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości dotyczące mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi:

1) miejsce mycia pojazdów na nieruchomości powinno być wyposażone w ujęcie wody oraz mieć utwardzoną nawierzchnię ze spadkiem zapewniającym spływ wody do sieci kanalizacyjnej sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,

2) miejsce naprawy pojazdów na nieruchomości powinno być utwardzone, a powstałe odpady, w zależności od ich rodzaju, należy gromadzić i pozbywać się ich w sposób przewidziany w przepisach szczególnych.

§ 28. 1. Określa się następujące rodzaje pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych.

1) kosze uliczne o minimalnej pojemności 25 l.

2) worki o minimalnej pojemoności 20 l.

2. Ustala się warunki rozmieszczenia pojemników na drogach publicznych.

1) w miejscowościach po obu stronach drogi przy czym odległość między koszami nie powinna być większa niż 500m oraz w pobliżu przystanków komunikacyjnych.

Rozdział VI.
Częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości

§ 29. Nieczystości ciekłe gromadzone w zbiornikach bezodpływowych muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością stosowną do ilości zużytej wody i odprowadzanych nieczystości ciekłych oraz pojemności zbiornika bezodpływowego, nie rzadziej jednak, niż raz na kwartał.

Rozdział VII.
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 30. Osoba utrzymujące zwierzę domowe zobowiązana jest:

1) uniemożliwić zwierzęciu samowolne wydostanie się poza pomieszczenie lub nieruchomość, na których jest przetrzymywane,

2) na terenach przeznaczonych do użytku wspólnego z innymi osobami, w szczególności na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, sprawować opiekę nad zwierzęciem i kontrolę nad jego zachowaniem, a w szczególności nie pozostawiać zwierzęcia bez dozoru,

3) w przypadku utrzymywania psa - prowadzenia go, w miejscach przeznaczonych do użytku wspólnego z innymi osobami, w szczególności w miejscach przeznaczonych do użytku publicznego, na smyczy. Zwolnienie psa ze smyczy możliwe jest wyłącznie w miejscach mało uczęszczanych i to jedynie w przypadku, gdy osoba utrzymująca psa ma zapewnioną możliwość sprawowania realnej, bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

§ 31. 1. Osoba utrzymująca zwierzę domowe na terenie przeznaczonym do użytku wspólnego z innymi osobami, w szczególności na terenie przeznaczonym do użytku publicznego, zobowiązana jest do niezwłocznego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę.

2. Nieczystości, o których mowa w ust. 1, należy umieszczać w szczelnych workach i pozbywać się ich do pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów.

Rozdział VIII.
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonej z produkcji rolniczej, w tym zakaz ich utrzymania na określonych obszarach lub poszczególnych nieruchomościach

§ 32. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach Gminy Kolsko wyłączonych z produkcji rolniczej, z wyjątkiem terenów zabudowy jednorodzinnej

§ 33. Na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zwierzęta gospodarskie powinny być utrzymywane w odpowiednich pomieszczeniach gospodarskich, a przy tym w taki sposób i z zastosowaniem takich środków, aby wszelkie uciążliwości dla środowiska powodowane przez hodowlę, w tym emisje związane z hodowlą (odór, hałas itp.) ograniczone były do obszaru nieruchomości, na której hodowla jest prowadzona.

Rozdział IX.
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia

§ 34. Wyznacza się obszary na terenie Gminy Kolsko podlegające obowiązkowej deratyzacji:

1) tereny zabudowane budynkami mieszkalnymi,

2) tereny zabudowane budynkami i budowlami wykorzystywanymi do produkcji, przetwarzania i przechowywania produktów rolnych w postaci przetworzonej i nieprzetworzonej oraz żywności, jak również do prowadzenia chowu, hodowli i uboju zwierząt,

3) tereny zakładów pracy,

4) tereny obiektów usługowych, w tym lokali gastronomicznych i warsztatów,

5) tereny obiektów użyteczności publicznej,

6) węzły cieplne,

7) sieć kanalizacyjna.

§ 35. Ustala się, że obowiązkowa deratyzacja na obszarach wskazanych w § 33 przeprowadzana będzie raz w roku, w okresie od 1 października do 30 października.

Rozdział X.
Postanowienia końcowe

§ 36. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kolsko

§ 37. Traci moc uchwała nr XXIV.161.2013 z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.Urz.Woj.Lub 2013.563)

§ 38. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

Przewodnicząca Rady


Agnieszka Liśkiewicz


Uzasadnienie

Zgodnie z art.4 ust.1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2012 r. poz. 391 )- "Rada Gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego".

W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o trzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, która wzorując się na doświadczeniach innych krajów europejskich zmienia dotychczasowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Nowy systemzakłada, że samorząd, który jest odpowiedzialny za wszystko to, co służy społeczności lokalnej, powinien być również odpowiedzialny za odebranie i właściwe zagospodarowanie odpadów. W nowym systemie gospodarki odpadami komunalnymi gmina będzie miała wpływ na każdy z jego elementów i dzięki temu będzie mogła kształtować sposób gospodarowania odpadami komunalnymi na swoim terenie.

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00